Duikforum Duikforum Uit fouten leren Angst en onzeker geworden na falen duikmateriaal…[door een menselijke fout]

  • Angst en onzeker geworden na falen duikmateriaal…[door een menselijke fout]

     ccr-diver updated 7 months ago 10 Members · 19 Posts
  • ccr-diver

    Member
    17 augustus 2020 at 15:48

    Even een kleine samenvatting hoe de duik in dongelberg verlopen is. En hoe het komt dat ik nu minder vertrouwen heb in het correct functioneren van men materiaal.

    Ik heb duikervaring van meer dan 20jaar en toch overkomt me dit.

    Na een pauze van +-3jaar en tussentijds vader geworden van een prachtige actieve dochter, had ik besloten om toch maar weer de sport op te pikken. Na de nodige aanschafkosten en verzamelen van oud en nieuw materiaal had ik afgesproken met een maat om de komende dag te gaan duiken in dongelberg. [1] De avond voordien alles klaar gezet en de ccr volledig gemonteerd. Dit natuurlijk in combinatie met de nodige ‘papa papa’ huppel hier huppel daar. Na een iets langere tijd alles gereed en ingeladen. De volgende dag toch ben ik wel wat zenuwachtig om weer in dongelberg te komen en zeker met de gehele covid-19 shit. Swat, na alle handelingen zoals de ccr nakijken en kalibreren ,tuigen we op en worden we verplicht om van het ponton te springen, na alles goed te hangen dalen we af rond de -6m en kijken wel elkaar na op bellen en of de ADV open staat, [2] de ene op AP en de adv staat open als deze naar boven geschoven is, ik op jj en de adv staat open als deze naar onder geschoven staat. Men maat dacht dus dat men adv open stond, NIET DUS. ik ondervond nog geen last dat men adv dicht stond. We dalen verder af naar -25m en ik hou men setpoint manueel op 1.0 met de oxy mav, ondertussen verlies ik door het slechte zicht men maat uit het oog die verder door aan het dalen is. [3] op nog geen seconde tijd blijft de knop van de oxy mav hangen en injecteert giga snel massas oxy in en men po2 knalt naar de 2.7, onmiddelijk de oxy fles dicht en spoelen. NADA NOPPES NJENTE, de slang van men dil mav is van de koppeling afgesprongen en ik kan niet manueel spoelen. Dan maar proberen aan de adv zelf, NOPE: ik geraak er niet aan wegens men harnas te strak aangetrokken. hartslag omhoog en kleine paniek. gas in men loop met po2 van 2.6 op -25m geen goed idee. adem inhouden en overschakelen op men bailout. [4] ik trek de 2de trap naar me toe en draai de kraan open…. Pats men 2de trap vliegt van de slang af en ik blijf over met een uitbarsting van bellen die hun weg vinden naar boven. PANIEK !! Dit gebeurd echt in minder dan een minuut allemaal. 1 uitweg en dat is naar boven, ik draai men bailout weer dicht en stop de slang in men mond en probeer zo goed als het kan om fethering breating te doen en ik stijg verder op. eenmaal aan de oppervlakte, RETE GELUKKIG en uitgeput. welliswaar met een 2de trap minder maar toch levend.

    Na men thuis komst de gehele unit en bailout aan een controle onderworpen, waaruit bleek dat alle slangen en dan bedoel ik echt ALLE slangen handvast waren aangedraaid zonder deze deftig met een sleutel vast te zetten. Ik had de gehele unit handvast in elkaar gestoken en was dan met men dochter gaan spelen, na de terug komst bekeek ik de unit en dacht dat deze ok was zonder verder te denken of deze effectief vast stond. buh buh…

    Nu de volgende duiken beleef ik zeer angstvallig en controleer ik om de vijf lappen of alles wel deftig werkt. men bailout 2de trap hou ik zelf vast in men hand om direct te kunnen switchen als ik denk dat men ccr kuren krijgt. AAAH zo is de fun er wel af en cancel ik om de haverklap duiken met vrienden omwille van de schrik op materiaal failure.

    Even een verhaaltje over hoe alles wat in de soep kan draaien.

    Groeten

  • aralves

    Member
    18 augustus 2020 at 08:50

    Nog eens een voorbeeld van hoe belangrijk het is om bij CCR duiken een checklist af te werken en zeker niet gestoord te worden wanneer je materiaal klaarmaakt. En u ook niet in het water laten springen voor dat je er zelf klaar voor bent.

    Gelukkig alles goed afgelopen.

  • UFo

    Member
    18 augustus 2020 at 09:58

    Ik ben er zeker van dat 99% van het forum (inclusief mezelf) geen woord snapt van gans je verhaal over wat er fout ging met je rebreather.

    • ccr-diver

      Member
      18 augustus 2020 at 10:26

      Oei, Jij bent een zeker persoon. Toch merci voor je bijdrage.

      De clou is om niet gestoord te worden als je een ccr aan het monteren bent en de checklist uitgebreider te doen zoals de aansluitingen te controleren en de adv weer open te zetten.

      In principe was er niets fout aan men ccr wel een menselijke fout van zaken niet gecontroleerd te hebben. en vergeten te melden aan men maat dat mijn adv schuifknop anders werkt dan de ap ccr. Wij hebben de adv positie controle en mav knoppen nu ook toegevoegd aan onze -6m controle.

      • This reply was modified 8 months, 1 week ago by  ccr-diver.
      • This reply was modified 8 months, 1 week ago by  ccr-diver.
      • UFo

        Member
        18 augustus 2020 at 11:46

        Mijn punt is: een niet ccr duiker weet niet wat adv en mav is. Geen probleem hoor. Ik denk dat dit bericht eerder bedoeld is voor het kattebak gedeelte van het forum. 😉

        • ccr-diver

          Member
          18 augustus 2020 at 12:15

          Haha ‘kattenbak’ gedeelte. super 😀

          een ccr heeft manuele knoppen voor de zuurstof fles en de dil fles [bv: lucht of trimix]

          deze kregen de naam MAV = Manual Add Valve zodat je eigenlijk manueel werkt ipv de electro control van de ccr.

          ADV= Automatic Diluent Valve en werkt als volgende, Als je wat steviger aan je loop zuigt schiet deze in actie als je loop volume wat minder is. Loop volume is dan weer het ‘lucht’ volume in je mondstuk + darmen naar de ccr longen. het beste is om deze optimaal te houden net onder het niveau dat de adv in actie zou schieten. Optimal loop noemen ze dit.

          Groeten

          • SVp

            Member
            21 augustus 2020 at 19:51

            Hey UFo, ik snap zelfs de verduidelijking niet. Go figure.

      • HansE

        Member
        18 augustus 2020 at 13:28

        Waarom zou je wachten tot op -6m om de ADV en manuele knoppen te testen?

        Voeg dat toe aan je opstart schema.

        • ccr-diver

          Member
          18 augustus 2020 at 13:31

          Dat is inclu in de controle en kalibratie check aan de auto. [ik heb een geprinte lijst van al men checks, maar altijd handig als je deze effectief mee neemt en niet thuis laat liggen.]

          Op 6m wordt deze nog eens gecontroleerd maar dan in het water.

          Deze keer was ik het vergeten om de ADV weer open te zetten na de negative pressure test.

          En de MAV’s waren aangesloten met de snelkoppeling maar de dil mav is blijkbaar losgekomen rond de -20m zone.

          • This reply was modified 8 months, 1 week ago by  ccr-diver.
  • HansE

    Member
    18 augustus 2020 at 13:36

    Bij AP kan je die schuifklep van de ADV ook omgekeerd monteren. Zuiver aan de stand kan je bij mekaar niet altijd controleren of die openstaat.

    Bij mij staat die in de richting van het mondstuk open, lijkt voor mij iets logischer

    • ccr-diver

      Member
      18 augustus 2020 at 13:41

      Bij men jj staat de ADV open als de schuifknop naar onder staat [dus richting mondstuk] Onder=Open [o+o]

      • robbyrey

        Member
        18 augustus 2020 at 21:17

        Onder is open, o.k., begrijp k.

        Maar aangezien al de andere afkortingen traditioneel bij CCR in het Engels zijn, kom je dáár wel in de problemen : under/up…

        Grtz,

        Robby

  • suissuis

    Member
    19 augustus 2020 at 20:40

    Dikke merci en top dat je dit verhaal deelt!

    Een top mindset!!

    Grtz

    Suis

    • ccr-diver

      Member
      20 augustus 2020 at 09:39

      Graag gedaan en bedankt.

  • stefkevdv

    Member
    24 augustus 2020 at 15:03

    top dat je dit deelt, gelukkig met een positief einde.

    hopelijk haalt iedereen het nodige uit je verhaal

    • ccr-diver

      Member
      21 september 2020 at 10:32

      Merci. En lang leve een goede training.

  • beester

    Member
    3 september 2020 at 17:17

    Hoi ccr-diver,

    Eerst en vooral een dikke merci om dit te delen. Helemaal niet gemakkelijk, om zoiets te analyseren en te beschrijven, zeker niet omdat je het risico loopt dat iemand op ’t forum jou incident (bijna ongeval) kapot analyseert en bekritiseert. Het is erg gemakkelijk om dit te doen omdat je na de feiten over veel meer informatie beschikt dan tijdens de duik, wanneer je in ’t koud en relatief donker snel moet reageren. Gelukkig is dit niet gebeurd en dankzij jou verhaal kunnen we allemaal hier iets van leren.

    Jou verhaal raakt een persoonlijke snaar voor mij, ik duik sinds 2017 met een JJ, en gebruikte de JJ toch wel om technisch te duiken (woon dicht tegen Kroatie), toen kreeg ik een zoontje (is nu anderhalf jaar oud) maw ik had ook een periode waar ik quasi niet dook, waarna ik terug begon met rebreather duiken. Trouwens dit zal nu opnieuw gebeuren omdat het quasi onmogelijk is om aan sensoren te geraken en de meeste rebreather duikers die ik ken hebben noodgedwongen hun “stofzuigers” moeten deactiveren.

    Heb je verhaal gelezen en kreeg echt wel een beetje het koud zweet. Ik vind dat je al bij al goede split second beslissingen nam (O² dicht, dilluent flush, wanneer dit niet lukt naar bailout), maar dat het echt een “perfect storm” was van een aantal problemen/failures die elk op zich niet zo’n groot drama zouden zijn maar samen, potentieel dodelijk… je bent je duikmaat kwijt, je O² mav blijft hangen met als gevolg een zuurstof piek op 25m, je Dil mav is onbruikbaar en je kan niet aan de ADV aan (strak harnas)… en dan als laatste… wanneer je (adem inhoudend) naar je bailout grijpt, is die onbruikbaar (2de trap die eraf springt)… Pffff daar zou de meest ervaren super hero wereldklasse duiker het koud van krijgen hoor!!

    Mijn raad van tante kaat is de volgende, maar puur als persoonlijke raad, geen kritiek:

    – Eerst en vooral, wees niet te hard voor jezelf. Je hebt een enorme stress ervaring gehad, en waarschijnlijk wantrouw je je machine nu. Probeer gewoon stilletjes terug op te bouwen, en na vele babystapjes zal dat vertrouwen wel terug komen.

    – Ik zou na een lange stilstand niet direct terug rebreather duiken, maar eerst een paar open circuit duikjes maken, waarom het gecompliceerd maken als je die eerste paar duikjes ook relax max kan maken?

    – Als eerste rebreather duik na lange tijd stilstand zou ik niet naar een donkere, koude, potentieel diepe put gaan, maar kiezen voor iets met relatief goed zicht en een ondiepe bodem… (Ekeren, of iets gelijkaardigs).

    – Al gezegd, maar goede assemblage en pre-dive checks redden levens. Een positieve en negatieve druk test, het testen van de mavs (in mijn geval maar eentje, gebruik geen dil mav), test van de ADV (wanneer je al je harnas aanhebt) een check dat de solenoid goed functioneert, en een test van de cellen zijn erg belangrijk. Bij mij plakt een sticker op de canister voor de assemblage check en heb ik een klein stickertje met de predive checks op de rebreather computer hangen, zodat ik deze nooit vergeet. Ook de bailout ontspanner altijd testen is een plus 🙂

    – Niet gestoord worden tijdens assemblage: Heb af en toe al woorden gehad met mijn vriendin, omdat ze iets had van, jij bent toch maar je duikgerief aan ’t maken, zoonlief kan daar toch bij helpen?! Yup 100%, bij OC mag hij alles proberen en is ’t meer spelen dan gerief klaarmaken… maar bij de rebreather absoluut niet.. da’s een half uurtje 100% concentratie.

    – PPO² piek: in dit scenario, wanneer je zeker weet dat je niet al minuten lang te hoge PPO² aan ’t ademen bent, zou ik mijn adem niet inhouden, en waarschijnlijk proberen de diluent mav terug aan te sluiten. De kans is erg klein dat je direct een hit krijgt van een O² piek (dit in tegenstelling tot een te lage PPO², da’s voor mij direct alarm fase 1). Als ik het na een half minuutje/minuutje niet opgelost krijg, dan is ’t nog genoeg tijd om naar bailout te gaan.

    Zoals gezegd, erg gemakkelijk om iets kapot te analyseren na de feiten, lekker droog vanachter de computer… maar ik meen het goed, en hoop dat je rustig aan terug vertrouwen krijgt en gaat genieten van je duiken!

    Groetjes uit Italie.

    B (Wannes)

    • This reply was modified 7 months, 3 weeks ago by  beester.
    • ccr-diver

      Member
      21 september 2020 at 10:34

      Hoi Beester,

      Dit noem ik nu eens een ferm antwoord. Waar ik echt wel kracht uithaal, Bedankt voor je woorden.

      Groeten vanuit Vlaams brabant

  • Luc Dupas

    Member
    16 september 2020 at 22:01

    Inderdaad zoals Wannes/Beester al aangaf: ga eerst een aantal duiken gewoon in OC doen tot de rust tussen uw oren helemaal terug is en ge u terug helemaal als een vis in het water voelt… en pas als dat allemaal terug dik in orde is kunt ge terug met uw ingewikkelder speelgoed gaan duiken en daar terug vertrouwen in opbouwen.

Log in to reply.

Original Post
0 of 0 posts June 2018
Now
ajax-loader