Duikforum Duikforum Uit fouten leren probleem -40

• Creator
    Discussie

denker
    Deelnemer

Vodelee een paar weken geleden.Eerst een uurtje veiligheid in het bootje,mijn duikmakker aan de katrol.Ondertussen werd er al flink gedoken naar mijn mening veel teveel op hetzelfde uur.Dan onze beurt,onmiddellijk naar -40 daar mijn maatje deze diepte moet hebben naar aanloop 4 ster duiker.Beneden geweldig veel stof,zicht bijna nihiel.Op een gegeven moment begint mijn 2 de trap raar te doen,ik knijp in mij maat zijn arm om aantegeven dat er iets niet klopt(mijn hart des te sneller).deze reageert niet om dat hij dacht dat het was voor het slechte zicht dat ik deze vast pakte.Ondertussen krijg ik de volle laag lucht binnen door bevriezing eerste trap.Mijn maat was toen niet meer te bespeuren.Daar zit je dan op -40 ,snel denken en handellen ik neem mijn tweede ontspanner en steek die in mijn mond maar waar is het mondstukje naar toe????Schit terug ander ontspanner in mijn mond met de nodige volumes water.heel wat lucht was in die tijdspanne al verdwenen (maal 5).plan b, dan maar dichtdraaien kraan,bijna niet te doen om deze vasttepakken laat staan dichtdraaien en is het wel de juiste ???Plan 3 dan maar versnelde steiging naar -15 en zeer langzaam tot fles leeg was naar oppervlakte.Daar geen duikmaat te zien,wel heel veel bellen en kort nadien een bekent kopke.hij had juist hetzelfde voor als mij.Ik heb zijn kraan dichtgedraaid,we hebben dan een tijdje in de zon gaan liggen in het water tot we de kraan terug konden openenen zijn dan op -4 bij de netten gaan liggen en hebben met twee op een fles onze duik afgerond(veiligheidstrap)tot het flesje leeg was.Graag wil ik weten hoe jullie dit oplossen???

• probleem -40

denker reageerde 17 jaar, 3 maanden geleden 7 Leden · 7 Reacties
  • Trico Traco

Deelnemer
    16 oktober 2005 om 23:28

• Werner

Deelnemer
    16 oktober 2005 om 23:37

geweldig veel stof,zicht bijna nihiel. ik vermoed dat je bedoelt nog net een hand voor de ogen,als het zicht zo slecht is onverwijld een paar meter stijgen.
    Als je buddy vrij kortbij was ttz. minder dan één meter van jou en je tweede trap begint te blazen zou ie dat moeten horen.

onlangs is het kwijtraken van een mondstuk hier ook al ter sprake gekomen, tie-wrap weg of mondstuk gescheurd.

• Donald

Deelnemer
    17 oktober 2005 om 00:10

Voor wie te tam is of door te oude knoken zijn fles niet kan dicht draaien of gewoonweg ni weet welke kraan hij moet dichtdraaien omdat hij ni weet op welke kraan welke ontspanner staat ,
    2 flesen ondersteboven ,elke fles een ontspanner en je hebt geen problemen om een fles dicht te draaienn, kostprijs :een paar slangskes vervangen door lange ,zelf gemakkelijk te maken en voor de luierikken gemakkelijk te kopen in elke duikwinkel . Nu niet komen janken dat je alleen met een enkel flesje duikt want dan heb je niets te zoeken op die diepte , enne koop eens goei grief om aan te leurken , heb nog nooit een bevroren ontspanner gehad ,ook ni in putteke winter .koop een metalen 2de trap en een membraan 1ste trap heb daar nooit probs mee gehad .

• mt

Deelnemer
    17 oktober 2005 om 18:33

Als je ergens vaste grond onder je voeten hebt, kan je natuurlijk je jacket afdoen zodat je gemakkelijk aan je kranen kan en je direct ook doorhebt welke je moet dichtdraaien. Daarna jacket terug aan en een rustige opstijging doen.

• Stropken

Deelnemer
    17 oktober 2005 om 20:17

Ja zeg,jacket afdoen.Vroeger was dat een fluitje van een cent met je wc-bril maar ik zie het nu toch niet te goed zitten met mijn jacket waar mijn console aan hangt,mijn tweede ontspanner,mijnen ‘rekker’ voor mijn Green Force,mijnen ‘reefhook’,mijnen kreeftenzak (oeps).

Materiaal goed onderhouden is 99% miserie vermijden,dat wél.

• Dedjutoch

Deelnemer
    17 oktober 2005 om 20:54

Na iedere duik je ontspanner laten “drogen”: Dit wil zeggen, wegbergen op een warme droge plaats, met het afsluitdopje verwijderd van je eerste trap! Nooit je automaat (1ste trap) “droogblazen” na de duik! Op die manier blaas je water in je eerste trap!
    Bij het opbergen van je ontspanner in je duikkoffer: Kapje WEL op de eerste trap! Op die manier voorkom je dat het ding gaat bevriezen! Als het een membraan 1ste trap is: GEEN WATER IN DE 1ste TRAP; GEEN BEVRIEZEN VAN JE EERSTE TRAP!
    Bij een Scubapreo G600 komt het echter al eens (????) voor dat de 2de trap bevriest! Dit is bij de G600 moeilijk te voorkomen. Wegbergen met de purgeerknop ingedrukt (en laten drogen…).

Ik duik zomer en winter, en nog nooit (buiten die ene keer 24 jaar geleden met nen Spiro 50/50) een bevroren ontspanner gehad! Wat niet wil zeggen dat het onmogelijk is natuurlijk…

😉 Eddy

• denker

Deelnemer
    17 oktober 2005 om 21:25

aan DEDJUTOCH het gaat over een scubapro mk 16,ook die van mijn buddy.
    toch wel straf dat we bijden prijs hadden op hetzelfde ogenblik.ik kan het nog steeds niet verklaren.ik duik zelf ook de winter door en nooit geen problemen.het was die dag zelf zeer warm.ons materiaal heeft wel een uur in de zon gelegen tijdens de veiligheid,maar volgens kenners heeft dit geen belang.wat ik wel anders ga doen in de toekomst is afsluitdopje verwijderd laten tot alles droog is,bedankt voor de tip.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader