Duikforum Duikforum Reizen Reis- duikervaringen Bali/Lombok

• Creator
    Discussie

Yvan
    Participant

Ik ben op zoek naar mensen die reeds op Bali en Lombok op vakantie zijn geweest en eventueel hun reis- en duikervaringen willen meedelen.
    Weet er iemand wat de beste reisperiode (of plaats) is om er te duiken? Eventueel met welk duikcentrum er gedoken werd, alsook andere info is meer dan welkom.
    Dank bij voorbaat

• Reis- duikervaringen Bali/Lombok

badeendje reageerde 17 jaar, 1 maand geleden 10 Leden · 17 Reacties
  • Cthulhu

Deelnemer
    3 oktober 2005 om 16:59

Dag Yvan, ik heb jaren geleden nog op Lombok gedoken op de Gili eilanden. Dat waren toen prachtige plaatsen om op te duiken, maar ik heb gehoord dat het er de laatste jaren fel achteruit is gegeaan. Van andere duikstekken op Lombok heb ik toen niet gehoord.

Voor de rest is het natuurlijk een pracht van een vakantie: Kuta beach op Lombok is zeer mooi (Kuta beach op Bali is natuurlijk iets geheel anders, maar best aardig voor de liefhebbers van ‘magic mushrooms’…)

• patcor

Deelnemer
    4 oktober 2005 om 10:32

Zowel in Bali gedoken als bij de Gili eilanden op Lombok ; deze laatste vond ik de moeite niet waard gezien de riffen ernstig beschadigd zijn door dynamietvisserij en de hoge watertemperatuur . In Bali zijn de sites rons Menjanan Island (beschermd natuurpark) , Tulamben en Amed zeker de moeite waard . Wij doken met Baruna divers en dat viel best mee ; logement in Puri Bagus Lovina en zelfde hotel in Candidasa (prima hotels)
    De beste reistijd (droog seizoen ) loopt van mei tot september ; gezien de recente aanslagen zal reizen naar Bali vermoedelijk volgend jaar spotgoetkoop worden .
    Een goede organisatie om naar IndonesiĆ« te reizen is Intercomfort – Sunworld ; zij hebben ter plaatse een Vlaming die al jaren in Bali woont (Steven van Lierde ) en die alles voor je kan regelen , ook al staat het niet in de brochures en wijkt het af van de klassieke aktiviteiten in de standaardpakketten

Veel plezier ermee

Pat

• Yvan

Deelnemer
    7 oktober 2005 om 03:15

Reeds bedankt voor julie reacties.
    Indien er nog andere mensen willen reageren, graag.
    Groeten
    Yvan

• badeendje

Deelnemer
    8 oktober 2005 om 09:38

ben in juli een maandje naar ginder geweest: Ga niet enkel naar ginder om te duiken, het is een veel te mooi land!

Mooiste duikplaatsen waren rond nusa penida (dagtrip met boot, meestal 3 duiken), tulamben (kantduik op wrak) en gili islands (ok, rif stelt niet veel meer voor, maar wel heel veel groot leven: veel haaien, schildpadden, bumpheads e.d.)

de kant van Padangbai vond ik maar niets om te duiken.

Ik kan je echt aanraden om een hotel in Sanur te boeken, weg van het massatoerisme maar toch vlot bereikbaar voor alle interessante locaties.

• Joe Piler

Deelnemer
    9 oktober 2005 om 07:35

Ik ben net terug van een tweede keer duiken op Bali. Voor mijn buddy was dit de mooiste duikvakantie ooit, en hij kan vergelijken want heeft al op veel plaatsen gedoken: Egypte, Malediven, Thailand, Mexico, Cuba, …
    We doken in Tulamben, waar het wrak van de Liberty op 30 meter van het strand ligt. Maar in de buurt vind je een tiental duikplaatsen, met veel variatie. Het koraal is minder mooi dan in Egypte, maar je zwemt constant in een wolk van vissen.
    Naast de duizenden kleurrijke vissen is er vooral het kleine onderwaterleven boeiend. We zagen tientallen soorten naaktslakken, maar ook hengelaarsvissen, zeepaardjes, pygmee zeepaardjes, zeemotten (pegasus volitans), enzovoort.
    Qua groot wild vooral haaien (zowel zwarttip als wittip) barracuda’s en bulthoofd papegaaivissen.
    Het hoogtepunt was echter onze uitstap naar Nusa Penida, een veertig minuten varen vanuit Padangbai. We gingen op zoek naar de “mola mola” of oceanic sunfish. Een grote vreemde vis, waar nog maar weinig over bekend is. http://bigpicture.typepad.com/writing/mola_mola.jpg . Deze vissen vind je daar tussen half juli en half oktober, met een beetje geluk toch. Als je drie dagen duikt heb je 80% kans dat je ze ontmoet. Wij hadden maar een dag en de verwachtingen waren niet hoog.
    Onderweg passeerden we drie boten die net terugkwamen, ze hadden ze niet gezien. In Crystal Bay was het water woelig. Toen we ons klaarmaakten was de spanning te snijden.
    Het plan was eenvoudig: duikgids Made zou wat verder en dieper gaan dan de groep om te kijken of ze er waren. Bij 100 bar onmiddellijk terugkeren naar de boot.
    Na een kwartiertje deed Made teken: niks te zien. Verdomme! Hij gaat toch nog een vijftiental meter verder en begint plots als een bezetene met de ijzeren pin die hij steeds bij heeft op zijn fles te slagen. Iedereen er achter aan. Het eerste wat we zien zijn drie grote witte bekken. Ze komen net naar boven gezwommen. De koude stroom waarin ze zich verplaatsen is duidelijk voelbaar. Ik kijk op mijn computer: shit, nog 110 bar en 42 meter diep, dat wordt een korte ontmoeting. Ik focus mij op de eerste en grootste. Ongeveer een ronde schijf van een dikke twee meter diameter, met twee grote driehoeken als borst en rugvin, en geen staart. Verbaasd genieten we als ze langzaam voorbijschuiven. Weer een blik op mijn computer: 103 bar. Tijd om terug te keren.
    De terugweg is loodzwaar, tegen de stroom in naar boven. Het is lastig om de stijgsnelheid gelijkmatig te houden. Verschillende stromingen ontmoeten mekaar in Crystal Bay. Het ene moment wordt je terug dieper geduwd, het andere moment naar boven gekatapulteerd. Aangekomen in de buurt van de boot, doe ik mijn veiligheidsstop. Het is vechten om tussen de 3 en de 5 meter te blijven. Onder mij zwemmen Made en Kate, zij hebben een decotrap op 9 meter aan hun broek. Ze worden in het rond geslingerd. Kate probeert zich vast te houden aan een rots, maar wordt gelijk weer weggeslingerd: welkom in de wasmachine van Crystal Bay.
    Eindelijk terug op de boot: een duik van 27 minuten en ik ben stikkapot. De sfeer is overweldigend. Het was loodzwaar, maar ook een unieke ervaring.
    Dit is zeker geen duik voor beginners!
    Ik kan je ten zeerste de Tulamben Wreck Divers aanbevelen http://www.tulambenwreckdivers.com/ . Het is een klein resort (slechts zeven kamers) dat gerund wordt door Tony en Dot Medcraft, een Australisch echtpaar. Zij doen alles om het je naar je zin te maken. Je hebt er het gevoel dat je een ‘gast’ bent en geen klant.
    Ik ga zeker nog een keertje terug!

Voor meer info ben ik bereikbaar op babook1@skynet.be

• badeendje

Deelnemer
    9 oktober 2005 om 18:24

godver chansard! Toen ik daar zat was het water nog te warm voor de mola mola’s.

een decotrap op 9m na een duik van nog geen half uur?

• Joe Piler

Deelnemer
    10 oktober 2005 om 12:43

Volgende keer ijsblokjes meenemen om het water te koelen he!

• Kwisse

Deelnemer
    10 oktober 2005 om 18:05

Hallo Ivan,

Ik ben in Juni gaan duiken in Bali. Ik moet zeggen … het land op zich is prachtig… Als je naar zo een locatie gaat, moet het duiken op de tweede plaats komen. Maar ja, dat is natuurlijk persoonlijk he… Echt een super vakantie voor niet al te veel geld. Dat kan niet van het duiken gezegd worden want dit was – in vergelijking met de rest – allemaal vrij duur. Vandaar dat we ons beperkt hebben tot 4 duiken …

Een eerste duik was in Manta Point dat vanuit Sanur makkelijk te bereiken valt. Manta Point is een soort van wasbassin voor Manta’s en als je geluk hebt kom je ze daar tegen. En warempel, voor een keer had ik geluk en heb ik 45 minuten lang gedoken met een horde manta’s boven, onder en langs mij. ECHT indrukwekkend. Om nooit meer te vergeten. De volgende duik was op een kilometertje daar vandaan… maar echt spectaculair was dat niet.

Een tweede keer zijn we gaan duiken aan het Liberty wrak in Tulamben (we verbleven in Candidasa, ongeveer een uurtje rijden daarvandaan ->we opteerden voor een verblijf in Candidasa aangezien Tulamben echt in the middle of nowhere is). Ook hebben we daar een nachtduik gedaan wat wel de moeite was.

Echter, ik als onervaren duiker moet toch bekennen dat duiken in Bali niet veel voorstelt tov duiken in Egypte kwa zichtbaarheid, diversiteit en vissoorten… Maar ja, die Manta’s hebben voor mij dan wel weer veel goedgemaakt !

Ivan, als je meer info nodig hebt, laat me dan maar iets weten. Zo stelt patcor sunworld voor als reisagentschap. Ik heb dat ook gebruikt en dat was heel goed. Echter, sunworld geeft de boeking vanuit Belgie gewoon door aan een lokaal reisagentschap indoplan van wie ik het telefoonnummer heb. Ik denk dat als je alles via hen regelt, je dezelfde vakantie hebt voor minder geld. Het vliegticket is doorgaans goedkoper als je het boekt via een nederlandse reissite zoals http://www.worldticketcenter.com.

En zo kan ik nog uren verdergaan šŸ™‚

• Joe Piler

Deelnemer
    11 oktober 2005 om 10:17

@kwisse,

Je hebt blijkbaar geen goede duikgidsen gehad in Tulamben. Mijn buddy heeft al een vijftal duikvakanties gedaan in Egypte, en het was zijn eerste maal Bali.
    Hij vond de diversiteit van vissen en naaktslakken overweldigend in vergelijking met Egypte (hengelaarsvissen, spookfluitvissen, zeepaardjes, roggen, barracuda’s, vele soorten koffervissen, trekkervissen, papegaaibekvissen, haaien enz…).
    Het zicht is inderdaad een stukje minder, evenals het koraal. Maar de duikgidsen bepalen de kwaliteit van de duiken: zij weten al het fraais bijna blindelings te zitten, terwijl wij er gewoon overkijken. Trouwens van al onze duiken in de omgeving van Tulamben vonden wij de duik op de Liberty een van de minst mooie op deze vakantie!
    En duur? Dan moet je wat beter rondkijken! Ik heb 290 US $ betaald voor zes overnachtingen (normale prijs van de kamer was 20 US$), 11 duiken (inclusief een trip vanuit Tulamben naar Nusa Penida) en transport van Kuta naar Tulamben en weer terug.
    Wij verbleven en doken bij http://www.tulambenwreckdivers.com
    Tulamben ligt inderdaad in the middle of nowhere, maar je vindt er de mooiste duikplaatsen van Bali, en ik gerandeer je: met deze mensen heb je de duikvakantie van je leven, tegen een betaalbare prijs!

• scubaco

Deelnemer
    4 december 2005 om 00:00

Reeds enkele malen ben ik nu op Bali geweest en zo’n 60 duiken heb ik daar nu gemaakt. De eerste keer met een groep van 16 duikers van onze club “Deltadiving” in Alkmaar. Alle keren heb ik gedoken met BIDP (Bali International Diving Professionals) http://www.bidp-balidiving.com wat me steeds zeer bevallen is. Eigenaar Avandy en de andere jongens van BIDP zijn gewoon top. BIDP is gevestigd in Sanur en met hun boot was het een uurtje naar Penida. Manta Point is haast altijd een aanrader 90% kans op Manta’s! Crystal Bay, de duiksite die bekent staat om de Mola’s die er opduiken gedurende de maanden september en october is met een goede planning (vwb getijden) prima te doen. Als de duikplanning qua getijden echter niet helemaal scherp is, dan kan je in vervelende stromingen belanden. Wanneer men in de baai blijft en bij het kanaal tussen Penida en Lembongan vandaan blijft (niet om de rots heengaan) is het nog 1 van de makkelijkste duik rondt Penida.

• Danny Van Belle

Deelnemer
    6 december 2005 om 17:12

Prachtig is het duiken rond Bali maar mijn favoriete duikstek blijft Tualmben.
    Niet voor het Liberty 2 wrak maar ….. Tulamben wordt ook wel de wereld hoofdstad van de naaktslakken genoemd en er zijn dus tal van soorten te vinden.

Vanuit Bali zijn er ook cruises richting Komodo natioanaal park.
    In 2006 organiseer ik er een aantal !!
    Info kunnen jullie terugvinden op mijn website http://www.dannyvanbelle.com
    Indien informatie nodig over Thailand, Birma , Indonesiƫ of Frans-Polynesiƫ aarzel dan niet me even te kontakteren.

• Yvan

Deelnemer
    7 december 2005 om 16:36

Bedankt voor jullie info en links.

Vriendelijk bedankt

• Hans Nuytten

Deelnemer
    11 januari 2006 om 10:40

In september 2006 vertrekken we ook naar Bali voor een reis(cultuur & duiken)van 2 weken.
    Deze (vlucht& verblijf) heb ik geboekt via “Jetair”(World).We verblijven 15 nachten in hotel “Puri Santrian” in Sanur( http://www.santrian.com ).
    De lijnvlucht wordt verzorgt door “Cathay Pacific” vanuit Parijs ( Parijs / Hong-Kong /Denpasar ).
    Voor het duiken heb ik beroep gedaan op “Aqua Dive Mobil Bali”
    (http://www.bali-scuba-diving.com )
    We zullen op zoek gaan naar de “mola mola vis”(sunfish)rond Nusa Penida (duikstek:Pura Ped,Toyapakeh,Blue Corner,Cristal Bay).Ook Gili-Tepekong / Mimpang /Selang , Tulamben en
    Amed staan op de duikstekkenlijst.
    Een reisverslag zal volgen Ć©Ć©nmaal de reis achter de rug is.

Met de duikgroeten van,
    Hans Nuytten

• DiveNow

Deelnemer
    11 januari 2006 om 11:43

Mijn ervaringen voor die regio beperken zich tot papier inlevings vermogen uit 2 boekjes:

http://www.divenow.nl/periplus_action_guide_bali.htm
    http://www.divenow.nl/lp_bali&lombok.htm

Veel plezier

• Hans Nuytten

Deelnemer
    11 januari 2006 om 14:21

Ter info over de mola mola vis ( prachtig )
    http://www.earthwindow.com/mola.html

• Joe Piler

Deelnemer
    11 januari 2006 om 15:18

Doe de mola mola’s de groeten! Ik zag ze (zie eerder in deze topic). Een toffe ervaring, maar je moet wat geluk hebben om ze te zien.

• badeendje

Deelnemer
    11 januari 2006 om 18:07

@Hans

Goede keuze, het is echt een prachtig hotel. Valt niet over te klagen!

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader