Duikforum › Duikforum › Onderwater Fotografie & Video › Andere netspanning
-
CreatorDiscussie
-
27 september 2005 om 16:37 #97278
badeendjeParticipantIn Cuba is er blijkbaar de Amerikaanse netspanning = 110 volt, nu heb ik wel zo’n stekker-adaptor zodat de oplader van mijn fototoestel in het stopcontact ginder past, maar dat verandert uiteraard niets aan de spanning.
Is het mogelijk mijn batterij van mijn fototoestel op te laden met 110 volt ipv 220 volt zoals bij ons? Of gaat het gewoon niet lukken? Of ga ik daarbij mijn oplader en/of batterij om zeep helpen?
Wat zijn de mogelijke oplossingen?
Thx!
-
CreatorDiscussie
-
Andere netspanning
-
Geen problemen, alleen een beetje langer laden(andersoms zou dit een ramp zijn)…
-
je moet kijken naar je oplader
als daar opstaan 110/230 50/60Hz dan zal het geen enkel probleem zijn om deze op te laden
en dit zal NIET lees NIET langer duren.je oplader is een transfo die vermoedelijk de spanning omzet naar 6v of 9 of 12 V of andere DC-spanning (gelijkspanning)
of deze trafo dan 110v of 220 krijgt maakt niet uit.zijn uitgangsspanning is en blijft die 6/9/12volt.
bij die oude trafo’s kon dit wel nog verschil uitmaken maar tegenwoordig zit er in al die “voor meer dan 1 spanning te gebruiken trafo’s” een schakelelement dat voor de goede werking zorgt.
-
Ok, thx, net gekeken en er staat op 100-240V en 50-60 Hz, dat zit weer dik in de chakosj! 🙂
-
Dat hangt puur en alleen van de oplader af of het gaat werken of niet! Ge moet gewoon eens kijken naar de ingangsspanningsspecificaties van uw oplader… als het een “simpele” oplader is met klassiek gewoon een transfootje en 2 (soms 4) diodes voor halve of hele gelijkrichting, en zonder een schakelaartje 110V/220V, dan moogt ge het vergeten want secundair komt daar dan met primair 110V ipv 220V niks bruikbaars uit om uw batterijen te laden.
Als het een oplader is met een schakelende voeding, zoals v.b. dikwijls gebruikt in de adapters van gsm’s of laptops’s, dan werken die heel vaak in een heel breed spanningsbereik langs de primaire kant gaande van 100V tot 250V of omtrent… en dan is er totaal geen probleem.
Als uw adapter/lader niet geschikt is voor 110V, dan kunt ge nog steeds hopen dat ge ginder in een van de betere hotels terechtkomt en hopen dat er dan op de badkamer een 220V-stopcontact is dat bedoeld is voor “buitenlandse” elektrische scheerapparaten en dat levert genoeg vermogen om daar uw lader/adapter te gebruiken.
En als ge helemaal zeker wilt zijn, dan koopt ge een klein 50W adapterke/transfootje om 110V AC om te zetten naar 220V AC en die dingen zijn niet veel groter dan een blokje van 5x5x5cm en zijn normaal gezien te vinden in de betere elektronicashops.
-
Ah bon… antwoord voor niks gestuurd… maar probleem is geen probleem meer… 😉
-
Alleï, met de nieuwste snufjes kun je alles laden tegenwoordig(‘k ben uit den tijd).
-
jacky, toch bedankt voor uw antwoord zenne. ’t was misschien ni juist, maar ge waart toch de rapste! 😉
Trouwens, voor ne ‘Waalse limburger’ was de redenering ni slecht! ;-)))))))))))))))
-
Luc,
In welke electrowinkels vind je dan zo’n omvormer 110v naar 220v?
Liefst webshops :)))
-
Bij Conrad voor € 39,95 Ik vind die 1,6kg wel zwaar.
Als de URL diet door loopt kan je hem opzoeken onder “VOORSCHAKEL TRAFO AT-50N
Bestnr.: 510252 – 89”Hij loopt niet door maar misschien deze?
Die ook niet dus zelf zoeken bij. http://www.conrad.com
Groetjes, Willij
-
de veruit goedkoopste oplossing is een ladertje voor dat toestel in de States bestellen en leten opsturen. Ze staan er gewoonlijk binnen de vijf dagen mee aan de deur met UPS of een gelijkaardige zendservice als je met Visa afrekent.