Duikforum Duikforum Medisch vetopslag en drijfvermogen

• Creator
    Discussie

Werner
    Participant

maar even nieuw topic gemaakt naar aanleiding van eowyns vraag i.v.m lood en onder raken.

zoals de meesten wel weten is lichaamsvet (indien teveel)een tegenindicatie om te duiken.
    opslag van stikstof…tragere ontzadiging e.d.

Gezien eowyns probleem stel ik mij de vraag of het lichaamsvet voor ieder mens verschillend is qua samenstelling dan ,m.a.w heeft een kilo vet van persoon A hetzelfde drijfvermogen als persoon B.

misschien wat vergezocht maar ik hoop er weer wat van te leren.

• vetopslag en drijfvermogen

goempie reageerde 17 jaar, 4 maanden geleden 13 Leden · 21 Reacties
  • Stropken

Deelnemer
    17 september 2005 om 20:44

Waarom altijd van ‘vet’ spreken en niet van ‘spieren’ (genot- & andere spieren)??

Ook ver gezeocht maar allee…

• Werner

Deelnemer
    17 september 2005 om 20:52

stropken… “ik hoop er weer wat van te leren.” mar da ga ni lukken als het te zwanserig wordt.

• Stropken

Deelnemer
    17 september 2005 om 21:13

Niet zwanzerig.Men is altijd bezig van vetten en de stikstofophoping.Maar bij (zware) inspanning worden bepaalde zuren aangekweekt in té grote hoeveelheden hetgeen kan leiden tot o.a.krampen.Naar het schijnt heeft nitrox ook invloeden bij té grote inspanningen.
    Iedereen staat steeds stil bij die vetten en vergeten de rest.

• schilderke

Deelnemer
    17 september 2005 om 21:14

se, da’s nu iets dat ik ook niet aan uit geraak.

ikke , met een gezond buikske, zak als ne baksteen in’t zwembad met enkel een fles op me rug, terwijl mijne maat , die wel iets minder pintjes drinkt 😉 , en dus minder buik en kilo’s heeft, zelfs in het zwembad met een paar kilo in zijn vest zit, gewoon maar om onder te geraken.

ge zou dat toch omgekeerd verwachten ???

schilderke

• Stropken

Deelnemer
    17 september 2005 om 21:15

Wat heb ik u gezegd!!

• FatCat

Deelnemer
    18 september 2005 om 00:14

Werner,

Lichaamsvet heeft een soortelijk gewicht van 0,918 kg. Met lichaamsvet bedoelen we dan de isolatielaag die onder de huid zit. Het subcutane vet dus.

Andere vetlagen – de intramusculaire vetlagen – bestaan uit hetzelfde soort vetcellen, dus ondanks het gebrek aan specifieke gegevens, neem ik aan dat het soortelijk gewicht hetzelfde is.

Bij iemand met een normale lichaamsbouw zit ongeveer 50% van het lichaamsvet tussen het spierweefsel.

De resterende 50% zit aan de buitenkant, onder de huid.

Wat op gebied van drijfvermogen een groot verschil kan maken is de samenstelling van het botweefsel. Er bestaat namelijk werkelijk zoiets als zware botten.

Mensen die mij kennen weten dat ik misschien niet het grootste zwaargewicht ter wereld ben, maar dat er toch een zwembandje rond mijn middel zit. En toch is mijn lichaam lichtjes negatief, ondanks het biopreen.

Waarom? Letterlijk zware botten. Veel calcium, dikke, zware beenderen.

Bij vrouwen kan dit een probleem opleveren, omdat vrouwen veelal neiging hebben tot osteoporose (botontkalking). Ook alweer geen gegevens te vinden, maar het lijkt mij een redelijke veronderstelling dat daar het probleem kan zitten.

(ik ga toch eens geld moeten beginnen vragen voor al dat opzoekingswerk… ;-))

• Isa

Deelnemer
    18 september 2005 om 10:51

@FatCat

Osteoporose komt voor bij vrouwen na de menopauze. Als het dus waar is wat je zegt, dan geldt dat alleen maar voor vrouwen van +/- 55+. Hoe zit het dan met de jongeren?

• stach

Deelnemer
    18 september 2005 om 11:02

@stropke : die zuren is daar eits tegen te doen
    ikke altijd last van krampen in de kuiten.en die mangeziumpillen de rest van mijn dagen pakken zie ik nu ook ni zitten
    pak ik ze een week niet garantie op krampen en gezelligis anders.
    de krampen komen er altijd op het einde van de duik

• anemona

Deelnemer
    18 september 2005 om 11:10

volgends mij (heb ik wel eens hier gelezen) zouden bananen eten een goede optie zijn stach .

• FatCat

Deelnemer
    18 september 2005 om 11:11

@Isa:

Osteoporose is een geleidelijk proces, dat al lang voor de menopauze begint. Het is ook een normaal verouderingsproces. Vrouwen hebben meer last van extreme osteoporose dan mannen omdat vrouwen op één of andere manier minder calcium aanmaken en dus minder zware botten hebben. Over het algemeen, er zijn dus ook uitzonderingen.

@Stach:

Zonder zwans: veel water drinken en bananen eten.

• Jacky Shark

Deelnemer
    18 september 2005 om 11:33

Ja, bananen eten is een wondermiddel op zich(er is van alles te vinden)…als ik op live aboard duikt, eet ik altijd een drietal bananen per dag, anders heb ik magnesium pillen bij.
    Daily dive: gewoon bij de fruitboerke in Sharm een paar kg bananen kopen en smakkelijk…
    Een paar maanden na mijn vakantie moet je niet meer afkomen met bananen…

• Luc Dupas

Deelnemer
    18 september 2005 om 15:13

Veel lood… weinig lood… tja, de ene mens is anders dan de andere…
    Voor mezelf: mijn globale soortelijk gewicht zit rond de 0.96 kg/liter… bij sommigen zal dat mogelijks nog wat minder zijn, bij veel andere zal dat hoger zijn (en die hebben dus minder lood nodig) en bij een beperkt aantal mensen zal dat bijna 1 zijn of soms zelfs hoger dan 1 (en die kunnen zelfs zonder lood niet eens drijven)… Goed of slecht? Is niet aan de orde, je hebt je lichaam en daar past dan een zekere hoeveelheid lood bij… punt uit…

De “zwembadtest” is een prima materieel-onafhankelijke eerste stap… gewoon in het zwembad aan de oppervlakte rechtop gaan hangen, dicht tegen de kant, zonder loodgordel, zorgen dat je heel rustig/ontspannen bent, en telkens wat extra lood in de handen nemen totdat je goed met hoofd boven blijft als je heeeel diep inademt, en netjes zakt als je goed diep uitademt, en met “halve longen” netjes tot aan je kin of zo aan de oppervlakte blijft. En dat is dan het lood dat je nodig hebt in het zwembad… En als je je “droge” gewicht deelt door dat “droge” gewicht plus die hoeveelheid zwembadlood, dan ken je je eigen globale soortelijk gewicht…

A propos… voor mensen met een relatief laag soortelijk gewicht wordt voor openwater dat verschil in nodige hoeveelheid lood nog extra versterkt!!! Want een laag soortelijk gewicht betekent dat je voor hetzelfde gewicht meer volume hebt, en dus ook meer lichaamsomvang/oppervlakte… en meer oppervlakte betekent dus bij dezelfde dikte van neopreen van je natpak ook meer neopreenvolume… dus meer lucht in al die neopreencellen… en dus ook extra meer lood om dat te compenseren… ;-(

• Stropken

Deelnemer
    18 september 2005 om 17:55

Stach,ik ben altijd ‘op ’t randeke af’ op het einde van mijn duik om kramp te krijgen in mijn kuit.Mijn wederhelft heeft mij reeds magnesium & calciumtabletten gekocht maar ik wordt daar niet goed van.
    Bananen eten of vreten:reeds gedaan op ALLE manieren (Bubble & Dive weet het maar al te goed) – rauw – gefriteerd – soep – confituur – milkshake.
    Als de duik té lang en té lastig is (stroming)heb ik altijd die ‘aanstalten’.

• erikdc

Deelnemer
    19 september 2005 om 09:54

Volgens de Encyclopedia of recreational diving is het soortelijk gewicht van vet tussen de 0,7 en de 0,9. Spierweefsel 1,08 en beenderen 1,9.

Wat dus het grootste verschil maakt is de verhouding beenderen/vet.

‘k weet niet of er zwaardere en lichtere beenderen bestaan, maar ‘k kan me wel voorstellen dat sommige mensen gewoon grotere en dikkeren beenderen hebben dan andere.

En waarschijnlijk hebben ‘struisere’ mensen (qua vet dan) genetisch ook ‘struisere’ beenderen. En daarom is het niet zo eenvoudig om op het zicht te zeggen of iemand gaat drijven of zinken.

En als ge veel gas in uw darmen hebt, (of veel stikstofbellen van vorige duiken) met soortelijk gewicht 0,001 ofzo, dan hebt ge absoluut een paar kilo meer lood nodig 😛

Erik.

• stach

Deelnemer
    19 september 2005 om 10:17

ik neem magnesiumtabletten en dan gaat alles goed maar dat werkt zo op je darmen in he.
    die bananen ja dat vergeet ik wel eens en je moet dat op voorhand doen.

ik krijg meestal kramp als de duik gedaan is . of als we even boven komen en verikaal hangen dan heb ik het zitten.tis iets raar maar ja.o ja koude voeten zijn ook heel bevorderlijk voor krampen.gewoon koude spieren dus eigenlijk.
    in de winter smeer ik kuiten in met tijgerbalsme en dat werkt wel goed

de neus gaat er van open(vooral van buddy die achter me loopt naar waterkant hé danny) en spierkes blijven wat langer warm

• Stropken

Deelnemer
    19 september 2005 om 16:19

Stach,’tijgerbalsem’ – juist maar goed voor de kuitspieren???

• Jellyfish

Deelnemer
    19 september 2005 om 20:46

ook niet overdrijven met supplementen,want dat kan bij sommige mensen aanleiding geven tot nierstenen.
    een nierkoliek doet geen deugd, laat staan tijdens het duiken…

• Werner

Deelnemer
    19 september 2005 om 21:32

in de winter smeer ik kuiten in met tijgerbalsme en dat werkt wel goed…

hij heeft die balsem meestal wel bij… maar het is nogal eens van sh.t mijn kuiten ni ingesmeerd en pak al aan… 😉 :p

• stach

Deelnemer
    20 september 2005 om 09:42

j amaar werner niet onder mijn duiven beginnen te schieten (ps : dat zinnetje was het dit weekend ook weer 😉 )

o ja kwa drijfvermogen : gisteren nog eens getest in het zwembad. MET shorty aan 3mm blijf ik NIET drijven zelf met volle volle longen.mijn hoofdkruin blijft nog net boven. en thats it.

o ja 1m89 en 73 kilokes (vetpercentage van 11%)

• Edgar

Deelnemer
    20 september 2005 om 09:58

Wellicht komen deze grote verschillen in het “drijfvermogen” van de diverse duik(st)ers doordat de een gewoon wat “te luchtig” of het duiken denkt. En bij de ander staat het lood al in hun schoenen nog voordat ze in het water liggen.

Gr Edgar

• goempie

Deelnemer
    30 september 2005 om 21:22

jup;)
    Ik heb ook dat probleem, heb bijna geen drijfvermogen(allee, als ik geen pakske aanheb in ’t zwembad bijvoorbeeld), met volle longen blijven hangen al drijvende lukt niet bij mij, ik denk ook dat het iets te maken heeft met vet en grof beendergestel, aangezien ik ook een redelijk laag vetpercentage heb(iets van een 15% of zo) , maar door het powertrainen wel ietskes verzwaard ben (spieren wegen volgens ik mij heb laten wijsmaken meer dan vet?!), ongeveer 3 kilo spiermassa bijgewonnen in één jaar, zonder supplementen hé.Ook mijn beendergestel is ietskes zwaarder dan bij de meeste mensen(veel melk gedronken hé vroeger hahaha)

Is wel gemakkelijk, moet ge gewoon wa minder lood mee doen hé bij een duik, is bij zwembadoefeningen soms wel ambetant geef ik toe.

’t Een is ’t een en ’t ander is ’t ander hé, der is aan alleman iets hé.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader