Duikforum Duikforum Uit fouten leren Waar zet je zo’n verhaal?

• Creator
    Discussie

ChrisM
    Participant

Als je door het forum fietst duiken er herinneringen op die je niet meteen kan thuisbrengen.
    • is het een faut om uit te leren?
    • Gaat het over federaties?
    • Is het discussie?
    • Of ZWANS?

Één illustratie (voorbeeld):

Na een PADI OWD opleiding en aansluiting bij een Nelos klup heb ik +-50 duiken en 1*(1995);
    Op een clubweekend is er manifest gebrek aan duikleiders en de “organisator” (een instructeur) stuurt me met een beginner (beginster) het veld in aan de camping linda (LW).
    Hoewel ik de plaats niet ken, er nooit gedoken heb, voel ik me zeer vereerd om met een duikstertje van 10 duiken het veld in te trekken.
    Briefing is kort: ga die richting uit, er ligt daar een wrakje en je ziet wel.
    Klopt, na iets langer palmen dan verwacht komen we op een stuk oud ijzer,
    Grote kreeft, leuke omgeving maar…. Verschrikkelijk veel stroming. Bovendien hoor ik voortdurend motoren boven mij en vrees ik dat ik in de vaargeul zit!
    Op +- 25m en zelf op 120B zie ik dat het meisje op 80B komt en hyperventileert.
    Tegen stroom op kompas (wat ken ik ervan met die ervaring?) terugkeren lukt niet, ik beslis gewoon te stijgen en de duik te beëindigen.

Na oppervlakte te maken, terug gedoken (we zaten in deco!) om trap te doen (procedure traponderbreking gevolgd).
    Nadien 300 m te voet door modder moeten ploeteren om op kant te komen.
    Uitgelachen door ganse bende wegens onorthodoxe duikroute.
    Extra verwijt van organisator omdat ik volgens de computer van de jongedame te snel gestegen zou hebben (het was zijn computer die ze in bruikleen had).

Lessen?
    • stuur nooit een beginner als duikleider in de OS?
    • Neem dit soort opdrachten niet aan!
    • Doe nooit, ik herhaal, nooit, een duikleiding (oosterschelde) op een plaats die je niet kent.

MAAR: wat is de essentie, het verhaal achter het verhaal?

De duikster in kwestie had zogezegd voldoende duiken en dus haar brevet. Allemaal mooi getekend door de instructeur.
    Nadien heeft de jongedame me bekend dat 8 van de 10 duiken niet in het water hadden plaatsgevonden, maar in de caravan van de instructeur (droogduiken?).
    Dus?
    • Wie zit hier te roepen over federaties? Padi= betalen, CMAS, nelos, VVW?
    • Reken nooit op ”sterren” ze zeggen veel te weinig over kwaliteit.
    • Lach maar met de overdreven regeltjes van PADI. Je komt in dit soort omstandigheden niet eens het water in!! De P van Padi staat voor professioneel en sommige NELOS praktijken halen niet eens de amateurstatus.
    intussen ben ik bij geen enkele federatie meer aangesloten, maar blijf duiken.

• Waar zet je zo’n verhaal?

Jeroenvv reageerde 17 jaar, 5 maanden geleden 13 Leden · 16 Reacties
  • Luc Dupas

Deelnemer
    24 augustus 2005 om 18:40

Tja Chris… bij alle federaties zullen er I’s zijn met wat veel hormonen… en hopelijk waren die caravanduiken toch voldoende nat… 😉

NELOS of niet… zelfs in 1995 mocht een NELOS 1*D niet met een andere 1*D het water in… met of zonder I die de “toelating” geeft… dus niet alleen die I is in de “fout” gegaan maar ook beide 1*D’s die bewust “domme” dingen zijn gaan doen… Is dat een fout van een federatie of organisatie ???? Of gewoon een fout van de mensen… ;-(((((

• pyjamaduiker

Deelnemer
    24 augustus 2005 om 18:41

Ja da’s nog eens een verhaal ,maar dat van die caravan en dat droogduiken dat vindt ik gewoon schitteren maar dat kom je bij elke federatie tegen hoor .
    Maar waar zat die persoon die de buddyparen indeelde met zijn gedachten ???

• Cthulhu

Deelnemer
    24 augustus 2005 om 19:00

In de caravan…?

• Kefke

Deelnemer
    24 augustus 2005 om 19:53

Ja, ik denk niet dat het daar zeer droog zal geweest zijn..

• FatCat

Deelnemer
    24 augustus 2005 om 20:08

Ja jong,

Hoe noem je zoiets? Samenloop van omstandigheden?

Nu moet ik wel zeggen dat het voor mij een beetje ver gaat om te zeggen “doe geen duikleiding op een plaats die je niet kent”. Ik zou eerder zeggen: hou het simpel op een plaats die je niet kent.

En vooral: hou het poepsimpel met een onervaren buddy.

• Jean-Marie

Deelnemer
    24 augustus 2005 om 20:33

Luc,

ik denk dat ik je voor één keer zal tegenspreken : 1995 was, volgens mij, puur op geheugen, nog het jaar dat een 1* een huidige 2* was en dus was met goedkeuring van de desbetreffende ter plaatse zijnde Instr. het mogelijk dat dit verhaal onder de auspiciën van de toen geldende NELOS-regels, eigenlijk ok is. (de realiteit even buiten beschouwing latend).

@ iedereen : Overigens, voor ieder verhaal bestaat een ander : ik heb talloze keren de toestemming gekregen om als 1* duiker (nu 2*) samen met Caro te duiken. Tot we op de kortste keren onze 2* hadden. En niet één keer was dat onverantwoord want we hebben van iedere duik genoten, als we onze kop maar onder water hadden.

Regels zijn 1.

Natuurlijke aquaciteit is 2.

Reden waarom tennis en golf niet aan mij besteed zijn want ik heb geen “balgevoel”. 🙂

JM

• Edgar

Deelnemer
    24 augustus 2005 om 20:52

Gegroet Jean-Marie,

Ik hoorde laatst iemand op een ander duikforum zeggen:
    “regels zijn er alleen voor hen die ze nodig hebben”
    Ik kon de kleine glimlach rond mijn lippen toen toch ook niet onderdrukken 😉

Gr Edgar
    http://www.Groothoek.tk

• Werner

Deelnemer
    24 augustus 2005 om 21:20

@ Jean-Marie “Natuurlijke aquaciteit is 2” als ik daar onder moet verstaan “je als een vis in het water voelen” heb ik geen verdere vragen meer. 😉

• Luc Dupas

Deelnemer
    25 augustus 2005 om 02:32

@Jean-Marie: 1995 was nu net het “kanteljaar” voor onze brevetten… in de loop van dat jaar hebben onze oude NELOS-brevetten die “nieuwe” CMAS-sterren gekregen… “elementair” is CMAS 2*D geworden, “middenbrevet” CMAS 3*D en “hoger brevet” werd CMAS 4*D en is dan het “nieuwe” CMAS/NELOS 1*D-brevet officieel ingesteld. Omdat wij vroeger het klassiek altijd over “elementair brevet” hadden en niet over 1*D ging ik ervan uit dat Chris het toenmalige “nieuwe” 1*D-brevet bedoelde.
    Maar je hebt gelijk, de kans is zeer groot dat Chris toch nog het “oude” 1*D (“elementair” dus) bedoelde omdat het “nieuwe” 1*D-brevet pas vanaf september 1995 officieel ingevoerd werd (ik heb net opgezocht wanneer dat juist was in 1995, ik dacht begin 1995 maar niet dus…) en er allicht in 1995 nog weinig “nieuwe” 1*D’s uitgekomen zijn! En inderdaad, met het oude “elementair brevet” mochten twee “elementairs” met mekaar duiken met de zegen van een I, klopt! En inderdaad, ik heb toendertijd als “elementair” met redelijk wat andere “elementairs” gedoken, en inderdaad zelfs met nog-niet-elementairs met amper een handvol duiken… de regels en de realiteit he… 😉

• htweeo

Deelnemer
    25 augustus 2005 om 03:54

Beste chris, wat jou is overkomen wens ik niemand toe.
    teneerste die duikplaats is al geen gewone… je moet over een put om aan dat wrak te komen.
    ten tweede dat zij geen beginnelingsduiken. Wij doen die plaats niet op een clubduik…
    ten derde jullie uitlachen bij het bovenkomen…zou de duikverantwoordelijke zich niet beter vragen stellen over zijn beslissing om daar te duiken met gebrek aan kader…
    Maar scheer niet ieder over dezelfde kam…
    Je hebt nu eenmaal overal onverantwoorde duikers, duikleiders en instructeurs…
    Voor de rest geniet van je duiken en duik veilig.

• Spider Mastermind

Deelnemer
    25 augustus 2005 om 09:24

“Maar waar zat die persoon die de buddyparen indeelde met zijn gedachten ???”

Met buddy paren 🙂

• Edgar

Deelnemer
    25 augustus 2005 om 09:40

Gegroet Spider Mastermind,

Jouw opmerking zet de term “aangelijnde buddy’s” ook meteen in een heel ander perspectief. Om maar nog te zwijgen over gordels, hielbandjes en silicone maskers! 😉

Gr Edgar

• Jeroenvv

Deelnemer
    25 augustus 2005 om 11:59

Chris,

Als je bij Camping Linda gaat duiken, dan ga je als beginners die ook nog eens de plek niet kennen zeker niet naar het wrak! Dat die instructeur je dat als tip heeft gegeven vind ik een blunder, sorry dat ik het zeg.

Zodra je buiten de luwte van de strekdam komt aldaar, is er meestal zeer veel stroming. Camping Linda is een prachtige duikstek (misschien wel het mooiste van de Oosterschelde) maar zeker niet makkelijk.

Indien je daar vlakbij de strekdam blijft, niet op zoek gaat naar het wrak, is het geen moeilijke plek, en nog steeds heel mooi. Dat had die instructeur dus als advies mee moeten geven.

• N2Junkie

Deelnemer
    25 augustus 2005 om 12:13

De I had beter zijn caravan als duikstek aangewezen. Hij kende de plaats en buddy-ervaring perfect. Kon alle hoekjes en kantjes aanwijzen.

• ChrisM

Deelnemer
    25 augustus 2005 om 13:19

jeroen;
    had ik toen zo’n plaatsbriefing gehad, wellicht minder problemen!
    voor zover ik kan inschatten ben ik (toen beginnend compasduiker) naast wrakje 1 gezwommen en op dat tweede wrakje IN de vaargeul gekomen!
    zelfs bij LW staat daar een zeer sterke onderstroom!

wat leren we?
    geef een goede briefing door een ervaringsdeskundige(jeroen?)!
    die deskundige kan ook het duikplan aanpassen aan de buddy-ervaring? (als hij natuurlijk de details ook kent!)

globaal wil ik aanstippen dat niet één factor determinerend is! (plaats, briefing, ervaring, federatie, brevet, caravan, diepte, aantal enz)
    maar wie meerdere risicofactoren samen neemt is een kwadratisch risico!
    en dat staat blijkbaar los van federaties enz…

duikze

• Jeroenvv

Deelnemer
    25 augustus 2005 om 15:46

Chris,

ik kan je zelfs garanderen dat een ervaren kompasduiker wrak 1 vaak zal missen. Ik heb er vaker op mis gedoken dan dat ik er gekomen ben. Een en ander heeft te maken met de stroming die varierend is qua sterkte en waardoor het lastig is om een exacte kompaskoers te zwemmen. Het wrak is dan ook makkelijk te missen, als je maar een paar meter zicht hebt.

Ik duik daar alleen maar richting dat wrak met een heel ervaren buddy. Onlangs nog gedoken met iemand die +- 100 duiken heeft gemaakt, maar nog niet zoveel Oosterschelde ervaring. Ik ga daar dan NIET heen, maar blijf lekker in de buurt van de strekdam waar gewoonlijk veel minder stroming staat en waar je ook verdomd mooi kan duiken.

Dat wrak no 1 ligt ook nog eens op 32 meter bij HW en 28 bij LW. En het is best even uitzwemmen, dus meestal kun je er maar even blijven, je zit al heel snel in deco.

Beginners adviseren naar dat wrak te zwemmen? Was hij er zelf al eerder geweest vraag ik me dan af.

Persoonlijk vind ik Camping Linda een veel gevaarlijkere plaats dan bijvoorbeeld Gorishoek, wellicht is dat door smaak gebonden, maar ik denk dat we minder vaak negatieve dingen horen over Camping Linda omdat er veel minder gedoken wordt dan bij Gorishoek (wat mij tenminste lijkt iedere keer als ik bij Linda kom zie ik of geen of hooguit een paar andere buddyparen, bij Gorishoek is het vaak stervensdruk).

Camping Linda voor beginnende Oosterschelde duikers? Prima, maar geef ze een verdomd goede briefing en adviseer ze NIET ver uit te zwemmen.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader