Duikforum Duikforum Uit fouten leren Eerste Oosterscheldeduik : de verkeerde kant op

• Eerste Oosterscheldeduik : de verkeerde kant op

ChrisM reageerde 17 jaar geleden 14 Leden · 23 Berichten
  • ChrisM

Deelnemer
    17 augustus 2005 om 09:18

Ongeveer één jaar na mijn eerste duikervaring (Padi OWD in Bonaire, een duikweek in eilat en dus een 40-tal duiken (tropisch water en blaarmeersen) op actief) heb ik intussen bij een nelos-club het 1* brevet (oude stijl, nu = 2*) op zak (het brevet heb ik nog niet formeel, de papieren zijn opgestuurd) (we spreken 1995).
    Detail: toen deed men nog moeilijk over duiken bij “vijandige” federaties, dus ik had ook nog een tiental duiken en proeven in de Blaarmeersen moeten doen.
    Ik wou absoluut, eind mei voor mijn verjaardag , de Oosterschelde ontdekken.
    Een 2*(toen = 3* nu) “met veeel ervaring” wou dit doen.
    Ik had een complete uitrusting (pak, jacket, ontspanner, zelfs computer) maar geen fles, hij had voor een 12l gezorgd en zelf dook hij met een 15 l.

Vliegensvlug naar de zeelandbrug getrokken, uitrusting aan en te water. Voordien een korte buddy-check, hij had net een nieuw tuig gekocht; een “air-source” de seaquest-versie van de air 2.
    Uitzwemmen naar de tweede pijler en dan duiken.
    Mooi, voor mij een heel andere ervaring dan wat ik voorheen zag, beetje rondkijken bij de pijler en dan terug zwemmen…
    Palmen aan een tempo dat iets te hoog ligt, en luchtverbruik navenant. Zie de duikleider plots een 180° draai maken en gelet op mijn verbruik (‘k zat dichtbij 50 bar, geen idee hoelang de duik nog duurde) stopt hij mij de reserve-automaat, inflator in de mond…
    Stijgen naar +- 3 m en dan maar palmen naar de kant…
    Comfortabel is het niet aan de inflatorslang te hangen en zo aan je tanden meegesleept te worden naar de kant.
    Uiteindelijk duik rustig beëindigd.
    Wat was er aan de hand:
    De 2* was gewoon in Wemeldinge te duiken, daar is de oever zuid. Aan de zeelandbrug is het andersom. Uit gewoonte had hij de richting kats en wemeldinge (dus zuid) genomen om naar de kant te komen.

Lessen:
    • iemand met veel ervaring is daarom nog niet de geschikte begeleider voor een oosterschelde-doopduik. Veel te veel “ervaren” duikers zijn te sterk op hun ding gefixeerd en houden ternauwernood rekening met buddy-beginner een les die ik nadien vele keren ondervonden heb. Meegesleept aan een buddyline over de brokken van Wemeldinge enz… hou bij beginners zeker rekening met hoger luchtverbruik… de zenuwen, de omgeving enz…. het is niet nodig een eerste duik meteen op 28m te plannen? Op 10-12m is er zeer veel te zien. Kies dus de duikplaats in functie van de buddy. Ik heb sindsdien al met een 5-tal beginners de eerste pijler als startplaats gebruikt. 12m een referentiepunt en vlak bij de kant, waar ook veeel te zien is (jammer genoeg is die plaats de laatste tijd iets te druk). (andere leuke beginnersplaats: putti’s op de dijk naar links (west), op 6 à 10m).
    • plan your dive: dive your plan. Steeds compasrichting en situatie goed opnemen. Routine is dodelijk! Geef ook uitleg aan de buddy;
    • gebruik je materiaal correct!! Geef een goeie briefing vooraf en doe een grondige buddy-check. Een inflator-ontspanner genre air2 air-source is geen octopus! Bij gebruik geef je je ontspanner weg, en gebruik je zelf de inflator-ontspanner. Ik heb zelf direct ook zo’n spul gekocht en een langere slang voor mijn ontspanner. Ik gebruik ook 1 op de twee duiken de reserve ontspanner(s) (intussen ook nog een octopus) om eventjes de goei werking te controlleren. Leuk is dat bv bij Padi dit aangeleerd wordt, en mijn zoon (padi OWd met 10 duiken) tijdens zijn eerste Oosterscheldeduik op 12m doodleuk met de octopus begint te buddy-breathen. Eigenlijk de beste manier om aan te leren.

Dit verhaal heeft me niet belet een fervente Oosterschelde-duiker te worden, en zelfs met geroutineerde kompanen spreek ik altijd af dat de “kant” noord of zuid is.

• Jacky Shark

Deelnemer
    17 augustus 2005 om 13:34

Voor een doopduik had ik als duikleider de eerste pijler gekozen en een beetje verder, maar onmiddelijk naar den tweede…nee.

• pyjamaduiker

Deelnemer
    17 augustus 2005 om 15:48

Mooie verhaal van hoe het zeker niet moet gedaan worden :-((((

• stach

Deelnemer
    17 augustus 2005 om 16:09

mooi verhaal dat aantoont dat je als buddy met een ervaren buddy niet je verstand op nul moet zetten maar ook nog steeds moet nadenken.je kompas juist instellen moet je reeds kunnen bij je eerste brevet(naar mijn mening).
    Dit is geen verwijt of wat dan ook naar u toe hé.ik bedoel dit gewoon algemeen.

dus “mooi” , leerrijk verhaal dat aantooont dat we allen gewoon mensen blijven die vergissingen maken wie of wat we ook zijn

• Frank

Deelnemer
    17 augustus 2005 om 16:21

Zelf nog niet meegemaakt, maar verschillende bronnen hebben me al verteld dat hun kompas rare dingen begon te doen onder invloed van de staalkabels in het gewapend beton van de brugpijlers.

Eén persoon zei me dat hij was bovengekomen bij de vijfde pijler, in de veronderstelling dat het de eerste was… En zoals bij elke vernauwing kan het serieus stromen tussen de pijlers. Ze zijn aan de oppervlakte schuin naar de kant toe gepalmd en enkele 100en meters verder aan wal gekomen.

• N2Junkie

Deelnemer
    17 augustus 2005 om 16:27

Frank, vlakbij die pijler wil ik je wel geloven, maar eens een paar x meter van een pijler weg, is de invloed van dat staal toch mooi weg.
    Ze moeten je gewoon zeggen dat het kompas niet goed stond en dat ze dachten dat ze naar de kant gingen.
    Ik geloof er niet veel van….

Jan

• Cthulhu

Deelnemer
    17 augustus 2005 om 16:31

Bovenkomen bij de 5de in de veronderstelling dat het de 1ste was???

Het feit dat ze waarschijnlijk al een hele tijd aan het palmen waren zou toch al een serieuze indicatie moeten geweest dat er problemen waren met de koers…

• Dries

Deelnemer
    17 augustus 2005 om 16:36

eeeuhhh….

Domme vraag misschien ook. Heb nog nooit aan Zeelandbrug gedoken, maar 5de pijler. Is dat niet heel dicht tegen de vaargeul? Is het daar niet iets dieper dan aan de 1ste?

Dries

• pyjamaduiker

Deelnemer
    17 augustus 2005 om 16:36

Zelfs als je onder de pijlers zit geeft mijn compas nog de juiste koers aan ,zit een dikke laag beton rond dat staal .

• Frank

Deelnemer
    17 augustus 2005 om 16:42

Eerlijk gezegd geloofde ik er ook niet veel van. Het leek meer een gemakkelijk excuus om niet te moeten toegeven dat ze zich vergist hadden.

• stach

Deelnemer
    17 augustus 2005 om 16:49

het kan perfect dat je kompas wat raar doet in de buurt van de pijlers maar dan zeg ik wel effectief IN DE BUURT niet tss de 2

• pyjamaduiker

Deelnemer
    17 augustus 2005 om 17:21

Heb het nog niet meegemaakt dat mijn kompas raar doet daar onderwater ,meestal doe ik soms raar onderwater maar mijn kompas niet :)))))

• Dedjutoch

Deelnemer
    17 augustus 2005 om 17:37

Hoezo “soms” pyjamaduiker?????

Hahahaha Eddy

• pyjamaduiker

Deelnemer
    17 augustus 2005 om 17:44

Heb ook mijn normale momenten :-))

• Wet Willy

Deelnemer
    17 augustus 2005 om 18:57

Afwijking van compas bij de pijlers kan wel degelijk !
    Echt zien gebeuren (ongeveer 15 jaar geleden) : drie vrij ervaren OS-duikers gaan samen te water, met 2 buddylijnen, dus de totale breedte van de duikgroep was ongeveer 5 meter. Ze gaan te water RECHT voor de eerste pijler, met hun compas recht op het midden van de eerste pijler gericht. Na enkele minuten komen ze ongeveer 50 meter links van de eerste pijler boven water. Omdat de duikleider nogal een stijfkop was zijn ze eerst terug naar de kant gepalmd en daarna zijn ze vanop dezelfde plaats aan de kant terug vertrokken voor een tweede poging. Resultaat : identiek hetzelfde als de eerste keer. En alle drie de duikers hadden hun compas juist ingesteld en alle drie waren het vrij bekwame OS-duikleiders. Of het moet zijn dat één van de drie die dag iets “speciaals” in zijn jacket zitten had waardoor alle drie de compassen min of meer dezelfde afwijking hadden…?
    Ik vond het zelf zeer straf, maar ik heb hun eerste poging met eigen ogen gezien, en hun tweede poging hebben ze nadien zonder schaamte verteld. Zelf heb ik er nog nooit last van gehad. Misschien was het te wijten aan het soort compass dat destijds nogal erg in de mode was ? Mijn eigen compas was van een ander soort + merk.

• stevie

Deelnemer
    17 augustus 2005 om 20:31

CHRISM :neem de volgende keer mss een 4* mee als buddy , dan had je dit waarschijnlijk niet meegemaakt

• Werner

Deelnemer
    17 augustus 2005 om 20:43

@ stevie… als die 2* toendertijd zichzelf niet had overschat dan had CHRISM dat waarschijnlijk ook niet meegemaakt.
    je post neigt naar x aantal ****** en dan zal er (gezien de ge/verhoopte ervaring wel niks (ergs) gebeuren).Al denk ik niet dat je het zo bedoeld, al lees ik het wel zo een beetje.

ongeacht kennis/kunde is ZELFkennis en gezond verstand een pro om van ons aller sport te kunnen genieten.

• Carl A

Deelnemer
    17 augustus 2005 om 21:08

Afwijkend kompas ?… Ja hoor !
    Maar de oorzaak ligt meestal in het metaal dat duikers zelf meesleuren.
    Niet vergeten dat een duikfles bestaat uit ? … Metaal ! (ijzer)
    Heb dit in het verleden meegemaakt : elke maal als ik (en ik niet alleen) met “buddy X” dook had ik een afwijking (zo’n 5°). Later heeft hij zijn duikflessen laten “de-magnetiseren” … probleem opgelost.

• Stropken

Deelnemer
    17 augustus 2005 om 21:23

In de Blaarmeersen heb je op een bepaalde plaats ook een afwijking te wijten aan metaal (die kraan)onder de bodem.
    Maar dat magneetveld van de fles dààr had ik nog niet aan gedacht.Van de’n week-end naar mijn schoonzoon met gans mijn boelke om dat eens te testen.

• pyjamaduiker

Deelnemer
    17 augustus 2005 om 23:46

Kan het misschien zijn dat er meer afwijkingen gebeuren door dat de duiker géén rekening houdt met de stroming ,dan dat er problemen zouden zijn met het kompas???

• ChrisM

Deelnemer
    18 augustus 2005 om 10:05

Voor de duidelijkheid: het ging niet om een afwijking van het kompas, maar een gewoonteafwijking! “vergeten” dat de “kant” op die plaats anders ligt dan op je routineplaats.
    Wat ik wil zeggen is dat bij duiken (volgens mij helemaal geen gevaarlijke sport) je zintuigen steeds op scherp moeten staan; oriëntatie is meer dan alleen kompas: de stroming, lichtinval, topografie enz zijn belangrijke indicatoren .
    Het valt me op dat briefings vaak te kort zijn; op buitenlandse bestemmingen zijn er vaak tekeningen van de locatie, 10 jaar terug had ik het boek van “taeymans” dat rudimentair de duikplaatsen beschreef; van putti’s place is er een goei tekening van cath vandamme en putti himself en ook de neuschwander zeelandgids is nuttig. Ik ben wel verbaasd dat bijna niemand dit gebruikt bij een briefing.
    Wat de opmerking van stevie betreft: ik kon geen 4* duiker nemen als buddy, die waren toen nog niet uitgevonden. En dat **** gedoe is nonsens. Het gaat niet om de streepkens, wel om de mentaliteit. Als ik terug kijk op mijn eerste duiken dan is er geen verband tussen *** en kwaliteit van de duik.
    Tenslotte: iedereen doet druk over dat kompas, maar niks over onoordeelkundig materiaalgebruik? Correct gebruik van een air2? Geeft iedereen daarover uitleg bij de briefing?
    Luchtverbruik? Bij padi moesten we 100 bar aanduiden, pas later is dit bij Nelos ook in gebruik gekomen? Hoeveel keer kijk je tijdens een duik het verbruik van je buddy na?

Allemaal evidente dingetjes om nog eens op dit forum aan te halen en onze geesten scherp te houden bij deze fantastische hobby, sport.
    Ik speur mijn oude duikboekjes verder na om nog “les-verhalen” te vinden

• stach

Deelnemer
    18 augustus 2005 om 10:18

moesten we 100 bar aanduiden : dit weekend daar ook met enkele over bezig geweest.
    Is het niet de bedoeling dat je halve fles aanduid? nu met die 230 en 300 bar flessen zou die 10 bar aanduiding wel eens verkeerd kunnnen aflopen

• ChrisM

Deelnemer
    18 augustus 2005 om 10:27

goei correctie: halve fles aanduiden! is beter; maar routine (gewoonte: iedereen duikt toch wel met een 15l 200 bar?) is gevaarlijk: je moet inderdad de fles, volume, druk enz van je buddy en jezelf goed inschatten.
    ik heb de gewoonte na 50bar (verbruik van mij) even te checken en op basis daarvan in te schatten of verbruik hoger-lager ligt dan mezelf.
    neemt niet weg dat je regelmatig moet controlleren, heb ooit een hyperventilerende buddy op -60m nipt opgemerkt.

Weergave: 1 - 23 van 23 reacties

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader