Duikforum Duikforum Medisch chronische bronchitis en duiken?

• chronische bronchitis en duiken?

Stropken reageerde 17 jaar geleden 6 Leden · 12 Berichten
  • stefkep

Deelnemer
    7 augustus 2005 om 14:16

Is het toegestaan in gezonde toestand met deze ziekte te duiken of niet?

• pyjamaduiker

Deelnemer
    7 augustus 2005 om 14:33

Sinds het hier gaat om een longaandoening waarbij sprake is van een vernauwing van de luchtwegen ,denk ik best dat je daar je dokter even raadpleegt .
    Maar als je begint met duiken heb je wel een medische attest nodig !

• stefkep

Deelnemer
    7 augustus 2005 om 14:43

Dank u

• Jacky Shark

Deelnemer
    7 augustus 2005 om 20:50

Eerst naar de oorzaken zoeken van een chronische bronchitis!!! is er iets aan te doen?
    Is dit accidenteel of tgv te veel roken bvb…er zijn zovelen oorzaken.
    Mss dat duiken u goed zal doen, wie weet??? Droog lucht dat door een filter is gepaseerd is zeker beter dan lucht van de stad o.a…ik kan me herinneren dat ALLE longenaandoeningen die een air-trapping kunnen veroorzaken(longemfyseem of een bepaalde soort astma o.a)een definitieve tegenindicatie is…
    Ik sen geen dokter, dus ga bij een duiker-arts en laat een spyrometrie van je longeninhoud doen, trainen en nog eens trainen zal zeker en vast geen slecht doen aan conditie en gezondheid.
    Een ex-koolputter met geen super-gezonde longen meer.

• Stropken

Deelnemer
    7 augustus 2005 om 21:33

Eéntje met silicone-longen,Jacky?(goe geschreve?)

• Jacky Shark

Deelnemer
    7 augustus 2005 om 21:40

Antraco-silicose is beter geschreven dacht ik…ik heb gelukkig in de kolenlagen gewerkt(de veines of de tailles)dus meer kolenstof gevreten dan steenstof(silicium).

• Stropken

Deelnemer
    7 augustus 2005 om 21:47

Mijn bompa had véél minder geluk.Kon geen twintig meter meer ordentelijk stappen.De Waalse mijnen waren nml niet zo “gebruiksvriendelijk” als deze van de Limburg.

• Jacky Shark

Deelnemer
    7 augustus 2005 om 22:58

Oh ja!!! was den sinte Barbara meer Vlaamse dan Waalse dan??? Komaan Stropken met uwe gezwans…wat was het verschil tussen een Limburger en een Waal of veelaal West-Vlaaming of Italiaan of Turk of Marokkaan in de ondergrond van een mijn? Het geluk van een ijzersterk gezondheid punt uit!!! Melk drinken en van dat onzin zegt…ik kan er nog van wenen zenne.
    Voorbeelden in mijn familie: twee nonkels van me werkten in de kolenmijn van Aiseau-Presle nabij Charleroi…ik heb ze nooit gekend, de ene stierf op 39 en den andere op 42 jaar.
    Mijn vrouw haar nonkels hebben in de Kempense-mijnen gewerkt(Zwartberg en Zolder)..hun pensioen niet gehaald(net geen 25 jaar dienst en gedaan)hun longen vol etter en stof letterlik uitgespuwd.

• dennisv

Deelnemer
    7 augustus 2005 om 23:42

‘k zou het afraden

• Stropken

Deelnemer
    8 augustus 2005 om 09:04

Awel Jacky,de mijnen van Hautrage,Quaregnon & Jemappes waren zeker niet zo ‘gezond’ uitgebouwd als deze in de Limburg.Daar ben ik wel zeker van hoor.Zelfs de infrastructuur bovengronds was véél beter in de’n Limburg.

• bollingm

Deelnemer
    8 augustus 2005 om 09:15

@Jacky Shark,

Ben volledig met je eens, nen koolputter die aan het front werkte moest het gewoon hebben van een goede gezondheid en ook geluk hebben.

Mijn grootvader heeft in de koolputten van Zolder en Zwartberg gewerkt gehad (niet aan het front) maar zij altijd die gene die aan het front werkte en hun pension haalde waren mannen met een gezondheid van staal, de andere tja hadden minder geluk.

Ook zoals je al aanhaalde welke nationaliteit je ook had, in de put was iedereen gelijk er moest zwaar en hard gewerkt worden en dikwijls onder zware omstandigheden (gehoord van mijn grootvader en ex buur).

Mark

• Stropken

Deelnemer
    8 augustus 2005 om 09:26

De nationaliteit?’t Waren allemaal ‘zwarten’ die er uit kwamen.En de vrijdag mocht ik ook eens mee naar de ‘douches’ en met véél geluk eens in de badkuip van de ‘porions’.

Weergave: 1 - 12 van 12 reacties

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader