Duikforum Duikforum Uit fouten leren ongeval in de barrage 31/7

• ongeval in de barrage 31/7

roger reageerde 17 jaar geleden 3 Leden · 6 Berichten
  • roger

Deelnemer
    1 augustus 2005 om 10:44

Ter info:

Gisterennamiddag rond 16.00u is er een duiker van een franstalige club achtergebleven in de Barrage (L’eau de l’heure). Het zou gaan om een 3*-duiker, de buddy een 1*duiker. De omstandigheden zijn me verder onbekend, maar de buddy is alleen aan de oppervlakte gekomen.
    Enkele duikers die nog voldoende perslucht hadden, zijn vrijwillig terug in de plas gaan zoeken, samen met de brandweer-duikers, maar vruchteloos.
    Wij zijn ter plaatse gebleven tot ± 18.00u, maar de duiker in kwestie was nog steeds niet gelokaliseerd.
    Voor mijzelf was het de eerste keer dat ik daar ben gaan duiken.(duikproeven diepspecialty) De duikomstandigheden leken mij niet moeilijk: goed zicht, warm water, maximaal 35 m diep, geen obstakels.

Iedereen die dit van nabij meemaakt, beleeft en verwerkt dit op zijn manier, maar het blijft een drama.

Het is de 2e keer in 8 jaar tijd dat op die plaats een persoon is verdronken.

• dennisv

Deelnemer
    1 augustus 2005 om 10:59

Ik ben er omstreeks 16.15 vertrokken en had niets gemerkt, anders was ik zeker terug gaan duiken om te helpen zoeken.

Het zicht was redelijk tot troebel maar door het slechte weer was er weinig licht. Er waren die dag veel duikers, dus redlijk veel stof.

Jammer dat ik van niets wist. Wij hadden ervaren duikers mee die konden helpen, enkele hoger redders en andere redders en voldoende reanimatiemiddelen.

Laat iets weten als je meer weet.

En mensen….alleen over dit ongeval praten in deze tread aub.

• roger

Deelnemer
    1 augustus 2005 om 11:09

Wij zijn rond 16.00u aan de oppervlakte gekomen (15.54u ikzelf). Op dat ogenblik was er net alarm geslagen.
    Ik ken de barrage niet zo goed, maar ik geloof dat er verschillende plaatsen zijn waar je te water kan gaan. Wij waren ergens in een klein baantje dat doodloopt tegen het water, afdamming links van ons op ± 300m. Geen enkele faciliteit buiten een barrak om je om te kleden; zelfs geen parking of zo. Het is op die lokatie dat het is gebeurd.

• dennisv

Deelnemer
    1 augustus 2005 om 12:14

ah ja maar ja, jullie zaten niet aan de plate taille maar op een anders meer van de l’eau d’heure

• N2Junkie

Deelnemer
    1 augustus 2005 om 12:31

Of gewoon aan de diepe kant (+40 m). Daar is ook niets.

• roger

Deelnemer
    2 augustus 2005 om 16:18

Uit de standaard (02/08/2005)

Lichaam Franse duiker gevonden in merencomplex

CHARLEROI – De brandweer van Charleroi heeft vanochtend het lichaam van de Franse duiker, die sinds zondag vermist is, teruggevonden in het merencomplex l’Eau d’Heure aan de stuwdam la Plate Taille op de grens tussen Cerfontaine en Boussu-lez-Walcourt. De man uit Tourhotte verdween zondagnamiddag nadat hij met een groep was gaan duiken in de meren.

De brandweer van Beaumont startte zondag onmiddellijk een zoektocht, maar zonder succes. Gisteren werd de zoekactie hervat en kwam er versterking van de brandweer van Charleroi. Een dag later kwamen ook de brandweerkorpsen van Namen, Chimay en La Louvière een handje toesteken.
    Uiteindelijk vond een duiker, die regelmatig samenwerkt met de brandweer van Charleroi, dinsdag iets voor 11.00 uur het stoffelijk overschot van de man op een diepte van 38 meter.

De 44-jarige Fransman beschikte over zeven jaar duikervaring. Hij kende de locatie uitstekend en kwam er geregeld duiken met andere duikers van zijn groep.

Weergave: 1 - 6 van 6 reacties

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader