Duikforum Duikforum Medisch Nitrox: wat doe je als je buddy stuipen krijgt?

• Nitrox: wat doe je als je buddy stuipen krijgt?

pyjamaduiker reageerde 17 jaar geleden 18 Leden · 65 Berichten
  • ThierryD

Deelnemer
    28 juli 2005 om 13:20

Tijdens mijn IANTD Advanced Nitrox cursus heb ik geleerd:
    Ontspanner van buddy proberen in zijn mond te houden, wachten tot de stuipen voorbij zijn (duurt naar het schijnt hooguit enkele minuten) en dan pas slachtoffer naar boven brengen. Reden: tijdens de stuipen zijn de ademwegen gesloten en wanneer je dan stijgt is de kans op longoverdruk groot!

Onlangs heb ik hierover echter een discussie gehad met een Padi Instructeur!

Volgens die instructeur moest je vooral eerst de oorzaak, de te hoge PO2 vd O2 dus, wegnemen en onmiddellijk beginnen stijgen!!!

Ik dacht eerst dat hij verkeerd was (instructeurs zijn ook maar mensen), maar blijkbaar zijn de meningen bij verschillende federaties Tijdens mijn IANTD Advanced Nitrox cursus heb ik geleerd:
    Ontspanner van buddy proberen in zijn mond te houden, wachten tot de stuipen voorbij zijn (duurt naar het schijnt hooguit enkele minuten) en dan pas slachtoffer naar boven brengen. Reden: tijdens de stuipen zijn de ademwegen gesloten en wanneer je dan stijgt is de kans op longoverdruk groot!

Onlangs heb ik hierover echter een discussie gehad met een Padi Instructeur!

Volgens die instructeur moest je vooral eerst de oorzaak, de te hoge PO2 vd O2 dus, wegnemen en onmiddellijk beginnen stijgen.
    Ik dacht eerst dat hij verkeerd was (instructeurs zijn ook maar mensen), maar blijkbaar zijn de meningen hierover bij verschillende federaties sterk verschillend!?!?

(PS: Voor diegene die het nog niet weten, ik kom zelf uit de Padi-stal! Laat dit dus aub weer geen federatiezever topic worden )

• botervisje

Deelnemer
    28 juli 2005 om 13:25

wel, puur uit EHBO standpunt zou ik zeggen, eerst laten uitstuipen om zo een longoverdruk te vermijden.

• Edgar

Deelnemer
    28 juli 2005 om 13:36

Ontspanner van buddy in zijn mond te houden, wachten tot de stuipen voorbij zijn (duurt namelijk naar hooguit enkele minuten) en dan pas het slachtoffer naar ondieper water brengen (lees verlagen van pO2).

Reden: tijdens de stuipen zijn de ademwegen gesloten en wanneer je dan stijgt is er een grote kans op longoverdruk trauma.

Gr Edgar
    Nitrox-Instructeur.

• botervisje

Deelnemer
    28 juli 2005 om 13:38

dat bedoelde ik ook hoor Edgar:-)

• N2Junkie

Deelnemer
    28 juli 2005 om 13:38

Uit pure redenering, wachten tot de stuipen voorbij zijn en dan stijgen.

• ThierryD

Deelnemer
    28 juli 2005 om 13:40

Was/is ook mijn overtuiging hoor maar blijkbaar is niet iedereen het hier over eens

• pyjamaduiker

Deelnemer
    28 juli 2005 om 13:41

Ik zou wachten tot de duiker stopt met stuipen en hem dan veilig naar boven brengen ,maar ik zou zeker géén tijd verspelen met het proberen van de automaat terug in zijn mond te steken .Als hij hem nog tijdens het stuipen in zijn mond heeft kan je deze beveiligen maar dan moet je ook in de duiker zijn buurt kunnen komen ,anders laten hangen .Die stembandkramp (droge verdrinking )komt maar in 15% van de gevallen voor en dan vooral bij jonge mensen .Maar als de duiker stuipen krijgt in warm water dan zou ik er maar niet van uitgaan dat hij die stembandkramp gekregen heeft,in de winter heb je meer kans .

• botervisje

Deelnemer
    28 juli 2005 om 13:42

tja, hij gaat er misschien van uit dat de stuipen spontaan stoppen als je de te hoge concentratie po2 wegneemt. Maar of dit idd zo zal zijn heb ik mijn twijfels aan.

• Luc Dupas

Deelnemer
    28 juli 2005 om 13:44

Uiteraard bij stuipen NIET gaan beginnen stijgen want zijt ge quasi 100% zeker dat die buddy een LO cadeau krijgt van u !!!! Gewoon even (kan wel een paar minuten duren hoor) tot die buddy “uitgestuipt” is en slappekes is geworden en dan pas gecontroleerd beginnen stijgen… maar ZEKER NIET direct beginnen stijgen he, ge moet uw buddy helpen en niet nog meer in de shit duwen !!!

• roger

Deelnemer
    28 juli 2005 om 13:51

Als medicus en als Nitrow-duiker (level II)is mijn mening:

1. Als de stuipen optreden op een diepte dat je inderdaad O2-intoxicatie mag verwachten (afhankelijk dus van het mengsel), moet je er vanuit gaan dat dit inderdaad de meest voor de hand liggende oorzaak is. Op (veel) geringere diepte lijkt mij de meest voor de hand liggende oorzaak: epileptisch insult.
    2. Ik heb nergens een gegeven dat mij doet aannemen dat een stuip veroorzaakt door O2-intoxicatie van tijdelijke aard is ! In mijn Nitrox-opleiding staat: “van tijdelijke aard als er wordt opgestegen naar geringere diepte …”
    3. Wat betreft de stuipen: soms wordt door de contractie elke ademhaling geblokkeerd, soms niet. Soms beperkt de stuip zich tot één of meerdere lidmaten. Je kan dus niet inschatten in hoeverre je buddy (nog) ademt of van welke diepte hij terug begint te ademen.

Mijn actie zou zijn:
    ten eerste: trimvest buddy opblazen om gecontroleerd op te stijgen totdat de stuip over is (traag blijven stijgen zonder onderbreking)
    ten tweede: als de stuip overgaat, afwachten tot de situatie onder controle is (geen lichaamlijke schade door de stuip vb. tanden afgebroken + geen materiële schade bv. aan het mondstuk van de buddy , bekijken waarom überhaupt de vergissing (te grote diepte) is gebeurd (verkeerde notitie van mengsel, verkeerde fles, of gewoon domweg te diep geweest), en als dit alles het verder duiken mogelijk maakt, kan er rustig verder worden gedoken op geringere diepte (aanpassing duikplan?)
    ten derde: als de stuip bij het gecontroleerd opstijgen niet overgaat: noodopstijging naar de oppervlakte. En inderdaad: je moet dan afwegen wat het ergste is: deco, stikken of verzuipen. Bij stikken of verzuipen is er soulaas meer, bij deco is er nog altijd O2 en recompressie mogelijk.

Bij dit alles, en als ikzelf met perslucht duik, zal ik zodra het mogelijk is, proberen om mijn buddy te laten ademen uit mijn octopus.

Tot daar mijn algoritme.

• botervisje

Deelnemer
    28 juli 2005 om 13:56

toch niet helemaal mee akkoord.
    Volgens mij is het krijgen van een epileptische aanval een incident en zal ik zeker de duik niet voortzetten.
    Ook het stijgen zou ik niet doen, je spreekt over decompressie maar let wel dat er hier een LO kan ontstaan!!!!!

• Edgar

Deelnemer
    28 juli 2005 om 14:01

Vergeet ook de eerste regel / advies bij van het hulpverlenen niet:
    “Denk eerst aan uw eigen veiligheid”.

Wanneer u aan een “stuipende duiker” onderwater gaat lopen sjorren of al alleen bij in de buurt komt, is de kans niet klein dat deze door zijn ongecontroleerde bewegingen uw masker van het hoofd slaat. En dan kunt u in het ergste geval geheel geen hulp meer verlenen. Of duurt het in ieder geval langer voordat u weer adequaat kunt hulpverlenen omdat u eerst u zelf (back online) zal moeten helpen.

Gr Edgar

• pyjamaduiker

Deelnemer
    28 juli 2005 om 14:11

Maar als de duiker met stuipen begint te zinken dan zal je hem toch moeten gaan halen ,maar best langs achter benaderen zoals men geleerd heeft in de recscue cursus.

• roger

Deelnemer
    28 juli 2005 om 14:11

aan botervisje:

de duik niet voorzetten , maar evenmin opstijgen: hoe doe je dat ???

• Edgar

Deelnemer
    28 juli 2005 om 14:14

aan roger:

de duik niet voorzetten , maar wel opstijgen: hoe doe je dat ??? 😉

• botervisje

Deelnemer
    28 juli 2005 om 14:14

Er is een verschil tussen en duik afbreken/beeindigen en een duik voortzetten Roger.
    Een duik voortzetten wil voor mij zeggen dat je je van het gebeurde niks aantrekt en gewoon verder doet zoals gepland (?)

• roger

Deelnemer
    28 juli 2005 om 14:31

Merci botervisje voor je grammaticale nuancering; zoals ik reeds schreef, zou ik de duik ook niet zo maar “voortzetten”, maar eerst een balans maken van de feiten / gevolgen / mogelijkheden.

Terug naar je reactie en het thema:

Ik zou zeker opstijgen; traag en gecontroleerd. Stuipen door O2-intoxicatie treden bijna onmiddellijk op zodra de diepte waarop de duiker ervoor gevoelig is, is gepasseerd. Dit betekent dat je hoogstens enkele meters terug moet opstijgen om het incident te beëindigen.

Gezien in praktijk we spreken over een diepte van 28-30 meter (± 4 bar) is 2 à 3 meter, hooguit 5 meter opstijgen niet zo catastrofaal dat daardoor reeds schadelijke longoverdruk kan ontstaan. Dit rekening houdende met het feit dat een doorstee duiker ademt aan een ademvolume van ± 800 ml en er daarboven nog een 2 tal liter extra longexpansie mogelijk is. Opstijgen van 4 bar(30 meter) naar 3,5 bar (25 meter) is dus beperkt.

Akkoord?

• botervisje

Deelnemer
    28 juli 2005 om 14:39

“en als dit alles het verder duiken mogelijk maakt, kan er rustig verder worden gedoken op geringere diepte (aanpassing duikplan?)”

Hieruit concludeer ik dat je duik niet steeds zou beeindigen, maar eventueel je duikje zou voortzetten = NIET AKKOORD

Jou uitleg over longoverdruk lijkt mij acceptabel, alleen, een stuipend iemand is niet zo makkelijk onder controle te houden, maar wie zegt dat het stuipen spontaan ophoud na 5m stijgen? Gecontroleerd opstijgen 5m = 0.30 sec

“ten derde: als de stuip bij het gecontroleerd opstijgen niet overgaat: noodopstijging naar de oppervlakte. En inderdaad: je moet dan afwegen wat het ergste is: deco, stikken of verzuipen. Bij stikken of verzuipen is er soulaas meer, bij deco is er nog altijd O2 en recompressie mogelijk.”

Die deco is idd wel reeel met je noodopstijging, maar hier telt de LO nog meer.
    Noodopstijging met iemand met convulties??? NIET AKKOORD!!

• Willij

Deelnemer
    28 juli 2005 om 14:42

Allemaal leuk en aardig. Het lijkt wel of ieder zijn cusus boekje van buiten kent of overschrijft. ;-))

Maar hoe zit het in de praktijk? Zijn er ook duikers die dit in de praktijk hebben meegemaakt?

• botervisje

Deelnemer
    28 juli 2005 om 14:46

Bij ons in de club ja, niet door Nitrox. Is niet evident zo iemand onder controle te houden laat staan boven te brengen.
    Sorry Willij, ik heb niks overgeschreven, ken de cursus en denk een beetje na.
    Maar idd, de werkelijkheid ziet er soms anders uit en evaluatie is zeker nodig.

• Edgar

Deelnemer
    28 juli 2005 om 14:52

Gelukkig (nog) niet Willij,

Maar ik probeer de kans hierop voor mezelf en mijn buddy’s dan ook zo klein mogelijk te houden. Door hen hier eerst zo goed mogelijk voor op te leiden middels een Nitrox cursus alvorens met mengsels de oosterschelde in te springen.

Ik zeg niet dat dit een garantie is dat het men dan nooit zal overkomen. Maar dan hebben we in iedere geval ons best gedaan om deze kans zo klein mogelijk te maken toch? En als er dan toch onverhoopt iets gebeurt, is de kans dat we weten wat we kunnen doen tenminste wat groter dan als we hier geen opleiding voor hebben genoten toch?

Gr Edgar
    ps Mijn berichtje hierboven klinkt wellicht als een enorme open deur, maar ik weet namelijk dat Willij hier heel anders overdenkt. Vandaar dus.

• botervisje

Deelnemer
    28 juli 2005 om 14:56

effe rechtzetten, ik heb geen cursus Nitrox gevolgd.

• pyjamaduiker

Deelnemer
    28 juli 2005 om 15:13

Heb wel eens een epileptische aanval bovenwater mee gemaakt ,en als dat te vergelijken is met stuipen onderwater vergeet het dan maar om zijn mondstuk terug in zijn mond te stoppen .

• botervisje

Deelnemer
    28 juli 2005 om 15:15

just pyjama, ’t is al nie simpel boven water dus eronder????

• roger

Deelnemer
    28 juli 2005 om 15:20

Botervisje: dat is niet zomaar “effe rechtzetten”, maar een cruciale aanvulling dat je nu geeft! Dit verklaart ook sommige van je opmerkingen.

Zo’n opleiding kan ik je anders wel aanbevelen, hoor. Is het niet voor jezelf, dan toch voor de veiligheid van je Nitrox-buddy.

NB voor anderen op dit forum: persoonlijk zal ik nooit, maar dan ook nooit, duiken met Nitrox als de zeebodem dieper is dan de MOD (maximal operating depth). safety first.

Weergave: 1 - 25 van 65 reacties

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader