• Loodzakje

Lotte reageerde 17 jaar geleden 6 Leden · 13 Berichten
  • Lotte

Deelnemer
    11 juli 2005 om 11:35

Zondag ben ik tijdens de een duik op de Zuidbout een loodzakje (geintergreerd) uit mijn Dacor ExtremElle jacket verloren.
    Wij zaten op -30 m wanneer ik het uit de jacket voelde glijden.
    Daar we met drie doken en bijna in deco gingen besloot de duikleider er niet naar te zoeken en hebben we de duik vroegtijdig afgebroken.
    In het zakje zitten twee blokken lood van 1.2 kg en twee blokjes lood van 0.6 kg.
    Indien er iemand dit zakje zou vinden, gelieve mij dan te contacteren op nr 0498/300440
    Dank u

• Grazy Seahorse

Deelnemer
    11 juli 2005 om 11:48

3,6 kg lood verloren op -30 m???Met drieën duiken???Bijna in deco???

Maar mensen toch,waar gaat dat naar toe – da’s miserie zoeken!!!!!!En dat dan nog op het forum durven zetten!!

• Carl A

Deelnemer
    11 juli 2005 om 12:21

Kan iedereen overkomen hoor !
    Interessanter zou zijn: hoe hebben jullie een blow-up kunnen vermijden?

• Pebe

Deelnemer
    11 juli 2005 om 12:27

@Grazy SH
    ????Leg eens uit waar je het probleem ziet????
    Ik begrijp uw reactie niet????

*Lood verliezen kan nu eenmaal gebeuren, maakt niet uit op welke diepte
    (tis te hopen dat dit een lesje is om het materiaal te controleren alvorens in het water te gaan, dan gebeurd zoiets niet volgens mij)
    *Bijna in Deco, so??? toch helemaal geen probleem
    *met drie in OS, bwa, niet aan te bevelen maar nog nooit problemen mee gehad als het maar met buddy’s is die elkaar kennen en de nodige ervaring hebben…

Ik zou er dus helemaal geen probleem mee hebben om zoiets zelf op het forum te zetten en ik hoop dat Lotte haar zakje terugkrijgt.

Pebe 🙂

• Dries

Deelnemer
    11 juli 2005 om 12:38

Ik zie idd ook geen problemen. En er is juist gereageerd volgens mij.

Met 3 duiken doet iedereen wel eens. Zeker met het zicht dat we gisteren op de Zuidbout hadden.
    Ze hebben ook direct de duik onderbroken en er voor gezorgd dat ze Lotte op een veilige manier boven gebracht hebben.

Wat betreft het materiaal controleren. Controle zal er wel geweest zijn. Ik vermoed dat ze gisteren ook wel inzag dat het een niet al te best ontwikkeld systeem is voor geintegreerd lood.

Lotte:
    wij hebben in ieder geval niets gevonden. Spijtig. ik zal Michel nog eens laten kijken of hij dat loodzakje dat hij ooit ergens anders gevonden heeft nog heeft. Hij heeft er gisteren iets van gezegd tegen jou. P.S.: ik ben diegene die het nat vond op -30 😉 En het zicht was er echt wel goed. 🙂 Enorm veel naaktslakken.

Groetjes

Dries

• Lotte

Deelnemer
    11 juli 2005 om 15:26

@ grazy seahorse:

Dit was een incident dat iedereen kan overkomen Het incident is gelukkig geen accident geworden. Wanneer ik mijn lood verloren had heb ik direct mijn jacket afgelaten en de duikleider op de hoogte gebracht Die besliste om de duik af te breken en om fysiek contact met hem te houden. Op -10 m (i.p.v. -5m) hebben we nog een veiligheidstop gemaakt en zijn dan rustig naar boven kunnen gaan zonder de stijgsnelheid te overschrijden (in onze flessen hadden wij nog meer dan 100 bar en ik had fysiek contact)

@ Dries,

Bedankt en ik hoop dat, indien hij het zakje nog heeft, het past in mijn jacket.

• Luc Dupas

Deelnemer
    11 juli 2005 om 18:48

Even alles op een rijtje zetten…

– Lotte is op diepte 3.6kg lood kwijtgespeeld en heeft onmiddellijk correct gereageerd door lucht te dumpen uit de jacket. Op zich dus geen probleem op die diepte want het natpak is toch dermate samengedrukt dat je eigenlijk sowiezo op die diepte met veel teveel lood zit,
    – Er zat nog ruim veel lucht in de flessen, dus een of andere noodstijging was zeker niet aan de orde, en men is rustig gestegen en MET fysiek contact om ingeval van problemen Lotte te behoeden voor een ongecontroleerde doorstijging,
    – Men is wijs geweest om een veiligheidsstop op -10m te doen zodat het pak nog steeds voldoende gecomprimeerd is en het te weinig lood daarom nog steeds geen probleem hoeft te zijn,
    – Allicht zullen de 2 andere buddies vervolgens Lotte goed vastgepakt hebben om de laatste 10m van de stijging gecontroleerd/traag naar boven te gaan, want anders zou het met die 3.5kg te weinig lood niet goed gekomen zijn…
    – In dit geval zal allicht het duiken met 3 zelfs eerder NUT dan “gevaar” betekend hebben, omdat je met 2 buddies gemakkelijk iemand die “te licht” is kan tegenhouden dan als je alleen bent en zelf goed uitgelood (d.w.z. niet teveel lood) bent…

Dus… al bij al een zeer goede actie van Lotte en buddies!!!

Nog een tip voor Lotte: moest het (hopelijk n)ooit nog eens voorvallen… direct alles uitademen! Dat werkt snel/direct… en je hebt dan rustig de tijd om gecontroleerd lucht uit je jacket te dumpen…

Vraagje voor Lotte: ging het op -10m ondanks die 3.6kg kwijt, en toch nog 100bar op je fles, toch nog vlot op je diepte te houden (vermoedelijk met knallege jacket?) en normaal in en uit te ademen? In dat geval had je sowiezo allicht wat teveel lood mee en kan het nuttig zijn om bij een volgende duik, op het einde van de duik en met quasi lege fles (“worst case” dus qua uitloding) je uitloding eens te optimaliseren.

• Grazy Seahorse

Deelnemer
    11 juli 2005 om 23:31

O.K.,gelukkig alles goed afgelopen.Maar wat als je toch in deco zat?In stroming & slechte zichtbaarheid??
    Zelf keur ik met drieën duiken af en dan nog deco-duiken met drie.
    Sorry,maar ik heb mijn gedacht gezegd.

• Luc Dupas

Deelnemer
    11 juli 2005 om 23:47

Met onze Wet Wheel’ers duiken we ALTIJD met drie… verplicht !
    En onze NELOS-reglementen raden duiken met drie zelfs aan, in steengroeves… 😉

• Lotte

Deelnemer
    12 juli 2005 om 09:09

Luc,

Het pak en de jacket waren splinternieuw en de vrijdag ervoor hadden we op het einde van de duik de uitloding gedaan. Op -5m en met fles 50 bar en jacket leeg bleek dat ik idd 1.2 kg teveel lood had.
    Daar er op de zuidbout nogal wat stroming kan zijn en dat er gedoken wordt dicht tegen de vaargeul en dit met een nieuwe uitrusting, had ik toch beslist die 1.2 kg extra mee te nemen.

Hopelijk vind iemand mijn zakje terug,

Lotte

• Luc Dupas

Deelnemer
    12 juli 2005 om 10:27

Prima idee Lotte ! Zelf ben ik een fervente voorstander van optimale uitloding, maar inderdaad, als ik in de Oosterschelde extra stroming verwacht neem ik toch ook een kilootje lood extra mee om de opwaartse kracht die je dikwijls ondervindt bij stroming op kop (“vleugeleffect”) te compenseren.

• Lotte

Deelnemer
    25 juli 2005 om 09:26

Wij zijn vrijdag nog eens op de zuidbout gaan duiken en hebben het loodzakje nog niet kunnen terugvinden.
    Iemand anders wel misschien?
    Ik ga een kaarsje branden bij St Antonius.

Lotte

• Lotte

Deelnemer
    8 augustus 2005 om 10:55

Nog niemand iets gevonden?

Lotte

Weergave: 1 - 13 van 13 reacties

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader