Duikforum Duikforum Uit fouten leren Een brief van…

• Een brief van…

Stropken reageerde 17 jaar, 1 maand geleden 5 Leden · 9 Berichten
  • Jacky Shark

Deelnemer
    3 juli 2005 om 16:26

Dr.Peter Germonpré
    DAN Europe Benelux – Medisch Directeur
    (Dit is de inleiding ivm de PFO en Decompressieongevallen- geen geheimen dus)
    Een decompressieongeval is steeds een persoonlijk drama. Niet alleen is de behandeling vaak lang en moeilijk, vaak blijven na de behandeling vervelende restletsels bestaan: zwakte van één of meerdere ledematen, moeilijkheden bij plassen, doofheid, of stoornissen van de huidgevoeligheid. Ook psychologisch is een decompressieongeval soms moeilijk te verwerken.
    Een bijkomende psychologisch belasting komt voort van het feit dat ongeveer 50% van de duikers die een decompressieongeval hebben, eigenlijk geen enkele fout begaan hebben tegen de algemeen aanvaarde duikregels…
    50 % geen fouten begaan hebben!!!!
    en de rest dan??? 50 % hebben wel fouten begaan…welke???
    Allemaal extreem diep gedoken?….70 mt diep en dieper???
    Of een Chimay te veel gedronken?
    een meter te diep?
    1 min te lang?
    1 graad te weinig….te koud dus?
    Ik bemerk helaas dat 50 % van de super-veilige duikers met een kant-en-klaar uitleg staan te zwaaien ivm met “dat ze weten hoe het komt dat iemand een deco-ongeval heeft gekregen en VERDIEND(?) ook nog, want hoe kan het anders …”.
    Wat me opviel tijdens de twee keer dat ik bij Dr Germonpré ben geweest, eerst voor mezelf en dan met de valieden en de minder-valieden van de duikschool Andromeda uit Genk, is dat hij nooit over een VERDIEND deco-ongeval heeft gesproken, wel sprak hij overt de “risico’s faktoren”. Bewijs is dat 50 % wel geen fouten hebben begaan, en 50 % wel…waar ligt de echte grens??? Deelnemen aan de PFO onderzoek zou veel an het licht kunnen brengen, en er worden steeds vrijwilligers gevragen….

• Jacky Shark

Deelnemer
    3 juli 2005 om 16:29

PS: vanaf de regel -50 % geen fouten begaan hebben- is dat van mij!!!

• Stropken

Deelnemer
    3 juli 2005 om 17:50

Miljaar,Sharky … wat ben ik kontent!!!!
    ‘Moeilijkheden bij het plassen’…. ik dacht dat ik al ‘iets’ aan mijne prostaat had.Had er ook al ‘psychologische’ stoornissen van.
    Wat een geruststelling nu.Ga mij nu subiet n’en goeie Picon op drinken.

• Jacky Shark

Deelnemer
    3 juli 2005 om 18:06

Eindelijk een reply van een hoopeloos geval!!!

• Stropken

Deelnemer
    3 juli 2005 om 20:46

Wat zegde gij??… word ook een beetje doof … maar k’en peinse dat dat van wat anders is.

• dARC

Deelnemer
    4 juli 2005 om 12:11

Ik wil bij deco-ongevallen niet spreken over verdiend of onverdiend, maar wel over verklaarbaar en onverklaarbaar. Bij verdiend / onverdiend wordt er teveel nadruk gelegd op de schuldvraag en dat is het hele probleem verkeerd benaderen. Wanneer er gesproken wordt over een verklaarbaar en onverklaarbaar deco-ongeval kan men een inventarisatie maken van de risicofactoren en in hoeverre en in welke mate deze aanwezig waren. Op deze manier kan er een meer objectieve manier over gesproken worden, want niemand “verdient” een deco-ongeval. Er zijn wel personen die de grenzen heel erg opzoeken, waardoor het deco-ongeval verklaarbaar is. Hetzelfde geldt voor mensen die zich netjes en ruim binnen de grenzen van het sportduiken houden in bijvoorbeeld Egypte, maar door uitdroging toch decompressieziekte krijgen. Ook niet verdiend, maar wel verklaarbaar.

En dan nog zal er een behoorlijk aantal gevallen zijn waar we gewoon niet weten hoe het heeft kunnen plaatsvinden. Deze gevallen kunnen we dan onverklaarbaar noemen, maar ook kunnen we ze beter analyseren op mogelijke onbekende risicofactoren of bijzondere combinaties die een trigger kunnen zijn. Op deze manier voorkom je dat je iemand onnodig beschuldigt, kan je een betere analyse maken van de deco-ongevallen en kan je op basis van deze analyse een betere voorlichting geven om de risicofactoren van deco-ongevallen te minimaliseren.

• N2Junkie

Deelnemer
    4 juli 2005 om 12:23

Ik heb zo vaag het vermoeden dat men nog geen 10% weet van hetgeen er in ons lichaam om gaat bij het duiken en erna. Sinds een tijd is het de gewoonte geworden dat er deep-stops gedaan worden. Binnenkort ontdekt men nog nieuwigheden en dan zal alles nog strenger worden. Wat men nu niet kan verklaren, verklaart men later wel en dit zal dan in nieuwe duikregels gegoten worden. 15 jaar terug kwam men nog naar boven aan een snelheid van 18m per minuut.

• Yvan

Deelnemer
    6 juli 2005 om 12:42

Euh, 15 jaar terug was de lucht misschien zuiverder ;o)

• Stropken

Deelnemer
    6 juli 2005 om 20:55

Ik denk dat er meer ‘athleten’ waren.

Weergave: 1 - 9 van 9 reacties

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader