Duikforum Duikforum Medisch evenwicht stoornis na zwembad-training

• Creator
    Discussie

tuurvdv
    Deelnemer

Na de laatste zwembad-training (waarin we nogal veel apneu hebben getraind) had ik bij het verlaten van het zwembad problemen met mijn evenwicht. Daar het niet verbeterde ben in toch bij de dokter geweest die niet echt een verklaring kon geven. Na 3 dagen werkverlet zijn de problemen verdwenen. Nu zit de schrik er wel in. Bij open weter heb ik helemaal geen problemen. De oplossing van de dokter was “stoppen met duiken” Daar heb ik geen zin in. Klaren van de oren is geen probleem. Niet in open water en niet in het zwembad. Heeft iemand raad?

• evenwicht stoornis na zwembad-training

Stropken reageerde 17 jaar, 5 maanden geleden 14 Leden · 18 Reacties
  • silver

Deelnemer
    28 juni 2005 om 10:38

Je beschrijving deed me denken aan wat ‘alternobar vertigo’ genoemd wordt.
    Op volgende pagina’s kan je daar al iets over terugvinden en hopelijk helpt dit je al wat verder…

Silver

http://www.seamasters.be/prikbord/topic.asp?TOPIC_ID=85
    http://www.seamasters.be/prikbord/topic.asp?TOPIC_ID=52

• dennisv

Deelnemer
    28 juni 2005 om 16:55

ik zou niet zozeer vrezen, wel een beetje beter onderzoeken.
    alternobar vertigo is een evenwichtsstoornis doordat het ene oor wel en het andere oor niet gelijkgesteld wordt aan de druk (zeg maar : ’t ene oor klaart en het andere niet).
    Daar zijn verscheidene redenen voor : heb je met die warme dagen veel met het raampje open gereden ? Je deed apnoetraining dus voortdurend op en neer > had je toe oorproblemen, was je de laatste tijd verkouden,…

Of ligt het probleem misschien elders : heb je wel voldoende gegeten… nu denk je : huh ? Wel : een tijd geleden hadden we iemand in onze club die na het duiken serieuze evenwichtsproblemen had, telkens opnieuw. Wij dachten oorprobleem, maar een onderzoek wees op een andere aandoening : suikerziekte. Nu zeg ik je niet dat je moet panikeren, maar het is een bestaande mogelijkheid. Wel al een beetje verder gezocht, maarja, beter teveel info dan te weinig.

Al bij al moet je niet panikeren zolang er geen oorschade merkbaar is en het probleem zich niet herhaald. Indien wel, laat je je best nog eens nazien.

Succes,
    Dennis

• anemona

Deelnemer
    28 juni 2005 om 17:23

Ik heb ook af en toe last van mijn evenwicht als ik duik.
    Na wat vragen erover hier op de Zoekertjes denk ik last te hebben inderdaad van een oor dat wel meteen klaart en een oor dat wat later klaart.
    Het duurt even 10 seconden voordat het over is en ik probeer( indien mogelijk) wat vast te pakken.

• dennisv

Deelnemer
    28 juni 2005 om 17:44

al eens geprobeerd met en zonder kap ?

• tuurvdv

Deelnemer
    1 juli 2005 om 12:10

Nog niet. Momenteel ga ik nog niet opnieuw trainen.

• Baksteen

Deelnemer
    26 augustus 2005 om 17:58

Heb dit ook gehad. 3 dagen duizelig geweest. Volledig ooronderzoek laten verrichten maar zonder verklaring naar huis gekomen. Ik heb effectief ook een mild probleem om mijn linker oor te klaren. Rechts is steeds direct ok, links gaat het pfwiet na een 2tal seconden meestal.
    Het rare is wel dat ik over het algemeen problemen krijg om mijn linker oor te klaren na 20 a 30 minuten onder water. Precies of mijn slijmvliezen opzwellen tijdens het duiken of zo.
    Klinkt dit bekend voor iemand ?

• Toontje

Deelnemer
    26 augustus 2005 om 18:01

Ehhh, normaal is er na 20-30 minuten duiktoch niet zoveel reden om te klaren? Tenzij je stops aan het maken bent met een woelige zee maar bij een normaal duikprofiel ga je geleidelijk steeds hoger en hoef je niet meer te klaren.

• Dries

Deelnemer
    26 augustus 2005 om 18:09

Baksteen,

klopt een beetje wat Toontje zegt. Ik heb echter in Egypte ook geregeld last van die symptomen. Meestal komt dit na ongeveer 5 & 10 duikdagen. Ik krijg dan problemen om te klaren als ik op een diepte tussen de 5 en 0 meter hang. Dit komt volgens mij wel door het al dan niet gewild, klein beetje stijgen en zakken.

Ik zou zeggen, probeer er zeker op te letten dat eens je aan het stijgen bent, je dan niet meer terug daalt. En kijk dan eens of je er nog last van hebt.

Dries

• pyjamaduiker

Deelnemer
    26 augustus 2005 om 18:16

Meestal tijdens een duikvakantie heb ik daar ook wel last van ,maar echte problemen heb ik niet met klaren alleen worden de oren wat gevoeliger voor de druk .

@baksteen

Al eens geprobeerd een medicijn te pakken die de neus ontzweld,misschien helpt dat wel .

• Cthulhu

Deelnemer
    26 augustus 2005 om 18:22

een alternobar vertigo kan toch geen 3 dagen duren.

• Luc Dupas

Deelnemer
    26 augustus 2005 om 19:18

@tuurvdv: heb je dat na alle zwembadtrainingen, of alleen maar na deze met een paar “vidanges masque”??? Bij mij reageren de slijmvliezen van neus/sinussen/buis van Eustachius enorm acuut op zwembadwater… en als ik in ’t zwembad 1 of 2 keren mijn bril durf afzetten onderwater heb ik “prijs” voor een paar dagen… niet zozeer echte evenwichtsstoornissen maar een behoorlijk suffe/doffe kap en niet meer kunnen klaren…

• wendy

Deelnemer
    26 augustus 2005 om 20:49

even dit
    zoals ik eerder al vertelde in vroegere topics heeft mijn man ook veel last van zijn oren.
    onder meer: klaren van oren, gescheurde trommelvliezen, ook de pfiettt aan linker kant, het ‘gevoel’ van gescheurd trommelvlies (wat de ene keer niet is en de andere keer weer wel),…
    kortom, één miserie
    totdat hij eindelijk die bril met oordoppen heeft aangeschaft (hoe heet dit weer?)
    EN WONDER BOVEN WONDER, dit is echt een mirakeloplossing voor hem.
    Waarschijnlijk is niet iedereen hiermee geholpen maar deze bril eens uittesten zou misschien niet slecht zijn.
    Het klaren gaat nu gemakkelijk (ik weet het wel, die bril heeft niet het doel om gemakkelijk te klaren, maar toch,..), hij heeft geen last meer van die pfiettt,…
    Vroeger dook hij 2 à 3 maal per week, en het was weer gedaan voor 3 à 4 weken, en nu na die aankoop, GEEN enkel probleem meer sinds weken.
    groetjes

• Luc Dupas

Deelnemer
    26 augustus 2005 om 21:16

ProEar

• Stropken

Deelnemer
    26 augustus 2005 om 22:33

Had dat in het verleden ook,duizelingen na een zwembadtraining.Ben er mee naar den dokteur geweest.De oplossing volgens hem:na elke drie Hoegaarden n’en waterken.En verdorie het hielp!

• roger

Deelnemer
    27 augustus 2005 om 11:14

Wat dat duizelig zijn betreft: iedreen zoekt een verklaring binnen de range van verklaringen die we reeds kennen: problemen met klaren, assymetrische druk, enz …

Maar er zijn zoveel dingen die we nog niet weten en die m.i. dringend moeten worden onderzocht.

Bvb: wat is het effect op de bloeddruk bij het duiken ? Gezien niemand op 50 m diepte last heeft van afgeknelde bloedvaten, denk ik dat de bloeddruk toeneemt met de diepte. Dat betekent dat het hart een grotere inspanning moet leveren evenredig met de diepte. Wat is het effect hiervan op het hart ?????

Een ander voorbeeld: in en rond de hersenen vloeit er hersenvocht dat op dezelfde druk staat als de bloeddruk. Als de bloeddruk toeneemt met de diepte, zal ook de druk in het hersenvocht toenemen. Bijgevolg meer druk op de hersenen (en klein hersenen waar de coördintaie en evenwichtassociatie plaatsvindt). Gevolgen voor evenwicht, duizeligheid, vertigo, misselijkheid ????

En dan nog dit: bij het duiken zal door de druk op het lichaam, het lichaam worden samengedrukt. De hersenen zitten in een gesloten schedel,enfin, bij de meesten onder ons toch ;-). Er is maar één belangrijke opening dat de hersenpan verbindt met ons lichaam, en dat is onderaan de schedel, waar het ruggemerg verbonden is met de hersenen. Alle druk van het lichaam moet dus via deze weg naar de hersenen. Het is gekend dat bij drukafname op het lichaam, de hersenen niet zo vlug hun druk kwijtspelen en hierdoor ontstaat een overdruk op de hersenen welke “opblazen” en die enige verbinding met het lichaam afsluiten. We zien dit bijvoorbeeld na hersentraumata waardoor de hersenen zwellen en de opening afsluiten.

dit alles moet m.i. nog worden bestudeerd.

Het lijkt mij dat nog vele oorzaken van duizelighied niet zijn gekend.
    Gelukkig verdwijnt bij de meesten het probleem na een tijdje allerlei remedies te hebben geprobeerd, maar concluderen dat de laatste remedie datgene was dat het probleem heeft opgelost, is niet steeds juist …

• juan moreno

Deelnemer
    28 augustus 2005 om 12:35

Heb hier een link waar veel medische vragen en antwoorden staan, mischien vind je er iets tussen ……http://www.duiken.nl/medisch/index.php?trefwoord=

• Baksteen

Deelnemer
    28 augustus 2005 om 22:08

Als ik duik komt het regelmatig voor dat we een toertje plannen en op het einde van de toer nog lucht genoeg hebben voor nog een tripje. Dan is het vermelde klaar-probleem dus meestal aan de orde. Ook als we bvb in ekeren duiken volg ik bij voorkeur het terreinprofiel. En dat gaat nogal op en neer. Alweer een reden om te moeten blijven klaren.
    Valt dit verhaal onder ‘niet zo’n goed idee’ of is het geen probleem. Ik heb er in elk geval nog nooit kommentaar op gehad van een DM of onze instructeur.

Kheb vandaag zoals aangeraden een clarinase 24 geprobeerd en niks geen problemen gehad. Heb wel een beetje een wrang gevoel bij dit soort oplossingen.

• Stropken

Deelnemer
    28 augustus 2005 om 22:15

Inderdaad Baksteen.Kreeg in Egypte eens privé een buddy mee om eens een sight seeing te doen van de riffen.Dus ook een soort yo-yo duikje.Diene gast deed geen enkel teken maar toen we bovenkwamen was hij zo misselijk als iets.Toen pas zei hij mij dat hij die drukveranderingen niet aan kon.En als ik hem teken deed of alles O.K. was antwoorde hij steeds bevestigend.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader