Duikforum Duikforum Uit fouten leren Duikongeval Egypte

• Duikongeval Egypte

Luc Dupas reageerde 12 jaar geleden 33 Leden · 62 Berichten
  • ImpureThoughts

Deelnemer
    13 juni 2005 om 23:04

In de krant “Het Belang van Limburg” van vandaag staat er een artikel van een man uit Opglabbeek die vorig jaar een duikongeval in Egypte kreeg. Heeft er nog iemand dit artikel gelezen? Weet er iemand bij welke verzekering hij aangesloten was???

• duikprinsesje

Deelnemer
    13 juni 2005 om 23:55

ik heb er iets van gezien in het journaal van 19u op vtm… maar heb het begin niet gehoord… kwam erop neer dat die man iemand wilde redden in eygypte, hierdoor dieper dan 30 m gegaan is en nu wil de verzekering hem niet uitbetalen?

Tenzij hij verklaard dat hij een fout begaan heeft, en dit weigert hij absoluut…

• movieman

Deelnemer
    14 juni 2005 om 00:28

In het nieuws van VTM zegt de duiker duidelijk!
    “we waren op 70 meter toen mijn buddy zij dat hij zonder lucht zat! toen heb ik hem mijn octupus gegeven en zijn we beginnen stijgen de Nederlander zou in paniek zijn geraakt waardoor hij de Belg mee naar boven heeft gesleurd”
    Nergens zegt deze Nelos duiker dat hij naar 70 is moeten gaan om iemand te redden!!!
    Integendeel hij zegt dat het schandalig is dat hij niet betaald wordt door dat 30m regeltje terwijl er duikplaatsen met wrakken zijn waar als je bijbetaald wel dieper mag duiken!!
    Hij vind het dus blijkbaar heel normaal met een duiker naar 70m te gaan die hij vermoedelijk amper kende!

• SVp

Deelnemer
    14 juni 2005 om 00:51

Op 70 meter zonder lucht !?
    Niet te geloven…

• pyjamaduiker

Deelnemer
    14 juni 2005 om 04:41

werken die manometers dan niet meer na 30meter ????

• Globe

Deelnemer
    14 juni 2005 om 07:58

Ik ga me niet uitspreken over fout of niet fout.
    Maar ik vraag me wel af welke verzekering hij had? Kan een verzekering zomaar weigeren om te betalen indien dit in de polis staat (ondanks de verklaring die hij heeft gegegeven van het ongeval)? Indien dit het geval zou zijn zie ik binnenkort iedere club een verklaring op papier plaatsen voordat de duik begint om hun duikers extra te beschermen.

• rubella

Deelnemer
    14 juni 2005 om 08:09

het artikel in de morgen:

BRUSSEL Eigen berichtgeving

DUIKER BLIJFT NA LEVENSREDDENDE ACTIE BEROOID ACHTER DOOR ONWILLIGE VERZEKERING

Een Limburgse duiker die anderhalf jaar geleden zijn duikbuddy redde van de verdrinkingsdood maar zelf tijdelijk verlamd geraakte, dreigt een tweede keer het slachtoffer te worden van zijn heldendaad. De clubverzekering weigert Opglabbekenaar Patrick Baeten tot nog toe iedere schadeloosstelling, hoewel de onderwaterheld al voor 50.000 euro kosten heeft gemaakt. ‘In wat voor wereld leven wij eigenlijk als de verzekering laat verstaan dat ik mijn buddy beter had laten gaan?’

In november 2003 trok Patrick Baeten met zijn vrouw en de vrienden van zijn duikclub in Maaseik naar Egypte, om een weekje te gaan duiken in de Rode Zee. Op 14 november zou Baeten samen met een clublid een duik maken van 68 meter. Onderweg gaven ze elkaar regelmatig het oké-teken.

Niets wees erop dat er iets fout zou lopen. “Tot mijn buddy plots lager ging dan de afgesproken diepte en tekenen begon te vertonen van dieptedronkenschap”, zegt Baeten. “Ik probeerde hem naar boven te krijgen, maar hij wilde niet. Pas op 86 meter, toen hij volledig weerloos was, heb ik hem kunnen vastgrijpen en zijn we beginnen te stijgen.”

Maar ook dat liep niet van een leien dakje. Ergens in de 70 meter kwam de buddy van Baeten weer bij bewustzijn en gaf hij het okésignaal, hoewel Baeten duidelijk merkte dat er iets mis was met zijn zuurstof. De twee duikers moesten het mondstuk van Baeten delen om gefaseerd te stijgen.

Op dat moment moet de buddy van Baeten in paniek zijn geraakt, want hij begon veel te bruusk te stijgen. “Dat is levensgevaarlijk”, zegt Baeten. “Door te snel te stijgen kan de stikstof niet uit je bloed, waardoor ze bellen vormt in je bloedbaan en ruggengraat.”

Eenmaal boven werd het duo snel afgevoerd naar een ziekenhuis.

De buddy van Baeten vertoonde inderdaad tekenen van caissonziekte, maar Baeten zelf leek ongedeerd. “Tot we in de decompressiekamer kwamen. Na zeven uur kon mijn buddy vrolijk naar buiten wandelen, mij hebben ze er na vijftig uur met een rolstoel uit moeten halen.” Baeten bleek verlamd vanaf zijn navel.

Het kostte hem en zijn vrouw een extra week hotel in Egypte, hernieuwde vliegtuigtickets en een torenhoge ziekenhuisrekening.

In België herstelde Baeten langzaam van zijn tijdelijke verlamming.

In het ziekenhuis van Genk ging hij nog eens twintig uur de decompressiekamer in. “Met drie keer kinesitherapie per week kan ik nu, na anderhalf jaar, opnieuw wandelen. Maar joggen lukt niet meer en op sommige dagen is de pijn niet te harden. Sinds het duikongeluk leef ik van een invaliditeitsuitkering, maar laatst ben ik weer beginnen te werken. Ik doe nu deeltijds werfleiding in de wegenbouw. Als de pijn op sommige dagen te groot is, mag ik thuisblijven. Het zal nog vijf jaar duren voor ik volledig hersteld ben.”

Voorlopig draagt Baeten alle ziekenhuiskosten zelf, maar daar dreigt hij nu onder te bezwijken.

“Dit houdt geen mens vol. Ik zit al aan 50.000 euro en de verzekering van de duikclub weigert tussen te komen. Eerst omdat mijn buddy zogezegd niet om hulp zou hebben gevraagd, terwijl hij wel het internationale signaal voor ‘geen lucht’ heeft gemaakt. Nu gooien ze het over een andere boeg en zeggen ze dat we de Egyptische wet hebben overtreden door lager te duiken dan 30 meter.

Vreemd, want volgens de polis zijn we wel verzekerd tot 90 meter diepte.”

Na een juridisch getouwtrek van anderhalf jaar kwam verzekeraar Arena onlangs met een voorstel over de brug. Baeten zou voor 30.000 euro worden vergoed op voorwaarde dat hij akkoord zou gaan met het verhaal van zijn buddy, die Arena ervan wist te overtuigen dat hij nooit om hulp zou hebben gevraagd. “Ik zou wel gek zijn om zo’n papier te ondertekenen”, zegt Baeten. “Ik hoef helemaal geen schuld te bekennen.

Ik heb niets fout gedaan.

Trouwens, als ik beken dat ik iemand zogezegd ten onrechte heb gered, waarom zou de verzekering mij dan nog uitbetalen?”

Verzekeraar Arena was gisterenavond niet meer bereikbaar voor commentaar, maar volgens Wauthier Robyns van de Beroepsvereniging der Verzekeringsondernemingen kan het niet dat een verzekeraar iemand vraagt zomaar feiten te bekennen om een bedrag uitgekeerd te krijgen.

“Collectieve verzekeringen van een sportclub gaan meestal over ongevallen. Als die uit roekeloosheid zijn begaan, kan de verzekering zich terugtrekken, maar ik zie niet in hoe een reddingsactie met roekeloosheid in verband kan worden gebracht. Uitsluitingen van terugbetalingen moeten bovendien altijd duidelijk worden omschreven in de polis. Dat blijkt hier niet het geval te zijn. Deze verzekeraar getuigt op zijn minst van weinig nauwgezetheid bij het toepassen van de polis.”

Patrick Baeten is ondertussen weer begonnen met duiken. “Onder water voel ik vreemd genoeg geen pijn.” En ja, als een van zijn duikbuddy’s ooit weer in de problemen geraakt, hoeft hij niet na te denken. “Dan ga ik hem achterna.

We zijn tenslotte mensen, geen beesten.” (SS)

Verzekeraar wil alleen uitbetalen als duiker erkent dat hij zijn buddy ‘onnodig’ heeft gered

bron: http://www.demorgen.be

• Dedjutoch

Deelnemer
    14 juni 2005 om 08:16

Was toch niet bij een uitzending van het programma: “Jambers laat enkele stoem verkens idiote verklaringen afleggen, en zorgt achteraf voor wat krokodilletranen”?

Als deze paljas een papierke ondertekende in de duikbasis (waar hij normaal niet zonder kan!), dan weet hij ook dat hij een fout beging?
    Daarvoor hoeft hij zijn stoemitijten niet eens via de media aan de bevolking te verkondigen!

Voor Nelos dien je te duiken volgens de “Nelosreglementen” om verzekerd te zijn (Arena)! BEHALVE als de plaatselijke reglementering “strenger” is! Hetgeen in Egypte wel degelijk zo is!

1+1=2

Eddy

• Rataplan

Deelnemer
    14 juni 2005 om 09:47

Persoonlijk vind ik het voor die persoon zielig, heeft iemand gered enzo.
    Langs de andere kant is het zijn eigen schuld. Je mag 1 maar tot 30m, weet ook zelf dat in egypte de verleiding groot is om dieper te gaan. Maar 70m :-s
    En 2,als ik dat zo lees, precies ook weinig voorbereiding voor die diepe duik. Moeten er geen duikflessen op de verschillende trapdieptes hangen enzo?
    Is het niet verstandiger, als je diep wilt gaan hiervoor een bepaald cursus volgen of tenmiste toch wat meer verstand gebruiken en niet effe naar 70m gaan.
    Ik weet niet goed wat ik er moet van vinden…

• Cthulhu

Deelnemer
    14 juni 2005 om 09:58

En wie zegt er dat ze niet in de problemen zouden zijn geraakt zonder de reddingsactie?

Ze zouden hoedanook zonder lucht zijn gevallen, denk ik.

• kasse

Deelnemer
    14 juni 2005 om 10:05

En die buddy, had die geheugenstoornissen of zo?

• dARC

Deelnemer
    14 juni 2005 om 10:18

Ja, dat heet stikstofnarcose. Grote kans dat hij door de stikstofnarcose zich niets meer van het gedeelte van de duik onder de 45 (of zo) meter kan herinneren.

• jonathan

Deelnemer
    14 juni 2005 om 10:54

70 m of meer, allemaal geen probleem, maar als Nelos duiker weet ge tegen dat ge zo een duiken kunt maken, ook al lang dat ge dan beter ook even een bijkomende DAN verzekering neemt. (Ik vermoed zeer sterk dat hij die niet had.)

Dus eigen schuld dikke bult, voor 68 euro kunt ge natuurlijk al een paar pinten pakken. Maar ik kan het hem niet kwalijk nemen dat hij het nu zo speelt, het is ne hoop geld dus ik zou er ook een krant bijsleuren als ik de mogelijkheid had. Ik gun hem het verzekeringsgeld natuurlijk ook van harte, al zal hij zelf ook wel weten dat hij fout zit.

• jonathan

Deelnemer
    14 juni 2005 om 10:58

Trouwens weer een sterk staaltje verzekeringskunde van Arena, als het juist is wat de krant schrijft…

• Dries

Deelnemer
    14 juni 2005 om 11:01

Heel eenvoudig.

Iedereen weet dat de grens op 30m ligt in Egypte met uitzondering van enkele safari’s. Daar wordt de grens op -40 gelegd. Wil je dieper gaan. Geen probleem.. Doe ik soms ook in Egypte. Maar dan sta je gewoon zelf in voor de gevolgen.

Een duik naar 70m (afgerond) doe je zeker niet met de eerste de beste die je op een boot tegen komt. Uit wat ik hier kan afleiden is dat wel degelijk zo gebeurd. Mensen die elkaar al langer en beter kennen, zouden geen tegenstrijdige verklaringen afleggen.

Wil ik nog wel effe zeggen dat ik het knap vind dat hij zelf zijn eigen leven geriskeerd heeft om een andere roekeloze duiker in nood te helpen.

Dries

• Cthulhu

Deelnemer
    14 juni 2005 om 11:19

Het was geen onbekend persoon, maar een clublid. Hoe lang ze elkaar al kenden is natuurlijk een andere vraag.

Hij heeft inderdaad zijn leven geriskeerd om die ander te helpen, maar ‘gewoon’ al door zo’n duik op lucht te doen had hij zijn leven en dat van de ander geriskeerd.

• N2Junkie

Deelnemer
    14 juni 2005 om 11:23

De vraag is natuurlijk, zou DAN uitbetaald hebben. Je duikt tegen de wetten van een land in. Hij is niet naar 70+ meter gegaan na een probleem op 30m, maar bij een probleem op veel grotere diepte. Dus, spijtig dat hij geen DAN heeft, dan hadden we dat nu ook geweten. (Ik heb wel een DAN, niet vergeten, en ARENA).

Waarom in godsnaam naar 68m duiken met lucht. Hou u toch eens aan max. 50m, misschien 60m. Ik haal de 60 uit de PPO2 max van 1.4 Bar waar je rekening moet mee houden en als nog veilig te beschouwen. Alles wat daar boven is, is niet veilig meer in verband met zuurstofvergiftiging.
    Maar dat is niet het ergste, een PPN2 van 5.6 is al gevaarlijk hoog, zeker in combinatie met de voornoemde PPO2. Men zegt dat bij een PPN2 van 3.2 al stikstofnarcose kan optreden. Wat zit je dan met gewone lucht in godsnaam te klungelen op 68m of dieper. Leer duiken met TRIMIX als je naar daar wilt gaan en voor lucht, hou je aan een max van 50 of in extremisch 60m. En zelfs dat is al gevaarlijk.

Trouwens, DAN stelt toch ook een limiet van PPN2 van max. 5,36 (57m diepte)? Hadden zij uitbetaald? Geen idee.
    Maar Nelos, ach, met hun dieptelimiet van 90m, iedereen weet al jaren dat je daar met lucht niets te zoeken hebt, toch staan ze het nog steeds toe (voor instructeurs). Maar een ervaren 2* laten ze toch maar tot 30 gaan. Maar laten we die discussie maar niet voeren.

Oh, wie mij kent weet dat ik een diepliefhebber ben, maar hou het ook een beetje veilig hé.

Jan

• Willij

Deelnemer
    14 juni 2005 om 11:52

Het is een triest verhaal maar:
    als je voor de trein gaat staan betaald je levensverzekerin ook niet.
    Waarom dan wel bij duiken dieper dan 30 of 40 m als het daar niet wordt toegestaan.
    Dit kan men dan als grove nalatigheid beschouwen, of willens en wetend grote risico’s nemen.

De boten en de infrastuctuur is er niet voor gemaakt on snel naar die enkele decotank te gaan.

Iedereen die beweert dat stikstonarcose pas bij 40 m begint heef waarschijnlijk nog een opleiding gevolgd die nog voor de 2e wereldoorlog is geschreven.
    Het zijn vaak ook de duikers die nog goed kunnen autorijden na 5 á 10 glazen bier.

Die een modernere opleiding heeft gevol weet dat stikstonarcose begint bij één meter maar, afhankelijk van de persoon en de conditie van die dag, vaak merkbaar wordt bij ± 30 meter.

De duiker die op lucht naar 70 m duikt kan beter Russische roulette gaan spelen. Bovendien mag hij ook best eens aan het gezin en famillie denken dan allen maar aan zichzelf.

Kijk eens op de dodenlijst van Blue Hole bij Dahab en vraag dan nog eens waarom men er niet meer doorheen mag duiken.

Groetjes, Willij

• dARC

Deelnemer
    14 juni 2005 om 12:20

DAN verzekerd tot een PPN2 van 5,6 bar. Dat is omgerekend 60 meter. Ga je dus bewust en moedwillig naar 70 meter, dan ben je ook bij DAN niet verzekerd.

@jonathan
    Quote “70 m of meer, allemaal geen probleem, maar als Nelos duiker weet ge tegen dat ge zo een duiken kunt maken”

Inderdaad, helemaal geen probleem. Maar om vanaf -70 meter weer gezond aan de oppervlakte te komen blijkt een heel stuk moeilijker. Zo´n beetje iedereen is het er over eens dat de maximumdiepte voor lucht ergens tussen de -50 en -40 meter ligt, maar een dorpje blijft dapper stand houden. Zouden de wetten der fysiologie en fysica niet gelden voor Belgen?

• vlozzy

Deelnemer
    14 juni 2005 om 12:46

Simpel voorkomen van zo’n situatie
    plan your dive ….. dive your plan!!!!!!
    maar blijkbaar voor sommige is dit enkel zinnetje nog te moeilijk om te onthouden , maar dan nadien gaan janken in de krant

• botervisje

Deelnemer
    14 juni 2005 om 12:47

effe rechtzetten dARC, er was hier ook wel een “ollander” bij betrokken hoor, of dacht je dat alle en alleen Belgen zulke diepe duiken doen????

• sid

Deelnemer
    14 juni 2005 om 13:08

hoe dan ook een spijtige zaak. k wens hem veel succes in zijn zaak.
    Ben eigenlijk wel benieuwd hoe hun duikplan in elkaar zat?
    duiktijd? alu 12 literken 200B? duikplek? zijn ze snel gezakt nr hun max. diepte of ophet gemakske? welk decomodel? computer? max. duiktijd? Dat zou pas interessant zijn. Indien ze zo’n duik aanvangen z een gedegen plan, kan je niet meer van pech spreken.

hej, darc nu ben je aan het uitdagen!

• jonathan

Deelnemer
    14 juni 2005 om 13:17

@dARC – ik dacht dat die pp enkel gelden voor BA ?

of 70 m nu verder veilig is of nie, die discussie wil ik eiegenlijk nie voeren want het is natuurlijk vanzelfsprekend dat 20 m veiliger is dan 70 m en dat trimix in zo’n gevallen beter is, ik wil maar zeggen dat iemand die het wel doet (en ik ken er zo toch ook meer dan een klein dorp vrees ik) goed genoeg weet dat zoiets in Egypte verboden is en dat Arena dat als excuus kan gebruiken… dus van die 70 m wil ik nog niet teveel zeggen maar het argument dat de polis tot 90 m verzekert is wel zo lek als een zeef…

• blue

Deelnemer
    14 juni 2005 om 13:26

@hierboven:

“Van die 70m wil nog niet teveel zeggen”.

My god ze… Welke normale duiker gaat nu met gewone lucht naar 70M?
    Dat is geen duiker meer hé, das een zelfmoordtoerist.

• bollingm

Deelnemer
    14 juni 2005 om 13:36

@Alle,

Eerst en vooral vindt ik het een spijtig voor de persoon in kwestie, het is al zwaar genoeg om het herstellen van zijn ongeval, zonder de extra problemen die de verzekering met zich meebrengt. Nu verzekeringen zijn géén liefdadigheids instellingen en wordt er op ieder ‘i’ een puntje gezet!!!! Je mag het draaien en keren zoals je wilt het is zo en zal altijd zo blijven, geen uitzondering op de regel. Regels zijn regels daarmee is de kous af.

Trouwens iedere verzekering heeft kleine lettertjes waar ze kunnen zeggen dat het jou verantwoordelijkheid is en zij dus niet moeten betalen of niet de volledige som, dit geld voor iedere sport dat men doet of het nu duiken is of iets anders.

Nu die discussie zelf van de duik naar -70, ja daar kan men nog lang over blijven praten, maar iedere nuchtere duiker weet van “maak een duikplan en duik er naar”, vooral al je met iemand duikt die je totaal niet kent. Dat is mijn persoonlijke mening, je leent jou gloed nieuwe wagen toch ook niet uit aan een vreemde?

Weergave: 1 - 25 van 62 reacties

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader