Duikforum Duikforum Federaties HELP ! Waar ?

• HELP ! Waar ?

Grazy Seahorse reageerde 14 jaar, 3 maanden geleden 16 Leden · 27 Berichten
  • SVp

Deelnemer
    13 juni 2005 om 13:54

Iets wat ik me al lang afvraag : als je aan de Oosterschelde of Grevelingen naar de 112 belt, dan kan ik me voorstellen dat je oproep steeds naar slechts een heel klein aantal klinieken gedispatched wordt.
    De dag dat mijn vriend Frederik bewusteloos boven kwam en zijn vriendin de hulpdiensten belde, om naar “de Tetjes” te komen, is zij uiteindelijk voor een motorrijder moeten springen (!) om te vragen wat de naam van de straat daar was omdat de hulpdiensten in Goes (!) zo’n plaats niet kenden.

Waar is het “DIVING EMERGENCIES”-boek ?

In zo’n boek zie ik een gedetailleerde lijst met namen van duikplekken zoals die door Nederlandse en Vlaamse (en Waalse en Duitse ?) duikers wordt gebruikt, die in het boek refereren naar afzonderlijke pagina’s met een foto, een kaart, straatnamen en kruispunten, GPS coördinaten, etc.
    Voor zover mijn kennis reikt heeft nog geen van onze federaties (NELOS, NOB, PADI, etc.) het initiatief genomen om zo’n boek eens samen te stellen en dat plechtig te overhandigen aan dit kleine aantal ambulancediensten.

Ik lees in een andere topic dat er in het Gentse UZ een gids tot de Blaarmeersen ligt. Waarom is er dan niets in de Zeeuwse klinieken ?
    Moeten wij zélf eens geen werkgroep samenstellen om zoiets te maken en dat met een woordje uitleg naar de Zeeuwse hulpdiensten distribueren ?

Mvg.,
    SVp

• I-Viske

Deelnemer
    13 juni 2005 om 14:38

In de Onderwatergids Zeeland (John Neuschwander) staan er per duikplaats eveneens codes. Volgens de gids zouden de Zeeuwse hulpdiensten eveneens over een dergelijke lijst beschikken

• Luc Dupas

Deelnemer
    13 juni 2005 om 20:03

Op onze GODD’s geef ik bij iedere duikstek de info die je moet doorgeven aan de 112: locatie (gemeente/dorp) en straatnaam (of kruising van straten). En bij de laatste GODD had ik een klein plastic mapje (kwartje van een A4) gemaakt om “kant en klaar” onder de ruitenwisser van mijn wagen te leggen, met alle nuttige/nodige noodnummers (112 uiteraard, maar ook politie Zeeland, caissons, DAN-nummers van Belgie/NL/internationaal), en dan voor die bepaalde duikstek de gegevens. V.b. Soetersbout: Bruinisse, hoek van de Zijpseweg en de Zuidweg… Den Osse (Nieuwe Kerkeweg): Den Osse, hoek van de Langendijk en de Nieuwe Kerkeweg… Berghse Diepsluis: Tholen, Oesterdam (N659), afslaan ter hoogte van kilometerpaal 11.2, parkeerplaats aan de Veerweg… “de Tetjes”: Wemeldinge, Steldijk, 200m ten Oosten van de kruising met de Kokuitsweg… “Wemeldinge Parking”: Wemeldinge, hoek Steldijk en Kokuitsweg… “Wemelding Punt”: Wemeldinge, hoek Steldijk en Binnendijk, … enz. enz. enz. …
    En zo zal iedereen voor zich wel een lijstje hebben van coordinaten van een aantal duikstekken, en ik vind het geen slecht idee dat we desnoods zelf hier via het forum gegevens/coordinaten verzamelen en die ergens overzichtelijk ter beschikking stellen?

Alvast een begin… http://users.skynet.be/dupas/duiken/duikstekken_zeeland.txt

Laat maar komen… 😉

• Mork

Deelnemer
    13 juni 2005 om 21:24

OK Luc, ik stuur je een lijst die ik gebruik

Mork

• jurgen galicia

Deelnemer
    16 juni 2005 om 11:15

>>> Als je in Zeeland 112 belt, kom je op een centrale waar iemand vraagt welke hulp je nodig hebt, ambulance, brandweer, politie. In geval je een ambulance vraagt, wordt je doorgeschakeld naar de CPA Zeeland (centrale post ambulancevervoer). Hier vraagt men WAT er aan de hand is en WAAR. De CPA Zeeland is gevestigd in Vlissingen. De mensen die daar werken, kunnen onmogelijk weten wat een duiker bedoeld met “de tetjes” of “de parking” in Wemeldinge. Ze kunnen een ambulance naar Wemeldinge sturen, maar waar moet die beginnen te zoeken? Op de dijk in Wemeldinge zou logisch zijn, voor ons duikers wel ja, maar voor niet duikers? En hoeveel tijd gaat hiermee voorbij? Begin maar te zoeken op een zondag langs de dijk in Wemeldinge …
    Daarom wordt er gewerkt met plaatsnamen en straatnamen. Alleen op een dergelijke manier kan je een snelle inzet van een ambulance waarborgen.

Je moet je is voorstellen dat je in Gent woont, in Brussel op de 100 centrale werkt en dat iemand de 100 belt en zegt: “er ligt iemand bewusteloos in frituur bij marie te Woluwe”. Als die persoon in de 100 centrale de dichtsbijzijnde ambulance belt, dan kan het zijn dat die ambulanciers frituur marie kennen, evenzo – en pech voor het slachtoffer – kan het zijn dat die ambulanciers ook niet weten waar ze moeten zijn.

Het opstellen en ter beschikking stellen van een lijst met straatnamen en plaatsbepalingen (waar Luc aan begonnen is) is een heel goede zaak. Nu nog zorgen dat iedereen die lijst weet te vinden en hem ook meeneemt!

Sinds mei 2004 zijn er in Zeeland afspraken met de ambulancediensten, het ziekenhuis te Goes en de Eenheid voor Hyperbare Geneeskunde van het UZ te Antwerpen. Dit is er gekomen op initiatief van het ziekenhuis van Goes.

Wat gebeurt er als iemand in Zeeland 112 belt en medische hulp vraagt voor een duikongeval?
    CPA Zeeland vraagt naar de ernst van het ongeval. Een ernstig duikongeval (deco, longprobleem, bewusteloosheid, verdrinking, onderkoeling) is een indicatie om een reddingsheli uit te sturen. CPA stuurt 2 ambulances (ze gaan ervan uit dat er met 2 gedoken is en dat de kans bestaat dat duiker 2 ook klachten krijgt) en indien ernstig wordt de MMT Heli vanuit Rotterdam ter plaatse gestuurd (indien beschikbaar natuurlijk). Tevens wordt de politie ter plaatse gestuurd.
    De ambulanciers en verpleegkundigen van de ambulances in Zeeland hebben een standaard protocol dat ze doen bij duikongevallen: starten met zuurstoftoediening, aanleggen van een infuus en toedienen van vocht, stabilisatie van het slachtoffer en zo snel mogelijk afvoeren. Die mensen weten dat de duiker (meestal) snel naar een hyperbaar centrum moet, maar aangezien het dichtsbijzijnde hyperbaar centrum voor Zeeland Antwerpen is, en dit toch 45 min rijden is, zal men de duiker voor stabilisatie eerst naar de spoed van Goes brengen. Hier krijgt een duikongeval voorrang en na stabilisatie en contact met het hyperbaar centrum, wordt de duiker naar het UZ Antwerpen gebracht. Het transport kan gebeuren over de weg met de ambulance of het kan zijn dat er vanuit het UZA een heli naar Goes gaat. Als de MMT heli ter plaatse komt, wordt er normaal gezien direct vervoer naar Antwerpen gedaan. Het is niet zo dat Nederlanders naar Den Helder moeten en dat de Belgen naar Antwerpen moeten. Ongeacht de nationaliteit wordt er naar het dichtsbijzijnde hyperbaar centrum doorverwezen.

Wij zijn bezig met het maken van een artikel over dit alles, we gaan dit laten verschijnen in de courante duikbladen. We zullen zeker de link naar de website met plaatsbepalingen van de duikstekken opnemen.

Jurgen Galicia
    Eenheid voor Hyperbare Geneeskunde
    UZ Antwerpen

• dARC

Deelnemer
    16 juni 2005 om 13:58

Iets waar je rekening mee moet houden als je in Nederland 112 belt met een mobiele telefoon. Je komt dan niet terecht bij een regionaal centrum in Zeeland, maar bij de landelijke centrale in Driebergen. Dit licht bij Utrecht in de buurt. De kans dat je hier iemand aantreft die bekend is met duiken, laat staan de duikstekken in Zeeland, is erg beperkt. Als je dan roept dat er iemand een ongeval heeft gehad bij de Nieuwe Kerkweg, dan sturen ze een ambulance naar de Nieuwe Kerkweg in Utrecht. Dit is ook een keer echt gebeurd. Daarnaast zijn er veel Nieuwe Kerkwegen in Zeeland en sommigen zijn kilometers lang. Het opgeven van een kruising of een in de omgeving herkenbaar punt is heel belangrijk.

Als je dus met een mobiele telefoon 112 belt, meldt dan niet alleen de straat waar het gebeurd is, maar volledige adres, inclusief dichtstbijzijnde dorp en de provincie. Maar noem zeker ook de naam van de duikstek zelf. Want alle informatie wordt vanuit Driebergen doorgegeven naar de ambulance standplaats die in de buurt van het ongeval licht en deze kennen de namen van de duikstekken vaak weer wel. En zeg dat het een duikongeval is, want dat staat hoger in de prioriteiten lijst dan bijvoorbeeld een gebroken been.

• Luc Dupas

Deelnemer
    16 juni 2005 om 15:13

Inderdaad dARC… vandaar dus mijn oproep om info door te spelen zodat het overzicht kan uitgebreid en geupdate worden… 😉

http://www.torpedo.be/duikstekken_zeeland.txt
    http://users.skynet.be/dupas/duiken/duikstekken_zeeland.txt

• Stropken

Deelnemer
    16 juni 2005 om 16:51

Stommiteiten gebeuren altijd & overal.De praktijk en de logika is dat wanneer iemand een ongeval meld aan bvb de ‘Tetjes’ te Wemeldinge de hulpdiensten zullen vertrekken en indien de bestuurder de plaats niet kent men radiofonisch verbinding maakt met de politie ter plaatse (in casu Wemeldinge of de Rijkspolitie te Water)die hen verder op weg zullen helpen.Zijt maar zeker dat die gasten ‘Putti’s Place’ – ‘Tetjes’ – ‘Parking’ en dies meer kennen.

• Jambo

Deelnemer
    16 juni 2005 om 22:39

@ Luc, ik heb je mail gestuurd met enkele adressen om je overzicht te vervolledigen.

• ikke (ni dien andere)

Deelnemer
    29 juni 2005 om 12:07

Hoi iedereen,

Er zijn hier op het forum ook een aantal mensen die zoeken naar de GPS-coördinaten van al die duikplaatsen.
    Dit is zeer handig, omdat tegenwoordig veel hulpdiensten zijn uitgerust met een GPS en routeplanner.
    Indien je deze coördinaten doorgeeft zal de duikstek ook veel makkelijker terug te vinden zijn.
    Daarom, een suggestie, maak een plaatske vrij bij alle informatie van een duikstek om deze coördinaten te vermelden.

Samen met een paar duikvrienden zijn we aan het proberen om bij iedere duikstek die we aandoen de positie op te nemen en deze in onze POI´s (Points of Interest) bij te steken.
    Ik ga deze dan verzamelen en ter beschikking stellen.
    Bij deze routeplanners komt dan direct de juiste straatnaam enz.

Greetz

Ikke

• Luc Dupas

Deelnemer
    7 juli 2005 om 17:37

Ter info… Ron Offermans is bezig om op http://home.wxs.nl/~ronoffer/duiken/html/duikloka/zeeland/duikzeel.htm de info van de plaatsbepalingen toe te voegen, op basis van http://www.torpedo.be/duikstekken_zeeland.txt … dus alle bijkomende info/correcties ivm deze en andere duikstekken is zeer welkom!!!

En verder kan je ook eens kijken naar http://www.torpedo.be/Duikstek_112.pdf … dat is nu een systeempje dat ik al enige tijd in gebruik heb. Gewoon die pdf-file printen, ieder blad netjes in 4 knippen tot A6-formaat, en op de duikstek steek ik dan het bijhorende papiertje in een klein plastic A6-mapje onder mijn ruitenwisser zodat ingeval er iets zou gebeuren iemand direct dat bladje kan nemen en alle nodige telefoonnumers en ook de correcte plaatsbeschrijving heeft om de hulpdiensten te verwittigen en naar de juiste plaats te leiden. Ook hier… alle bijkomende info/correcties, ook van andere duikstekken, is meer dan welkom! Ik zal ervoor zorgen dat die pdf-file steeds bijgewerkt wordt met de laatste info.

• Mork

Deelnemer
    7 juli 2005 om 21:26

Hé, Luc,

ik hoop dat je laatst mijn lijstje toch ontvangen hebt.
    Daar staan toch wel wat adressen van andere duikstekken op dacht ik ?

• Luc Dupas

Deelnemer
    7 juli 2005 om 23:57

‘k Had dat lijstje al van vroeger Marc, maar jammer genoeg kloppen daar een aantal adressen niet van… en dus heb ik me beperkt tot de adressen waarvan ik echt zeker ben en zelf gecheckt heb… 😉

• sid

Deelnemer
    8 juli 2005 om 09:23

LD, goede lijstjes! txs

• Trico Traco

Deelnemer
    8 juli 2005 om 16:49

• Luc Dupas

Deelnemer
    8 juli 2005 om 19:34

De fysische coordinaten vinden is het minste van de problemen… d’er zwerven allerlei lijsten rond in diverse formaten en eenhedenstelsels (zie v.b. http://www.anemoon.org/biologie/duiklokaties.htm)… alleen… de hulpdiensten hebben aan die dingen geen boodschap… die willen een gemeente en een straatnaam hebben… ;-(

• dtg

Deelnemer
    31 oktober 2005 om 21:37

Hier het antwoord op de meeste zoekproblemen. Kijk voor de wijze van installeren op de site van Tom tom.

Duikkaart.nl routeplanner
    Op Duikkaart.nl kun je direct vanuit het overzicht van kaarten je route plannen naar een duiklocatie. Als je over een TomTom navigatiesysteem beschikt kun je nu ook onderweg je route naar de duiklocaties op Duikkaart.nl plannen.

Duikkaart.nl Points of Interest
    Je kunt hier het Duikkaart.nl Points of Interest (POI) bestand downloaden voor de TomTom. In dit bestand staan alle duiklocaties die ook via de routeplanner op deze site te vinden zijn. Klik op het logo hiernaast om het meest recente bestand op te halen.

Blijf op de hoogte
    Iedere keer als er een nieuwe duiklocatie wordt toegevoegd aan Duikkaart.nl wordt ook het Points of Interest bestand aangevuld. Geef jezelf op voor de gratis Duikkaart.nl Nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe TomTom bestanden!

• stach

Deelnemer
    31 oktober 2005 om 21:43

@dtg : ik heb hier reeds enkele keren een poi gepost die veel vollediger is dan die op duikkaart.nl .er zitten nogal wat fouten in die en er mankeren veel plaatsen
    ben bezig aan de derde versie momenteel

• dtg

Deelnemer
    2 november 2005 om 20:23

Geef eens een seintje als die versie gereed is s.v.p.
    Met uitbreiding bestaat het gevaar dat het geheugen vol loopt.

• Luc Dupas

Deelnemer
    24 november 2005 om 23:52

> En verder kan je ook eens kijken naar http://www.torpedo.be/Duikstek_112.pdf
    Versie 1.5 staat al even online… en alle input is nog steeds welkom.

De samenwerking met v.b. Ron Offermans, die adresinfo heeft overgenomen op zijn overzicht van duikstekken in Zeeland, loopt prima en heeft al nut gehad! Vorig week hebben we onderstaande email binnengekregen:
    “Ik vind het werkelijk perfect, dat je de plaatsbepaling voor de hulpdiensten erbij hebt gezet!!! Bij een duikongeval vorige week heb ik zelf de hulpdienst gebeld en ik schrok er van, dat enerzijds de plaats van de duikstek niet per definitie bekend is bij de hulpdiensten (en ook niet op te zoeken is dmv welke routeplanner dan ook) en anderzijds, dat ik zelf ook niet het exacte adres wist (en dat terwijl ik er elke week duik).”

• Luc Dupas

Deelnemer
    3 februari 2006 om 15:03

Ter info… de eerste pages ivm CPR van http://www.torpedo.be/Duikstek_112.pdf zijn aangepast conform de ERC Guidelines 2005.

• htweeo

Deelnemer
    3 februari 2006 om 20:34

mooi zo 🙂

en terug naar boven

• Luucje

Deelnemer
    3 mei 2008 om 17:20

Ik heb hierover een vraagje.
    Wat is de juiste plaatbepaling van Putti’s Place. Waar ben je als je de hulpdiensten moet verwittigen?
    Ik vind wel de plaatsbepaling van Sas Van Goes maar niet van Putti’s Place. En ik veronderstel dat de Nederlands hulpdiensten die duikplaats niet onder die naam kennen. En ik vind ook niet de juiste straatnaam van de duikplaats.

Alvast bedankt, Luc

• Stropken

Deelnemer
    3 mei 2008 om 17:54

Luucje schreef:
    Ik heb hierover een vraagje.
    Wat is de juiste plaatbepaling van Putti’s Place. Waar ben je als je de hulpdiensten moet verwittigen?
    Ik vind wel de plaatsbepaling van Sas Van Goes maar niet van Putti’s Place. En ik veronderstel dat de Nederlands hulpdiensten die duikplaats niet onder die naam kennen. En ik vind ook niet de juiste straatnaam van de duikplaats.

Alvast bedankt, Luc

“Ze” kennen deze plaats maar al té goed !!!—)))

• Luc Dupas

Deelnemer
    3 mei 2008 om 19:32

Zie de meest recente versie van http://www.torpedo.be/Duikstek_112.pdf
    Putti’s Place is nr. 62 in de nummering die overeen is gekomen met de Zeeuwse hulpdiensten.

Weergave: 1 - 25 van 27 reacties

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader