Duikforum Duikforum Uit fouten leren Weer een duiker “bijna” vermist

• Creator
    Discussie

Willij
    Participant

Het was weer groot paniek gisteren op Zoetersbout toen we er op om ± 10.00 uur aankwamen.

Ondanks de harde wind was het er erg druk.
    Ik hoorde dar er wéér een duiker vermist was en dat 112 was gebeld. Het leek mij beter om even te wachten. Er was een duiker bovengekomen omdat hij zijn buddy miste. Zijn buddy kwam niet naar boven.

Toen de Brandweer met twee auto’s er waren was de duiker inmiddels gevonden. Hij was alleen verder gedoken in plaats van ook naar boven te gaan.
    Wat er van waar is laat ik in het midden. Gelukkig was het deze keer goed gegaan.
    De rekening zal niet gering zijn.

Men belt 112 te vroeg of te laat. Een ding is zeker, dit soort zaken zijn slecht voor onze sport.

Groetjes, Willij

• Weer een duiker “bijna” vermist

Wim Breeman reageerde 17 jaar, 3 maanden geleden 19 Leden · 49 Reacties
  • badeendje

Deelnemer
    5 juni 2005 om 22:21

idioten, in plaats van eerst een uur te wachten, dan zijt ge zeker dat hij ofwel verzopen ofwel teruggevonden is!

• Admin

Beheerder
    5 juni 2005 om 23:58

Afspraken zijn er om na te komen, zeker deze gemaakt door twee buddy’s.
    Als de afspraak “verlies procedure” is, wat ik normaal vind als je niet solo duikt, dan verwacht je dat je buddy na een max. van 5 min. ook boven is.
    Het kan toch niet dat je buddy je niet mist na 5 min. ??!

Als mijn buddy niet zou boven komen na die 5 min. dan zou ik ook alarm slaan, en de kosten wel sorry deze zijn voor de “vermiste” !

Mvg,
    Jimmy

• Stropken

Deelnemer
    6 juni 2005 om 00:02

En ….. waar was de buddyline wéér????????

• Dedjutoch

Deelnemer
    6 juni 2005 om 08:59

Onmiddelijk de hulpdiensten (112) verwittigen is volledig zinloos!
    Laat eerst de logica in het kopke een beetje werken! Wat kan er “logisch” gebeurd zijn?
    Duikmaat is ook naar boven gekomen, maar is door stroming en wind veel verder afgedreven dan zijn maat! Kijk dus eerst over de wateroppervlakte in richting van stroming EN wind! De twee duikers kunnen heus wel een heel stuk uit mekaar bovenkomen!
    Komt 1 van de twee niet naar boven; probeer de mensen op de kant te verwittigen, opdat zij (vaak op een hoger gelegen gedeelte (pier)) uitkijken in richting stroom en wind!

Komt er echt, ook na de voorziene duiktijd, niemand boven? Wacht nog 15 minuten à 1/2 uur, en verwittig dan pas de nooddiensten!

Onmiddelijk de nooddiensten verwittigen? Zij kunnen in geval van het ergste, toch geen zoekaktie starten tijdens hetzelfde getij!

Maar… een duikmaat die de verliesprocedure niet toepast????? Die verdient in de Oosterschelde een uitbrander die men ook aan de Westerschelde nog kan verstaan! Ofwel spreek je beiden af dat je de verliesprocedure niet toepast, in geval van, maar dan dien je de 112 ook niet te verwittigen. Spreek dan echter een tijd af dat je maximaal wegblijft!

Wat er ook van zij, er lopen toch wat duikende “paljassen” rond op deze aardkloot!

😉 Eddy

Het schone theorieboekje kunnen afratelen als een “echte” duiker is niet moeilijk! De praktijk eist echter VEEL MEER van een duiker dan enkel dat!

• N2Junkie

Deelnemer
    6 juni 2005 om 09:45

Wel Eddy, ik zou het niet mooier kunnen verwoorden. Maar alweer, buddy-line in de Oosterschelde? Het was daar de Soetersbout, me dunkt dat daar vrij veel scheepvaart zit, waardoor boven komen in de vaargeul echt vermeden moet worden. Verliesprocedure moet daar echt vermeden worden. Dus, buddy-line. En mekaar achter laten onder water zonder dat te hebben afgesproken is sowieso dwaas. Spreek dan af dat je binnen een bepaalde tijd op kant moet zijn. (Planning dus)
    Maar vooral zijn op de kant. Ik weet dat 112 een gratis numer is, dat wil echter niet zeggen dat je dat te pas en te onpas moet bellen.

Jan

• sid

Deelnemer
    6 juni 2005 om 10:00

DDT
    hulpdiensten kunnen nts doen tot hetvolgende tij???
    wat dan bij onderkoeling, reanimatie, assistentie bieden met een vaartuig, snel vervoer nr een hospitaal of recompressiekamer, proffessionele hulp??? 112 bellen heeft alleen maar voordelen.
    vind buddy of kantveiligheid het gepast de 112 snel te verwittigen, dan moeten ze dat doen.
    Als de duiker goed bovenkomt kan je hem samen met de politie, brandweer en ziekenbroeder zo hard uitmaken dat de mosselboeren in zierikzee opkijken.
    DDT
    afspreken geen verliesprocedure toe te passen en verder duiken? niet met mij, bij mij is het wel verliesprocedure en altijd toe te passen! Deze afspraak in elementair voor een duikleider.
    en..diepe zucht…waar was de buddyline?

• sid

Deelnemer
    6 juni 2005 om 10:06

jantjeB
    nu ken ik de zoetersbout niet maar als je bovenkomt in een vaarroute, laat dan een osb boei op. je past gn verliesprocedure toe dr het profiel te volgen maar dr recht nr de opp. te stijgen.
    en je plant je duik met een zodanige diepte dat je niet onder de vaarroute terecht komt. Dan kan je de verliesprocedure zonder probs toepassen.

• Luc Dupas

Deelnemer
    6 juni 2005 om 10:09

@sid: NOOIT (!) “zomaar” direct de 112 bellen vooraleer je zeker bent dat er wel echt iets loos is en wel echt iets is waar zij iets aan kunnen doen!!! Want als de 112 “onnodig” op plaats A, B en C is kunnen zij niet tegelijkertijd uitrukken naar plaats D waar WEL iets ergs aan de hand is en waar hun aanwezigheid levensnoodzakelijk en levensreddend kan/zal zijn!!!
    Altijd EERST evalueren/nadenken/gezond verstand en dan de juiste acties ondernemen, en in bepaalde gevallen kan/zal/moet een van die acties inderdaad de 112 bellen zijn.

• N2Junkie

Deelnemer
    6 juni 2005 om 10:32

@sid
    Met buddy-line is de verliesprocedure in princiepe niet nodig omdat je elkaar niet kan verliezen. In Uitzonderlijke gevallen dat dit wel zou gebeuren dan moet je naar boven. Maar met een buddy-line raak je mekaar niet kwijt.
    En dat boeike???? Denk je nu echt dat een mastodont van 100 meter je kan ontwijken? Al eens gedacht dat je onverwacht, door stroming of wat dan ook in de vaargeul kan terecht komen? Al eens gedacht dat die gasten met hun speedboten of met hun water-brommers meestal niet in de vaargeul varen (vliegen) en dat dit dikwijls onbezonnen stuurders zijn?
    Al eens gedacht dat vele van die boeikes plat op het water gaan liggen omdat de kwaliteit ervan erbarmelijk is? Al eens gedacht dat je boeike niet te zien is vanwege golfslag? enz..
    Maar het is zoals je al zij, waar was de buddy-line in Gods hemels naam.

Jan

• sid

Deelnemer
    6 juni 2005 om 10:34

LucD
    Wie spreekt hier van zomaar de 112 bellen?
    maar moet dat evalueren, nadenken, bespreken, rondkijken, tot 30 minuten duren? Als de kantveiligheid wil bellen, belt die na gebruik van zijn gezond verstand.
    Stel hetvolgende:
    Wemeldinge parking bij HW, (plek die iedereen wel kent) je bent kantveiligheid, hebt GSM en O2 fles. De duikverantwoordelijke heeft je alle mogelijke gegevens op een blad gegeven. Het is een drukke zondagmiddag en de dijk staat vol duikers.
    na 45 minuten duiken komt een duiker (3*D) boven dat hij zijn buddy (2*)kwijt is (de buddyline is dr een kwade sepie doorgeknaagd) Ze doken binnen de veiligheidscurve nr 25 meter. en de duiker heeft de verliesprocedure toegepast. De buddy komt nt boven.
    als veiligheid stuur je stroom afwaarts een uitkijk en waarom nt stroomopwaarts ook. iedereen is attent, op de uitkijk en wacht.
    LucD? jantjeB? DDT? allen? hoelang wachten jullie om te bellen?

• sid

Deelnemer
    6 juni 2005 om 10:36

en het water is 17°, er is geen wind en de zon schijnt. Er werd gedoken op de kentering.

• Luc Dupas

Deelnemer
    6 juni 2005 om 10:47

@sid:

> Wie spreekt hier van zomaar de 112 bellen?
    Euh… een paar postings hoger had ene sid het over:
    “112 bellen heeft alleen maar voordelen.
    “vind buddy of kantveiligheid het gepast de 112 snel te verwittigen,
    “dan moeten ze dat doen.

Mijn boodschap was dus EERST kijken/evalueren/analyseren/beslissen en dan pas de 112, of de andere “gepaste” hulpdiensten (DAN, SeaKing, enz.) bellen.

• Luc Dupas

Deelnemer
    6 juni 2005 om 10:53

@sid:

> hoelang wachten jullie om te bellen?
    Hangt ervan af… als er zware aflandige stroming staat, en het is een hondenweer, dan kan/zal het nuttig zijn om de hulpdiensten te verwittigen die met een boot, en desgevallend met support uit de lucht, het mogelijks afdrijvende slachtoffer kunnen localiseren en uit het water halen vooraleer ie teveel in vaargeul afgedreven is.
    In de andere gevallen zou ik persoonlijk gewoon wachten tot het slachtoffer gevonden is en naar boven gehaald wordt en vervolgens naar de kant gezeuld wordt. Tegen de tijd dat het SO aan de kant is zijn normaal gezien de hulpdiensten ter plekke en kunnen overnemen. En uiteraard heeft iedere zelfbewuste duiker die buiten het kader van de club gaat duiken zelf een O2-koffer mee, en uiteraard heeft iedere club ook een O2-koffer bij om direct de levensnoodzakelijke hulp te kunnen bieden…
    Zolang het SO niet gevonden is heeft het geen zin om een MUG/ambulance tijd te laten verliezen met aan de kant te staan koekeloeren want meer kunnen die mensen op dat moment ook niet doen…
    En uiteraard, indien het SO nog steeds niet gevonden/boven is, en je kan redelijkerwijze inschatten dat hij/zij bijna door zijn luchtvoorraad heen is, dan is het ook nuttig de politie of andere diensten te verwittigen die de nodige kennis en middelen hebben om een zoekactie op touw te zetten… maar de MUG/ambulance kan dat niet…

• dARC

Deelnemer
    6 juni 2005 om 10:58

Sorry, maar wat heeft een buddylijn hier in vredesnaam mee te maken?

De standaard verliesprocedure is niet gevolgd, wat ontzettend dom is. Bij het verlies van je buddy, mag je trouwens op deze stek geen vrije opstijging maken in verband met de pleziervaart. De standaard verliesprocedure voor deze stek is maximaal een minuut lang om je heen kijken, heb je je buddy dan niet gevonden, dan zwem je rustig richting kant, waarbij je alle veiligheidsstops in acht neemt en pas als je op een plaats bent waar de bodemdiepte niet meer als 4 meter is, begin je aan je definitieve opstijging. Zodra je dan weer bij elkaar bent, kan je met je buddy, bespreken wat je doet. Of verder duiken of afbreken.

• sid

Deelnemer
    6 juni 2005 om 11:02

ene zeker LD vermeld

“> Wie spreekt hier van zomaar de 112 bellen?
    Euh… een paar postings hoger had ene sid het over:
    “112 bellen heeft alleen maar voordelen.
    “vind buddy of kantveiligheid het gepast de 112 snel te verwittigen,
    “dan moeten ze dat doen.”

Wel LD: Ik wacht nog altijd op een nadeel van de 112 snel te bellen.

• Luc Dupas

Deelnemer
    6 juni 2005 om 11:07

> Wel LD: Ik wacht nog altijd op een nadeel van de 112 snel te bellen.
    Wel sid… lees eens een keer een paar postings terug he… als iedereen “zomaar snel” de 112 zit te bellen zitten die gasten overal nodeloos/nutteloos te koekeloeren BEHALVE daar waar zij op dat moment ECHT nodig zijn en waar misschien iemand ligt te sterven omdat alle beschikbare MUG’s/ambulances al elders hun tijd zitten te verdoen met te wachten op misschien “niks”… Leuk hoor… heeeeel leuk…
    Neen… de hulpdiensten verwittig je pas als ze NODIG zijn, en dat weet je pas op het moment dat je voldoende zicht hebt op de situatie en de juiste acties kan definieren en de juiste informatie kan doorgeven aan de hulpdiensten. Zo simpel is het…

• sid

Deelnemer
    6 juni 2005 om 11:11

@ darc 06/06/2005 10:58:42
    nt slecht bedoelde opmerking: heb jij zo’n standaard verleisprocedure aangepast voor elke duikplek en profiel?

@ jantje B
    Al eens aan gedacht om op zo’n plek nt te duiken. 🙂

opm. We beginnen hier 3 discussies dr elkaar: wanneer bellen? verliesprocedure? OSB oplaten?

• Jacky Shark

Deelnemer
    6 juni 2005 om 11:12

Just one question(waaw, de Jacky leert Engels)…waren dat Nederlanders of Belgen???

• sid

Deelnemer
    6 juni 2005 om 11:30

flauw antwoord LD
    als…als…als ze elders nodig zijn… Ik heb hier een potentiële noodsituatie en ik handel nr mijn situatie zoals ik het nodig acht. en zal op dat moment gn veronderstellingen maken zoals jij doet dat de hulpdiensten mss elders nodig zijn. vreemd idee v je om daar de snelheid van je respons van af te laten hangen.

Heb ik tevroeg gebeld zal ik daar de verantwoordelijkheid voor nemen.

achter de pc is dit allemaal makkelijk te schrijven, alles is cool. Maar in een echte situatie en een maat zit nog daar beneden en komt om god weet welke reden nt nr boven, zal ik snel bellen, wees daar maar zeker van. k zal eerst snel diverse maatregelen treffen; maar k zal ook verdomd snel genoeg bellen met een accurate situatieschets. en dat zal gn 30 min. duren zoals hierboven geschreven.

• dARC

Deelnemer
    6 juni 2005 om 11:31

@sid

Ja, ik bespreek voor elke duik de verliesprocedures en pas deze aan aan de duikstek, mijn buddy en het type duik. Ik moet hier wel een kanttekening bij plaatsen, want ik maak geen duiken buiten mijn nultijden, dus ik kan in principe altijd naar de oppervlakte als het echt mis zou gaan, en als ik stromingsduiken ga maken, dan doe ik dat met ervaren buddy´s en goede lampen.

De verliesprocedure bij stromingsduiken is ook zo, dat wij niet een minuut lang om ons heen kijken. Zijn we elkaar kwijt en zien we elkaars lamp niet, dan beginnen we gelijk aan de opstijging die we van te voren afgesproken hebben. We zoeken hierdoorn niet langer dan 10 tot 15 seconden, want meer heeft toch geen zin.

Als we met de club duiken, dan passen we ook de verliesprocedure aan aan de duikstek. Degene die ik vertelde is standaard voor zoetersbout en duikstekken met vergelijkbare omstandigheden. (Minimale stroming, veel pleziervaart kort onder de kant)

• Luc Dupas

Deelnemer
    6 juni 2005 om 11:47

Helemaal geen “flauw” antwoord hoor sid… ik ben al meer dan 20 jaar bezig met noodprocedures, interventies, inzet van de juiste middelen en mensen op het juiste moment, enz. enz. enz. … Als ik v.b. onnodig mensen in chemicalienpakken laat uitrukken terwijl er eigenlijk een brand of een gaslek is dan heb ik diezelfde mensen niet meer om mee uit te sturen en/of als backup te laten dienen…
    En mijn boodschap blijft dus… feiten verzamelen, analyseren, de juiste beslissing nemen en dan “onverwijld” (maar niet in de politieke betekenis uiteraard) de juiste hulpdiensten optrommelen!

• sid

Deelnemer
    6 juni 2005 om 12:04

darc 06/06/2005 11:31:59
    Ik ben verrast dat jullie diverse scenario’s hebben. werkt dat? ik ben geneigd te denken dat dit te ingewikkeld is. btw: bij welke federatie zitten jullie?

• sid

Deelnemer
    6 juni 2005 om 12:30

LD
    ik heb 0 jaar ervaring in noodprocedures, interventies en inzet van de juist middelen op de juiste plaats en op het juiste moment. Maar ik zal zeker de juist beslissing nemen aan de waterkant.
    Ongetwijfeld hebben we we allebei het beste voor in zulk een situatie. Alleen stel ik dat ik heel snel 112 durf bellen als ik DENK de situatie niet meester te zijn. Waar jij langer zou wachten om ze zeker nt onnodig te laten komen. Wie mij te hulp komt, zal de 112 dispatcher beslissen tijdens zijn gesprek met mij. ” analyseren, zoals jij stelt” zal ik samen met de 112 dispatcher doen.
    Ik ben tenslotte in het buitenland.

• sid

Deelnemer
    6 juni 2005 om 12:39

mijn laatste opm. over “in het buitenland ijn” is nt terzake
    ik zou het overal zo doen.

• dARC

Deelnemer
    6 juni 2005 om 13:06

@sid

Waarom is het raar om in verschillende omstandigheden net iets andere procedures te hebben? Het heeft niet echt zin om één starre procedure te hebben en deze rechtlijnig op alle omstandigheden toe te passen, want dan kom je een keer in een situatie waar de procedure niet veilig is. Bijvoorbeeld door een opstijging in een vaargeul. De basis van elke procedure blijft gelijk, maar wordt aangepast naar de omstandigheden. Bij duiken dichtbij een vaargeul dus eerst uit de vaargeul zwemmen, bij stroming niet lang zoeken, want dan raak je alleen maar verder uit elkaar, etc… Deze procedure is deel van je duikplan, dus voor elke duik moet je dit toch met je buddy bespreken en in het geval van een clubduik is het een standaard onderdeel van de briefing aan de waterkant. Het is eerder flexibel omgaan met de omstandigheden en je daarop aanpassen. Aan het weer of de getijden of pleziervaart kan ik weinig veranderen, maar ik kan me er wel op aanpassen.

Ik ben trouwens een PADI duiker en heb op het papierwerk na mijn Divemaster opleiding afgerond.

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader