Duikforum Duikforum Medisch ademhaling aan oppervlakte

• ademhaling aan oppervlakte

Stropken reageerde 17 jaar, 2 maanden geleden 12 Leden · 29 Berichten
  • wendy

Deelnemer
    2 juni 2005 om 12:48

zojuist heb ik het item ‘hyperventileren’ nog eens goed gelezen en naar aanleiding daarvan even dit:
    tijdens het duiken heb ik geen enkel probleem met ademhalen maar van zodra ik aan de oppervlakte kom (niet aan de kant) krijg ik het echt benauwd. zowel met als zonder ademautomaat.
    ik wil dan echt zo vlug mogelijk terug naar beneden. eens mijn hoofd terug onder water is alles weer oké. heel raar en best eng. Dus zo rustig effen ‘hangen’ aan de opp. is echt niks voor mij. Iemand daar nog last van en ev. advies?
    groetjes

• dennisv

Deelnemer
    2 juni 2005 om 12:50

ander kostuum of jacket ?

• botervisje

Deelnemer
    2 juni 2005 om 12:55

nu wendy, ik had daar vroeger idd ook meer last van als nu. Maar let wel zoals Dennis zegt dat je pak ook niet te hard spant en je jacket confortabel zit. In feite zou je rustig moeten kunnen blijven hangen aan de oppervlakte met je jacket opgeblazen.

• wendy

Deelnemer
    2 juni 2005 om 12:56

ik heb nog niet zolang een nieuw jacket (vrouwenmodel van seaquest) en dat past me echt perfect!
    ik had het trouwens ook met mijn vorig jacket (mannenmodel).
    Ik heb ook al getest met weinig/veel lucht in het jacket maar dat is de oorzaak niet.
    Als er aan de opp. nog iets uitgelegd of vertelt moet worden moet ik mij echt op mijn ademhaling concentreren, ik voel alsof ik lucht tekort kom.

• Luc Dupas

Deelnemer
    2 juni 2005 om 13:12

Zeker dat uw pak/kap niet te fel knelt aan de hals of rond het gezicht?
    Probeer eens in volledige uitrusting, maar dan zonder uw pak, of zonder het bovenstuk van uw pak ingeval ge een 2-delig hebt, in het zwembad.

• Edgar

Deelnemer
    2 juni 2005 om 13:15

Gegroet Wendy,

Heb je hier ook last van als je dan kunt staan?
    Zo nee, hoe denk je zelf dat dat dan komt?
    Of heeft je duikinstructeur dat nog nooit geprobeerd?
    Dat lijkt me op korte termijn namelijk even de snelste oplossing.

Gr Edgar
    ps Je bent niet de enige hoor. Heb meerdere cursisten gehad met dit “probleempje”. En het goede nieuws voor je is, ze zijn er nu allemaal van af.

• wendy

Deelnemer
    2 juni 2005 om 13:25

en kan je me dat goeie nieuws ook via dit forum vertellen????
    zo hebben misschien anderen der ook nog wat aan:)))))
    groetjes

• algje

Deelnemer
    2 juni 2005 om 15:38

Hallo Wendy,

Ook ik had hier last van. Zo erg zelfs dat ze mij zelfs eens naar de kant moeten brengen hebben. Dokters hebben mij dan binnenste buiten gekeerd (bij wijze van spreken hé) en niets gevonden.
    Bleek dat ik mijn jacket teveel opblies, waardoor mijn middenrif “in de knel” kwam te zitten en ik dus niet voldoende kon ademhalen.
    Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou het geval is, misschien een keertje proberen ????

• wendy

Deelnemer
    2 juni 2005 om 16:07

dan zal ik volgende keer eens proberen met nog minder lucht in mijn jacket.
    ik ben benieuwd want ik doe al zo weinig mogelijk lucht in dat ding.
    Wat me wel aan’t denken zet is wat Edgar zegt,
    als ik sta voel ik niks, enkel als ik hang!
    Edgar, ben je der nog?

• stach

Deelnemer
    2 juni 2005 om 16:11

zal dan wel je pak zijn die de oorzaak is

• Edgar

Deelnemer
    2 juni 2005 om 16:17

Gegroet Wendy,

Dus als je er kunt staan, en met beide benen solide op de grond staat heb je geen last van die benauwdheid? Helemaal niet. of iets minder erg? Ga dan eens goed voor je zelf na wat hier tussen nu dit groter verschil uitmaakt.

Dus met andere woorden: wat maakt het hangen in je vest zonder dat je met je voeten op de bodem (voor jou) anders dan dat je ergens kunt staan? Als je dat door hebt heb je jouw persoonlijke oplossing voor dit probleem in handen.

Gr Edgar

• wendy

Deelnemer
    2 juni 2005 om 16:35

ik heb dus ook examens
    en ik kan niks verzinnen hé, nu heb ik een nul zeker?

• silver

Deelnemer
    2 juni 2005 om 16:56

Hey Wendy
    waarschijnlijk heeft het te maken met het feit dat je vest omhoogdrijft en dat deze dan je longen afklemt (hetzij bij je middenrif doordat je jacket je omhoog trekt, hetzij aan je hals). Zaak is dan je jacket zó vast te maken dat deze niet te veel omhoog kan trekken en insnoeren, maar natuurlijk weer niet zo vast dat je daardoor al ‘geen lucht’ meer krijgt.

Silver

• Toontje

Deelnemer
    2 juni 2005 om 19:54

Hoi Wendy.

Ik heb zelf en bij meerdere mensen (vooral vrouwen, er zit bij ons meer in de weg…) dit probleem meegemaakt. Belangrijkste oorzaak is idd de hoeveelheid lucht in je vest die zorgt dat je borstkas beklemd wordt en er geen volledige ademhaling mogelijk is. Ondanks het vrouwenmodelvest kun je hier wel degelijk last van hebben. Zodra je onder water bent heb je minder lucht in je vest en is de druk anders op je bovenlichaam (evenals wanneer je gaat staan). De beste oplossing is minder lucht in je vest blazen en iets op je rug gaan liggen waardoor je borstkas meer ruimte krijgt om te bewegen.
    Succes!

• algje

Deelnemer
    2 juni 2005 om 21:49

Voilà zie Wendy, Toontje zegt precies wat ik voorhad.
    Slimme meid hé :-)))

• Stropken

Deelnemer
    2 juni 2005 om 21:53

Tedju Wendy,ge zijt toch geen type Pamela Anderson???

• Luc Dupas

Deelnemer
    2 juni 2005 om 22:00

Een fout die ik ook heel veel mensen die maken bij het “optuigen” is dat ze de riempjes van de jacket vooraan (om de linker- en rechterflappen een beetje bijeen te houden) VEEL te fel aansjorren! Een jacket “draagt” de fles door de buikband (cumberband) goed aan te spannen, en de schouderriemen moeten gewoon ervoor zorgen dat de fles niet achteruit valt, en die riempjes vooraan moeten zeer LOS zitten zodanig dat als de jacket volledig opgeblazen is de linker/rechterflappen gewoon helemaal vrij naar voor/opzij kunnen opzwellen zonder tegen de borstkas te duwen…
    Maar als ik zie hoe sommigen die riempjes aansnoeren, tja, dan is het normaal dat bij een volledig opgeblazen jacket (typisch dus als je aan het dobberen bent) d’er geen plaats meer is voor lucht in de longen…
    En als ge dan op hetzelfde moment mogelijks nog teveel lood bijhebt zodat ge naar beneden wordt getrokken terwijl uw opgeblazen jacket u naar boven zeult… tja… dan zit uw jacket langs opzij uw longen leeg te duwen en uw buikband “helpt” dan ook nog eens mee langs onder… precies alsof ge een tube tandpasta aan het leegknijpen zijt.

Dus… jacket TEGOEI aandoen, en vooral die riempjes vooraan voldoende LOS laten hangen zodat ge uw jacket volledig kunt opblazen zonder de lucht uit uw longen te persen, en eventueel ook wat lood van de loodgordel verhuizen naar uw jacket en/of fles… en dat laatste zal gelijk ook uw comfort onderwater verhogen (en eventuele rugpijn onderwater verminderen).

• Edgar

Deelnemer
    3 juni 2005 om 12:40

Gegroet Wendy,

Denk je niet dat een eigen bedachte oplossing voor jouw probleem niet wellicht de beste kan zijn? Jij voelt immers als enige hoe “benauwd” of vervelende het dan altijd is. Ik kan je natuurlijk (net als alle andere fanatieke hulpverleners hier), waarvoor mijn dank trouwens ook hoor want bij sommige aanvullingen had ik ook nog nooit bij had stilgestaan hoor) ook een opsomming geven van al de oplossingen die al die andere cursisten waar ik het over had hiervoor hebben bedacht. Maar de kans dat dit precies de beste oplossing voor jouw specifiek “gevoel” lijkt me erg klein.

Als je er echt helemaal vanaf wilt zul je er toch zelf ook wat moeite voor moeten doen. Dus de keus is aan jezelf. Maar nogmaals, ik ben best bereid om je hierbij te helpen hoor door je met wat vragen in een mogelijk “juiste” richting te sturen. Zodat je zelf (eerder) bij je eigen persoonlijke oplossing komt.

Heb je dat gevoel wat je omschreef bijvoorbeeld ook wel eens ergens anders? Ik bedoel op een heel ander soort moment wat helemaal niets met duiken te maken heeft? En denk hier eerst even goed over na voordat je antwoord geeft.

Gr Edgar

• wendy

Deelnemer
    3 juni 2005 om 12:54

Edgar, ik ben al heel blij dat ik niet de enige ben (dank u dames!)en aan de tips hier gegeven heb ik al heel wat.
    ik ga verder met uittesten van mijn jacket.
    en plastische chirurgie is geen optie – )))
    groetjes

• botervisje

Deelnemer
    3 juni 2005 om 13:13

je hebt groot gelijk Luc, ik reeg die riempjes vroeger ook zo vast, niet te doen als ge aan de oppervlakte komt, dan maar minder lucht in je jacket wat dan resulteert in harder palmen om boven te blijven, visieuse circel dus.
    Door mijn master jacket hangt mijn fles nu aan de riemen (backpack) en kan ik echt gewoon in mijn jacket “hangen” zelfs als deze helemaal volgeblazen is.
    Je pak kan idd ook een oorzaak zijn.
    Gezien het nu warmer wordt kan je eens proberen de rits een beetje meer open te laten en zo eens te proberen. Wie weet?????
    En geloof maar Wendy, er zijn al meer duikers die last gehad hebben van hyperventilatie als je denkt.

• Edgar

Deelnemer
    3 juni 2005 om 13:51

Eh Wendy?

Waarom ga je er hier nu meteen van uit dat die andere cursisten die dit soort gelijke probleempje ook hadden meteen dames waren? Er zaten namelijk ook mannen tussen hoor. Maar oké, succes met het “uitproberen van je jacket”. Ik hoop voor je dat je hier jouw oplossing in vindt. En zo niet, weet je me te vinden toch? 😉

Gr Edgar
    http://www.Duikpret.tk
    ps Voor lastige problemen zijn de oplossing vaak ook lastiger te vinden.

• botervisje

Deelnemer
    3 juni 2005 om 13:57

omdat we ‘iets meer’ in de weg zitten hebben???;-)))))

• anemona

Deelnemer
    3 juni 2005 om 14:00

zijn wij lastig botervisje omdat wij ‘meer in de weg’ hebben zitten…??:=))

• Edgar

Deelnemer
    3 juni 2005 om 14:03

Hoe “lastig” moeten Luc en Svp dan wel niet zijn? 😉

Dat was me namelijk nog (steeds) niet echt opgevallen hoor.
    Ik vind met name juist deze twee gasten bijzonder “handig” !

Gr Edgar.

• botervisje

Deelnemer
    3 juni 2005 om 14:07

wij zijn niet lastiger, maar het kan best wel soms lastig wezen;-))))

Weergave: 1 - 25 van 29 reacties

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader