Duikforum Duikforum Uit fouten leren Dutchman goes Belgium

• Creator
    Discussie

SVp
    Participant

Uit Duiken nr.6 – juni 2005 – pag. 128 – Column
    ===============================================
    Lang heb ik getwijfeld of ik deze column zou schrijven. Een bekentenis diep uit mijn ziel, voor zover ik die heb. Duikbonden zullen mij buiten gooien en drommen duikers zullen me tot middelpunt van hun spot maken. Hoe dan ook, ik beken: afgelopen week ben ik in België geweest. Op zich al erg, maar het is nog erger. Doe de veiligheidsgordels op je bureaustoel maar vast om. Ik ben er duikend geweest en… de koek is nog niet op… Het was in dat diepe zwembad, bij dat Belgische dorpje Brussel in de buurt. Ik hoorde dat ze er het diepste zwembad van Europa hadden gebouwd en dat het wel 35 meter diep was. Boze tongen beweren dat de Nelos het gefinancierd heeft. Dan hoeven de Nelos-duikers niet meer naar de Oosterschelde om hun leven daar in de waagschaal te leggen middels opstijgproeven, waarvan zelfs een doorsnee Kozak zegt in dat geval liever Russische roulette met een Oekraïnse revolver te willen spelen, maar dat terzijde. Ik ben benieuwd wat mijn psych zegt, als ik hem vertel dat ik twee en een half uur gereden heb, naar België dan nog wel, om een half uurtje duiken te duiken, daarvoor ook nog 16 euro betaal en vervolgens weer dezelfde tijd, kilometers en asfalt terug ben gereden. We gingen met drie auto’s en nou moet je weten, dat de ring om Antwerpen al sinds 1998 wordt verbouwd en de route zodanig afgeschilderd staat, dat een van onze voertuigen een verkeerde afslag nam en de gendarmerie er nu nog naar zoekt. Enfin, we komen er aan en gelijk viel mijn oog op een groot bord met het opschrift ‘Pukkel’. Gelijk keek ik even in de spiegel, maar behalve afgrijselijk was mijn gezicht toch geheel egaal. Nog een keer kijken en nu met bril, stond er P-Ukkel. De parkeerplaats van Nemo. Je komt er binnen in een soort kantine, waarvan ik je kan verzekeren, dat de wachtruimte in de aflegkamer aan onze plaatselijke begrafenisondernemer er een echte party-ruimte bij is. Nadat ik mijn paspoort, logboek, brevet, sociale verzekeringskaart, spaarkaart van de Shell, eetpasje van het plaatselijk bejaardenhuis en de inlegzool van mijn linkerschoen aan het loket had getoond en de nodige pecunia’s had ingeleverd gingen we in de wacht tot een kassajuf aan een soort ijscobelletje trok. In het bad kregen we een briefing van een brandweerman die als vrijwilliger bij Nemo werkte. We mochten de ontspanners gaan pakken. Ik keek rond, maar zag geen enkele Thaise masseuse. Het bleek dat de brandweerman de ademautomaten bedoelde. Deze hingen in bakken met ontsmettingsmiddel van een sterkte die me tijdens de gehele duik het gevoel en de smaak gaven alsof ik een toiletblokje had ingeslikt. Eerst mochten we snorkelen en was er al 18 minuten van het dure uurtje om voordat we perslucht om mochten. Toen we uiteindelijk gingen duiken, bezocht ik de plastic druipsteen kamer en ging via een plateau van een metertje of tien beginnen aan de afdaling. Met nog een metertje of acht te gaan had ik al genoten van de diverse badkamertegelnapoleons, maar voor ik de bodem al had bereikt, sommeerde de vrijwillige brandweerman, die ook duiker was, of was het nou vrijwillige duiker, die eigenlijk brandweerman was, nou hoe dan ook… Ik moest omhoog. De tijd was om. Voor ik het wist stond ik weer in die kantine, waar de dames net zo gezellig waren als deze ruimte eruit zag. Ruim twee en een half uur later, 470 kilometer verder, inclusief brandstof 60 euro armer, schoof ik maar een cd’tje in de speler. Een zanger begon zijn lied met: Belgiëeeee… Ik ben maar naar bed gegaan!
    ===============================================

Nou moe …

Mvg.,
    SVp

• Dutchman goes Belgium

Edgar reageerde 17 jaar, 4 maanden geleden 24 Leden · 45 Reacties
  • Lazy Charles

Deelnemer
    1 juni 2005 om 07:49

Ik vermoed dat je Nederlander moet zijn om vijf uur in de wagen te gaan zitten en dan amper een halfuurtje in een zwembad te dobberen.
    Elk weldenkend mens had buiten Nemo er zeker een dagje Antwerpen van gemaakt, dat had de reis zeker waard geweeest :-)))

• anemona

Deelnemer
    1 juni 2005 om 08:18

Er zijn hier soms van die inzendingen waarin d’Ollander de ‘hoofdrol’ speelt en waarom de Belgen zo moeten lachen.
    Laat dat nou af en toe ook omgekeerd wel eens zo zijn ……..

• Dedjutoch

Deelnemer
    1 juni 2005 om 08:21

Laat de Nederlanders doen wat ze het beste kunnen: Lullen over duiken.
    Laat ze maar over Antwerpen naar Brussel rijden.
    Laat ze zich absoluut beperken tot 1/10 van de Nederlandse woordenschat die in de Dikke Vandaele te vinden is.
    Gelukkig is hun woordenschat zo beperkt, dan (willen) kunnen ze ons tenminste niet verstaan.
    Laat ze maar lachen met oefeningen die wij al lang niet meer dienen uit te voeren.
    Al maar goed dat er ook “gewone” mensen in Nederland en bij de duikende Nederlanders rondlopen. Die ons WEL kunnen (willen) verstaan, en die WEL gaan duiken, en bijgevolg minder tijd hebben om er over te lullen!
    Leuk, gezellig, vet! Daarmee is alles gezegd!
    En eeeuuuuhhh, voor mij “een broodje kreket met karnemelk s.v.p., en achteraf een glaasje sjuderans”!
    En… ik betaal wel € 7,00 voor een duikje in de “onverwarmde” zandbak in Panheel, waar een flesvulling € 5,00 kost!!!!!

Meer woorden maak ik hier niet aan vuil.

Eddy (een Belg die in Nederland werkt)

• stach

Deelnemer
    1 juni 2005 om 08:43

er zijn ook belgen die naar nederland rijden via liefkenshoek om aldaar dan een half uur te duiken

• anemona

Deelnemer
    1 juni 2005 om 08:52

Eddy..Eddy toch….maak u niet zo ‘dik’ aub….denk om uw bloeddruk…..:=)

• Edgar

Deelnemer
    1 juni 2005 om 09:30

Hahahahahahahahahahaha !

Hahahahahahaha !

Hahahaha !

Prachtig! Dankje Stefan voor deze inzending. Deze glimlach rond mijn mond blijft hier zeker de hele dag zitten.

Gr Edgar
    (ook een zuinige Ollander)

• Cthulhu

Deelnemer
    1 juni 2005 om 09:42

Behalve te af te leggen afstand is het verhaal toch gelijklopend met wat de duikende medemens van Belgische nationaliteit meemaakt?

maw. Nemo is toch een lachertje?

• SVp

Deelnemer
    1 juni 2005 om 09:50

My point exactly …

• bollingm

Deelnemer
    1 juni 2005 om 10:22

Aan alle,

Het idee van Nemo op zich is geen lachertje, echter het uitbaten er van en klant gerichtheid kan heel wat beter, zoniet…… zal het na een tijd een stille dood sterven.

Vooral naar klant gerichtheid moeten ze zwaar gaan investeren zeker op de volgende punten
    1) Betalen via betaalkaart moet mogelijk zijn, vooral voor groepen vanaf 3 mensen.
    2) Mogelijkheid van klantenkaart of abo.
    3) Interieur mag warmer en leuker zijn, is te industrieel aangepakt, te weinig licht.
    4) Kinderen terug toelaten, dan moet er maar een speelhoek worden voorzien.

Er zijn aardig wat haaken voorzien om van alles aan te hangen, waarom doen ze dan dat niet?

Speciale avonden inrichten in samen werkening met club’s ?

• N2Junkie

Deelnemer
    1 juni 2005 om 10:35

P UKKEL, PUKKEL, is dat niet de naam van de uitbater?????
    Als Belg heb ik toch goed gelachen, troost u, ik denke over Nemo hetzelfde, maar ik ga er dan ook niet meer naar toe. Dat is het verschil tussen een Belg en een Nederlander. Wij leren uit onze fouten en die van anderen…..

• movieman

Deelnemer
    1 juni 2005 om 11:00

Tja, Nemo er zijn al veel woorden over gevallen!
    En ik denk ook dat het op termijn een stille dood gaat sterven!
    Tel daar dan nog bij dat er momenteel een Nederlander in het Antwerpse bezig is met de planning van een 40 meter diep zwembad!
    En die kerel kennende gaat het nog in orde komen ook, tenminste als hij de vergunningen rond krijgt.

• bollingm

Deelnemer
    1 juni 2005 om 11:45

Dat is wat ik juist niet begrijp van Nemo33 is dat ze weten dat er concurentie gaat komen, trouwens in Engeland is er zo een “diving dome” of zo iets, het heeft de groote van een 3 voetbal velden en een diepte van 40meter waar zelfs vraken zijn in geplaatst speciaal om opleidingen te kunnen geven.

Dus willen ze in de running blijven zullen ze toch iets aan moeten doen, of wel bye bye sweet dreams. Nu hebben ze de kans nog om er iets aan te doen, misschien binnen een jaar niet meer.

• rubella

Deelnemer
    1 juni 2005 om 11:59

Ondanks dat ik op en top belg blijf, en nemo33 een warm hart toedraag, vind ik het een mooie en grappige column.

• algje

Deelnemer
    1 juni 2005 om 13:21

Ben het volledig met je eens Rubella.
    Trouwens, wanneer het blad in onze bus valt, is de collum van Duikelaar het 1ste dat ik lees. Ik vind zijn pennevruchten altijd super-de-super.

• botervisje

Deelnemer
    1 juni 2005 om 13:25

idd, daarom alles met een korreltje zout nemen, vind het wel telkens de moeite.

• Peter

Deelnemer
    1 juni 2005 om 14:28

Ironie is me zeker niet onbekend.

Toch moet je ook bij ironie opletten om de bal en niet de man te spelen.

Vandaar ook deze kleine aanvulling : de brandweerman waarvan sprake is een professionele brandweerduiker en dus niet zoals men laat uitschijnen een amateur-brandweerman en/of amateur-duiker.

Peter

• Joe Piler

Deelnemer
    1 juni 2005 om 18:06

@movieman

Een hollander die een 40 meter diep bad gaat bouwen in de omgeving van Antwerpen???? Ik heb wel weet van een Hollander die een 10 meter diep bad wil bouwen, en wachtende is op de bouwtoelating? Zou het hier niet om dezelfde Hollander gaan? Blijkbaar heeft er weer iemand overdreven.

Wat Nemo betreft: de enige reden waarom ik eens naar Nemo zou gaan, is dat mijn dochtertje papa eens kan zien terwijl hij duikt. Ze vraagt ze steeds af hoe het eraantoe gaat onderwater. Dat ze – zelfs niet onder toezicht van mijn vrouw – niet meer binnen mag is ongehoord en pure discriminatie. Maar ik wil de discussie niet weer opstarten, dus wat mij betreft kan Nemo mijn 16 zuurverdiende eurokes steken, waar het geen licht ziet.

• movieman

Deelnemer
    1 juni 2005 om 18:38

Joe Piler, Het zal wel over dezelfde Hollander gaan!
    Maar het is wel 1 van zijn DM die het mij heeft verteld dat er eveneens een bad van 40m zou komen!

• Joe Piler

Deelnemer
    1 juni 2005 om 18:40

Movieman,

Die Hollander heeft het mij ZELF gezegd. Dus van dichter bij de bron kan de info niet komen.

• Edgar

Deelnemer
    1 juni 2005 om 18:43

Nou ik was het niet hoor! 😉

Ik zou hem (minimaal) 40 meter lang maken ipv diep.
    Kan er tenminste nog een beetje knap in ge-owh-ed worden! 😉

Gr Edgar

• Dedjutoch

Deelnemer
    1 juni 2005 om 20:06

@ anemona,

Ik maak me nie dik zunne….
    Ik wilde alleen wat reactie van de Nederlandse kant uitlokken. Ne keer kijken of zij het “leuk” zouden vinden als ik de dingen schreef die ik geschreven heb. Maar, tja, de Nederlanders die hier op het forum zitten laten zich daar precies niet aan vangen…

Wordt dus waarschijnlijk geen Nederland-België op zoekertjes.be ??????

😉 Eddy

• movieman

Deelnemer
    1 juni 2005 om 20:14

Joe Piler,

Ik heb eveneens met die Hollander er zelf over gesproken (mijn dochter duikt bij hen in de club) maar kan niet meer met zekerheid zeggen of hij die 40m heeft uitgesproken!
    Zijn DM echter zeker wel!

• Luc Dupas

Deelnemer
    1 juni 2005 om 20:19

’t Zal wel 40 voet geweest zijn… 😉

• Edgar

Deelnemer
    1 juni 2005 om 20:59

Wat zeg je nou Luc?
    Had hij schoenmaat 40?

Gr Edgar

• Stropken

Deelnemer
    1 juni 2005 om 21:19

Moar joengens toch.De waarheid is dat het een Ollander was van Eindhoven die via Aken of Keulen naar Nemo is gereden omdat hij anders ‘ergens’ tol had moeten betalen.

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader