Duikforum Duikforum Medisch Duiken (vlak) na bronchitis?

• Duiken (vlak) na bronchitis?

Jellyfish reageerde 17 jaar, 2 maanden geleden 5 Leden · 5 Berichten
  • BlubKoen

Deelnemer
    27 mei 2005 om 13:29

Hallo iedereen,

Vraagje: ik heb de laatste 2 weken bijna heel de tijd thuis gezeten met een erg aangename bronchitis. Op dit moment ben ik antibiotica en cortisone aan het innemen. Hoesten ed zijn al heel wat verbeterd, bijna gedaan eigenlijk.

Morgen hebben wij een duikje voorzien in de oosterschelde (met dit weer toch iets om naar uit te kijken), maar ik weet eigenlijk niet of ik zou gaan duiken. Bronchitis is toch een verzwarende factor voor longoverdruk

Feedback is welkom!

Groeten

Koen

• blue

Deelnemer
    27 mei 2005 om 13:44

Bijna gedaan is niet gelijk aan gedaan.
    Blijf gewoon nog weekje binnen dan, kan u een hoop miserie besparen.

• botervisje

Deelnemer
    27 mei 2005 om 15:42

niet doen!!!!! Als je een goei hoestbui krijgt onder water (waar al meer kans voor is) das alles behalve aangenaam (en gevaarlijk ook). Wacht liever nog een weekje.

• Jacky Shark

Deelnemer
    27 mei 2005 om 17:45

..en mss trachten de oorzaak(en)te kunnen weten om dit zo veel mogelijk te vermijden!!!

• Jellyfish

Deelnemer
    28 mei 2005 om 00:21

na een luchtweginfectie blijven je luchtwegen nog een 6tal weken gevoelig.
    ik bedoel niet dat je 6 weken niet mag duiken, want ik heb ook nog gedoken toen ik nog pulmicort (cortisone) puffers nam,maar dat was dan wel 3 weken na de acute fase. en ik had een longfunctietest laten doen eerst, die volledig normaal was.

het risico zit hem inderdaad in hoestbuien met alle gevolgen vandien, of bijvoorbeeld, kan er ook een ‘slijm’ verkeerd zitten, of in een luchtwegtak vastzitten, met als gevolg dat er voorbij dit deel een luchtholte kan zitten die je…. niet kan klaren.

dus kan je een barotrauma krijgen wanneer er alveolen ‘knappen’ doordat ze afgesloten waren van de rest van je longen door een slijmpropje.

niet om je bang te maken, wel om dat weekje wachten wat de meesten voorstellen te verantwoorden.

even geduld, en dat komt wel goed.

als je 100% zeker wil zijn, kan je bij een longarts altijd een longfunctieproef laten doen.
    da’s het zekerste, kunnen ze alle mogelijke soorten longinhoud en dergelijke meten, en ook zien of je longen functioneel wel in orde zijn. een luchtweginfectie kan immers ook bronchospasmen geven,net zoals bij asthma.
    het is een eenvoudige test, je gaat in een soort afgesloten telefoonhokje zitten,en moet een aantal keer in een buis blazen met afgeknepen neus. duurt 10 minuutjes.

veel succes! en beterschap

Weergave: 1 - 5 van 5 reacties

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader