Duikforum Duikforum Uit fouten leren Oosterschelde+ongevallen: Einde in zicht?

• Oosterschelde+ongevallen: Einde in zicht?

Cutty Shark reageerde 17 jaar, 2 maanden geleden 28 Leden · 67 Berichten
  • Dedjutoch

Deelnemer
    6 mei 2005 om 13:11

Toen de stormvloedkering klaar was, verminderde de stroming op de Oosterschelde met 20 à 30%. Dit maakte het de duikers in de Oosterschelde een beetje gemakkelijker, en het gevaar verminderde hierdoor!

Echter, wat ik de laatste jaren op de Oosterschelde zie gebeuren, verontrust mij! Er gebeuren meer ongevallen, niet zelden met dodelijke afloop!
    Is dit abnormaal? Neen!

Als ik, gewapend met mijn getijdenboekje, op de gekozen duikplaats aankom (ruimschoots op tijd: + 1 uur voor het tijdstip van te water gaan!), zie ik vaak al enkele duikers afgepijgerd de kant opkruipen na beeindigen van hun duik (!). Verwonderd neem ik dan terug mijn getijdenboekje ter hand: Heb ik naar een verkeerde datum gekeken? Heb ik misschien het getijdenboekje van vorig jaar mee?
    Niets van dat: Ik dien nog een uur te wachten voor ik te water moet!

Zelf ga ik op de “juiste” tijd te water, en verlaat het sop terug na 45 minuutjes à 1 uur. De stroming begint dan al terug op te komen!
    Terugwandelend naar mijn wagen kom ik tot mijn verbazing terug duikers tegen die vertrekken voor hun duik????

Vele duikers gedragen zich op de Oosterschelde alsof ze effe een duikje gaan doen in de put van Ekeren of in Mol! Getijden? Who cares?

Vele duikers realiseren zich niet dat ze zich in een getijdewater begeven, met stromingen die een duiker in (levens)gevaar kunnen brengen! Buiten een uitzondering (Zijpe) geldt dit voor alle duikplaatsen op de Oosterschelde!

Er zijn hier dan wel paljasen die beginnen te zeuren over het zogenaamde gevaar (?) van de buddylijn! Maar ze trekken zich geen kloten aan van het getij!
    Is duiken in de Oosterschelde dan gevaarlijk? Op die manier duiken (zonder voldoende rekening te houden met de tijkering) is duiken in de Oosterschelde LEVENSGEVAARLIJK!

Wie leert hen dit? Waarom nemen ze dergelijke risico’s? Zijn ze zich bewust van de risico’s?

Gisteren nog zag ik een instructeur met zijn “afgematte” leerling het water verlaten bij laagwater, 1 1/2 uur voor tijkering! Zij hadden niet lang kunnen duiken omdat er te veel stroming stond???????????????

Als dit zo doorgaat, zullen wij duikers de statistieken blijven vullen met “dodelijke” duikongevallen!

En… het zijn zeker niet alleen de Belgen die dergelijke idiote streken uithalen! Er zijn minstens evenveel Nederlanders bij!

Eddy (verontrust)

• Trico Traco

Deelnemer
    6 mei 2005 om 13:19

Tja Eddy…Volkomen gelijk !
    Er zullen altijd paljassen zijn die de regels niet naleven en alles beter weten.
    We moeten ons niet verwonderen dat er door deze “slimmerikken” meer ongevallen gebeuren.
    Het spijtige aan deze zaak is niet alleen de slachtoffers, maar ook het risico dat de overheid terug de riemen zal aantrekken.
    De gewetenvolle duiker wordt dan bestraft voor die paar beterweters!

• botervisje

Deelnemer
    6 mei 2005 om 14:10

just dedjutoch, vorig jaar tijdens een clubduik, tussen 2 getijden door (wij zaten nog te bbqen) zagen we een instr???? met 2 beginnelingen te water gaan, eentje moest aan de kant blijven staan tot hij terug kwam. Gezellig, dat mevrouwtje heeft daar bijna een uur gestaan in het water!!!!!! Enfin, na 3 kwartuur kwam hij te voet terug (!!!!!!!) van ik weet niet waar (stromingsduikje met beginneling????) zijn fles hing bijna los, teveel naar onder en toen wij hem daarop opmerkzaam maakten werd hij nog kwaad ook. Dan heeft hij met het dametje ook nog een duikje gedaan. Waar ze uitgekomen zijn??? Geen idee.
    Dan vraag ik me toch af waarvoor diat getijdenboekje eigenlijk dient?????

• stach

Deelnemer
    6 mei 2005 om 14:39

@boterviske : om de openingsuren te weten van de winkel waar je het boekje gekregen hebt 😉 (grapje hé)

• frogman

Deelnemer
    6 mei 2005 om 14:51

Hebben zo nog een Hollands koppel gezien, begin december verleden jaar die het blijkbaar normaal vonden om te water te gaan aan de Zeelandbrug terwijl alleman er al terug uitkwan en dit na de HW kentering. Hebben ofwel geen rekening gehouden met de tijd die ze moeten aftrekken t.o.v. het getij in Wemeldinge (-45 min.) of zoals Eddy zegt lappen ook zij gewoon alle regels aan hun laars. Zou toch eens graag weten waar deze twee er na hun duik zijn uitgekomen???

• Dedjutoch

Deelnemer
    6 mei 2005 om 15:35

Gisteren aan de Zeelandbrug hoor ik een vrouwtje het volgende vertellen (zij was al terug omgekleed na haar “duikje”, en “ik” moest nog een uurtje wachten alvorens ik in het water “kon”!):

“Goh, heb ik afgezien! Ik ben doodmoe! Zo veel stroming! En dan had ik in 1 hand mijn onderwatercamera en in mijn andere hand mijn lamp! Niet te doen! Dit heb ik op deze plaats nog nooit meegemaakt”

Ik kan haar verzekeren dat ze dat iedere duik zal meemaken als ze de getijden aan haar laars lapt!

Het ergste was echter: Ze vertelde dit alsof ze geen benul had van waar die sterke stroming plots vandaan gekomen was!

Gisteren avond in Wemeldinge:
    Bij aankomst op de duikplaats (1/2 uur voor tijd van te water gaan, ik weet het ik was redelijk laat!) zie ik minstens 3 koppels aan de oppervlakte drijven tegen de vaargeul aan! Eerst een minuutje of 5 aan de oppervlakte tegen de stroming in worstelen, en plots gingen ze weer naar onder (waarschijnlijk omdat het gemakkelijker is om je over de bodem naar de kant te trekken, dan aan de oppervlakte naar de kant te palmen!)!

Duiken een veilige sport?
    Duiken is op die manier LEVENSGEVAARLIJK!
    Het verwondert mij steeds meer dat er maar zo weinig ongevallen gebeuren, met een dergelijke manier van duiken!

Om ongevallen te voorkomen, helpt het enkel als men dergelijke paljassen het duiken verbied!

• badeendje

Deelnemer
    6 mei 2005 om 16:26

aan de zeelandbrug kruipen er op elk uur vn de dag mensen in’t water, en velen daarvan duiken quasi altijd buiten het getij om niet in de drukte te moeten zitten. Die zijn niets anders gewend, dus waarom zou dat gevaarlijk zijn? je moet er gewoon rekening mee houden!

Als wij na een duik op het getij bovenkomen zeggen wij toch ook soms: “amaai hoeveel stroming was dat ni!”, awel die zullen dat ook zeggen als er eens meer stroming stond dan normaal (en normaal voor hen zal al heel veel zijn voor ons) tussen hoog en laag water, en die weten heus wel waar die stroming vandaan komt hoor!

• schilderke

Deelnemer
    6 mei 2005 om 17:15

vorige zomer nachtduik met laagwater.

ik had er toen al twee duiken opzitten en beslis om toch niet te water te gaan .

Nadat mijn buddy’s al 20 minuutjes vertrokken zijn (op tijd) komt er ene aangevlogen met zijne auto en lak ne zot begint hij zich om te kleden om dan ne soloduik te gaan doen.

Later hebben we hem (een goed stuk afgedreven) zien uit het water sukkelen met zijn fles op zijn hielen.

chapeau ! ! !

dan stop ik liever met oosterscheldeduiken, dan zo met me leven te spelen.

schilderke

• Willij

Deelnemer
    6 mei 2005 om 19:40

Of men al dan niet buiten tij kan duiken hangt af van de stromig op de plaats.
    Er zijn meer plaatsen waar men bijna altijd kan duiken dan Zoetersbout op het Sijpe. Ook bij Levensstrijd kan men bijna altijd duiken.

De stroming kan men herleiden uit de stroomatlas. Helaas wordt dat niet vaak meer geleerd. Een leuke site is die van Wim Veldhuis : http://wv.xs4all.nl/duikplanner/
    Als je hier het gemaal van Strijenham neemt, zie je dat je wel van HW naar LW tussen het tij kan duiken maar niet van LW naarHW.

Behalve dat er flinke afwijkingen kunnen onstaan door de wind houd de sroomatlas ook geen rekenig met de plaatselijke bodem toestand. Onderwater putten en dammen kunnen de stroomsterkte en richting sterk beinvloeden. De stroomatlas is gemaakt voor de scheepvaart en niet voor duikers.

Een Oosterschelde duiker dient heel veel van het getij, stroom en de duikplaats te weten.

Groetjes, Willij

• Dedjutoch

Deelnemer
    7 mei 2005 om 10:15

@ badeendje:

Badeentje schreef:
    >aan de zeelandbrug kruipen er op elk uur vn de dag mensen in’t water, en velen daarvan duiken quasi altijd buiten het getij om niet in de drukte te moeten zitten. Die zijn niets anders gewend, dus waarom zou dat gevaarlijk zijn? je moet er gewoon rekening mee houden!< Waar houden zij dan rekening mee? Dat het misschien mogelijk is dat ze de Oosterschelde opdrijven? Dat ze de kant niet meer bereiken (ze komen er al uit met de opmerking dat het bijna niet te doen was...)? Hoe lossen zij dit dan op? Zou het niet nuttig zijn om eens wat Oosterschelde-ongevallen te analiseren in dit verband? "Duikers zwemmen verloren, en blijven zoeken op diepte tot hun lucht op is. Ze maken een versnelde stijging." Een scenario dat ik de laatste jaren veel te dikwijls hoor! Hebben zij misschien vergeten om rekening te houden met het feit dat ze op het verkeerde tijdstip te water gingen? Vaak hoor ik dat Oosterscheldeduiken "stromingsduiken" zijn? Oosterscheldeduiken zijn duiken in "getijdewater", niet meer, en niet minder! Stromingsduiken kun je enkel op een veilige manier doen als je zeer goed zicht hebt: Egypte, Malediven,... Bij een "stromingsduik" is het ook niet de bedoeling dat je "tegen" de stroming gaat vechten. Diegenen die "stromingsduiken" doen in de Oosterschelde zijn gevaarlijk bezig! Ook al "houden ze er rekening mee"! @ Willij: Inderdaad, die "enkele" plaatsen waar je tussen de getijden kunt duiken zijn gekend! Ik vrees echter dat er nogal wat paljassen rondlopen die denken: "Als het daar kan, moet het overal mogelijk zijn". Eddy

• Stropken

Deelnemer
    7 mei 2005 om 11:34

PLUS de miserie dat de stromingen NOOIT dezelfde kracht hebben naargelang de windkracht/-richting PLUS het open/dicht zijn van de schuiven van de stormvloedkering.
    Groot gelijk DDT,er lopen nog idioten rond aan den dijk.

• grote vis

Deelnemer
    7 mei 2005 om 21:00

toch niet helemaal juist DDT ,

er zijn ook duikers die ver van de kentering duiken (in de OS) ,
    op plaatsen waar dit theoretisch niet kan
    en toch goed weten waar ze mee bezig zijn !!!
    en dan nog een mooie en veilige (soms ook zware) duik hadden !!!

ik raad ook iedereen aan om zo dicht mogelijk rond de kentering te duiken ,
    wanneer er de minste stroming te verwachten is !
    op de Noordzee is dit ook een verplichting !!! (NELOS reglement Noordzeeduiken)
    voor de Oosterschelde daarentegen …

dat dit soort duiken niet met “beginnelingen” gedaan wordt is evident !
    maar deze ervaren mensen bestempelen als “paljassen” vind ik toch wat “er over”

• Dedjutoch

Deelnemer
    8 mei 2005 om 08:35

@ grote vis

Voor wat betreft Nelos en Oosterscheldeduiken:
    Met de nieuwe “reglementering” werd het gedeelte “duikleidingen” vanaf 3* duiker uitgebreid met 1 duikleiding in de Oosterschelde. Deze duikleiding werd erbij gevoegd naar aanleiding van de ongevallen en incidenten van de laatste jaren op de Oosterschelde. Bij deze duikleiding dient de kandidaat ook de tijd van tewater gaan te bepalen. En dat is heus niet tussen twee getijden in!

Het is niet omdat men “bewust” door het rood rijdt, dat door het rood rijden daarom plots veilig wordt!

Ieder zijn mening, maar die van mij werd gevormd na meer dan 25 jaar duiken op de Oosterschelde, en meer dan 500 Oosterscheldeduiken (geen Grevelingenduiken!).
    En… ook ik ging al eens op het verkeerde moment te water, en ook ik dacht toen “dat zal wel loslopen”. Tot mijn eigen verbazing bleek het echter niet zo maar “los te lopen”.
    Daarom blijf ik erbij: Duikers die een duik “plannen” tussen de getijden in (behalve op die enkele plaatsen waar het wel kan) zijn paljassen! Ze brengen zichzelf behoorlijk in gevaar! Stroming geldt immers niet alleen voor beginnelingen!

Jou reactie bevestigt eigenlijk mijn vrees: Duiken worden bewust gepland op verkeerde tijdstippen!

Eddy

• Dedjutoch

Deelnemer
    8 mei 2005 om 08:41

Misschien nog dit:
    Bij ons in de club lopen er enkele gasten rond met meer dan 1000 Oosterscheldeduiken. Zij duiken al meer dan 40 jaar op de Oosterschelde. Zij duiken echter nog steeds op het juiste tijdstip! Dit is waarschijnlijk ook omdat ze er niks van kennen?
    Als ik hen aanspreek over duiken buiten de kentering wijzen ze met het wijsvingertje naar hun hoofd (slaap)!

• Stropken

Deelnemer
    8 mei 2005 om 09:46

Heel juist DDT.Onze’n ouwe Gérard (84 jaar en nog steeds wekelijks duikende)heeft bij mijn weten ook altijd zo z’n duiken zo gepland.

• badeendje

Deelnemer
    8 mei 2005 om 17:54

Weet ge nu nog niet dat de jeugd altijd de door de ouderen verworven wijsheden in vraag stelt en haar eigen goesting doet?!

• Stropken

Deelnemer
    8 mei 2005 om 22:22

Tuurlijk,want het gaat langs het linkeroor in en langs het rechteroor uit omdat er niets tussen zit.

• Dedjutoch

Deelnemer
    8 mei 2005 om 22:40

En intussen swingen de duikongevallen in de Oosterschelde de pan uit… 🙁

• Stropken

Deelnemer
    8 mei 2005 om 22:50

Ja DDT,als ge ziet wat er de week-ends & feestdagen aldaar rondloopt!!

• Di

Deelnemer
    8 mei 2005 om 23:27

Ik doe ook wel eens een stroomduikje in Wemeldinge van de parking naar de tetjes tussen twee getijden in hoor.

• grote vis

Deelnemer
    9 mei 2005 om 07:22

euhhhh…
    Di ……
    dan zijt gij een “paljas” zeker ?!
    🙂

• Luc Dupas

Deelnemer
    9 mei 2005 om 08:49

euhhhh… niet noodzakelijk he… een “paljas” merkt pas onderwater “oeps… dat wordt een driftduik”… ik neem aan dat Di desgevallend een driftduik plant en het hem niet zomaar overkomt… 😉

• grote vis

Deelnemer
    9 mei 2005 om 10:33

euhhhh ….

quote (DDT°
    “duikers die bewust een duik plannen tussen de getijden in zijn paljassen!”

euhhhh ….

• Luc Dupas

Deelnemer
    9 mei 2005 om 10:37

KLOPT ! “Duikers die bewust een duik plannen tussen de getijden in zijn paljassen”… tenzij uiteraard ze bewust een driftduik plannen… maar dat is niet “zomaar een duik” he… dat is eigenlijk al een hele “organisatie” met auto’s op de juiste plekken, zorgen dat het materiaal op de juiste plaats ligt, enz. enz. enz. … uiteraard is dat “ook” een “duik” maar niet “zomaar een duik”… bedoelde Eddy… en de goede verstaanders hebben dat uiteraard ook zo begrepen he… 😉

• Hans Nuytten

Deelnemer
    9 mei 2005 om 11:21

Beste duikvrienden,

Ook ik (met mijn buddy)duik aan de “Zeelandbrug” buiten de kentering.Wanneer de stroming
    van H.W. naar L.W. zit,stappen ik en mijn buddy 200 m. naar links (ingang haventje)waar
    wij te water gaan (opgepast op de hoek voor fuiken).Op deze plek op -8 m. ALTIJD
    Sepia’s te zien (verleden jaar zeker meer dan 10 koppeltjes)in het paringsseizoen(Mei).
    Ons duikplan bestaat erin om ons met de stroming mee te laten voeren (min. aan inspanning)
    tot de 1 ste pijler (tss.-10 m. en -8 m.).We zwemmen een soort van “S”-patroon onderwater
    om de afstand niet te vlug te overbruggen(stroming)met een max. diepte van 18 m.De 1 ste
    pijler dient als herkenningspunt om naar de kant te komen.We duiken tss. de – 18 m./- 6 m.
    Duikduur:+/- 50 min.Dit duikplan is voor ons “The Best”,want alles wat je wilt zien onder-
    water van leven in de maand Mei, zal je ook zien.Met inbegrip van de Harders en Zeebaarsen
    rond de 1 ste pijler.En op onze duik komen we meestal niet veel duikers tegen die het zicht naar de botten helpen wanneer wij rustig naar de paringsdansen van de Sepia’s kijken.Laat een stromingsduik (veilig)aan de “Zeelandbrug” je niet afschrikken.

Met de duikgroeten van,

Hans

Weergave: 1 - 25 van 67 reacties

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader