Duikforum Duikforum Medisch Kramp

• Kramp

Stropken reageerde 17 jaar, 3 maanden geleden 5 Leden · 6 Berichten
  • Werner

Deelnemer
    26 april 2005 om 21:26

boven water al lastig onder water soms nog veel meer.
    Meest voorkomend zal kuitkramp en bovenbeenkramp zijn.
    Al surfend is er wel wat te lezen over kramp, maar HOE ontstaat die kramp precies? Is een tekort aan bepaalde voedingstoffen in het lichaam mogelijk een mede-oorzaak bij het ontstaan van kramp?

en belangrijker, wat kan je er (preventief)tegen doen en dan heb ik het niet over”hoe verwijder je kramp onder water”
    Voldoende calcium(bananen)ken ik al.Benieuwd naar meer (graag beetje onderbouwde)uitleg.

• Joe Piler

Deelnemer
    26 april 2005 om 21:40

Ik heb soms last van kramp tijdens het slapen, meestal in de kuiten. Dat is het gevolg van magnesiumtekort. Ik neem dan gedurende enkele dagen magnesiumtabletten (verkrijgbaar bij de apotheker) en dan heb ik er weer een hele tijd geen last meer van. Veel fruit eten helpt ook om je magnesiumtekort aan te vullen.

• HD

Deelnemer
    26 april 2005 om 23:07

Ken iemand Die op aanraden van een dokter water van het merk Contrex drinkt; omdat hierin redelijk veel Magnesium zit…
    Hier heb je dan twee vliegen in een klap: water degen uitdroging bij’t duiken en magnesium tegen krampen :-)))

Groeten,
    Dimitri

• dennisv

Deelnemer
    27 april 2005 om 00:42

oppassen met magnesium. Dat dient best gecombineerd te worden met kalkpreparaten. Naar het schijn zouden de tanden enorm afzien van magnesium.

Wat de krampen betreft : de voeding kan een rol spelen, maar bij het duiken moeten we naar drie zaken kijken :
    – een afknellend kostuum (minst voorkomend)
    – te grote inspanning zonder opwarming of in koude (vaak voorkomend)
    – slechte zwemvliezen (is persoonlijk) (heel belangrijke oorzaak)

mag ik vragen : wat voor vinnen draag je? Kijk best voor vinnen waar de voet helemaal in zit. Ik weet het en voel de commentaar al komen : de oude jetfins zijn beresterk en ik heb nog nooit problemen gehad en blablabla. Maar de jetfins trekken meer op de uiterste helf van de voet en de tenen, terwijl de mares of cressi’s met een ‘langere voetzool’ meer de kracht verelen en soepeler zijn in hun beweging. Persoonlijk vind ik de maresvinnen iets te soepel en de cressi’s perfect voor mijn voeten. Een andere zal hier anders over denken. Maar het gaat gewoon hierover : verander eens van vinnen : kies een lichter model. eventueel van die ‘flodderpalmkes’ met plooien en inkepingen aan alle kanten. proberen gewoon ! en niet te vlug naar pillekes en wondermiddeltjes grijpen.

• Werner

Deelnemer
    27 april 2005 om 07:59

@ dennis, het is niet specifiek voor mezelf dat ik die vraag stelde maar de persoon waarover het gaat heeft al vanalles geprobeerd, een knellend pak is uit te sluiten, er is niet echt een lijn in te trekken in het optreden van de kramp, warm of koud water maken geen verschil.zelf met zwembadvinnen treed soms kramp op.
    de rest mag hij zelf vertellen 😉

• Stropken

Deelnemer
    27 april 2005 om 17:07

Had vroeger ook soms krampen.Heb mij dan (duik)nylonsokjes gekocht om in mijn botjes te dragen zodat het zuignapeffect in de botjes verdween.Sindsdien is het gedaan met de krampen.BTW ik duik met JetFins.

Weergave: 1 - 6 van 6 reacties

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader