Duikforum Duikforum Uit fouten leren Balans van alle (bijna) dodelijke ongevallen

• Balans van alle (bijna) dodelijke ongevallen

davy reageerde 17 jaar, 3 maanden geleden 14 Leden · 27 Berichten
  • roger

Deelnemer
    25 april 2005 om 15:50

Ik moet zeggen dat ik erg “gepakt” ben door de jongste duikongevallen die we onlangs hebben vernomen.
    Zo erg gepakt, dat ik van plan ben (was ?) om te stoppen met duiken.

Doch ….

Naar aanleiding van het nieuwe item “uit fouten leren” heb ik even de website van het BSAC bezocht. De Britten inventariseren, analyseren, en publiceren al jaar en dag alle duikongevallen.

Mijn besluit: de meeste geregistreerde (bijna) dodelijke ongevallen van 2002, 2003 werden klaarblijkelijk veroorzaakt door:

1. “buoyancy-problemen” o.m. door: te veel of te weinig lood; onvoldoende kennis van (of toepassen van) het uittrimmen; zo vlug mogelijk te willen (moeten?) afdalen en vergeten te trimmen; geen handen vrijhebben om je inflator te bedienen; …
    2. “free flow”: tijdens de maanden januari-februari, dus door bevriezen van de 1e of 2e trap; een andere veel voorkomende oorzaak is het gebruik van de automaat voor het opblazen van boeien, zakjes, enz … bij wijze van demonstratie of wat dan ook, waarna de automaat blijft afblazen.

Kijk: ik ben maar een beginnerke (slechts 10 duikjes) maar ik moet toch besluiten dat de meeste (bijna) fatale ongevallen perfect kunnen worden voorkomen.

“Buoyancy” kan toch perfect worden aangeleerd en getraind; althans daar houden wij ons bij de duikoefeningen toch mee bezig. Het wordt er bij ons ingehamerd dat we steeds “neutraal” moeten zijn, en ten alle tijde het afdalen moeten kunnen onderbreken.
    Wat betreft de andere veelvoorkomende oorzaak, “free-flow”, dat begrijp ik helemaal niet meer. Hoe kan het dat iemand met veel duikuren in zijn logboek nog door free-flow in problemen geraakt ? Ik dacht dat het “common sense” was om de leiding dicht te plooien, over te schakelen op de octopus, en dan de duik af te breken.
    Daarbij lijkt het mij toch echt nonsens om in de wintermaanden te gaan duiken als je de essentiële technieken bij free-flow niet kunt toepassen.

Ben ik mis ? Of is dit domme beginners-praat. Hetgeen ik mij als beginner mag permiteren, althans op het droge ;-)?

In elk geval leer ik hieruit dat ik in mij 100% zal toeleggen op het oefenen van een perfecte buoyancy en dat ik zeker niet zal gaan duiken als er gevaar bestaat voor het bevriezen van de trappen. Inmiddels leren zuigen uit een aflatende automaat?

• wendy

Deelnemer
    25 april 2005 om 16:38

Ook al oefen je veel om je perfect uit te loden toch is elke duik weer anders hoor.
    zoet/zout water, enkele 7mm of dubbele, met of zonder onderpak, stalen fles, alu. fles,…
    en dan alle combinaties.
    Bij elke duik moet ik nog kijken naar voorgaande duiken.
    Ben ik dat alleen of doen jullie dat ook zo?
    groetjes

• blue

Deelnemer
    25 april 2005 om 16:41

Tis idd elke duik anders…

In het zwembad doe je uw bril 25 na elkaar uit en speel je ondertussen nog wat…

Maar aan de Zeelandbrug heb ik effe zonder bril gezeten zaterdag, en ik kan u garanderen dat het geen prettig gevoel is. Wetende dat je blind gaat moeten opstijgen met uw buddy, en hopen dat hij dat perfect doet.
    Je bent dan volledig afhankelijk van uw buddy.

Goeie ervaring geweest, gelukkig is het probleem onderwater opgelost geweest.

• Frank

Deelnemer
    25 april 2005 om 17:19

Problemen bij uittrimmen en free-flows zijn misschien factoren die dikwijls een rol spelen, maar het zijn daarom nog niet de hoofdoorzaken.

Een ongeval is bijna altijd het gevolg van een samenloop van omstandigheden: materiaalpanne, slecht zicht, koude, stroming, soms gewoon brute pech. Het kan heel onschuldig beginnen, maar escaleren als jij of je buddy niet gepast reageren of panikeren.

Het zou kunnen dat iemand een longoverdruk oploopt omdat hij zijn vest volledig opblaast en te snel stijgt. Is de oorzaak dan slecht uittrimmen, of was er daarvoor al wat anders gebeurd? Zelfde met free-flows: was het materiaalpanne of een bevroren ontspanner, gevolg van angst en hyperventilatie?

• Zeemeermin

Deelnemer
    25 april 2005 om 17:56

@ Wendy

In het begin dat ik dook was het ook altijd wat zoeken voor het juiste Kg lood.
    Nu in België zoet of zout duik ik met het zelfde gewicht enkel 2Kg meer als het
    met droog pak maar dan nog zoet of zout idem.
    Voor in het buitenland heb ik in vanachter in loogboek genoteerd met welk pak in duik
    (3mm,5mm of 7mm)en de aantal kilo’s die er gebruikt werd.
    Zo ben ik altijd juist uitgetrimd zelfs bij 1ste duik.
    Groetjes

• Luc Dupas

Deelnemer
    25 april 2005 om 18:40

@Zeemeermin,

> Nu in België zoet of zout duik ik met het zelfde gewicht
    Een typisch voorbeeld van hoe het NIET moet… ach ja… heb ik al tig keren door allerlei NELOS-instructeurs horen verkondigen, en door tig andere argeloze duik(st)ers zien overnemen… gewoon beetje extra lucht in je jacket pompen, meer niet… ach ja… die paar kilootjes extra lood voor zoutwater zullen het verschil niet maken, toch?
    Vergis je niet hoor… we spreken hier over 0.0275kg extra per liter verplaatst watervolume (of per kg “droog” totaalgewicht als je netjes uitgelood bent in zoet water)… voor een duiker van v.b. 80kg, met 15liter fles, zoetwater lood, enz. enz. enz. hebben we het dan toch al gauw over net iets meer dan 3kg extra lood (zie ook http://www.torpedo.be/lood.html)… dus ook gelijk 3 liter nuttig volume van je trimvest die je over de haag gooit in zoetwater (want moeten gewoon dienen om het teveel aan lood te compenseren) en dan mogen we niet vergeten dat heel veel recreatieve trimvesten echt niet veel “teveel” volume hebben.
    Je zit dus door het “gemak” van dezelfde loodgordel voor zoet- en zoutwater gelijk ook een stuk van je eigen veiligheid overboord te kieperen, en bovendien beknot je ook je comfort onderwater want dat onnodig teveel aan lucht in je jacket zit constant i.f.v. de diepte uit te zetten of in te krimpen en je zit dus voortdurend extra te trimmen… gewoon omwille van het “gemak” van voor zoutwater niet die extra kilo’s moeten aan te hangen… pffffff…
    Nochtans kost het zo bitter weinig moeite om die extra zoutwaterkilootjes gemakkelijk/vlot te bevestigen zonder je loodgordel te moeten aanpassen… zie voorbeelden onderaan http://www.torpedo.be/lood.html

Een goede uitloding verhoogt je comfort, verhoogt je veiligheid ! En alle “argumenten” om dat niet te doen zijn gewoon praatjes voor de vaak, of simpelweg onkunde of onwetendheid, en ik weet eigenlijk niet wat uiteindelijk het ergste is… 😉

Groetjes, Luc

• Zeemeermin

Deelnemer
    25 april 2005 om 20:40

@ Luc,

Duik met nat pak (2x7mm) in zoet en zout met 6Kg.
    Met droogpak in zoet en zout met 8Kg.
    Heb ook niet het gevoel dat ik constant moet “bijpompen”. Als ik droogduik, duik in bijna
    enkel op pak en gebruik heel weinig trimvest.
    Aan uwe uitleg te lezen kan het wel zijn dat ik in zoet te veel mee heb.
    Zal bj volgende duiken eens proberen lood aangepast.
    Nooit te oud oms iets te leren hé :-))
    Groetjes

• roger

Deelnemer
    25 april 2005 om 21:45

Zo zie je maar hoe één vraag van een beginner, gevorderden ertoe kan overtuigen om technisch beter te duiken …

Bedankt allemaal voor de reacties op mijn vraag.
    Een echt antwoord kreeg ik evenwel nog niet …

• Luc Dupas

Deelnemer
    25 april 2005 om 21:54

@Zeemeermin,

Probeer eens een van de volgende zaterdagen, als ge in Opprebais zijt, inderdaad u eens opnieuw uit te loden op het einde van de duik, met een bijna lege fles.
    Ik heb jarenlang met mijn “beginlood” gedoken maar ondertussen verslijt het pak natuurlijk en wordt dunner, en mijn nieuw pak (4 jaar geleden) was sowiezo al dunner dan mijn oud DSD-ding, en eigenlijk heb ikzelf ook jarenlang met teveel lood gedoken. Tot op een keer ik wel extra lood bij had in Opprebais voor een aantal collega’s maar mijn eigen loodgordel thuis vergeten was… en dan maar gelijk van de nood een deugd gemaakt en met dat extra lood mijn uitloding opnieuw zitten doen. Bleek dat ik jarenlang gewoon met 2.5kg teveel had zitten duiken, en het was echt een hele opluchting/vooruitgang als ik nadien correct uitgelood ging duiken, dat dook zoveel stabieler en comfortabeler, een oversteek in het blauw op 3-4m was een fluitje van een cent, geen “gekrabbel” meer op exact op de goeie (on)diepte te blijven, veel minder moeten inblazen als ge naar diepte gaat en dus ook veel minder moeten aflaten als ge steeg, ge had daarmee dan ook uw stijgsnelheid veeeel beter onder controle, enz. enz. enz. … ik had veeeeeeeeel eerder mijn loodgordel moeten vergeten… en bovendien weer een paar kilootjes minder die Opprebais-berg moeten opsleuren… 😉

Wat trimmen op droogpak betreft: qua veiligheid/comfort is het eigenlijk het beste dat je gewoon zoveel lucht in je droogpak blaast dat de squeeze weg is, en verder gewoon trimt op de vest. Enkele redenen? Wel… een optimale uitloding is niet alleen de juiste hoeveelheid lood maar ook de verdeling (v.b. een stuk op de loodgordel en de plaatsing/verdeling op de loodgordel, en eventueel een stuk op de fles) kwestie van zoveel mogelijk perspunt en zwaartepunt bij mekaar te krijgen om zo in alle mogelijke standen “neutraal” te zijn… als je nu op droogpak gaat trimmen zit je daar eigenlijk met een grote luchtbel die afhankelijk van je stand onderwater kan “verhuizen” van je tenen naar je hoofd en daarmee zit je perspunt dan voortdurend te verschuiven en is je optimale trim naar de kl***n… als je trimt op je vest is die “verhuis” beperkt en blijft de positie van je perspunt stabieler… gewoon meer comfort onderwater dus…
    Een andere reden heeft dan weer te maken met veiligheid: de dump valves (en er zijn typisch meerdere op een trimvest) van een vest zijn zo gemaakt om in no time quasi alle lucht van je vest te dumpen moest dat nodig zijn… bij een droogpak zit er normaal gezien maar eentje (op je linkerarm) en kan je alleen maar dumpen als die valve boven zit en bovendien is die dump valve veel kleiner dan een typische dump valve van een trimvest… dus als je hoofdzakelijk trimt op je droogpak kan het zijn dat ofhankelijk van je stand onderwater je gewoonweg de lucht niet kan dumpen of veel te traag en dat is een onnodig risico…

Groetjes, Luc

Groetjes, Luc

• Zeemeermin

Deelnemer
    25 april 2005 om 22:04

@ Luc

Zal dit eens proberen.
    Zijn in Opprebais zaterdag 7 mei, misschien tot dan.
    Groetjes

• Luc Dupas

Deelnemer
    26 april 2005 om 01:06

Wij zijn met Torpedo de 7ste ook in Opprebais… tot dan… 😉

• TnT

Deelnemer
    26 april 2005 om 09:05

[QUOTE=”roger”]
    Wat betreft de andere veelvoorkomende oorzaak, “free-flow”, dat begrijp ik helemaal niet meer. Hoe kan het dat iemand met veel duikuren in zijn logboek nog door free-flow in problemen geraakt ? Ik dacht dat het “common sense” was om de leiding dicht te plooien, over te schakelen op de octopus, en dan de duik af te breken.
    [/QUOTE]

Het dicht plooien van de leiding? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Volgens mij is de middendruk daar te groot voor (>10 bar) en de slang te stijf. En dan verlies je één hand om bijvoorbeeld die octopus te pakken. Lijkt mij dus niet echt praktisch. Bij welke opleiding wordt dit aangeleerd? Zelf draai ik in zo’n situatie de kraan dicht. En als je zelf niet aan je kraan kan (zoals dat het geval is bij de meeste duikers die ik ken), heb je nog altijd een buddy die dat in jou plaats kan doen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je over een gescheiden octopus beschikt!

[QUOTE=”Luc Dupas”]
    > Nu in België zoet of zout duik ik met het zelfde gewicht
    Een typisch voorbeeld van hoe het NIET moet… ach ja… heb ik al tig keren door allerlei NELOS-instructeurs horen verkondigen, en door tig andere argeloze duik(st)ers zien overnemen… gewoon beetje extra lucht in je jacket pompen, meer niet… ach ja… die paar kilootjes extra lood voor zoutwater zullen het verschil niet maken, toch?
    [/QUOTE]

Meestal duik ik ook altijd met dezelfde hoeveelheid lood in zoet en zout water. Een van de redenen is inderdaad gemakzucht (of gewoon vergeten om dat zakje softlood uit mijn jacket te halen). Maar als ik in zoet water ga duiken, dan heb ik meestal beginners bij. En dan heb ik liever wat teveel lood bij ipv perfect uitgetrimd te zijn. Want zonder die extra kilo(s) is het bijzonder moeilijk om een doorschietende duiker tegen te houden of af te remmen. En iedereen die wel eens met een beginner gedoken heeft, weet dat zoiets in het begin redelijk vaak voorkomt. Die extra kilo is ook al vaak van pas gekomen om aan die beginnende duiker te geven als blijkt dat hij toch wat lood te kort komt om onder te geraken. Dat bespaart mij dan weer een vervelende wandeling naar de auto.

Maar voor de rest kan ik Luc alleen maar bijtreden dat het correct uitloden wel belangrijk is en kan bijdragen tot meer comfortabele duiken.

• wout

Deelnemer
    26 april 2005 om 10:21

beste roger, je schreef :
    “Buoyancy” kan toch perfect worden aangeleerd en getraind; althans daar houden wij ons bij de duikoefeningen toch mee bezig. Het wordt er bij ons ingehamerd dat we steeds “neutraal” moeten zijn, en ten alle tijde het afdalen moeten kunnen onderbreken.

ja inderdaad : probeer de volgende keer als je eens met slecht zicht in één of andere oefenplas gaat duiken gewoon eens ‘in het blauwe’, zonder referentiepunten, een paar minuten op 6 meter te blijven hangen. Als je voortdurend je computer in het oog houdt zal het wel lukken. Probeer dan ook eens iets anders te doen, geeft niet wat, iets op je leitje schrijven of een valve-shutdown, in elk geval iets om je aandacht van je dieptemeter af te leiden. Je zal merken dat je niet meer op 6 meter hangt, maar dat je ofwel daalt of stijgt. Je zal merken dat het in deze gecontroleerde situatie al niet makkelijk is om ‘neutraal’ te blijven. Stel dat er nog een paar stress-factoren bijkomen, zoals bv een freeflow of serieuze stroming etc. en je zal merken dat je al je training en ervaring nodig hebt om dit tot een goed einde te brengen.

je schreef : Wat betreft de andere veelvoorkomende oorzaak, “free-flow”, dat begrijp ik helemaal niet meer. Hoe kan het dat iemand met veel duikuren in zijn logboek nog door free-flow in problemen geraakt ? Ik dacht dat het “common sense” was om de leiding dicht te plooien, over te schakelen op de octopus, en dan de duik af te breken.
    Daarbij lijkt het mij toch echt nonsens om in de wintermaanden te gaan duiken als je de essentiële technieken bij free-flow niet kunt toepassen.

ik moet hier TnT bijtreden : slang dichtplooien ? nooit van gehoord! Het is volgens mij de beste manier om je helemaal in de problemen te helpen : bij een freeflow bevriest je eerste trap en werkt je tweede trap als een veiligheidsventiel om je overdruk kwijt te raken. Als je dit doet met een enkele eerste trap, zal je octopus ook beginnen blazen omdat die dan de functie van veiligheidsventiel overneemt. als jij je slang dichtplooit met een configuratie waarbij je maar één tweede trap hebt aangesloten, krijg je de volle flesdruk op je middendrukslang. Deze slangen zijn berekend voor een max werkdruk van 30 bar. bij 200 bar scheurt deze slang! Dag lucht! Trouwens, bij een serieuze freeflow heb je kans dat je ontspanner als een losgelagen ballon naar alle kanten slaat. probeer hem dan maar te pakken en er van te ademen!
    bij een freeflow is de juiste procedure : valve shutdown (kraan dichtdraaien). Common sense is het gebruik van twee afzonderlijke eerste trappen in koud water.

je schreef : Ben ik mis ? Of is dit domme beginners-praat. Hetgeen ik mij als beginner mag permiteren, althans op het droge ;-)?

Of je mis bent of niet, doet niet ter zake. Het feit dat je er over nadenkt is veel belangrijker en zal je op termijn een betere duiker maken.
    btw, ervaring is : je fouten overleven.

• Frank

Deelnemer
    26 april 2005 om 10:41

@Wout, “Ervaring is: je fouten overleven”

Ervaring is de formidabele eigenschap die ons in staat stelt onze fouten te herkennen als we ze opnieuw maken. 😉

• ecce

Deelnemer
    26 april 2005 om 19:15

Het is weliswaar niet helemaal on-topic, maar wat is nu precies een perspunt en wat heeft dat voor invloed op je houding onder water?

• Luc Dupas

Deelnemer
    26 april 2005 om 19:32

Het perspunt is het zwaartepunt van het volume water dat je verplaatst en is het aangrijpingspunt van de opwaartse kracht (Wet van Archimedes).
    Je eigen zwaartepunt is gewoon het punt waar de neerwaarts gerichte resultante van de zwaartekracht op ingrijpt.
    Je bent perfect “neutraal” in de zin dat er geen resulterende “kantelkracht” is noch resulterende opwaartse of neerwaartse kracht indien je perfect uitgelood bent en dus de invloed van de zwaartekracht perfect gecompenseerd wordt door de opwaartse kracht, en je dus netto “niks meer weegt” onderwater, en bovendien perspunt en je eigen zwaartepunt samenvallen.

• Cthulhu

Deelnemer
    26 april 2005 om 22:32

Awel Luc, het is de eerste keer dat ik iemand ‘uitgetrimd zijn’ zo heb weten uitleggen… 😉

• Luc Dupas

Deelnemer
    26 april 2005 om 22:48

Kijk ook eens naar mijn “uitlodingsverhaal” op http://www.torpedo.be/oefeningen.htm … 😉

• roger

Deelnemer
    27 april 2005 om 13:24

Nogmaals allemaal bedankt voor de respons en uitleg !

– Wat betreft het dichtplooien van de leiding:

Dit is mij vertelt door instructeurs van de club. Blijkbaar mag (kan) dat dus niet ???

– Wat betreft het hebben van één of twee kranen: OK ik ben nu overtuigd dat ik bij de aankoop van mijn materiaal een dubbele kraan zal aanschaffen. Maar eerlijk: hoeveel onder ons duiken niet met één kraan; ttz automaat en octopus aan één en dezelfde kraan. Dan kan je bij free-flow je kraan toch niet (laten) dichtdraaien, toch ????

Betaat er dan geen tweede trap die je gewoon kan afsluiten ???????

• silver

Deelnemer
    27 april 2005 om 13:33

Ook daar zit je weer met het probleem van de volledige flesdruk op de middendrukleiding naar je tweede trap! Enige remedie: kraan dichtdraaien en ofwel naar je eigen ALV (op je tweede kraan) ofwel naar de octopus van je buddy! (met het risico natuurlijk dat als hij ook met 1 kraan duikt deze door het grote debiet dat jullie beiden vragen ook in free-flow gaat!)

Silver

• Jacky Shark

Deelnemer
    27 april 2005 om 13:34

Jawel Roger, zo iets bestaat wel. Het is een afsluitklep dat wordt gemonteerd tussen de aansluiting van de tweede trap en de slang zelfs…indien een free flow onstaat, gewoon afsluiten en even opstijgen en opnieuw openen…ik weet nie welke merk dat dit is,mocht je meer over willen weten, mail of via dit forum een seintje geven.

• smekke

Deelnemer
    27 april 2005 om 14:10

???

“Het is een afsluitklep dat wordt gemonteerd tussen de aansluiting van de tweede trap en de slang”

In het geval van freeflow door te hoge middendruk (bv 1ste trap bevroren) … dan ontploft je slang toch als je een dergelijke afsluitklep zou gebruiken ?

• Luc Dupas

Deelnemer
    27 april 2005 om 15:35

@Roger:

> – Wat betreft het dichtplooien van de leiding:
    > Dit is mij vertelt door instructeurs van de club. Blijkbaar mag (kan) dat dus niet ???
    Dat “mag/kan” maar op de tijd dat ge daarmee zit te klooien (en met het risico om achteraf uw slang te mogen weggooien wegens beschadigd) hebt ge eventueel zelf, of uw duikmaat, al lang uw kraan dichtgedraaid… Het kan overigens geen kwaad om als onderdeel van de buddycheck bij het begin van de duik even te kijken hoe/waar de kraan van uw buddy zit zodat ge daar onderwater niet meer moet achter zoeken…
    In een noodgeval, indien om een of andere reden de kraan niet dicht kan, KAN het nuttig zijn om de slang dubbel proberen te plooien, zonder die 100% helemaal af te sluiten, gewoon om het debiet wat te verminderen…

> Maar eerlijk: hoeveel onder ons duiken niet met één kraan; ttz automaat en
    > octopus aan één en dezelfde kraan.
    Jammer genoeg nog veeeeeel teveeeeel… ;-(
    Maar v.b. bij het nieuwe NELOS-reglement is het VERPLICHT dat duikleiders met dubbele kranen en gescheiden ontspanners zitten… dat is alvast een hele vooruitgang… 😉

> Betaat er dan geen tweede trap die je gewoon kan afsluiten ???????
    Cfr. wat Jacky zei… dat kan/bestaat en ik dacht dat o.a. APValves zoiets verkoopt maar echt “afsluiten” zou ik niet doen maar eventueel wel voor een stuk afsluiten zodat het debiet erg beperkt wordt zonder dat de druk veel te hoog oploopt. En een verminderd debiet vermindert sowiezo dan ook de afkoeling van de eerste trap en laat die sneller terug ontdooien.

• Jacky Shark

Deelnemer
    27 april 2005 om 15:48

Oh oh Smekke, ontploffing van lagedruk slang!!! een beetje overtrokken zenne, maar de details van Luc zijn ook juist. Een lagedruk slang zal nie zomaar ontploffen, ik weet er een die zijn slang in zijn nek is ontploft(lees gescheurd)maar het was zo verduurd, en het scheurt meestal bij de aansluiting van slang naar eerste trap…wanneer de druk oploop omwil van een defecte zitting of een bevriezing, komt er geen 200 bars in het systeem,gelukkig maar.Het zal veel lager zijn dan dit, en dan als de luchttoevoer naar de tweede trap afgesloten is, zijn er andere wegen…bvb via de inflator of de octopus, soms een combinatie van beide.. Liefst twee kranen en twee gescheiden ontspanners, er zijn goedkoop eerste trap bvb de MK II waar je en octopus, en inflator op kunt aansluiten en op den ander de slang van je ev.droogpak en primaire ontspanner. Ik weet een kameraad dat dit aan de hand heeft gekregen in Esneux met spiksplinternieuw onstpanner, naar de freeflow, maar dan alles hé, en octopus en tweede trap…dan gelijk een raket naar boven van de L buis!!!gelukkig goed afgelopen voor hem en voor me.

• smekke

Deelnemer
    27 april 2005 om 16:14

Kans is inderdaad bijzonder klein dat je 200 bar op je slang krijgt. Maar toch lijkt me de lagedruk slang blokkeren een slecht idee.

Een blazende automaat is volgens mij (bij middendruk problemen) eerder een zegen dan een vloek. Klinkt gek, maar ik heb dit liever dan andere doemscenario’s die toch niet zomaar uit de lucht zijn gegrepen … Ik heb in mijn zeer beperkte duikcarriere toch al een keer een lagedruk en al een keer een hogedruk slang weten knallen/scheuren/whatever-kapot (ontploffen klinkt wel sensationeler).

“en dan als de luchttoevoer naar de tweede trap afgesloten is, zijn er andere wegen…bvb via de inflator of de octopus”

Wel, ik hoop ook dat dit bij mij nooit gebeurd … als mijn inflator het zou begeven (dewelke trouwens niet zou mogen want verhoogde middendruk sluit de inflator extra af, deze zal dus niet zomaar gaan blazen), dan vlieg ik dus naar boven … geef mij dan maar een blazende automaat.

Poseidon gebruikt toch niet voor niks overdruk ventielen indien je gebruik maakt van een van sommige van hun (upstream) 2-de trappen ?

“liever twee kranen en twee gescheiden ontspanners”

Inderdaad ! Volledig akkoord !! Dus een blazende automaat is eigenlijk geen probleem … overgaan op je backup en kraan dichtdraaien, that’s it.
    Al die andere oplossingen die ik hier hoor vliegen lijken mij niet ideaal en potentieel gevaarlijk.

Weergave: 1 - 25 van 27 reacties

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader