Duikforum Duikforum Uit fouten leren Briefing + afspraken belangrijk voor ALLE duikers:

• Creator
    Discussie

Dedjutoch
    Participant

Mensen die mij kennen, die kennen ook het zinnetje dat ik (te) vaak gebruik:
    “Stommiteiten doen is niet erg, zo lang je maar de kans krijgt om er uit te leren” en “Iemand die nooit stommiteiten uithaalt kan er niks uit leren”!
    En… aangezien ik vroeger (en nu nog, maar gelukkig veel minder) zeer veel stommiteiten uithaalde, heb ik er ook zeer veel uit geleerd!

1980 nachtduik in Juan Les Pins ; duikplaats Seiche St. Pierre.
    Aangezien er VEEL te weinig hoger gebrevetteerde duikers aan boord zijn om duiken te leiden. De algemene duikleider vertelt mij dat dit echt geen moeilijke plaats is, en er echt niet veel fout kan gaan. Hij vraagt me dan om voor deze duik de leiding op mij te nemen. Het was mijn duik nr. 33. Mijn duikmaat had nog minder ervaring. O.K. goed dan maar, als het moet, dan moet het maar.

Duikcomputers bestonden toen enkel nog maar in onze dromen. Maar… geen probleem, voor mijn vertrek naar Juan had ik een vonkelnieuwe Faralon dieptemeter gekocht. De verkoper had hem mij verkocht met het argument: Dit is het nieuwste van ’t nieuwste, zo goed als ruimtevaartmateriaal!

We spreken af om maximum 20 meter diep te gaan (nachtduik, eerste duikleiding, en meer van dat fraais), en bij “reserve” op te stijgen. We laten ons langszaam, al genietend van het mooie nachtelijke onderwaterschouwspel, naar 20 meter zakken. Mijn duikmaat kijkt me eigenaardig aan, en doet met het gekende gebaar op zijn Italiaans teken van “wat ben jij van plan?”. Ik doe teken dat alles O.K. is, maar snap de reden van zijn gebaar niet echt (???). We beginnen onze opstijging tegen een even kleine snelheid en genieten verder van onze duik…

Na 30 minuutjes zit ik al op reserve. Da’s gek, da’s rap… en mijn fles (2×10) was toch op 200 bar gevuld. Ach ja, ik zal wat meer gebruikt hebben onder de stress van mijn eerste duikleiding???? Volgens onze toen gebruikte GERS tabellen moesten we geen trap maken, maar een veiligheidstrap kenden we toen ook al, en met de lucht die ik nog had lukte dit wel. Als we na 3 minuutjes “veiligheidstrap bovenkomen begint mijn duikmaat te schelden en vraagt of ik gek geworden ben! Ik gek? Hoezo?

De duik had praktisch 35 minuten geduurd, we waren op 42 meter geweest, en we hadden maar 3 minuten trap gemaak! Zot!

Aaaaah neen, mijn maximum diepte was 20 meter, zoals afgesproken!

Hij laat me zijn dieptemeter zien (met sleepnaald! da’s pas ruimtevaartmateriaal!), en inderdaad 42 meter!??????? Oei…. rustig blijven….

Echter, in de plaats van eigenaardige gebaren te maken had mijn duikmaat me beter zijn dieptemeter laten zien, dan had ik onmiddelijk geweten WAT er fout was. Hij had op 22 meter al moeten reageren! De afspraak was immers: Maximum 20 meter!

Vanaf toen zeg ik steeds bij mijn briefing: Als ik zonder aangave of rede van de gemaakte afspraken afwijk, is er met mij of mijn materiaal iets aan de hand, en dien jij als mededuiker actie te nemen! Want, mijn “ruimtevaartmateriaal” kan ook stuk gaan!

En… gelukkig is ook dit met een sisser afgelopen!

Bij thuiskomst werd mijn ruimtevaartmateriaal vakkundig omgeruild tegen een dieptemeter met sleepnaal! Bij latere controle bleek ook echt dat hij op een diepte van 40 meter 20 meter afweek! Ga hiermee naar den oorlog…

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader