• Creator
    Discussie

Di
    Deelnemer

Ik ga nog twee a drie keer per week duiken meestal in de Oosterschelde. Maar toch heb ik meer en meer het gevoel dat ik puur ga duiken uit gewoonte, gezellig onder de kameraden zijn en na den duik nog wat praten in een of ander cafe. Toch is elke duik voor mij na vijfentwintig jaar weer hetzelfde geworden omdat ik gewoon alles al duizend keren heb gezien. Toch denk ik dat ik het moeilijk zou kunnen missen zijn er nog mensen die dat gevoel hebben en wat doen zij hieraan.

• Duikmoe

Red Spot reageerde 13 jaar, 1 maand geleden 12 Leden · 27 Reacties
  • Di

Deelnemer
    22 april 2005 om 00:36

Ik denk dat ik fout ben!

• Di

Deelnemer
    22 april 2005 om 00:37

Ik denk zelfs dat ik ongelijk heb.

• pyjamaduiker

Deelnemer
    22 april 2005 om 08:01

Ik heb dat gevoel zeker nog niet .
    Maar weet niet of je nu al foto’s maakt onderwater ,maar het is misschien een oplossing dat je eens een nieuwe bezigheid probeerd voor het duiken .Je bent dan weer tijdens de duik volledig met iets anders bezig .

• Lazy Charles

Deelnemer
    22 april 2005 om 08:30

Als je al zolang duikt is het misschien interessant om eens met nieuwelingen de door jou gekende duikplaatsen te bezoeken, je kan hen waarschijnlijk heel veel leren, heel veel aanwijzen en je zal genieten al is het maar van hun smile als ze boven komen.
    ps: ik weet natuurlijk niet wat je qualificatie is en weet evenmin of je al dan niet echt met vaste buddy’s duikt.

• Di

Deelnemer
    22 april 2005 om 08:52

Ja met nieuwelingen dat doe ik regelmatig maar ik zit maar in een kleine club waarvan er de helft in Bonaire zit! Ik heb momenteel een vaste duikmaat die nog niet heel lang duikt maar hij heeft toch bijna honderd duiken: telkens verlof in Thailand en met mij hier ook bijna drie keer per week. Het ergste is dat hij zich alleen maar intereseerd om diep te gaan, als hij niet diep is geweest vind hij het maar een flauwe duik (en slecht humeur daarna). Toppunt is dat hij eigenlijk maar tot dertig meter mag gaan met de nieuwe regels en die nu iedere keer overtreden of altijd het diepste plaatske gaan zoeken vind ik ook niet plezant meer, elke meter teld bij hem! Dat zal er allemaal wel wat mee te maken hebben denk ik.

• Di

Deelnemer
    22 april 2005 om 08:57

Ja lazy charles die smile ken ik zeker in het begin had hij dat ook. Ik heb hem elk wrakje dat je van de kant kunt beduiken en al de mooiste stekken al laten zien maar mijn maat is wat verwend geworden denk ik, het moet diep zijn!

• Carl A

Deelnemer
    22 april 2005 om 09:56

Duikmoe? Buddymoe? Moe moe?

Vanaf juni zit ik zonder vaste buddy (broertje gaat de wereldzeeën bevaren)…
    Misschien een ideetje om eens samen te duiken ?

Mijn moeheid zit in het feit dat we altijd weer dezelfde duikplaatsen kiezen en veel te weinig exploreren (nieuwe duikplaatsen verkennen).
    Zelf ben ik 3* CMAS met goed 400 duiken (waarvan heel veel Zeeland) en geen diepte-freak, maar ook niet vies om eens diep te gaan (als er tenminste wat te beleven valt). Ik ben een zogenaamde “kijk-duiker” die, relax, elk klein detailke in zich wil opnemen, eerder dan een “kick-duiker”…

Mail me indien interesse ?

• Dedjutoch

Deelnemer
    22 april 2005 om 11:11

Tja Di, ik ken je gevoel. Ook ik kreeg na 20 jaar duiken (nu 6 jaar geleden) een “serieuse” dip. Duiken was meer een gewoonte geworden dan een sport of hobby. De voor mij berijkbare plaatsen kende ik al (of dat dacht ik toch) en de “droombestemmingen” (Micronesië, Australië,…) waren voor mij financieel toch niet haalbaar. Waar was ik in godsnaam mee bezig???? Op dat moment zeker niet met duiken. Ik kon het op dat moment best vergelijken met het “op zondag naar de mis gaan” van een goede katholiek. Niet omdat je het graag doet, maar gewoon omdat je het zo gewend bent…
    Ik heb toen het geluk gehad dat mijn (toen) 12 jarige dochter absoluut wou beginnen met duiken. Ik was 4*duiker en was er van overtuigd dat ik het meisje op een veilige manier de nodige “duikbeginselen” kon bijbrengen. Op een veilige manier wist ik haar enthousiast te maken voor het duiken. Plots bleek dat ik niet naar 30 meter (of dieper) diende te gaan om mooi te duiken! Ik begon te letten op “andere” dingen dan grote krabben of kreeften. Daarbij kwam dat ik toen ook de noodzaak zag om me terug wat bij te scholen. Om juist en veilig te kunnen duiken met mijn eigen dochter heb ik die “herscholing” aangepakt, en mijn instructeursbrevet afgelegd. Intussen was er inderdaad ZEER veel verandert in de duiksport. Ik kreeg zelfs terug interesse om nog wat extra scholingen te gaan volgen, om op die manier weer wat beter op de hoogte te zijn. Zo volgde ik een Nitrox cursus (hetgeen voor mij persoonlijk een “nuttige” opleiding was) en zelfs een rebreather opleiding (die ik achteraf gezien, helemaal niet nuttig vind, maar dat is persoonlijk).
    Echter, door mijn instructeursbrevet werd ik wat meer ingeschakeld in de opleidingen in de club, en leerde door toedoen van de leerlingen, op een andere manier te duiken, en meer nog, op een andere manier te genieten van een duik!
    En, ondanks dat Micronesië en Australië nog even ver van mijn financiële mogelijkheden verwijderd blijven, geniet ik nu weer van IEDERE duik en kijk ik naar andere dingen.
    Intussen is mijn dochter 18 jaar, en duikt niet meer (tja meiskes van 18 hebben andere interesses dan 12 jarige snotneuzen), maar ik ben nog steeds blij dat ik op die manier mijn vreugde in het duiken terug gevonden heb!
    Zo neem ik aan dat het beginnen met onderwaterfotografie, of het beter leren kennen van de fauna en flora, ook een positieve impuls kan geven, en het duiken terug interessant kan maken. Echter… een duikmaat waar je jezelf aan ergert heeft zeker geen positieve invloed…

• Werner

Deelnemer
    22 april 2005 om 12:38

Di wanneer gaan we eens samen ergens een duikje doen, diep hoeft zeker niet, met pyjama aan BD ook eens wreed lang op een metertje of drie gehangen speurend naar al het mooie dat er te zien was…en er was genoeg te zien om een zeer geslaagd duikje te hebben.

• Di

Deelnemer
    22 april 2005 om 13:35

Natuurlijk wil ik wel eens mee gaan duiken met mensen van het forum en het mag best diep zijn hoor, maar als ge aan de kant staat en ze vragen telkens op nieuw: en hoe diep gaan we vandaag steekt het op den duur wel tegen. Mijn maat duikt wel zeer goed maar ik krijg toch veel kritiek van andere duikers dat ik dieper ga met hem dan de toegelaten 30 meter moest er eens iets gebeuren je weet maar nooit dan zal ik voor velen de grote boosdoener zal zijn. Anders in de winter gingen er nog kameraden mee duiken maar die moesten dit jaar allemaal een cursus redder volgen en konden helaas niet mee. Ik denk dat het misschien daar mee is dat ik me zo niet meer amuseer en nu zitten ze weer in Bonair. Dit weekend komen ze gelukkig terug en beginnen de clubduiken weer deze zijn voornamelijk aan de punt Gorishoek omdat de meesten daar op de camping staan. Ik denk dat ik dan wel terug wat meer fut zal krijgen. IK zal zeker eens mailen Carl en dan kunnen we samen eens gaan duiken als ge goesting hebt naar een of ander wrakje.
    Bedankt iedereen voor de babbel het heeft mij eens deugd gedaan er over te kunnen praten.
    Groetjes Ronny.

• pyjamaduiker

Deelnemer
    22 april 2005 om 13:52

@DI

Zie dat je die duikvreugde niet verliest !!

@Werner

Moeten we dit jaar weer eens doen die duikop BD ,maar zal nu zien dat mijn lamp
    werkt :-)))

• Lazy Charles

Deelnemer
    22 april 2005 om 15:06

Hé jongens, als het over ondiepe maar lange duiken gaat waar je altijd veel ziet dan ben ik ook kandidaat om van jullie te leren hoor.

• pyjamaduiker

Deelnemer
    22 april 2005 om 19:32

@Lazy charles

Spreken we gewoon eens af !!

• Stropken

Deelnemer
    22 april 2005 om 20:49

Awel DDT,dat heb ik in het verleden ook al herhaaldelijk aangekaart dat men niet diep hoefde te duiken om een mooie duik te hebben.Ik ben van hetzelfde ras als jij.

• Werner

Deelnemer
    22 april 2005 om 21:27

en toch, ik heb nog maar zeer zelden diep gedoken(wat heet diep)altijd overal horen zeggen dat het er enkel koud en donker is.Maar na een duik met Luc aan de jacobapolder toch aangenaam verbaasd dat er daar zo’n grote platvis te zien was, in totaal een stuk of zeven,op -41m. en met groot bedoel ik + 40cm.
    Ik heb natuurlijk nog weinig ervaring na een +-130 duiken en kan als een kind zo blij zijn als ik weer eens wat nieuws zie, pas verleden jaar mijn eerste sepia gezien en dit jaar zou ik de snotolf toch wel eens willen zien…volwassen exemplaar dan, op enkele na in een lege mosselschelp aan de BD ben ik ze nog niet tegengekomen.

• pyjamaduiker

Deelnemer
    22 april 2005 om 21:37

@Werner

Als je een snotolf wil zien dan moet je zeker niet diep duiken de meeste zitten niet dieper dan 5-6m behave aan de zeelandbrug die zit op 12M LW
    Er zitten snotolfen genoeg in de oosterschelde nu,dus…
    Maar af en toe eens een diep duikje kan zeker géén kwaad ,voel je elke keer weer wanneer die stikstofnarcose begint.

• Stropken

Deelnemer
    22 april 2005 om 22:30

Moar vent toch,moest da gedaan hebben met karrevet.

• Di

Deelnemer
    23 april 2005 om 01:07

@Johnny Ooms: Ik heb een E-mail terug gestuurd om zoals je gevraagd hebt af te spreken om morgen te duiken.

• Dedjutoch

Deelnemer
    23 april 2005 om 09:37

Amaai TT en Stropken,

nu voel ik mij terug ne jongen gast zunne! Ik begon pas in 1978 te duiken!

Ge zijt zo jong als ge u voelt. Alhoewel, na zo’n “duikfeest” met voldoende drank en spijs, voel ik met de dag erna ook al eens 85 jaar!

Maar, ik duik nog steeds graag. Het verschil is dat, indien ik nu 85 duiken in mijn logboek schrijf, deze erin staan omdat ik deze duiken in volle overtuiging doe!
    Vroeger werden er ook al eens duiken gedaan om het boekske vol te krijgen, en om te stoefen tegen de duikmakkers over het aantal gemaakte duiken. Zo ook met “dieptes”.
    Maar… da stoefen is aan mij niet meer besteed!

Duiken: Ge blijft er wel jong door. En je huid wordt op regelmatige basis voldoende “gehydrateerd”! 😉

Eddy

• Stropken

Deelnemer
    23 april 2005 om 09:59

Dat ‘jong en zot’ zijn is er (geestelijk)nog niet uit.Dat gevoel na het feesten …. liefst géén commentaar.
    Was al zinnens om een club te stichten van ‘oudere’ duikers met minimum leeftijd 50 jaar en maximum 50 j voor duiksters.En voor dat inschrijven in het logboekje,ik stel dat zodanig altijd uit dat ik het uiteindelijk vergeet.Ik geloof dat ik nog duiken van in Egypte moet laten inschrijven van drie jaar geleden.De stempelkes heb ik wel,die van Nemo onlangs ook,maar da’s al.Als ik ervan geniet ben ik al content zo.

• botervisje

Deelnemer
    23 april 2005 om 13:35

t’zal er ook wel van af hangen wat voor soort duiker dat je bent zeker. Als je gaat voor de kick, tja, die is al gauw verdwenen en je zoekt het steeds verder stel ik me zo voor. Maar is dit genieten van een duik???? Waarom gaan we duiken??? Ik voor mijn part hou van de stilte, de rust, het totaal alles uit mijn hoofd kunnen zetten (behalve mijn duik dan natuurlijk) en genieten van het mooie wat er te vinden is onder water. Misschien soms ook de overwinning op jezelf als je in het koude water moet stappen, moeilijk toegankelijke plaatsen in en uit gaan enz. Ook andere mensen laten meegenieten vind ik mijn persoonlijke kick!!! en daar heb ik geen diepte voor nodig!!(mag wel eens af en toe hé)

• Trico Traco

Deelnemer
    15 oktober 2009 om 21:33

Wel begrijpelijk zo een hangertje..
    Ik heb de eerste jaren gedoken en de fauna en flora bekeken.
    Toen gaan duiken op plaatsen waar de anderen niet doken en veel kapotte duiken gedaan maar ook veel aan archeologie gedaan.
    Een tijdperk later beginnen de filmen met super8.
    Nadien digitale fotgrafie en video
    Voor het ogenblik wordt niet gedoken (geen lucht in mijn flessen)
    Als de flessen ooit eens gevuld geraken, gewoon duiken en kijken hoe alles achteruit gaat qua faun en flora

• Lazy Charles

Deelnemer
    16 oktober 2009 om 07:18

en nu, mee dan vier en een half jaar en zevenhonderdvijftig duiken verder heb ik er nog altijd veel plezier in. Ik neem momenteel, zeker in de os, een loep mee en het is ongelooflijk hoeveel nieuwe details er te ontdekken zijn :-).
    Altijd ook heel leuk om die loep even in de handjes van een al dan niet toevallige buddy te duwen.

• judgeblacksteel

Deelnemer
    18 oktober 2009 om 12:36

En ik moet nog 25 duiken tussen 25 en 30 meter maken …..hoor ze eens klagen.. 🙂

• Luc Dupas

Deelnemer
    18 oktober 2009 om 12:56

Tja… en mijn vrouw denkt nog altijd dat wij voor ons plezier gaan duiken en daarom zoveel weg zijn… doemme toch… 😉

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader