Duikforum Duikforum Uit fouten leren in wrakken kruipen

• in wrakken kruipen

Donald reageerde 17 jaar, 3 maanden geleden 11 Leden · 22 Berichten
  • Toontje

Deelnemer
    21 april 2005 om 21:11

Heb vorig jaar een weekje op de Elbe gedoken. Na een aantal duiken had ik een gat gevonden dat dieper naar beneden ging, waarschijnlijk naar een van de ruimen. Het was niet te groot maar als ik met mijn lamp naar beneden scheen leek er het nodige porcelein te liggen. Halverwege de week besloot ik mijn kans te wagen. Ik bevestigde mijn reel buiten het gat en ben langzaam aan naar beneden gegaan. Natuurlijk veel stof en weinig zicht, maar gelukkig had ik mijn reel. Het porcelein bleek een wasbak te zijn die ik niet los kreeg uit de bodem. Helaas. Maar toen ik mijn lijn terug omhoog wilde volgen bleek deze ineens slap te hangen. De lijn was afgeschuurd langs een ‘scherpe’ rand van het wrak……. Gelukkig wist ik uitgang boven me te vinden maar ik heb in die paar minuten heel veel lucht verbruikt en paniek was erg dichtbij…..
    Na die tijd ben ik een stuk minder happig om in wrakken te kruipen. Ik neem wel fotootjes. En de lijn op een van mijn reels is vervangen door heel dunne staaldraad…..

• kingo

Deelnemer
    21 april 2005 om 21:13

How Macho,ik ben jaloers van jou hoor!!!!!!!!!!!!

• Toontje

Deelnemer
    21 april 2005 om 21:18

Geen reden toe. Ik kan het niemand aanraden…

• Donald

Deelnemer
    21 april 2005 om 23:54

het doorschuren van je lijn is gemakkelijk te voorkomen door je lijn aftebinden telkens je een hoek om gaat ,door het afbinden kan je beter spanning op je lijn houden zonder dat de lijn op een hoek gaat schuren .

• pyjamaduiker

Deelnemer
    22 april 2005 om 07:41

Heb jij weer geluk gehad !!
    Waar was je buddy????

• N2Junkie

Deelnemer
    22 april 2005 om 09:48

Buddy had aan zelfontbranding gedaan en was maar een hoopje stof meer…. (lol)
    Hoe een wrak je tot wrak kan maken. Hier schrijf ik een boek over…. (lol)

Toch raar hé, hoe paniek je lichaam kan overnemen…en toch in staat zijn op een bepaald moment de paniek te onderdrukken en het verstand terug over te laten nemen.
    Zoiets noemen ze bij mijn weten …ervaring… Schoon ding, die ervaring….

Jij staat blijkbaar op een goed blaadje bij de God van de zee, Neptunus, doe eens een goed woordje voor mij ook.

Jan

• anemona

Deelnemer
    22 april 2005 om 10:07

Ik hoor net Toontje dat je al weer in het land bent.
    En ik maar denken gisteren toen ik deze inzending zag: Waar ligt die ELBE dan toch bij Bonaire ? :=)

• Toontje

Deelnemer
    22 april 2005 om 11:06

Op Bonaire zijn helaas niet veel wrakken meer over. De windjammer blijft voorlopig verboden terrein dus alleen de Hilma en het Barges-wrak zijn er dan nog (buiten het wrakje van de webcam).

@Donald,
    Bedankt voor de tip. Ik heb pas later een cave-cursus gevolgd (ik weet het, wat doe je dan in een wrak…) en daar kwam dat ook aan de orde.

• davy

Deelnemer
    22 april 2005 om 15:12

Staaldraad op je reel???

Al eens bij stilgestaan dat je dit niet zomaar kan lossnijden als je in je eigen lijn verstrengeld zou geraken?

Een dunne staaldraad die zich een slag rond je been wikkeld zou ook wel eens als een mes door je pak kunnen gaan als je het niet dadelijk door hebt, en er een ruk aan geeft.

• pyjamaduiker

Deelnemer
    22 april 2005 om 16:21

Dat is géén staaldraad van 5mm maar is een zeer dunne staaldraad die loopt in een nylon touw,je kan die zo doorknippen met een schaar maar hij is stevig genoeg om niet door te schuren op scherpe kanten .
    Je kan ook een dikker nylon touw pakken ,normaal zit er op een reel een #24 size line maar als je gaat wrakduiken kan je beter een #36-42 size line gebruiken veel veiliger !!!
    Maar Dive Rite heeft ook een line en die is gemaakt uit Dacron even dik als een normaal nylon touw maar vele malen steviger want het wordt gebruikt in autobanden ,is UV-bestendig en is in twee kleuren te verkrijgen geel /orange zodat hij onderwater goed zichtbaar is .

• Stropken

Deelnemer
    22 april 2005 om 20:29

Dunne staaldraad is als een scalpel met het nadeel dat je onder water weinig of niets voelt wanneer dat ding in je vel snijdt!!

• Jacky Shark

Deelnemer
    22 april 2005 om 20:36

Persoonlijk vindt ik een rek(elastik)nog steeds Dé oplossing bij uitstek voor alle problemen, ook in wrakken!!!

• Toontje

Deelnemer
    22 april 2005 om 20:42

Eigenlijk is het allerbeste om gewoon uit die kleine ruimtes te blijven 🙂

• pyjamaduiker

Deelnemer
    22 april 2005 om 20:48

Als je er moet uitblijven wat is dan nog de fun van het wrakduiken .
    Zolang er een nylon omhulsel rond dat kabeltje zit dan snijd het niet zo erg .

@Jacky

Probleem is dat je hem te hard uitrekt dat je voorbij je veiligheidsstops vliegt :-))

• Stropken

Deelnemer
    22 april 2005 om 20:53

Toontje,aan je buddy vragen om te gaan kijken of er iets te zien is en daarna pas ook gaan kijken (LOL).

• Toontje

Deelnemer
    22 april 2005 om 20:59

Hmmm, dat is een erg goed idee. Dus dan pak ik het gewoon aan en neem het mee naar boven ?

• juan moreno

Deelnemer
    5 mei 2005 om 08:50

Staaldraad weg doen, dat is levens bedreigend,

als je je reel vasthaakt eerst kijken of deze niet komt te rusten op scherpe ondergronden voor je naar binnen gaat !!!!

• pyjamaduiker

Deelnemer
    5 mei 2005 om 09:19

Gewoon afbinden zodat deze géén scherpe objecten kan raken .

• schilderke

Deelnemer
    5 mei 2005 om 09:42

@ jackyshark

is dat een nieuwe speciality ? bungee-diving ?

;-)))

• Donald

Deelnemer
    5 mei 2005 om 09:46

“”Eigenlijk is het allerbeste om gewoon uit die kleine ruimtes te blijven :-“”

Toontje als der in die kleine ruimte nu eens een klomp goud of zilver zit te blinken ,ik zal er wel inkruipen hoor blijf jij maar uit die wrakken dan is er meer voor mij om te bergen ;-))))

• pyjamaduiker

Deelnemer
    5 mei 2005 om 12:36

Als ze weten dat er goud ligt ,dan ga je niet alléén zijn in die kleine ruimte:-))

• Donald

Deelnemer
    6 mei 2005 om 12:31

Om te weten of er iets ligt moet je er meestal inkruipen of je moet het geluk hebben dat het niet te diep in het wrak is en dat het zichtbaar is vanaf de buitenkant ,dus het geluk zal meestal voor die gasten zijn die er inkruipen met een kans van 1 op XXXXXXX om eens iets te vinden en dat is nog altijd meer dan de kansen van de gasten die er niet inkruipen ;-))
    Natuurlijk ga ik da ni rondbazuinen als ik de pot heb en alles lekker voor mij houden :-))

Weergave: 1 - 22 van 22 reacties

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader