Duikforum Duikforum Uit fouten leren Niet “vechten” tegen de stroming in de O.S.!

• Creator
    Discussie

Dedjutoch
    Participant

Incident:
    Ik dook nog niet zo lang. Het was nog de tijd van de reservestang (geen manometer dus!).
    Samen met mijn maat plannen we bij hoogwater een nachtduik op de Flauwerspolder 1ste punt (Oosterschelde aan cafe Herenkeet). Tijdens de duik hoor ik een eigenaardig geluid, dat ik niet direct kan thuiswijzen. Na ongeveer 10 minuten bevinden we ons op -30 meter. Mijn automaat begint “zwaar” te ademen. VERDORIE, ik zit nu al op “reserve” (=50 bar!)!
    Te weinig om de terugweg over de bodem te halen! Naar de oppervlakte dan maar! Aan de oppervlakte aangekomen zetten we koers naar de plaats waar we in het water gegaan zijn (op tuba, mijn fles was intussen leeg!). Na ongeveer 15 minuten palmen blijkt dat we nog verder van de punt verwijderd zijn, dan op het moment dat we begonnen aan de terugtocht. STROMING! Dan maar een tandje bijsteken! Na 45 minuten hard werken komen we volledig uitgeput aan de kant!!!!! Intussen waren onze vrouwtjes naar de punt gekomen en hadden gezien wat er gebeurd was.
    Als we dit de volgende dag met een meer ervaren duiker van onze club bespreken, heeft hij een “gouden tip” voor ons: Waarom palm je niet gewoon RICHTING kant, in plaats van richting instapplaats? Je komt dan veel gemakkelijker aan de kant (niet TEGEN de stroming!), weliswaar zul je waarschijnlijk een behoorlijke afstand van de instapplaats aan wal komen, maar “wandelen” is nog altijd een stuk eenvoudiger en veel minder gevaarlijk (zware inspanning na een duik!) dan tegen de stroming in palmen!
    Ondanks dat dit misschien voor iedereen logisch lijkt, waren we er op het moment dat we het nodig hadden niet zelf op gekomen!

Jaren later krijgen enkelen van onze duikgroep hetzelfde aan de hand op de Zuidbout, en maken dezelfde fout! Zij werden met de “politie te water” naar de kant gebracht met een rubberboot, na verwittiging van 112! Tijdens de theorielessen in het gedeelte “Oosterschelde” had ik hen zeker bovenstaand verhaal verteld!
    Maar… klaarblijkelijk leer je het pas echt, als je het ook echt zelf verkeerd gedaan hebt!

Beide gevallen liepen met een sisser af, zonder gevolgen. Maar voor hetzelfde geval…

• Niet “vechten” tegen de stroming in de O.S.!

Frank reageerde 17 jaar, 7 maanden geleden 5 Leden · 4 Reacties
  • stach

Deelnemer
    21 april 2005 om 09:22

een pracht van een voorbeeld dat theorie niet alles dekt wat niet wil zeggen dat je geen theorie moet hebben

• N2Junkie

Deelnemer
    21 april 2005 om 10:16

Ook al mee gemaakt, op Gorishoek, de punt, maar met een ervaren duiker die dit al wist. Resultaat, niet uitgeput, wel op kant, maar een eindje wandelen.

Dankzij dit voorval wist ik dit. Had ik, met mijn ervaring van toen, meegemaakt met iemand die dit niet wist, was ik waarschijnlijk nu nog aan het palmen en het is toch al een paar jaar geleden.

Jan

• botervisje

Deelnemer
    21 april 2005 om 13:08

idem in spanje, 3 canyons en uit de 2e canyon geraakten we niet meer uit, veel geploeter om niks, dan maar mooi met de stroming mee naar de kant waar een paar vriendelijke toeristen ons materiaal tot aan de auto brachten:-))))

• Frank

Deelnemer
    21 april 2005 om 13:22

Een gelijkaardig geval, ook op Flauwers. Aan het eind van de HW-kentering zitten we op -5m op een zandhelling die niet evenwijdig, maar recht naar de kant loopt. De stroming die met de minuut sterker wordt, staat deels op kop, deels opzij en trekt ons van de helling weg en naar beneden. Liever dan contact met de bodem te verliezen of dieper te gaan, probeer ik tegen de stroming in langs de helling de kant te vinden. Na enkele minuten zwoegen maak ik even oppervlakte om te kijken waar we precies zitten. Blijkt dat we nog zo’n 100m uit de kant zijn. Terug naar -5m, nog 10 minuten zwaar moeten palmen om de plaats te bereiken waar we vertrokken waren.

Mijn buddy, die meer ervaren was, heeft me ‘rustig’ laten doen. Ik ben hem er dankbaar voor, want daardoor kan ik me de les nog steeds herinneren.

We hadden al die tijd aan de rand van de grote zandplaat voor Heerenkeet gezeten. Als water door een engte moet, versnelt de stroom. Die engte kan vertikaal zijn (vb. een dam, canyon of brugpijler), maar ook horizontaal zoals een zandplaat. We hadden ons dus beter iets dieper laten gaan, waar de stroming kleiner was geweest.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader