Duikforum Duikforum Uit fouten leren heb respect

• Creator
    Discussie

dennisv
    Participant

in het verleden zag ik vaak dat een melding van een ongeval leidde tot een nodeloze discussie over federaties en regels.

Denk eraan : het is altijd iemands kind/vader/moeder/…

Toon respect en laat die discussies achterwege.
    Geef alleen opbouwende kritiek
    vermijd het gebruik/misbruik van het bestaan van ‘andere federaties’ want je bent zelf lid van een ‘andere federatie’ voor vele mensen.

respect,
    D

• heb respect

Stropken reageerde 17 jaar, 7 maanden geleden 7 Leden · 8 Reacties
  • BOB

Deelnemer
    20 april 2005 om 21:16

Yo
    whisfull thinking,ik wou dat ik het kon geloven,De veschillende clubs en federaties zijn nu eenmaal gebazeerd op vergelijkingen van kostprijs , voor en nadelen , de een vlugger de andere beter .
    Voor mijn part hoe meer discuties hoe beter voor beide partijen zolang ze maar objectief blijven .
    vb: als een club in de fout gaat en ze worden door anderen niet op de vingers getikt blijven ze volharden in hun fout met alle gevolgen vandien.
    Tip:niet tegenstaande alle goed bedoelde reglementen is er ook nog zoiets als “handelen als goede huisvader”
    Je hebt wel gelijk als de discutie te persoonlijk is/word is het niet aangewezen dit publiek te doen.

• Stropken

Deelnemer
    20 april 2005 om 21:30

Héél juist BOB.En de volgende die met diene buddy duikt kan iemands kind/vader/moeder zijn die WEERAL verongelukt.De discussie mag niet persoonlijk zijn maar verdorie dat ze eens objectief bekijken wat er in werkelijkheid gebeurd is en/of het voorval kon vermeden worden!!
    Zie maar wat verleden jaar gebeurde:in een storm gaan duiken.Wat waren de gevolgen??Wat is er verder gebeurd???…..algemene stilte,en zij doken verder.

• Cthulhu

Deelnemer
    20 april 2005 om 23:18

Gelijk heb je, Stropken. En in de statistieken zie je wel wat voor ongeval het was (longoverdruk, deco…), maar dat de oorzaak erachter soms debiel machogedrag is daar wordt niet over gesproken.

• Di

Deelnemer
    20 april 2005 om 23:27

Het was verleden jaar een vriendin waar ik veel mee gedoken heb zelfs de week voor haar dood nog op de Noordzee. Zelfs nu denk ik nog dikwijls aan haar als ik op een duikstek kom waar ik veel heb gedoken met haar. Haar man is nog steeds een goede vriend al zie ik hem niet zo veel meer. Maar het ergste en strafste vind ik nog altijd de komentaar die toen en nog steeds hierop is gegeven van mensen die ik allemaal al heel lang ken. De instrukteur en tevens haar vaste duikmaat waar ze winter en zomer jaren aan een stuk mee heeft gedoken zijn kop moest rollen vond iedereen want zulke fouten zoals te laat in het water storm en met drie kom ik ga het allemaal niet terug opnieuw oprakelen. Maar van al degenen die zijn kop wilden en hebben gekregen, heb ik veelen dezelfde fouten weten maken ze hebben ook met storm gaan duiken die nog veel erger was als met dat ongeval, en ook aan de punt. Welliswaar op een andere dag en niet met dezelfde gevolgen maar er zijn er toen aan de vuilbak uit gekomen die aan de punt waren vertrokken, het zicht was ook nihil het water trok zelfs niet meer verder af door de westenwind, waardoor de stroming enorm was. Er is bij hen geen dodelijk ongeval gebeurd toen en nu zijn het natuurlijk allemaal heiligen die nooit iets misdoen of verkeerd hebben gedaan. Nu wil ik de fouten die zijn gebeurd niet goed praten, maar de mensen moeten eens meer hun hand boven hun eigen kopje houden en zien wat er onder zit. Ik durf hier en nu zeggen dat degene die beweren dat ze nooit een gevaarlijke situatie hebben gehad door dat ze de duik verkeerd hebben ingeschat liegen. Natuurlijk is het nodig dat de mensen die telkens opnieuw gevaarlijk duiken met een ongeval als gevolg gestraft moeten worden daar ben ik voledig mee eens. Het is maar de komentaar van vele dat me stoort omdat ze net hetzelfde hebben gedaan maar ze hadden alleen meer geluk dat er niks ergs is gebeurd. Ik heb het hier welliswaar niet over mensen van het forum want daar ken ik niet iedereen zo goed van. Maar degen die nu het hardste hebben geroepen moeten wel bedenken dat er morgen ook wel eens iets met hun buddy kan gebeuren en we gaan eens zien hoe ze zich dan voelen. Budy dood waardoor ze zelf ook wel diep in de put zullen zitten, daarbij komt nog het schuldgevoel van had ik het allemaal maar anders gedaan of was ik maar niet gaan duiken. En dan komen die giftigge tongen nog eens los wat het verwerkingsproces zeker niet ten goede komt. En bedenk dan ook eens wat de familie wel allemaal niet te verwerken krijgt. Zij stellen zich ook de vraag is het niet allemaal de schuld van de buddy en zeker wanneer iedereen met de vinger naar hem wijst. Ik denk dat je zulke zaken beter laat rusten tot je de ware toedracht kent en tracht dan er iets uit te leren. En denk dan eens goed na of je zelf nog nooit onverantwoorde dingen hebt gedaan.Want ik ben zekr dat ge eerlijk bent tegenover jezelf je wel iets zult vinden, ik alleszins toch.

• Di

Deelnemer
    20 april 2005 om 23:58

.

• karel

Deelnemer
    21 april 2005 om 01:39

laat hij die geen zonde heeft de eerste steen werpen…..

• N2Junkie

Deelnemer
    21 april 2005 om 10:51

Hé Di, lang geleden. Als we over het zelfde ongeval spreken, denk ik wel, 1 ding : allen in die duikploeg wisten waar ze aan begonnen. waren instruteur en 3* duikers als ik mij niet vergis. Je moet in dit geval de kop van de instructeur niet afschieten.

Wat ik zeg, als ik morgen een zware duik ga doen, dan weet ik waaraan ik begin. Met eventueel een ongeval als gevolg. (storm, te laat te water, zeer diep….) altijd zal ik weten waaraan ik begin en beseffen dat dit gevaarlijk is. Diegene waarover jij spreekt zal dit zeker geweten hebben. Het was alles behalve een beginneling.

Maar goed, ik werp geen steen hoor, in veel gevallen moet je mijn log eens bekijken. Langs de andere kant, je MAG dit niet dood zwijgen. Ook ik denk in zo’n geval aan de kant, ach, beetje minder diep, grotere reserve, en desnoods boven, ver van het vertrekpunt, en weg zijn wij. UItgebreidere briefing aan mededuiker(s) en zo, we komen wel terug boven.
    t’ja, en dan gebeurd dit. Geloof me, bij veel wind, denk ik, dankzij DIT specifiek geval, 2 tot 3 keer na voor ik vertrek. Nu nog steeds, tot de dag van vandaag.
    WAAROM : Niet door het ongeval zelf, wel door de schier eindeloze discussies nadien, die dit werkelijk in je geheugen griffen. Altijd denk je dan, ik ben nu wel verantwoordelijk voor die duik die ik maak en voor diegene die mee gaat. Of ik nu meega als buddy of als leider, maakt niet uit, ik beschik over beslissingsrecht en capacteit tot beslissen. Als IK zeg, ik doe die duik niet, mag de andere op zijn kop gaan staan, ik doe hem niet. Ik beslis en in zo’n geval spookt dat accident terug door je hoofd.

Wel, dan heeft dit accident in ieder geval een positieve uitwerking. Nu weer, verdomme discussieër, soms vuil, zo leer je echt beseffen waar je mee bezig zijt. Of je wordt nogmaals met je neus op de feiten gedrukt dat je moet oppassen, nadenken en je aan bepaalde, dikwijls optionele, regels moet houden. (niet de belachelijke regeltjes natuurlijk)

Jan

• Stropken

Deelnemer
    21 april 2005 om 21:02

Juist JantjeB.’k Heb dat ook al gedaan én met een buddy die ook ‘even zot’ was MAAR geoefend.NOOIT ofte NOOIT met een beginneling of met een vreemde buddy.
    Heb het al vermeld dt ik al vloekend terug aan de kant kwam omdat ik te lang onder was geweest en moest optornen tegen de stroming maar NOOIT heb ik risico’s genomen met beginnelingen of duikers waar ik niet zeker van was.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader