Duikforum Duikforum Uit fouten leren Vermiste duiker

• Creator
    Discussie

Dirk V.
    Deelnemer

Ik wil langs deze weg al diegene die hun steun en medeleven betuigde danken en dit in naam van tal van betrokkene.

Ik ben zeer nauw betrokkken in deze zaak (zowel slachtoffer, als instructeur zijn lid van onze vereniging – The Blue Dolphins – uit Hofstade). Ik denk ik dat het misschien beter is om toch even de feiten eens op een rijtje te zetten, zodat jullie niet zoveel hoeven te speculeren over de ware toedracht.

Het slachtoffer is een regelmatige duiker (zowel op de zwembadtraining als in het buitenwater), sportief, gedreven en inteligent. Hij dook inmiddels een jaar en heeft een 40-tal duiken, zowel in binnen- als buitenland. Naast Oosterschelde ervaring had hij ook ervaring met diepere duiken (-30m), stroming, geringere zichtbaarheid, donker, etc… waren hem dus niet onbekend. Deze duik zou ook de laatste duik zijn voor het behalen van zijn Advanced Open Water Brevet, een brevet waar hij naar uitkeek en zelfs zijn studieplanning of een uitstapje naar de wrakduikbeurs voor opzij schoof.

De betrokken instructeur duikt nu ruim een 6-tal jaar en is in onze middens gekend als een zeer rustig persoon die geen risico’s neemt. De geplande duik was reeds eerder 2x uitgesteld omdat of de wind niet goed zat of te sterk was of dat het teveel regende.

Volgens de planning/briefing zou afgedaald worden langs de ankerlijn (lag op -27m), het contact met de afdaallijn werd hier meermaals benadrukt. Eens beneden en beide langs dezelfde zijde van de lijn zouden zij tegenover elkaar gaan zitten, het verplichte nummertje opvoeren (zoals beschreven in de uitvoeringsvereisten), zou de buddylijn aangedaan worden om vervolgens koers te zetten in de richting van de turfblokken. Zachtjes op te stijgen en na een 20-tal minuten de duik te eindigen door middel van een veiligheidsstop op een decoboei.

De sfeer voorafgaand aan de duik was gemoedelijk en relaxt. Het slachtoffer had zelfs nog een sms’je naar een vriend gestuurd dat het er “keitof was”.

Voor het te water gaan werd een grondige buddycheck gedaan.

Tijdens de afdaling hadden beide in 1 hand de lamp naar beneden schijnend en in de andere hand de ankerlijn. Rond de -20m heeft het slachtoffer aangegeven dat er iets mis was, welk probleem heeft hij niet aangegeven. De instructeur heeft hierop het OK-teken gegeven en een teken voor op te stijgen, daarnaast heeft hij aangegeven dat het slachtoffer terug contact moest maken met de ankerlijn.

Om beide handen vrij te hebben, om eventueel te kunnen helpen of contact te kunnen maken met het slachtoffer (zodat hij niet te snel zou stijgen), heeft de instructeur de greep van zijn lamp tussen de buikband geschoven.

Op het ogenblik dat hij opkeek, zag hij nog juist het lichtschijnsel zachtjes verdwijnen. Onmiddelijk heeft hij de ankerlijn gelost en is in de richting van het licht gezwommen. Echter was het plots verdwenen. Hij heeft daar nog enkele rondjes gedraaid, waarbij hij ook het ankerlijn terugvond en is conform de verliesprocedure naar de oppervlakte gekeerd (met volledige uitrusting) en heeft de hulp van de schipper ingeroepen. Eens terug aan boord zijn de stoppen doorgeslagen. De schipper heeft onmiddelijk 112 opgeroepen.

De instructeur werd in lichte chocktoestand overgebracht naar het UZ-Antwerpen waar hij tot zondagochtend in observatie is gebleven. Inmiddels is hij weer thuis en stelt het ‘fysiek’ goed.

Ik weet dat er heel wat van jullie menen dat een buddylijn hier op zijn plaats had geweest. Dat zou best kunnen, het zou ook kunnen geweest zijn dat we dan 2 slachtoffers te betreuren hadden.

Ook wil ik nog even kort reageren op een aantal reacties uit de andere topic. Er is inderdaad een vrije mening en die moet er zeer zeker zijn, ook spreek ik mij niet uit over de boodschap die je dan brengt, maar vaak is de manier waarop je die brengt storend. Als we iets willen bereiken moeten debatten gevoerd worden in alle sereniteit en met respect voor elkaar, dus vaak is het beter om uw boodschap is genuanceerder naar voren te brengen zodat ze minder kwetsend overkomt.

Dat de “feiten” gekend zijn, vind ik ook belangrijk. Alleen zo kunnen we onze lessen trekken uit dit relaas.

Met de informatie die ik heb, kan ik op dit moment alleen maar besluiten dat dit een onbegrijpelijk ongeval is. Het terugvinden van het stoffelijk overschot zal uitsluitsel moeten geven omtrent de reëele oorzaak.

Heden avond omstreeks 18u werden de zoekacties vruchteloos stopgezet.

Ik ga hier geen debat voeren (anders had ik dit wel bij de andere topic geschreven)of ga ook geen debatten volgen. Mijn gedachte zijn nu bij de familie van het slachtoffer, de instructeur en al de clubleden. Zij zullen het nog het zwaarst van al hebben.

• Vermiste duiker

Carhartt27 reageerde 16 jaar, 11 maanden geleden 44 Leden · 59 Reacties
  • Jacky Shark

Deelnemer
    18 april 2005 om 22:41

Bedankt Dirk V.
    Het zou beter zijn alle anderen topic’s te verlaten, en dit sereen afsluiten…
    Gewoon dit rustig lezen, zijn/haar gedachten voor zich houden en hopelijk iets ervan leren, daar ging het om.
    Veel sterkte aan allen van de blue dolphins en familie.

• Jenn

Deelnemer
    18 april 2005 om 22:48

idd.
    Veel sterkte.

• schilderke

Deelnemer
    18 april 2005 om 22:58

van mij ook,

schilderke

• georges drappier

Deelnemer
    18 april 2005 om 23:04

Zoals ik het kan lezen werd er gedoken zonder buddylijn.
    Gaat het hier om een Padi club ?
    Wordt er dan helemaal niet gedoken met een buddylijn in de Oosterschelde door Padi duikers ??

• Grazy Seahorse

Deelnemer
    18 april 2005 om 23:15

Volgens ik lees werd de lamp los in de hand gehouden?

• Werner

Deelnemer
    18 april 2005 om 23:15

@ georges, “Ik ga hier geen debat voeren (anders had ik dit wel bij de andere topic geschreven)of ga ook geen debatten volgen.

Laten we deze beslissing van Dirk V. respecteren.

• Toontje

Deelnemer
    18 april 2005 om 23:20

Veel sterkte voor alle betrokkenen en familie.

• zeekat

Deelnemer
    18 april 2005 om 23:20

Aan alle betrokkenen:

sterkte bij de verwerking van dit zwaar verlies.

Bedankt voor de serene duiding bij dit ongeval. Indien we op een of andere manier kunnen helpen laat het weten via dit forum …

• blue

Deelnemer
    18 april 2005 om 23:22

Sterkte voor iedereen betrokken, en respect voor uw openheid…

• Webmaster

Deelnemer
    18 april 2005 om 23:33

Bedankt Dirk voor je bericht.
    Hopelijk blijven hiermee de roddels en gissingen achterwege, ik zal erover waken.

Veel sterkte toegewenst aan de familie en clubleden van het slachtoffer bij het verwerken van dit drama.

• pyjamaduiker

Deelnemer
    18 april 2005 om 23:37

Sterkte voor iederéén die er bij betrokken is .

• dijverke

Deelnemer
    18 april 2005 om 23:45

Bedankt voor de uitleg.Veel sterkte toegewenst aan familie en vrienden.

• Mork

Deelnemer
    18 april 2005 om 23:50

van ons beiden diepe medeleven

Mork en vrouwke

• Frank

Deelnemer
    18 april 2005 om 23:50

Bedankt Dirk, het was wellicht niet eenvoudig om dit op een zo nuchtere manier neer te schrijven.

Nogmaals veel sterkte aan naasten, clubleden en instructeur in deze moeilijke tijden.

• Cthulhu

Deelnemer
    19 april 2005 om 01:15

Sorry hoor mensen, maar ik ben het niet eens met stellingen in de aard van ‘laten we er vooral niet over disucssieren’.
    Er moeten lessen uit getrokken worden, zodat er binnen een paar maanden hier niet weer iemand tekst en uitleg moet komen geven. En door er zedig over te zwijgen zullen we het zeker niet voorkomen (al is het maar één ongeval minder).

Ik versta natuurlijk wel dat in de gegeven omstandigheden we de nodige sereniteit in acht dienen te nemen.

• rubella

Deelnemer
    19 april 2005 om 01:28

Ook ik bewonder het dat je door je openheid allerlei speculaties wilt tegengaan. Hopelijk kunnen we door middel van een constructieve dialoog en de daaruit volgende aanpassingen zo’n pijnlijke situaties in de toekomst vermijden.

Veel sterkte aan alle betrokken, het feit heeft ons allemaal geraakt…
    ruben.

• Admin

Beheerder
    19 april 2005 om 05:40

Mijn medeleven met fam. en Buddy’s van de betrokkene…

Jimmy

• bollingm

Deelnemer
    19 april 2005 om 07:02

Nogmaals sterkte aan famillie,vrienden,clubleden en instructeur in deze moeilijke tijden.

Mark

• Jambo

Deelnemer
    19 april 2005 om 07:09

Mijn medeleven voor de familie, vrienden, de instructeur en de clubleden.

Roger

• Werner

Deelnemer
    19 april 2005 om 07:37

Onze gedachten zijn bij alle betrokkenen.
    Werner en Leen.

• Dedjutoch

Deelnemer
    19 april 2005 om 07:44

Heel moedig van je Dirk.
    Ik wens jou, de betrokken instructeur, vrienden en familie veel sterkte toe!
    Iedere discussie, van welke aard dan ook, is hier volledig misplaatst.

Eddy

• ’t duikerke

Deelnemer
    19 april 2005 om 08:04

Mijn medeleven voor alle betrokkenen en laat ons idd deze topic houden als een soort rouwregister. Voer hier geen debatten over Padi, Nelos, CMAS of andere zaken! Mensen we we zijn allen een collega duiker kwijt, laat ons daar vooral bij stil staan!

Veel sterkte,
    Walter

• algje

Deelnemer
    19 april 2005 om 08:07

Veel sterkte aan alle betrokkenen.

• Peter

Deelnemer
    19 april 2005 om 08:54

Veel sterkte toegewenst aan familie, vrienden en clubleden (in het bijzonder de buddy)
    Peter

• anemona

Deelnemer
    19 april 2005 om 09:22

de wereld staat even stil……..

Page 1 of 3

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader