Duikforum Duikforum Medisch hyperventileren

• Creator
    Discussie

duikerduiker
    Deelnemer

Hallo,
    Een paar dagen geleden had ik een eerder slechte ervaring tijdens het duiken. Tijdens het stijgen van -30m begon ik plots te hyperventileren. Hoewel ik normaal helemaal niet angstig ben onder water, sloeg de schrik toen wel toe. Ik wilde niets liever dan mijn mondstuk uittrekken en boven water kunnen ademen maar ik heb in de plaats mijn buddy vastgepakt en die heeft me een beetje naar boven getrokken tot ik terug rustig was (waarvoor mijn dank). Uiteindelijk is er niets gebeurt, behalve dat ik er een enorme koppijn aan heb overgehouden… Wel heb ik nu altijd een beetje schrik voor een duik, wat als dat opnieuw gebeurt? Ik vond het echt verschrikkelijk… Kan iemand me vertellen waarom ik plots hyperventileerde en hoe ik dat in de toekomst kan voorkomen?
    Groetjes

• hyperventileren

roger reageerde 17 jaar, 8 maanden geleden 6 Leden · 6 Reacties
  • Carl A

Deelnemer
    18 april 2005 om 20:05

Hoi duikerduiker,

Vermoedelijk heb je een heel zware inspanning moeten leveren waardoor je je ademcontrole verloor ? Was er sterke stroming waardoor je (te) hard ging palmen ? De nacht ervoor slecht geslapen ? Hevig geschrokken onder water ? Een andere ontspanner gebruikt ? Fysieke conditie niet tip-top ? (meerdere oorzaken zijn mogelijk).

Eigenlijk is er maar 1 oplossing. Als je voelt dat je in een “hijgtoestand” begint te komen (eventueel ijlheid in je hoofd voelt opkomen): onmiddellijk halt houden (stoppen met inspanning te leveren – rusthouding aannemen – leg je desnoods plat op de bodem en concentreer je op 1 enkel (interessant) punt), even diep uit,- als inademen om je adem terug onder controle te brengen en zo snel mogelijk de stijging aanvangen.

Groetjes, en … keep the head cool.

• Trico Traco

Deelnemer
    18 april 2005 om 22:39

Kan ook een plots opkomende claustrophobie geweest zijn met het gevoel ik moet eruit.
    Opletten bij volgende duiken. Eerst eens kijken op 20 meter en dan een beetje dieper proberen.
    Zoals gezegd …..kan…..!

• Di

Deelnemer
    19 april 2005 om 00:21

Waarschijnlijk adem je verkeert onder water. Ik denk dat je niet genoeg uitademt of beter te opervlakkig ademt, en dan krijg je het gevoel dat je gaat stikken. Boven water na een uitademing adem je ook niet onmiddelijk weer in.
    Groetjes Ronny.

• Jacky Shark

Deelnemer
    19 april 2005 om 11:13

Wat voor ontspanner gebruikt jij? Mss even de middendruk laten controleren(te laag zal op een bepalde diepte wellicht een te hard inspanning leveren, met oppervlakkige in en uit ademen, met een opbouwen van te veel CO2 in het bloed).Ik heb dit ook meegemaakt in HURGHADA in 91, en de oorzaak lag aan de tweede trap(afstelling). Maar het is zoals je zegt, het komt plots aan een het verergerd(mondstuk afgooien e.d)was ook een van de optie die ik aan het overwegen was.Ik bevond me op dat ogenblijk op 25 mt en ik was alleen(buddy’s weg zonder mij omdat ik een beetje achter bleef om foto’s te trekken). Blij dat iemand van een andere groep dit gezien heeft dat ik er niet bij was, anders was den deze mss niet meer in jullie midden, wat misschien niet zo slecht was geweest(lol tussen door).Combinatie van kou,”hard” automaat
    kunnen oorzaken zijn van zulke problemen…Hoofdpijn naderhand is te wijten aan het te veel aan koolzuur in je bloed, maar dit gaat gelukkig voorbij.
    Van fouten leren heet dit…

• duikerduiker

Deelnemer
    19 april 2005 om 17:21

De ontspanner die ik gebruik is er één die ik onlangs tweedehands gekocht heb, dus daar zou inderdaad misschien het probleem kunnen liggen. Alvast bedankt voor de tip, ik zal hem zeker eens laten controleren. Verder heb ik intussen ook een kilootje lood minder mee zodat ik me ook niet meer zo hard moet inspannen bij het palmen en het uittrimmen lukt ook beter. Alvast bedankt voor de reacties, en inderdaad, ik ben weer een ervaring rijker waar ik maar beter uit kan leren…

• roger

Deelnemer
    2 juni 2005 om 12:03

Let op: hyperventilatie is de enige echt contraindicatie voor zuurstof-toediening !
    ’t is maar dat je het weet !

Dus: hypervantilatie bij het duiken: zuurstofkoffertje dichtlaten !

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader