Duikforum Duikforum Uit fouten leren JONGE DUIKER VERMIST

• Creator
    Discussie

zeekat
    Participant

Zopas op de radio gehoord: Sinds deze midddag is een 19-jarige duiker in de OS vermist. Zijn buddy is op eigen kracht boven gekomen en is afgevoerd naar het hyperbaar centrum in Antwerpen …

• JONGE DUIKER VERMIST

Webmaster reageerde 17 jaar, 7 maanden geleden 43 Leden · 118 Reacties
  • juan moreno

Deelnemer
    16 april 2005 om 21:21

terug probleem bij gorishoek . zelfde item.

• Stropken

Deelnemer
    16 april 2005 om 21:23

Geen idee van welke club of regio???

• juan moreno

Deelnemer
    16 april 2005 om 21:26

http://duikerslog.nl/nieuws/cgibin/detail.shtml?2

Nee nog niets juist nieuws op logsite

• blue

Deelnemer
    16 april 2005 om 22:28

Wa is dat toch in april op Gorishoek!

• botervisje

Deelnemer
    16 april 2005 om 23:06

was het op de plaat of op de punt (laag water – proef ???)
    Erg genoeg, stel je voor, onze Dennis is even oud!!!! Krijg er kippenvel van.

• Stropken

Deelnemer
    16 april 2005 om 23:39

Mooie foto’s maar ik vind het niet de gepaste site noch het gepaste moment Edgar.

• juan moreno

Deelnemer
    17 april 2005 om 06:41

hallo iedereen seffes duiken ; denk deze namiddag ook naar gorishoek te gaan en eventueel zien of er moet geholpen worden . tot vanavond. Juan

• Dries

Deelnemer
    17 april 2005 om 09:51

Hallo allemaal,

Ik denk dat het het beste is om deze plek de volgende dagen te vermijden. Indien er hulp gevraagd wordt door de bevoegde instanties, zal dit wel op de gepaste wijze bekend gemaakt worden.

Ikzelf en mij buddy waren gisteren ook ter plaatse aan Gorishoek en de zoekactie was al begonnen op het moment dat wij terug boven kwamen. Wij hebben voorzichtig onze hulp aangeboden, maar meer dan het duikprofiel van de buddy uit te leggen aan politie en hulpdiensten konden we niet doen. Ook hebben we getracht de zoekactie voort te helpen met richtingen aan te geven naar waar de stroming op die bepaalde diepte stond en in te schatten hoe krachtig ze was. Tot onze spijt hebben wij niet veel meer kunnen doen omdat we anders onszelf ook in gevaar zouden kunnen brengen.

Ik leef in ieder geval mee met de familie en kennissen van het betrokken buddy-paar.

Onze club had normaal deze namiddag op exact dezelfde plaats een clubduik gepland en we hebben samen met de duikverantwoordelijke beslist om daar uit de buurt te blijven.

Ik hoop dat er voor de rest niet te veel gegist wordt naar mogelijke oorzaken. Indien men wil dat dit naar de buitenwereld gebracht wordt, dan zal dit wel door de juiste personen bekend gemaakt worden.

Met dit incident in het achterhoofd, probeer allemaal zo veilig mogelijk te duiken.

Dries

• Stropken

Deelnemer
    17 april 2005 om 10:14

Dries,geen idee van welke club of regio die ongelukkige was?

• Dries

Deelnemer
    17 april 2005 om 10:23

Totaal geen idee.. sorry…

Alle informatie die ik heb gehoord is hier doorgegeven in bovenstaand bericht.
    Daarom dat ik verder niet wens te antwoorden op verdere vragen ivm naam, brevet, ervaring, …

Stropken, dit is niet persoonlijk op jou bedoeld ze. Maar ik wil altijd proberen om geen geruchten de wereld in te sturen.

Dries

• Dedjutoch

Deelnemer
    17 april 2005 om 10:42

Heel wijze woorden Dries!
    Mijn gedachten zijn bij de familie, kennissen en de buddy van de vermiste duiker.

Eddy

• Carhartt27

Deelnemer
    17 april 2005 om 12:45

Ik vind het een triestige gebeurtenis…….ik weet niet hoe ik het moet verwoorden.
    Het zet me terug tot nadenken over de reputatie van de Oosterschelde 🙁

• Jacky Shark

Deelnemer
    17 april 2005 om 13:10

Niemand weet hoe dit gebeurd is(nog niet en mss nooit). Een steengroeve of de Rode zee of de Oosterschelde bevatten allen de ene en dezelfde element: water.
    We zijn geen vissen en wanneer we mbv aangepaste duikmateriaal hebben verkozen om een tijd lang onder water te verblijven, hebben we een aanvaarbaar risico genomen uit eigen wil. 1 op de 40.000 duik eindigd met een deco-ongeval, al dan niet “verdiend”…nog minder dan deze verhouding eindig met een fatale afloop, gelukkig. Dit berucht gezegde…plan uw duik en duik volgens plan is mooi maar niet altijd realistisch onder water.
    In ieder geval is dit een zeer pijnlijk en tragisch gebeurtenis, voor de ouders, lief mss en zijn buddy en kenissen uit zijn club.

• Maarten

Deelnemer
    17 april 2005 om 13:25

Ik kom juist van Gorishoek. De brandweer was daar aanwezig maar wij dachten dat het voor een oefening was (vonden het wel raar voor een zondag). Hij is dus blijkbaar nog niet gevonden.

• Geert

Deelnemer
    17 april 2005 om 13:52
  • BOB

Deelnemer
    17 april 2005 om 14:21

Yo
    Ik zou graag eens weten hoe warm het water moet zijn om kunnen verder te zoeken , want volgens de officiele uitleg zijn daarvoor de zoekakties gestopt.
    Als je het zo bekijkt ben je beter af met amatuers die dag en nacht in warm of koud water gaan duiken.

• Cthulhu

Deelnemer
    17 april 2005 om 14:29

Het zou kunnen zijn, Bob, dat het juist door het feit is dat die amateurs dag en nacht in koud water duiken dat we veel te regelmatig ongelukken hebben…

In ieder geval zou het me niet verwonderen als er vroeg of laat een algemeen duikverbod voor Gorishoek zal ingesteld worden: er gebeuren ‘gewoon’ te veel (al dan niet zware)ongelukken op de plaats.

• botervisje

Deelnemer
    17 april 2005 om 14:51

heel spijtige zaak:-(((
    en toch zou het niet slecht zijn de ware toedracht te kennen zodat ieder duiker hier iets kan van leren. Niet nu direct, uit respect, maar later, waarom altijd dit geheimzinnige gedoe?
    Zelf heb ik de meeste van eerste os duiken gedaan op gorishoek, nooit geen problemen gehad, je moet maar pech hebben en vergeet niet dit kan overal gebeuren, zelfs op de simpelste duikplaats (zelfs in mol gebeuren ongelukken).

• Stropken

Deelnemer
    17 april 2005 om 14:57

Ben het totaal met u eens Botervisje.Het is met fouten (eigen én anderen)dat men iets leert én iets voorkomen kan.

En inderdaad Cthulhu,géén algemeen duikverbod maar een soort sterrenstelsel die aanduid wat de geschiktheid van de duikplaats is voor wie.

• Johnnyboy

Deelnemer
    17 april 2005 om 15:38

We zijn vanmorgen met HW van 10u00 gaan duiken op De Punt. Inderdaad een drukte van brandweer met boot en enkele politieagenten.
    Volgens hen is het ongeluk gebeurt vanaf een bootduik. Het buddy-paar zou in het water gesprongen zijn zonder buddy-lijn en zonder zich degelijk te bevestigen aan de ankerlijn.
    Bij het dalen zou (de vermiste duiker) teken gedaan hebben van pijn in de oren en de ankerlijn losgelaten hebben, met alle gevolgen van dien.
    De tweede duiker (paniek of niet ???) heeft blijkbaar zijn jacket afgeworpen (????) en snel naar de oppervlakte gestegen (afvoer van caisson). Volgens de politie werd de jacket met fles reeds gisteren gelokaliseerd (op de bodem).

• kingo

Deelnemer
    17 april 2005 om 16:17

Ben 100% akkoord botervisje met je mening.Is in ieders voordeel.Hoe spijtig ik het ook vind wat er gebeurd is.

• grote vis

Deelnemer
    17 april 2005 om 16:56

inderdaad Botervisje en Kingo ,
    de ware toedracht en omstandigheden van een (bijna)ongeval openbaar maken is een MUST !!!
    zo kunnen andere duikers er van leren
    en zo kunnen ongevallen onder dezelfde omstandigheden voorkomen worden !!!

informatie , kennis , probleemsituaties en oplossingen doorgeven en delen met anderen …
    daar is iedereen bij gebaat !!!

de “tekkies” hadden dat jaren geleden al begrepen
    wanneer er zich bvb een probleem of een ongeval voordoet met een bepaalde RB ,
    wordt daar over gesproken MET IEDERE GEBRUIKER en naar oplossingen gezocht

bij het sportduiken (in vlaanderen) ligt dat anders
    als er zich een ongeval voordoet mag je dat niet aan de grote klok hangen ,
    je mag niet naar de omstandigheden vragen ,
    je mag zeker niet vragen of er fouten werden gemaakt ,
    WANT DENK TOCH EENS AAN DE NABESTAANDEN !?

ieder ongeval is er één teveel en ieder slachtoffer is er één teveel !
    ik betuig mijn diepste medeleven aan alle nabestaanden van het slachtoffer van een duikongeval !!!
    maar bedenk dat over een ongeval , omstandigheden en fouten praten ,
    anderen hetzelfde leed kan besparen !!!

teveel wordt de vraag naar info hier bestempeld als sensatiezucht
    (kijk maar naar de topics van vorig jaar)
    SPIJTIG !!!

• Donald

Deelnemer
    17 april 2005 om 17:05

“”Ik zou graag eens weten hoe warm het water moet zijn om kunnen verder te zoeken , want volgens de officiele uitleg zijn daarvoor de zoekakties gestopt.
    Als je het zo bekijkt ben je beter af met amatuers die dag en nacht in warm of koud water gaan duiken””

Is dat echt de officiele uitleg of is dat de officiele uitleg die iemand heeft gehoord van weer iemand die het heeft van een vriend die iets op cafe heeft horen vertellen maar juist ni alles goed verstaan heeft omdat hij te veel pinten ophad ???

Als de brandweer niet genoeg duikers heeft kan ze zo maar niet zeggen duik maar wat langer ,die gasten hangen ook vast aan de arbo wetgeving . Als elke beschikbare duiker zijn X duiken op X diepte en tijd per 24 uur gedaan heeft die hij volgens het systeem mag doen dan is het natuurlijk gedaan met zoeken. De kou zal daar voor weinig tussen zitten aangezien die gasten met droogpakken duiken ’tis die gasten hun job dus je kan ook ni verwachten dat die hun gezondheid en leven te veel in gevaar gaan brengen om een lijk te zoeken .

• blue

Deelnemer
    17 april 2005 om 17:17

Ik versta dat dus echt niet hé, al die duikongevallen…
    En we krijgen nooit de oorzaken te horen.

Op zo’n plaatsen als Gorishoek lijkt mij dat essentïeel dat alle duikers te weten komen wat daar nu juist fout is gelopen. Waar, hoe, waarom,…

Anders kan het zijn dat het volgende week weer prijs is.
    Ik kan daar dus echt niet bij. We kunnen er toch maar uit leren.

Nu ist zo van: er is daar iets gebeurd… en de kous is af.
    Niemand leert er iets uit, integendeel…

Als ze dat nu eens analyseren en openbaar maken, dan kunnen we er iets uit leren de volgende keer dat we op de punt int water gaan. En niet constateren als er zich een incident voordoet.

Het beste voor de nabestaanden is toch dat de ware toedracht aan andere duikers wordt kenbaar gemaakt, zodat zij kunnen veiligere duiken. En als daar fouten zijn gebeurd, so be it. Iedere duiker maak wel eens fouten, maar we moeten er uit leren.
    En uit je eigen fouten en zeker die van anderen leren kan een pakske levens sparen dat kan niet anders.

Dat is toch niet normaal dat het daar in april altijd prijs is op Gorishoek.
    We horen ervan, maar eigenlijk zouden we van elk ongeval een analyse moeten kunnen lezen.
    Zodat wij die problemen niet tegenkomen of althans in gedachte hebben.

(en ik vind het niet terecht dat mensen zeggen dat het een vorm van ramptoerisme is, integendeel, die mentaliteit daar komen we geen stap verder mee… En kunnen ze er binnenkort weer één uitvissen)

mvg

• Jacky Shark

Deelnemer
    17 april 2005 om 17:18

Donald, dat is de uitleg van de gazet(in het Zondag’s krant van vandaag maw).Het zou te koud zijn in het water om verder te zoeken dus!!!De reporters horen vaak iets”waaien” en zonder echte kennis van zaken gaan ze een verhaal neerpotten over de hoe en de waarom dat iemand zonder zuurstof is gevallen en dat hij koolzuur bellen heeft opgelopen e.d…en dat BW nie meer in het kaad water mogen vertoeven, terwijl daar in de buurt sportduikers met al dan geen droogpakken gewoon aan het duiken zijn…uitnodiging tot ergernis om ons”bondsblad” te citeren…
    De echte feiten liggen vaak elders te zoeken, maar daar horen we naderhand niks van!!! en het grote publiek nog minder.
    Toen ik nog in de mijn werkte was ik bij de reddingsbrigade. Van overal de wereld hadden”we” toegang tot de oorzaken van mijnrampen, om iets van te leren. Bij duikongevallen daarentegen zwijplicht, niks zeggen, en zich”tevreden”stellen met de zevers van dagbladen…

Page 1 of 5

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader