Duikforum Duikforum Medisch Hartslag verlaagd als je apnea oefeningen doet ?

• Creator
    Discussie

Pladijs
    Participant

Ik heb ondervonden dat mijn hartslag naar 30 per min. daalt als ik mijn adem meer dan 1 minuut of langer inhoud. Is dit normaal en waarom is dat zo ? Ik veronderstel dat dit met iedereen zo is…. is dat soms een overlevingsreflex van het lichaam ?

• Hartslag verlaagd als je apnea oefeningen doet ?

Jenn reageerde 17 jaar, 9 maanden geleden 5 Leden · 9 Reacties
  • Donald

Deelnemer
    12 maart 2005 om 09:57

ja dat is normaal ,Bradycardie of vertragen van het hart begint +- 20 sec na dat het gezicht ondergedompeld wordt.Het is een natuurlijke reflex ,rond de mond en neus zitten sensors die de bradycardie veroorzaken .Door die reflex kan je langer je adem inhouden dus je kan wel zeggen dat het een soort overlevingreflex is .

• Jenn

Deelnemer
    12 maart 2005 om 11:57

Is er meer informatie te vinden over dit onderwerp nl.Bradycardie en adem inhouden?

• Donald

Deelnemer
    12 maart 2005 om 12:16

http://www.apnea.nl/ ga naar online information center

er zijn genoeg freedive site’s dus ga daar eens kijken, alles over je adem inhouden kan je daar vinden

• Pladijs

Deelnemer
    12 maart 2005 om 16:34

bedankt voor de informatie .. 😉

• DiveNow

Deelnemer
    15 maart 2005 om 10:43

Voor de liefhebber van Freediving, we hebben een aantal hele goede boeken over Freediving in ons boeken bestand. Oa. van Pepin, Pelizzari en in bestelling Mayol.

Hierin worden oa. de oefeningen uitgelegd.

• dennisv

Deelnemer
    15 maart 2005 om 12:31

uiteraard is de bradycardie niet enkel een gevolg van de duikreflex (snuitreflex) maar ook van de relaxatie en inactiviteit. Als je echt stil zit en niet ademt, daalt je hartslag. Het ademhalen zelf is een activiteit waarbij je hartslag in kleine mate stijgt als je inademt (spieractiviteit van thoraxheffers). Uitademen is passief (normale uitademhaling wel te verstaan) dus daar zal de hartslag niet door stijgen.

• Jenn

Deelnemer
    15 maart 2005 om 17:37

Als Donald gelijk heeft dan krijg je al bradycardie bij gewone persluchtduiken?

• Donald

Deelnemer
    15 maart 2005 om 18:10

Natuurlijk heb ik gelijk.. 😉

• Jenn

Deelnemer
    15 maart 2005 om 18:20

Ik was het vergeten 🙂

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader