Duikforum Duikforum Medisch oren klaren

• Creator
    Discussie

jef
    Deelnemer

is voor een probleem, als ik ga duiken te nemo.
    Hoe komt dat eigenlijk? ik die nooit problemen heb bij het duiken om te klaren ,bij nemo al 2 keer en niet onder geraken of toch nauwelijks en dan op den duur een beetje met veel moeite toch naar 6 dan 7 en toch 10 meter . na de duik en’s anderendaags last en een drukkend gevoel rond de trommmelvlies ? iets geforseerd?.wat is dat eigenlijk ? een prop door koude? en wat is er daar allemaal van waar met die olijfolie en azijn alsook ontsmetting alcohol? wat doen die zogezegde keuken middelen en tegen wat is dat goed wanneer te gebruiken , hoeveel maal der dag .
    helpt zoiets bij geklaren van de oren zoja toch graageen beetje uitleg alvast bedankt.

• oren klaren

jef reageerde 17 jaar, 6 maanden geleden 5 Leden · 6 Reacties
  • Toontje

Deelnemer
    9 maart 2005 om 09:16

De klachten nadien: absoluut iets geforceerd…..
    Een mogelijke oorzaak: normaal dalen we af via de bodem en is je lichaam horizontaal en hoofd iets gekanteld om vooruit te kijken. Hierdoor zorg je dat je buis van eustachius goed vrij komt. Wat vaak gebeurt bij een afdaling ala nemo : je ligt minder horizontaal en kijkt naar beneden (naar de bodem) waardoor het moeilijker wordt om via de buis van eustachius lucht in je oren te krijgen om te klaren.
    De oplossing die bij mij goed helpr: allereerst op je houding letten (horizontaal en niet voeten naar beneden) en tijdns klaren omhoog kijken.
    Geen idee of dit voor jou ook het probleem/oplossing is maar proberen kan altijd…
    Succes!

• SVp

Deelnemer
    9 maart 2005 om 11:38

Die zure druppels en olie etc. dienen enkel voor bescherming van de gehoorgang voor mensen die makkelijk last hebben van infecties van de gehoorgang. De buitenkant van het oor dus. Aan de binnenkant doen die middeltjes absoluut niks.

Het enige wat belangrijk is om te kunnen klaren is de plek waar je buis van Eustachius in je keel/neusholte komt. Dingen die jou kunnen helpen zijn een andere houding zoals Toontje al zei, maar ook een royale portie neusspray als Flixonase, Rhinospray, Dexa-Rhinospray, etc. right on the spot (op voorwaarde dat je niet met een verkoudheid of andere slijmproblematiek zit !).

Mvg.,
    SVp

• Luc Dupas

Deelnemer
    9 maart 2005 om 12:27

Ik denk dat het gewoon een “pech”-combinatie is van een aantal factoren:
    – warme/vochtige omgeving waardoor de slijmvliezen al wat opzwellen,
    – die eerste 10min “spelen” waar je al wat vrijduiken gaat doen en je reeds je oren wat zit forceren,
    – nadien tijdens de “echte” duik proberen tegen de opwaartse kracht van de stijgende bellen van je voorgangers in toch proberen met het hoofd lager dan rest naar beneden te palmen… Heel dikwijls ga je (ik toch) omdat je geen loodgordel hebt verplicht zijn helemaal uit te ademen aan de oppervlakte om zo de eerste meters te kunnen zakken (er zit toch nog altijd een klein beetje lucht in die jacket, die je trouwens ook nog niet gewoon bent), en dan zit je meer te focusseren op g.v.d. zonder lood toch onder te geraken en klaar je allicht wat te laat (en dat gaat trouwens best moeilijk met lege longen).

Probeer een volgende keer tijdens die eerste 10min “spelen” geen vrijduiken te maken. En dan nadien “in het echt” rechtstandig te zakken, en reeds aan de oppervlakte te klaren, d.w.z. al “extra” druk binnen in je oor op te bouwen zodat je de eerste meters al zonder veel klaar-problemen kan zakken.

• weva

Deelnemer
    9 maart 2005 om 22:43

Zelf heb ik dit ook meegemaakt, normaal heb ik geen probleem om te klaren, maar in nemo wel. Telkens na de vrijduik naar 10 meter had ik pijn aan mijn oren. Zoals Toontje het reeds vermeld ligt dit aan je houding. Nu doe ik geen vrijduiken meer in nemo en heb ik ook geen last meer van mijn oren.

• jef

Deelnemer
    12 maart 2005 om 17:03

Beste Weva,toontje, luc dupas welnu je ’t schrijft, ja ik denk dat dat de reden is horzontaal zaken ,naar beneden kijken enz.ik ga zeker de volgende keer anders naar beneden en weet jullie het wel te schrijven in ieder geval bedankt en sorry voor het late antwoord ik lees niet alledagen met e-mail

• jef

Deelnemer
    12 maart 2005 om 17:04

sorry svp ook merciekens

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader