Duikforum Duikforum Reizen Mozambique/Zuid-Afrika

• Creator
    Discussie

Clownvisje
    Deelnemer

Wij zouden graag een gecombineerde reis maken naar Mozambique/Zuid-Afrika. Met gecombineerd bedoel ik een bezoek aan de Wildparcs + duiken.

Heeft er iemand ervaring, info of raad hierover.

Alvast bedankt

• Mozambique/Zuid-Afrika

Nathalie de Lange reageerde 16 jaar, 6 maanden geleden 9 Leden · 17 Reacties
  • movieman

Deelnemer
    8 februari 2005 om 15:37

clownvisje,

Als je even geduld heb ga ik je hier uitgebreid over kunnen briefen!
    Ik vertrek vrijdag naar Johannesburg waar we enkele dagen het Kruger park aandoen, om erna ommidelijk Mozambique in te rijden waar we ons voornamelijk gaan bezighouden met duiken!
    We hebben alles zelf geregeld, en weten ook nog niet helemaal waar we allemaal gaan terecht komen!
    Op 3 maart zijn we terug!
    Uiteraard zijn tips voor ons ook altijd welkom!

Bruno
    http://www.vui.be

• rafvr

Deelnemer
    8 februari 2005 om 22:03

wij waren vorig jaar april/mei in mozambique
    in Inhambane gedoken in barra reef – divecenter in het resort. een aanrader en niet duur (wel best op voorhand boeken – check ZAfrikaanse vakantie)
    ook bazaruto archipel is een absolute must (bus naar vilankulo is wel een paar uur, en je kan daar beter niet in Vilankulo blijven, neem gewoon de eerste de beste boot of met het divecenter – er is in vilankulo wel een vlaams koppel dat een restaurant uitbaat) – duiken met vilanculos dive charters 082-856 270 (Renoir) of zoals ik met Odysea 082-82 37 02 (Stuart) of 082-781 713 (Ben & Nicky)

soit, bijna overal geraak je gemakkelijk waar je moet zijn – vraag gewoon wat rond en je vindt altijd wel wie je moet hebben
    vooral zuid-afrikanen runnen de business, ook allemaal ok materiaal en zo
    mozambique is echt super en nog tamelijk ‘onontgonnen’. maar verschiet niet als je de grens met zuid-afrika oversteekt, want je komt in een ander continent. en je hebt er wel wat meer tijd nodig 🙂

veel plezier!

• RenaatD

Deelnemer
    9 februari 2005 om 14:40
  • Clownvisje

Deelnemer
    4 maart 2005 om 15:32

Dag allemaal,

Effe refreschen in de hoop op reacties

• Pavamo

Deelnemer
    4 maart 2005 om 16:30

Alléé vooruit dan,

gisteren morgend terug in ons ondergesneewde belgenland neergestreken,
    da was geen klein temperatuurschokske deze keer zekers !
    Na een vijfdaagse rondrit in een game resorts van een bevriende Zuidafrikaan
    verder doorgetrokken met de landrover naar Maputo in Mozambique, het verschil tussen
    Zuidafrika en Mozambibique was al na de eerste meter over de grenspost merkbaar.
    Qua infrastructuur staan ze ook nog een streepke achter op de Zuidafrikanen, een autostrade met een gat van 1 meter doorsnee en 30 a 40 cm diep is eerder regel dan uitzondering, wreed goe voor de schokdempers van den auto en voor de rug, maar het help accuut tegen in slaap vallen achter het stuur !
    Na een overnachting in Maputo verder door gereden naar Tofo Bay, een kleine 500km noordelijker gelegen.
    Na 25km werden we reeds door de eerste corrupte politieagent tegen gehouden, 100.000Mtc moeten betalen die hij doodleuk in zijn zak stak,
    maar we kregen onze papieren terug ( mijn medepassagier had zijn gordel nie aan, terwijl er aan de overkant 10 tallen wagens paseerden waar ze soms wel met zen 15 inzaten )
    Maar corruptie is de gewoonste zaak van de wereld in Mozambique, ware het de gordel niet, dan vinden ze wel een ander excuse om je geld af te troggelen.

Bon, na een 8uur rijden toch in Tofo Bay beland ( een gemiddelde snelheid van 62.5km/h, nie slecht voor Mozambique )en ons daar in het duikcentrum annex lodge ingeschreven voor de volgende dagen verblijf en duiken uiteraard.
    Op de eerste duik was het reeds bingo, een 5 tal manta’s lieten zich gedurende gans de duik bewonderen aan het poetsstation, de manta fobie was woor mij en Bruno hiermee voorgoed opgelost. Op de terugweg nog even een pitstop gemaakt om met een walvishaai rond te zwemmen en daarmee zat onze eerste Mozambique onderwaterervaring er reeds op. De volgende duiken waren niet veel anders, dagelijks manta’s ( ben maar gestopt met tellen hoeveel ) en regelmatig een walvishaai op de terugweg. Het visleven is zeer rijk, grote scholen en een grote varieëteit aan macroleven (naaktslakken,garnalen,bladvissen enz..)
    Watertemperatuur was extreem aangenaam, 28 a 29 graden en de tocht naar de verste duikplaats met de zodiac was maximaal 30 minuten (… welke meer dan ver genoeg was om de eerste dag reeds zo rood als een tomaat te verbranden )
    Na 7 dagen duiken en op advies van enkele Zuidafrikaanse duikers terug de wagen ingestapt en naar het diepe zuiden gereden (Ponta do Ouro) omdat het daar volgens hen ” toch zo schoon ” was om te duiken.

Ja man, de weg terug tot aan Maputo kenden we reeds, het laatste stuk van Maputo tot Ponta do Ouro heeft echter alles overtroffen, amper een goeie 100km te overbruggen, maar daar hebben we dan wel 4uur over gedaan ( das dus gemiddeld. 25km/h )
    Een grote zandweg waarbij onze 4×4 het op bepaalde momenten zelfs moeilijk kreeg ( … en ikke warm )
    Duiken in Ponta viel echter dik tegen, omdat het vlak tegen de grens van Mozambique ligt tref je hier bijna uitsluitend (rijke) Zuidafrikanen aan , het duiken viel daar na onze schitterende ervaringen in Tofo echter sterk tegen, pover visleven, slecht zicht en veel te druk.
    Slechts 2 duiken gedaan maar we vonden het de moeite niet om daar te blijven rondhangen en zijn dan ook na de 2de duik in de namiddag vertrokken richting de grens van Zuidafrika ( … slechts 5km, maar wel weer door het zand en de duinen )

Als afsluiter nog 2 duiken gedaan in Protea Banks (Shelley beach, 140km ten zuiden van Durban ) bullshark garantie, voor de raggedtooth shark was het jammer genoeg het verkeerde seizoen.

Besluit: duiken in Mozambique is ongekend en waarschijnlijk miskend door de meeste Belgische duikers, wie droomt van manta’s en walvishaaien hoeft geen fortuin neer te
    tellen om naar Galapagos of Yap en Palau te gaan.

ikke volgend jaar terug gaan denk ik !
    Foto’s staan binnenkort op de webpagina voor de geeintresseerden.

GreetZzz…
    Pavamo

• duikprinsesje

Deelnemer
    4 maart 2005 om 16:35

en hoeveel kost het? georganiseerde reis of op individueel gedaan?

• movieman

Deelnemer
    4 maart 2005 om 17:47

Wij hebben dit individueel gedaan, maar je kan een bijna gelijkaardige reis boeken bij Diveaway zie http://www.Xplore360.com hier geven ze je zelf 1000 euro terug als je geen manta of walvishaai hebt gezien, maar geloof me dat geld zal je niet terugkrijgen dat garandeer ik je (om de simpele reden dat je ze beu gekeken zal zijn na enkele duiken)

Ben zelf van zin om in november een nieuwe trip naar daar te doen zoek nog enkele slachtoffers om mee te gaan.

Bruno
    http://www.vui.be

• Jacky Shark

Deelnemer
    4 maart 2005 om 17:52

Oh-la-la…’ t is “gevaarlijk” wat ge daar zegt.
    Een “haai” die zit te watertanden om zijn neven uit Mozambique te mogen begroeten..

• duikprinsesje

Deelnemer
    4 maart 2005 om 17:56

ik ga met geen mannen op reis :-)))

• movieman

Deelnemer
    4 maart 2005 om 18:31

hahaha dus Christof is geen man!
    Ik zal het hem is zeggen!

• duikprinsesje

Deelnemer
    4 maart 2005 om 18:42

doe maar… hem niet teveel opmaken hé tegen mij, de komende 8 dagen :-)))

• movieman

Deelnemer
    5 maart 2005 om 15:33

wa brengt dat op voor mij?

Bruno

• duikprinsesje

Deelnemer
    5 maart 2005 om 16:22

dat hij nog met je op reis mag gaan? :-)))

• movieman

Deelnemer
    5 maart 2005 om 16:38

Christof mogen? wie ga hem tegen houden? toch geen prinsesje zeker! Zelf een koninging kan hem niet tegenhouden om met mij weg te gaan!

Bruno

• duikprinsesje

Deelnemer
    5 maart 2005 om 16:38

we zullen zien hé… :-)))

• GuntherP

Deelnemer
    5 maart 2005 om 17:46

Hi Bruno,
    Mozambique staat ook op m’n shortlist (Birma: 2004,Mozambique,zuid-west Australie). Heb sterke interesse om mee te gaan. Heb je details rond je trip in november.

Gunther

• Nathalie de Lange

Deelnemer
    14 maart 2006 om 17:59

Hallo,

Wilde even melden dat we weer gaan starten met het nieuwe seizoen in Mei.
    Bijna iedere 3 weken rijden we 3 weekse safari’s naar Swaziland, Mozambique en Kruger Park. De combinatie van wildparken, het Mozambiquaanse leven, tropische stranden, soms kamperen en soms een hut slaat erg aan. We doen een verscheidenheid aan activiteiten zoals paardrijden, surfen en vissen, zeiltochtjes en Bounty eilanden en maakt het ook interessant voor een eventuele niet duikende partner. Ik hoef hier bijna niet te melden dat de wereld onder water wel heel erg spectaculair is. We hebben in de afgelopen 4 jaar 26 reizen uitgevoerd en al 24 keer manta’s gezien en 22 keer walvishaaien. En dan komen we standaard nog dolfijnen, schilpadden, veel koraalvissen en naaktslakken tegen. En zelf 2 keer Dugong! Je snapt dat we blij zijn met die statistieken. Tijdens de reis volgen we de Mozambiquaanse kust, bezoeken Maputo en de Unesco stad Inhambane, we zeilen op een dhow, bezoeken de tropische Bazaruti Archipel, maar met de nadruk in Mozambique dus op duiken. 7 Dagen hebben we om bellen te blazen.Heb je interesse, kijk even op http://www.compasstravel.nl. De reis is vanaf €1600 en dat is voor 3 weken, incl vlucht, transport, begeleiding, accommodatie, entreegelden, zeiltocht per dhow.
    Groetjes, Nathalie

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader