Duikforum Duikforum Medisch grote longen

• Creator
    Discussie

Marcel
    Deelnemer

Dat duikers met een gote longinhoud meer lucht verbruiken dan anderen vind ik niet meer dan logisch.

Stel, een duiker met een longinhoud van 8 liter. Is in conditie en zeer rustig onderwater. Toch verbruikt hij veel. Vanwege die 8 liter. Kan deze duiker zijn verbruik laten dalen en is dit raadzaam ? Volgens mij dus niet.

• grote longen

htweeo reageerde 17 jaar, 1 maand geleden 21 Leden · 38 Reacties
  • Luc Dupas

Deelnemer
    26 januari 2005 om 23:53

’t Is toch niet omdat je auto een grotere brandstoftank heeft dat ie meer gaat verbruiken?

’t Is toch niet omdat je per keer dat je diep (!) inademt meer lucht binnen kan krijgen je ook effectief meer gaat verbruiken?
    Het verbruik hangt van veel dingen af… je conditie, wat je aan het doen bent, je embolisme, je totale spiergewicht (de O2 moet ook dienen om die dingen aan de praat te houden), enz. enz. enz. maar niet rechtstreeks van je longinhoud…

• pyjamaduiker

Deelnemer
    26 januari 2005 om 23:54

Hij Zal altijd zijn longinhoud van 8liter blijven behouden en kan deze niet kleinder maken volgens mij ,en waarom zou hij??
    Als hij wat opervlakkiger gaat ademen misschien ,maar zou dat zeker niet aanraden en zelf afraden .
    Weet wel dat je luchtverbruik naar beneden gaat als je veel duikt ,kan dat hier nu goed zien wie veel duikt hangt niet na 40 minuten aan de oppervlakte

• Jacky Shark

Deelnemer
    26 januari 2005 om 23:59

…ik maakte in het verleden tijdens mijn duiken apnΓ©es(teldde 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10)in ademen dan weer tot 10 tellen enz:resultaat- laag verbruik…gevolgen daarna- schitterende hoofdpijn…dacht soms dat mijn kop ging ontploffen. Op de Noordzee een keer dacht ik dat ik ging kapot gaan. Nu doe ik dit niet meer, de CO2 is naar het schijnt de schuldig van deze hoofdpijn. Gewoon je ritme volgen en regelmatig duiken en rustig blijven en het verbruik zal vroeg of laat dalen.

• Jacky Shark

Deelnemer
    27 januari 2005 om 00:03

…ik heb steeds een portefeuille met 1000 Euro’s erin ( stel dat dit zo is maar het is niet zo)
    Mijn portefeuille kan tegen, het is ervoor gebouwd…ik leef gelijk een Ollander en de 1000 euro’s blijven steeds in het portefeuille…
    Ik leef zoals een amerikaan en ik verbruik mijn euro’s volgens een snel tempo…snap ge wat ik bedoel? 1000-1000= 0 …Simpel hΓ©…

• Luc Dupas

Deelnemer
    27 januari 2005 om 00:40

@Pyjama: een normale mens gebruikt bij normale ademhaling maar een fractie van zijn vitale capaciteit (VC, maximale longinhoud)! Per keer dat een normale volwassen mensen ademt, als je rustig bent, gaat er ruwweg maar 1.5liter in/uit je longen… of je nu een VC van 5, 6 of 8 liter hebt… Het is niet de grootte van je longen die je luchtverbruik bepaalt maar de rest van je lichaam en de zuurstofnood daarvan. Typisch is het wel zo dat v.b. een getrainde atleet een grotere VC heeft dan een “modale burger” en dat laat hem dan, tesamen met v.b. zijn typisch ook hogere VO2max (een maat voor de conditie), wel toe om hogere en meer langdurige piekbelastingen te leveren… maar ’t is niet “omdat” zijn VC groter is dat zijn luchtverbruik groter is…
    Onrechtstreeks is er wel een koppeling met de longinhoud want iemand van 1.50m en 50kg zwaar zal allicht wel kleinere longen hebben dan iemand van 2m en 100kg zwaar, en die laatste zal allicht wel meer verbruiken omdat ie meer “te onderhouden” heeft… maar nogmaals, ’t is niet “omdat” je grotere longen hebt dat je meer verbruikt… πŸ˜‰

@Marcel: als iemand perfect rustig is onderwater, in goede conditie is, perfect uitgetrimd is en niet constant moet zitten palmen om zijn diepte te houden, degelijk materiaal heeft, voldoende duikervaring heeft, enz. enz. enz. … en toch nog “veel” verbruikt… tja… dat zal dan gewoon betekenen dat die persoon voor zijn metabolisme in gang te houden nu eenmaal meer zuurstof nodig heeft, en zoals Jacky zegt, alles wat je dan gaat doen om kunstmatig het luchtverbruik omlaag te halen (zoals ‘skip breathing’) zorgt er alleen maar voor dat zijn lichaam eigenlijk te weinig zuurstof krijgt om goed te functioneren, met v.b. barstende koppijn en andere neveneffecten als gevolg… en dan beleef je ook geen fun meer aan het duiken he…

• Luc Dupas

Deelnemer
    27 januari 2005 om 01:05

Oeps… zie net dat ik in mijn eerste reply “embolisme” ipv “metabolisme” geschreven heb… dedjutoch… was daarstraks op dat moment net bezig in mijn Rode Kruis-cursus wat te lezen over angor pectoris, hartinfarct, embolie… tja… dat komt ervan als je twee dingen tegelijkertijd wil doen… ;-(((

• Lazy Charles

Deelnemer
    27 januari 2005 om 06:51

Ik heb slechts een vier liter longonhoud, ben 1m80 en weeg iets tussen de 85 en 95kg. En toch ben ik meestal de grootste luchtverbruiker van de ploeg. Het zal dus wel met iets anders te maken hebben dan met longinhoud denk ik.

• sid

Deelnemer
    27 januari 2005 om 08:55

marcel
    ‘skip breathing’ en ‘shallow breathing’ zoals dat in modern nederlands noemt zijnabsoluut af te raden: koppijn. en omdat je de co2 nt goed wegwerkt, gebruik je op op de totaliteit vd duik nt zo veel lucht minder. ook met uw 8L moet je goed ademen vanuit je diafragma, en geen lucht sparen.

• Luc Dupas

Deelnemer
    27 januari 2005 om 09:46

@Marcel: wat je wel kan proberen, en wat ik reeds een aantal keren bij duik(st)ers met een wat hoger luchtverbruik met succes heb toegepast, is een simpele ademrelaxatietechniek in combinatie uiteraard met een rustige en rustgevende duiktechniek… Want veel mensen ‘denken’ wel dat ze rustig zijn onderwater maar als je dan v.b. de spot van hun lamp in het oog houdt zie je die toch wel behoorlijk zenuwachtig heen en weer flitsen, enz…. Bovendien zijn veel mensen met een wat hoger luchtverbruik onderwater behoorlijk ‘bezig’ met hun luchtverbruik en zitten ze zich daar in op te jagen…

Duiktechniek… wel… heel simpel… rustig en kalm duiken, echt goed kijken of je buddy perfect uitgetrimd en zo horizontaal mogelijk in het water hangt, veel kijken overal, speuren naar kleine leuke dingetjes, veel dingen rustig aanwijzen, de aandacht van je buddy gaande houden zodat ie gewoon ‘vergeet’ dat ie ook nog aan het ademen is…

Ademrelaxatietechniek: begint reeds boven water en dient om je zowel voor de duik, als tijdens de duik, heel rustig te maken/houden… heel simpel overigens… langzaam en gelijkmatig gedurende 10-15sec inademen… adem 2-3sec ophouden en dan vooral langzaam gedurende 15sec (of nog trager) uitademen… Probeer het maar eens, je voelt gewoon dat je relaxer/rustiger wordt, en dat gecombineerd met een rustige ‘dobberduik’-techniek geeft in sommige gevallen behoorlijk spectaculaire resultaten bij je buddy… πŸ˜‰

• Mork

Deelnemer
    27 januari 2005 om 10:16

Luc,

Door vroegere luchtwegenproblemen ben ik eens bij iemand gesukkeld die mij ademhalings-
    technieken heeft aangeleerd.
    Inademperiode 3 perioden uitademperiode 5 to 6 perioden.
    Ik doe dit nu al quasi uit gewoonte en heb dit ook al aan andere duikers met groter
    luchtverbruik aangeraden en met succes.
    Door langer uit te ademen wordt je rustiger en dan wil ik ht nog niet hebben over
    de berekening in tijd hoeveel keer je meer zou inademen bij 50/50.

Mork

• Luc Dupas

Deelnemer
    27 januari 2005 om 10:40

YEP! ’t Is inderdaad vooral het rustig en langzaam uitademen waar het grote verschil zit… πŸ˜‰
    En er zijn nog extraatjes die je ‘gratis’ erbij krijgt… zoals v.b. door langzaam en rustig uit te ademen maak je minder grote luchtbellen in het water en schrik je de vissen ook minder af…

• FatCat

Deelnemer
    27 januari 2005 om 10:52

Puntjes op de i:

De juiste ademtechniek is geen 3-takt, maar een 4-takt:

inademen met gebruik van het middenrif
    korte pauze
    langzaam uitademen
    korte pauze

Bij de pauzes moet je er op letten dat je je glottis niet dichtklemt. Je moet gewoon met je borstspieren en je diafragma je longen “openhouden”. Als je glottis niet open is, kan de lucht niet weg bij een eventuele opstijging EN dan ben je niet ontspannen. Eigenlijk moet je heel, heel lichtjes uitademen tijdens de pauzes.

Volg een introles yoga of tai-chi om te leren ademen. Of ga anders een ernstige gevechtssport volgen (geen judo, daar leren ze gewoon niks met betrekking tot ademhaling). Is ook goed voor de algemene conditie.

• RenaatD

Deelnemer
    27 januari 2005 om 11:36

Mij hebben ze ooit de raad gegeven om je tong te krullen en zo het mondstuk wat te blokkeren, waardoor je trager gaat uitademen (meer weerstand) en zo je verbruikt doetb dalen… Het werkt als je erin gelooft πŸ˜‰

• Trico Traco

Deelnemer
    27 januari 2005 om 11:52

• blue

Deelnemer
    27 januari 2005 om 11:56

lol die technieken… gewoon rustig in en uitademen is toch de enige juist manier…
    ademen net zoals boven water… niet?

• wendy

Deelnemer
    27 januari 2005 om 11:59

yep
    vind ik ook
    ik zou alleen maar beginnen te hyperventileren denk ik
    en dat kan ik onder water best missen
    groetjes

• Luc Dupas

Deelnemer
    27 januari 2005 om 13:31

@TT: met de juiste ademtechniek wordt je EN rustiger onderwater en ga je meer genieten van je duik, en ga je als neveneffect ook minder lucht nodig hebben en dus minder verbruiken.. EN ga je bovendien dieper in- en uitademen en dus je longen veel beter ventileren dan door meer en ondiep in/uit te ademen en een betere ventilatie is net wat je nodig hebt tijdens de decostops… πŸ˜‰

@Wendy, Blue: “ademen net als boven water”… inderdaad… alleen… heel wat duikers slagen daar niet in en zitten zich onnodig op te jagen over hun luchtverbruik en gaan daarmee dan nog onrustiger worden en meer verbruiken, enz. enz. enz. … Het finale doel, met een ’truc’ (of je dat nu Prana Yoga of wat dan ook noemt), is gewoon rustiger te worden onderwater… meer niet…

• Lazy Charles

Deelnemer
    27 januari 2005 om 16:14

Allemaal goed en wel, maar als je je rustig voelt en je verbuik blijft heel hoog, hoe los je dat dan op?

• Marcel

Deelnemer
    27 januari 2005 om 16:17

Inderdaad Lazy Charles, da was’t ook wat ik wilde weten.

• blue

Deelnemer
    27 januari 2005 om 16:43

ik veronderstel… niet dan

• HD

Deelnemer
    27 januari 2005 om 17:19

Een grotere fles aanschaffen denk ik.

Ik ben het eens met fat FatCat zegt. We moeten terug “leren” ademen.
    Dat is iets wat ik nog overgehouden heb aan mijn Didgeridoo lessen (soort blaasinstrument, wie’t niet kent moet maar een google raadplegen).

Ergens tijdens het opgroeien heeft de middenrifademhaling moeten plaatsmaken voor borstademhaling (naar’t schijnt goed te zien bij babytjes, waar je ’t buikje ziet bewegen als ze ademen heeft hij ons wijsgemaakt)
    Toen hebben we op de twee manieren moeten spelen en ik moet zeggen dat er toch wel een redelijk verschil is in energie dat je er moet insteken. De middenrifademhaling zelf gaat gemakkelijker en is langer vol te houden tijdens het spelen.’t Is alleen een grappiger zicht als ge een buik of tien ziet dansen πŸ™‚

• Luc Dupas

Deelnemer
    27 januari 2005 om 17:33

De manier van ademhalen is en blijft een zeer belangrijke factor… veel en relatief ondiep ademen zal zorgen voor een groot luchtverbruik maar is vrij inefficient omdat je veel lucht “nutteloos” zit te verpompen… beter wat minder dikwijls maar rustiger en wat dieper in/uitademen en zo een betere ventilatie van je longen verkrijgen…

Maar ergens is er uiteraard een ondergrens he, een minimale hoeveelheid die je lichaam nodig heeft, en daar mag je niet onder gaan want dan zit je van de ene apnea naar de andere te gaan met barstende koppijn als gevolg, enz.!
    Hoe bepaal je die minimale hoeveelheid? Een heel simpele mogelijkheid is v.b. een relaxe duik te doen in NEMO… gewoon als het ware heeeeeeeeeeeeel rustig dobberen en wat rondkijken onderwater, en op basis van je verbruik en diepteprofiel dan je SAC (Surface Air Consumption) berekenen. En als je bij die SAC dan 50% bijtelt zit je min of meer op wat je SAC zou moeten zijn in openwater, bij een duik zonder al te veel zware inspanningen… Als je in de praktijk daar nog behoorlijk boven zit is dat een teken dat je toch nog niet “rustig genoeg” bent in openwater, of inefficient duikt (v.b. slecht uitgetrimd, of een configuratie met veel teveel waterweerstand, foute houding tov de stroming, enz.), en dat los je alleen maar op door veel, door heel veel, te gaan duiken, met een ervaren buddy die je in het oog kan houden en dingen kan bijsturen en raad geven…
    Maar maak je AUB geen “zorgen” over je luchtverbruik, het is niet de moeite om daar van wakker te liggen, er zijn nu eenmaal mensen die wat meer, of die wat minder, verbruiken… that’s life… πŸ˜‰

• dukie duke

Deelnemer
    27 januari 2005 om 18:41

ben nog maar kort duiker en mijn eerste duikjes in de zomer dook ik met mijn 12 litertje ook een uurop 20 meter en dan zat ik nog niet op reserve maar het resultaat was dat je na de duik barstende koppijn had en dat was het nu ook niet waard dus nu adem ik iets meer door en heb geen koppijn meer en beleef veeeel meer fun aan mijn duiken met een iets kortere duiktijd dan wel uiteraard.

dukie

• Stropken

Deelnemer
    27 januari 2005 om 21:54

N’en Dafalgan nemen VOOR je gaat duiken!!!

• Jellyfish

Deelnemer
    27 januari 2005 om 22:33

wanneer je niet diep genoeg inademt, zal je niet genoeg O2 binnenkrijgen (dode ruimte) en niet genoeg CO2 uitwassen. CO2 stapeling geeft normaal een verhoogde bloedstroom naar de hersenen, en een verhoging van de druk in je schedel, wat ook tot hoofdpijn kan leiden. te lage O2 en te hoge CO2 zijn aparte verschijnselen met allebei vervelende neveneffecten.

dus diep ademen (dode ruimte beperkt houden) en niet te snel,anders ben je al gauw aan het hyperventileren,wat ook niet de bedoeling is.

ik denk dat het niet verstandig is om allerlei trucjes uit te proberen bij het ademen, want je lichaam zal,wanneer je rustig en ontspannen duikt waarschijnlijk aangeven wat het nodig heeft. wanneer je een zwaardere inspanning doet zal je teugvolume (volume dat je per ademhaling ademt) automatisch toenemen,zo ook je ademritme.

hierin zijn ook in rust enorme verschillen van persoon tot persoon.
    men rekent in normale omstandigheden ongeveer 8 – 12 ml per kilo lichaamsgewicht.
    dus voor een persoon van 50 kg is dit ongeveer een halve liter per keer.

ademritme is varierend tussen 9 en 16 keer per minuut.

dus diezelfde persoon van 50 ademt vb 12 x 500ml = 6 liter per minuut (in rust)

uiteraard loopt dit op bij stress,angst,inspanning,….

best niet te veel op fixeren tijdens het duiken, geniet van wat je doet en ziet, de rest volgt wel vanzelf.

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader