Duikforum Duikforum Medisch sinussen

• sinussen

Jacky Shark reageerde 17 jaar, 5 maanden geleden 9 Leden · 10 Berichten
  • king

Deelnemer
    20 december 2004 om 19:28

Heb me over 2 maand een droogpak aangeschaft,heb een kap van BARE.
    Maar tijdens men eerste minuut nu bij het afdalen(5°) heb ik enorm veel pijn op men sinussen door het temperatuur verschil.Daarna gaat dat pijnlijk gevoel over.
    Nu men vraag!!!
    Kan dat kwaad; op termijn die” koude “tov de sinussen?

• Blinker

Deelnemer
    20 december 2004 om 19:53

King , iedereen die in koud water duikt zal je kunnen bevestigen dat dit normaal is , dus maak je maar geen zorgen . Of dit eventueel gevolgen heeft op termijn , kan ik je niet zeggen , dat is eerder voer voor artsen .

• koen24

Deelnemer
    20 december 2004 om 20:07

Artsen raadden het natuurlijk af(alé mij toch), wat wel een groot verschil geeft, is gebruik maken van een sinusband.

• roger

Deelnemer
    20 december 2004 om 20:23

Of koude (droge of natte) een probleem kan zijn voor sinussen ???

Neen: tenzij je al vooraf last had van chronische sinusitis.

Of hoe dacht je dat de eskimo’s die in de winter in een omgeving leven van -80° C speciale sinussen hebben ???

Dus: gezonde sinussen hebben geen last van koude .

(N.B.: Over acute sinusitis zwijgen we hier, want daarmee mag je sowieso niet duiken.)

Nu, ben je zeker dat die pijn van de koude was ?
    Ik heb enkele weken geleden ook zo’n BARE kap gepast: zeer soepel materiaal, goede seals en grote nek- en schouderstukken om het water buiten te houden, maar … zonder enige “verluchting” met het risico dat als je bij het afdalen je oren klaart er in het binnenoor een grotere druk ontstaat terwijl je buitenoor op lagere druk blijft !
    Een soort reverse blok dus, maar dan bij het afdalen.

Een beginnend duiker, maar volleerd dokter.

• Toontje

Deelnemer
    20 december 2004 om 22:07

Hi King,

Zorg altijd dat je kap helemaal aansluit aan de bovenkant van je bril. De bare kappen kunnen soms iets naar achter schuiven als ze niet toegeritst zijn (mijne in ieder geval). Maar als ik zorg dat de rand zover mogelijk aansluit op mijn masker is de koude in de eerste minuut een stuk minder.
    Duikze

• king

Deelnemer
    21 december 2004 om 16:54

Bedankt voor de info vrienden duikers 😉

• Jellyfish

Deelnemer
    2 maart 2005 om 00:35

soms kan je kou ook als pijn aanvoelen,omdat sommige gevoelszenuwen zowel pijn,druk,temperaturr,tast,ed registreren. sommige zenuwen zijn ook verantwoordelijk voor een vrij groot gebied,bijvoorbeeld het hele aangezicht. vandaar dat een onsteking van de sinussen soms het gevoel van tandpijn kan geven,ook al is er niets mis met je tanden zelf.

ik denk dat hier niet zo eenvoudig antwoord op te geven is,maar dit kan er wel voor iets tussen zitten denk ik.

• stach

Deelnemer
    2 maart 2005 om 09:31

zonder enige “verluchting” -> ik heb bare droogkap en daar zit verluchting op hoor. bovenaaan dat “zilverkleurig” rechthoekje. bij de “natkappen” zitten daar 3 gaatjes bij de droog niet maar systeem werkt anders.
    je moet bovenaan eens samenduwen en de lucht ontsnapt (het strandbal systeem). ale zo is het toch bij de mijnen en ik denk nu niet dat dat een speciale is

• badboy

Deelnemer
    2 maart 2005 om 10:11

King,
    zijde zeker dat ge geen hoofdpijn hebt de donderdagmorgen van teveel te palmen
    Groeten

• Jacky Shark

Deelnemer
    2 maart 2005 om 10:40

Over welke sinussen dat er hier wordt gesproken(voorhoofd, kaak…)werd niets over gezegd.
    Een 5 tal jaren geleden heb ik mijn sinussen laten “opkuissen” door een NKO arts.Ik had last van chronische sinusitis(alle sinussen vol etter, dus geen lucht erin of amper). Gevolge:
    ik kon duiken zo goed als altijd, een beetje met een branderig gevoel, maar ja, ’t ging.
    Mijn “geurorgaan” was wel op non-actif, steeds een ettergeur, maar ja, ik was eraan gewoon.
    Na de operatietje, alles perfect…sindsdien, gn problemen meer. Dus is het best wat me betreft om even een NKO arts raadplegen, en zijn advies volgen(opkuissen bvb).
    Ik had vooral last in het begin van de sinus tussen mijn rechteroog en bovenkaak bij het afdalen…daarin zat nog wat ruimte voor lucht, de rest was gewoon vol(de scanner heeft dit duidelijk laten zien, alles was grijs van de etter).

Weergave: 1 - 10 van 10 reacties

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader