Duikforum Duikforum Off-topic Vraagje voor de led en elctronice experts

• Vraagje voor de led en elctronice experts

SVp reageerde 5 jaar, 5 maanden geleden 5 Leden · 15 Berichten
  • Cthulhu

Lid
    1 augustus 2015 om 20:19

Niets met duiken te maken…en het moet dus electronica experts zijn (webbie, kan jij de titel aanpassen?)

Ik heb een probleem met de stuureenheid/drivers van het linker-ledachterlicht van mijn Peugeot. Als ik mijn lichten aansteek branden de leds niet, als ik rem echter wel.
    Ik heb al de stuureenheid van linker- en rechterachterlicht verwisseld en dan werken ze wel (links dus, maar dan werken ze rechts niet).
    Het is dus niet de voeding of de leds zelf.

Weet er iemand een adres waar ik hiervoor kan langsgaan? Hoe dichter bij Gent, hoe liever.
    Of is er iemand hier op het forum die me kan helpen?

• SVp

Lid
    1 augustus 2015 om 21:06

Ik ken geen fluit van auto-elektriciteit, maar kom. 🙂
    Zodat ik het goed zou begrijpen : zijn het dezelfde LED’s die zowel standlicht als remlicht maken, maar dan met verschillende licht-intensiteit ?
    Als je de stuureenheden omwisselt dan verschuift het probleem mee, dus we mogen aannemen dat die de dader zijn.
    Hoe ziet zo’n stuureenheid er uit ? Zijn de componenten daarvan zichtbaar of is dat ingegoten ?

• Cthulhu

Lid
    1 augustus 2015 om 21:16

Remlicht en gewoon licht zijn idd. dezelfde leds.

De componenten zijn ingegoten in een plastiek doosje.

• SVp

Lid
    2 augustus 2015 om 00:31

Dan kan ik tot mijn spijt niks voor je doen …

• Cthulhu

Lid
    2 augustus 2015 om 17:52

Inzoverre ik weet zitten er weerstanden in dat doosje. Kan er aan de hand van de waarden die je uitleest bij de eenheid die wel werkt zoiets niet maken?

• serge1974

Lid
    2 augustus 2015 om 19:53

In dat doosje zitten iets meer electronische componenten dan enkel weerstanden spijtig genoeg.
    Aan de hand van je probleem lijkt het er op dat je 2 kringen ingebouwd hebt zitten, 1 voor klein licht en eentje voor groot licht.
    Er zitten ook componenten in om de leds op overspanning te beschermen en te hoge stromen.

Zou je dat kastje dan niet beter bestellen bij peugoet, dan heb je geen gedoe achteraf 🙂

• Cthulhu

Lid
    2 augustus 2015 om 21:12

De lichten komen niet van Peugeot (gelukig maar, want Peugeot rekent prijzen aan alsof hun onderdelen van goud gemaakt zijn…).

Ik ben ondertussen op zoek of ik ze ergens via internet kan bestellen.

• Baksteen

Lid
    2 augustus 2015 om 22:23

Hoeveel vragen ze voor een stuurmodule ? Ik heb persoonljk niet de ervaring met peugeot dat ze gekke prijzen vragen eerlijk gezegd.

• Pressure Freak

Lid
    2 augustus 2015 om 23:13

Als ge nu eens uw eigen diagnose goed zou overlezen? Wat denk je daar van? Als je je module van kant verandert en het probleem verhuist mee dan zit het probleem niet id voeding van het stuurcircuit noch het vermogenscircuit, noch id achterlichten maar in t component dat je van kant doet wisselen. Misschien nieuw stuurapparaatje bestellen voor de kapotte kant.

• SVp

Lid
    3 augustus 2015 om 00:15

Sturing van led’s gebeurt aan de hand van stroom, niet aan de hand van een weerstandsgeregelde spanning.
    Als ze dat met weerstandjes zouden regelen, dan had je de helft van de tijd geen licht, en van zodra je alternator goed aan de slag gaat zou alles *poef* zeggen.
    Het is allicht maakbaar, maar ik vrees dat je aan 5 euro per uur al snel over de prijs van zo’n module gaat.
    Denk aan metingen doen, uitvogelen hoe die boel werkt en bouwen van een solied circuit met printplaatje …

• SVp

Lid
    3 augustus 2015 om 00:15

Autokerkhof ?

• Cthulhu

Lid
    3 augustus 2015 om 00:21

euh Pressure, daar hebben we het dus over, hé.

Aangezien de LED lichten niet van Peugeot zijn, kan ik daar geen stuurmodule bestellen, Baksteen. Een vriend van mij had nog een stuurmodule liggen van een ander LED licht, maar die kon ik niet gebruiken want er komen meer draden uit dan bij de mijne (allez, dat denk ik toch. Maar de stekker is ook anders, doordat er meer draden zijn).

• Cthulhu

Lid
    3 augustus 2015 om 14:04

SVp schreef:
    Autokerkhof ?

Ik heb aanvraag lopen bij rekup.net

• Cthulhu

Lid
    9 augustus 2015 om 00:11

Helaas nog altijd geen enkel resultaat. Dus begin ik me af te vragen of ik die andere module toch niet kan gebruiken: er komen wel 2 draden meer uit, maar er waren ook meer leds aan te sturen. Als ik dus 2 draden niet gebruik zou dit geen probleem mogen geven, want de waarden zouden hetzelfde moeten zijn.

Of toen ik hier nu dat mijn kennis van die dingen nogal beperkt is en dat het toch beter eerst uitgemeten wordt?

• SVp

Lid
    10 augustus 2015 om 00:24

Sowieso safety first !
    Stuur eens een mailtje naar Pressure Freak, die kent alles van auto’s !
    Met wat sjans heeft hij ook toegang tot manuals en weet je wat je moet weten.

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu