Duikforum Duikforum Discussie / Algemeen Kaart + overzicht duikplaatsen nu beschikbaar

• Kaart + overzicht duikplaatsen nu beschikbaar

Kirby Morgan updated 1 month ago 18 Members · 36 Posts
  • streep

Member
    9 juli 2015 at 15:09

Als ik naar duikplaatsen rij, heb ik de gewoonte om de GPS coordinaten in de GPS in te geven (vind ik veel handiger dan straatnamen). Eens aangekomen had ik soms moeite met het overzicht te houden van waar een andere duikplaats in Zeeland lag tov waar ik dan stond.
    Mijn persoonlijke mening is dat de uitvouwbare “Duikkaart Zeeland” van NOB, andere bestaande kaartjes op sommige websites of smartphone apps niet handig, toepasbaar of overzichtelijk genoeg waren voor mij.

Daarom heb ik een kaartje gemaakt van all duikplaatsen + vulstations + ziekenhuizen/recompressiekamers in Zeeland, waar ik op de achterzijde dan een lijst met alle GPS coordinaten of adressen print.
    Omdat het nuttig was voor mezelf en enkele anderen, dacht het hier nu ook te delen.

Op https://goo.gl/CgYWrp vind je:
    1) Duikplaatsen-alfa.pdf:
    – duikplaats nummer
    – alfabetisch gesorteerde lijst van alle duikplaatsen (soms meerdere benamingen, zoals bij duikplaats 81)
    – GPS coordinaten voor de duikplaats
    – aanduiding of je al dan niet buiten tij kan duiken (enkel voor Oosterschelde)
    – rijtijd vanuit Antwerpen (tel er iets bij als je van Brussel of elders komt, mijn excuses voor zij die niet over Antwerpen rijden)
    – max haalbare diepte (ik heb ze zelf niet allemaal uitgetest en ik weet dat dit soms niet mooi zou zijn (niets te zien) of niet haalbaar (LW) )
    – adres van vulstations in Zeeland en Belgie + aanduiding of deze 24/7 beschikbaar zijn of late weekend opening hebben
    – adres + telefoonnr van ziekenhuizen in Zeeland
    – adres + telefoonnr openbare recompressiekamers in Belgie en Nederland

2) Duikplaatsen-num.pdf
    Hetzelfde, maar gesorteerd op de nummer van de duikplaats

3) Duikplaatsen-kaart.jpg
    – hoge kwaliteit A4 JPG (3000 × 2076)
    – aanduiding locatie van elke duikplaats+nummer in Zeeland (volgens de voor mij meest courante duikplaats naam)
    – kleur-groepering in Grevelingenmeer/Oosterschelde/Veerse Meer/Westerschelde
    – aanduiding locatie van alle vulstations in Zeeland + vermelding adres
    – aanduiding locatie + adres/telefoon gegevens van ziekenhuizen/recompressiekamer in Zeeland

4) Duikplaatsen-gesloten.pdf
    – Overzicht van tijdelijk & permanent gesloten duikplaatsen. Permanent gesloten duikplaatsen zijn uit de lijst & kaart gehaald, tijdelijk gesloten blijven gewoon staan.

Onder het motto “niets of niemand is perfect behalve jij”, hoor ik het heel graag als iemand suggesties heeft; foutjes ontdekt in de GPS coordinaten; een ontbrekende duikplaats opmerkt; een andere duikplaats-benaming kent die door meer dan 20 mensen gebruikt wordt 😉 ; een nieuw of gesloten vulstation, …
    Ik heb besloten geen vermelding te maken indien een duikplaats tijdelijk gesloten is, dus die blijven er gewoon tussenstaan zonder opmerkingen (bijv Zeelandbrug).

Deel het gerust verder binnen jullie clubs, leg een paar (kleuren)printouts in het clublokaal of bij clubduiken, … – immers hoe meer mensen er baat bij hebben – hoe beter.
    Deel zeker ook de link https://goo.gl/CgYWrp zodat ze steeds de laatste versie downloaden.

• VF

Member
    9 juli 2015 at 15:25

Ik kom in de home folder van mijn eigen drive terrecht, heb je toegang gegeven voor de map/bestand?

Edit: Nope, het ligt aan de proxy op het werk :). Ziet er goed uit!

• JoDeMey

Member
    9 juli 2015 at 15:32

Super handig. Zeer erg bedankt om dit overzicht te maken!

• streep

Member
    9 juli 2015 at 15:34

@VF: lijkt dat er (ook) iets mis was met de permissies van die link, heb de link aangepast naar https://goo.gl/CgYWrp – bedankt om het zo snel te melden!

• Luc Dupas

Member
    9 juli 2015 at 16:07

Mooi werk Dagmar!

Daarnaast is er natuurlijk ook al jaren http://www.torpedo.be/Duikstek_112.pdf beschikbaar, maar beter teveel dan te weinig info he.

• Watervrouw1

Member
    9 juli 2015 at 16:07

Super handig!
    Bedankt om het te delen.

• SVp

Member
    9 juli 2015 at 16:24

streep schreef:
    Daarom heb ik een kaartje gemaakt

Knap hoor ! Mooi initiatief !

• Aquacanis

Member
    9 juli 2015 at 16:37

Streep…gij zij goe bezig. Bedankt zal zeer handig zijn 2 duimen omhoog

• Burns

Member
    9 juli 2015 at 16:50

Handig! Waarvoor dank.
    Keetenweg evenwel maar 25 meter max? Dan moet ik dringend mijn computer eens laten nakijken;-)

• streep

Member
    9 juli 2015 at 17:13

Bedankt voor de positieve reacties, leuk om te lezen dat het nuttig is voor anderen!

@Burns: Heb daar zelf nog niet gedoken, maar las inderdaad 25m op http://duikplaatsen.be/duikplaatsen/duikplaats.aspx?dpid=105

Wat is de maximumdiepte die jij daar recent op je duikcomputer hebt afgelezen?

Dan pas ik het aan voor de volgende publicatie.

• merlinX

Member
    9 juli 2015 at 20:19

Bij deeezer bevestigd: Aaaantwerp is het centrum van de wereld, misschien zelfs van het universum? ;-))

• SVp

Member
    9 juli 2015 at 22:08

De maximum diepte wordt bij duikplaatsen feitelijk alleen vermeld om aan te duiden wat je er KUNT doen.
    Dat gaat dan om de vraag : “kan ik op de plaats een verplichte diepduik voor mijn zoveel-sters brevet doen”.

• streep

Member
    9 juli 2015 at 22:21

SVp schreef:
    De maximum diepte wordt bij duikplaatsen feitelijk alleen vermeld om aan te duiden wat je er KUNT doen.
    Dat gaat dan om de vraag : “kan ik op de plaats een verplichte diepduik voor mijn zoveel-sters brevet doen”.

Inderdaad, dat was ook het doel van die vermelding te maken. Het is inderdaad zeker niet altijd de aangewezen diepte voor een duikplaats zo mooi mogelijk te beduiken 😉

• Lima

Member
    10 juli 2015 at 06:55

Heel goe bezig.
    Ik hoop dat je dit weekend enkele exemplaren bij hebt om te delen.

• streep

Member
    10 juli 2015 at 09:20

Lima schreef:
    Heel goe bezig.
    Ik hoop dat je dit weekend enkele exemplaren bij hebt om te delen.

Ik zal er een paar rond een Ricard fles leggen 😉

• kvp

Member
    10 juli 2015 at 10:02

streep schreef:

@Burns: Heb daar zelf nog niet gedoken, maar las inderdaad 25m op http://duikplaatsen.be/duikplaatsen/duikplaats.aspx?dpid=105

Wat is de maximumdiepte die jij daar recent op je duikcomputer hebt afgelezen?

Dan pas ik het aan voor de volgende publicatie.

Diepte bij Stavenisse Keetenweg (of Stavenisse Parking zoals ik het ken) is ongeveer 40m. Om dieper te gaan moet je echt ver zwemmen.
    (Als ik het linkje volg dat je in je post zette, kom je uit bij Stavenisse boothelling. Als je daar doorklikt naar Keetenweg zie je max diepte 50m, maar dat heb ik er nooit gevonden!)

• streep

Member
    10 juli 2015 at 10:40

kvp schreef:
    Diepte bij Stavenisse Keetenweg (of Stavenisse Parking zoals ik het ken) is ongeveer 40m. Om dieper te gaan moet je echt ver zwemmen.

Bedankt! Ik pas Stavenisse Keetenweg aan naar max diepte van 40m voor de volgende versie!

• Marc VB

Member
    10 juli 2015 at 19:53

Vulstation
    Ekeren Eetcafe Ballantines Klein Hagelkruis 62-64 2180 Ekeren

Dit station is 24/7 open maar de compressor draait niet tussen 22u00 en 7u00.
    In die tijd kan je alleen vullen van de buffer, buffer leeg => ?????

Op de website van de eigenaar staat nog altijd 24/7
    Ik was er om 6u30 en kon niet vullen.
    Vraag de eigenaar om info.
    http://www.vulstationekeren.be/
    0496/18.16.87 of email naar info@vulstationekeren.be

Prima werk al die lijsten samenstellen.

• viercuub

Member
    11 juli 2015 at 14:29

KNAPPE JOB !!! bravisimo !!!

• streep

Member
    13 juli 2015 at 09:52

@Marc VB:
    Bedankt voor de info, dat wist ik zelf niet! Als ik alles wat beknopt wil houden (A4), is het moeilijk om er veel commentaar bij te zetten… Maar eventueel zet ik het er zo bij in de volgende versie:

• bubbling

Member
    14 juli 2015 at 08:30

http://www.onderwatersport.org/Actueel/Nieuwsberichten/tabid/90/articleType/ArticleView/articleId/1772/Duiklocatie-Buitencentrum-Veere-84-niet-langer-toegankelijk.aspx

1 lokatie die weer van de lijst geschrapt kan worden. sinds gister verboden daar nog te duiken.

als er staat max dieptes bij verschillende kaartjes dan is het vaak de diepte waar je dan echt in de vaargeul zit.
    voorbeeld; ankerplaats bij bruinisse op de beschrijving staat diepte 7 m, we hebben daar tot aan de vaargeul boei gedoken en daar was het nog steeds net geen 2 m diep. zo is het op meerdere plekken. dus als je hier naar 7 m wil zit je dus in de vaargeul.

een mooi overzicht. veel werk aan gehad om de gps erbij te zoeken lijkt me zo.

ik heb wel enkele plaatsen waar ook niet gedoken mag worden; westbout 46, roompot 48, neeltje jans 47 is al jaren verboden gebied en haven middelplaat 19 en springersdiep 20 dat is surfersgebied. daar wil je dus echt niet duiken als je geen zin heb om een surfplank in de nek te krijgen.

• SVp

Member
    15 juli 2015 at 10:09

bubbling schreef:
    veel werk aan gehad om de gps erbij te zoeken lijkt me zo.

Dat gaat op http://www.gpscoordinaten.nl/bepaal-gps-coordinaten.php wreed goed vooruit hoor.

• streep

Member
    15 juli 2015 at 13:17

@bubbling:
    Bedankt voor de info!
    Ik pas Ankerplaats aan naar 2m en verwijder duikplaats 84, 46, 47 en 48 van de lijst.

Duikplaats 19 & 20 laat ik staan, je opmerking is terecht en nuttig – maar moeilijk om die mee op de lijst te krijgen (plaatsgebrek). Als de organiserende ADV of duikleider info over de duikplaats opzoekt, staat het daar ook bij.

GPS coordinaten heb ik grotendeels van andere handige duiksites overgenomen en dan omgezet naar een formaat dat de (mijn) auto gebruikt, waarbij ik ze aanpas adhv de coordinaten die ik ter plaatse aflees voor sommige duikplaatsen. Er zitten ongetwijfeld nog wat meters afwijkingen in, die ik graag hoor van mensen die de lijst gebruiken! Maar veel zal die afwijking nooit zijn, je geraakt er zeker mee op de duikplaats 🙂

• streep

Member
    16 juli 2015 at 20:36

V1.1.1 gepubliceerd op dezelfde https://goo.gl/CgYWrp met volgende wijzigingen:

– Stavenisse Keetenweg van 25m naar 40m gebracht
    – Commentaar “tssn 22u-7u enkel rest bufferinhoud” toegevoegd bij vulstation Ekeren
    – Vulstation Camping De Zeester toegevoegd op kaart alleen
    – Vulstation “Hoogenboom Aqua Diver Shop” toegevoegd
    – Ankerplaats bij bruinisse (Grevelingen) aangepast van 7m naar 2m
    – Duikplaatsen 46, 47, 48 en 84 verwijderd van overzicht en kaart en naar ‘permanent gesloten’ gebracht
    – Duikplaatsen 31,32, 33, 49 blijven in het overzicht & kaart staan – maar opgenomen in de lijst van ‘tijdelijk gesloten’ duikplaatsen
    – Vulstation HCV hernoemd naar Huis Cuylaerts Vosselaar vulstation en 24/7 vermelding toegevoegd
    – extra PDF aangemaakt met gesloten duikplaatsen
    – Links zijn nu ook links die je kan aanklikken
    – nog een paar kleine layout wijzigingen

• viercuub

Member
    17 juli 2015 at 10:59

@streep:wat een WERKBEEST!! gelukkig nog ne duiker ook !!!!grtjs jean

• jonathan

Member
    17 juli 2015 at 11:51

mooi werk, DANK

• streep

Member
    19 oktober 2015 at 15:51

Ik heb zojuist v1.2 online gezet, met enkele wijzigingen. Voor de mensen die feedback gegeven hebben omtrent mogelijke wijzigingen of correcties: Dikke merci!! Keep them coming!

v1.2 nu op https://goo.gl/CgYWrp

Wijzigingen v1.2:
    – 300bar beschikbaarheid toegevoegd voor vulstations
    – GPS coordinaten aangepast voor Tetjes, Sint Annaland
    – Duikplaats Zilveren Schor tijdelijk (tot 2017) gesloten
    – Op kaart locatie Gorishoek de Punt en Veenblokken omgedraaid
    – Duiklocatie 78 Wrak van den Boer toegevoegd
    – Enkele duikplaatsnamen aangepast naar duikgids van Zeeland
    – Stavenisse Duikplaatsen gecorrigeerd (kaart, coordinaten en verwarrende dubbele naam weggehaald)
    – Stuivenberg caisson eruit gehaald, want ze behandelen daar geen deco-ongevallen meer
    – Ziekenhuis Lievensberg hernoemd naar Bravis

• streep

Member
    3 november 2016 at 18:42

Versie 1.2.1 staat nu online op https://goo.gl/CgYWrp, met enkele kleine wijzigingen. Deel de documenten gerust verder binnen jullie club of duikvrienden, zoals gewenst.
    Bedankt voor de mensen die feedback doorstuurden!

Wijzigingen v1.2.1:
    Coordinaten Putti’s place / Zeelandbrug aangepast
    Vulstation Het Keeten toegevoegd
    Vulstation Schakel verplaatst naar Deehoeve bij Shell

• streep

Member
    8 januari 2021 at 12:40

Versie 1.3 staat nu online op https://goo.gl/CgYWrp

Ik heb enkele kleine aanpassingen omtrent vulstations & duikplaatsen gemaakt.

Suggesties blijven welkom, ik maak met plezier aanpassingen!

• Beheerder

Administrator
      9 januari 2021 at 11:36

Heel mooi werk met veel nuttige informatie. Zou het leuk zijn om deze informatie hier op Duiken.be beschikbaar te stellen voor de leden middels een menu knop en een aparte pagina op het forum?

• streep

Member
        10 januari 2021 at 13:21

Uiteraard, helemaal geen probleem. Ik heb je een DM gestuurd ook.

• macojoje

Member
    26 januari 2021 at 12:36

Zeer knap gedaan. Bedankt voor de bruikbare informatie. 👌

• streep

Member
      27 januari 2021 at 18:32

Met plezier gedaan, blij te zien dat het nuttig is!

• Kirby Morgan

Member
    27 januari 2021 at 00:10

Hallo Streep,

Ik heb nog een vulstation in België :

Scuba Shop Pittem, Fonteinstraat 10, 8740 Pittem (woe gsloten)

Groeten,

Kirby

• streep

Member
      27 januari 2021 at 18:46

Bedankt Kirby!

Voorlopig had ik me beperkt tot een NL overzichtje op een handige kaart om alles te visualiseren. Ik heb Belgie er niet bijgezet (geen duikplaatsen/ziekenhuizen/vulstations). Van hetgeen ik hoorde was daar minder nood aan, gezien de meesten hun vertrouwde vulstation of Belgische duikplaats snel leren kennen – en vermits bijv het aantal steengroeves beperkter zijn en het van andere duikplaatsen duidelijk is waar ze liggen (ze liggen ook veel verder van elkaar, dus minder verwarring over waar de put van Ekeren & Zilvermeer liggen bijv).

Als wij Belgen gaan duiken op een nieuwe plaats in NL, is het daarentegen wel eens handig om te kijken waar het volgende vulstation ligt en of er een ligt op weg naar je 2e duikplaats. Zelf vind ik het ook handig om gewoon te kijken waar welke van de 92 Nederlandse duikplaatsen ligt en hoe die ligt tov een andere duikplaats – geeft je meteen een visueel idee met welke (gekende) duikplaats je die kan vergelijken. Ook gewoon handig om snel een nabij gelegen duikplaats te kiezen, als je geplande duikplaats niet beschikbaar is (teveel volk, foute wind, teveel golfslag, …).

Voor de 4 Vlaamse putten en 11 Waalse duikplaatsen, bleek daar minder nood rond te bestaan.

• Kirby Morgan

Member
    30 januari 2021 at 12:26

Daar heb je ook gelijk in 😉

Log in to reply.

Original Post
0 of 0 posts June 2018
Now