Duikforum Duikforum Discussie / Algemeen handige duikfles voor vrouwen

• handige duikfles voor vrouwen

kikvorsman updated 1 month ago 16 Members · 37 Posts
  • Lino

Member
    8 juni 2015 at 23:24

Hoi,

Ik wil een duikfles aanschaffen.
    Ik ben niet zo groot: 1m60.
    15L vind ik zelf veel te zwaar. Ik gebruik ook niet superveel lucht en Oosterschelde duiken zijn niet echt aan mij besteed dus ik hou het vooral op meren en steengroeves.
    Mijn mannelijke duikbuddies hebben wel vaak een 15L-fles.
    Nu vraag ik me af welke fles ik best koop: 10L aan 232 bar of 12L aan 232 bar?
    Of toch 10L aan 300 bar maar dan moet ik mijn aansluitingen nog veranderen.
    Een 12L 232 bar in het langwerpig model? Is dat beter/gemakkelijker dan zo’n bommetje?
    Is een 12L fles nog van deze tijd? 🙂
    Wat stellen de ervaren vrouwen voor? Of wat kunnen de mannen die met ervaren vrouwen duiken mij hierover aanraden?

Ik hoor het graag!
    Lisbeth

• beulke

Member
    9 juni 2015 at 07:30

mijn vrouw is een cm kleiner en duikt met een 12l kort model en is daar tevreden mee.

• Alucardje

Member
    9 juni 2015 at 07:46

Mijn vrouw duikt het liefst met een 10l 300bar, maar we kunnen dan ook meestal goed vullen op 300 bar.
    In onze club zit er evenwel nog een kleinere / lichtere; die duikt liefst met een 7/8 liter op 300 bar.

Ik vind 300 bar flessen alleen maar voordelen hebben (minder lood), terwijl er niet mee kunnen zitten heb ik nog nooit problemen gezien met een 10l. Wel met een 12 liter op 300 bar, maar die flessen zijn dan ook enorm lang.

Zoals al vermeld; uitproberen; zoveel mogelijk.het moet uiteindelijk goed passen en comfortabel duiken voor jou.

mvg; Bart

• zeelandrules

Member
    9 juni 2015 at 11:23

Wij zijn vorig jaar overgeschakeld op 300 bar … ikzelf duik met een 10L 300 bar en mijn zoon (15 j) duikt met een 7L 300 Bar
    In theorie is een 10L 300bar hetzelfde als een 15L 200bar maar in de praktijk is er wel degelijk een verschil
    Slechts weinig vulstations vullen effectief op 300 bar meestal zitten ze na afkoeling van de fles tussen de 250 en 285 bar.Om goed te zijn zou een 300 bar fles in 2 keer moeten gevuld worden.

Qua draagcomfort is een 300 bar fles ideaal omwille van zijn kleiner volume dat scheelt mij 3 kg lood mijn zoon duikt zelfs in zoetwater met 1 kg tegen zijn fles byebye loodgordel/loodpockkets.

• Lino

Member
    9 juni 2015 at 13:13

Bedankt al voor jullie reacties.

In verband met de 12L fles aan 232 bar hoor ik dat de langere fles comfortabeler zou zijn dan de kortere (bommetje). Is dit zo?

Even voor mijn begrip: de lange fles van 12L 200 bar is toch net even lang als een lange fles 12L 300 bar, juist?

Bedoelen jullie met te lang zijn dat de 12L net te lang is om comfortabel te gaan zitten omdat deze bij kleine gestalte fel langs onderen uitsteekt? Anderzijds, dan is deze fles ook sneller op de grond bij het uitdoen van de set t.o.v. een bommetje. 🙂

Als ik als vrouw een 12L fles aan 232 bar mee zou nemen dan zal ik ongeveer qua lucht hetzelfde mee hebben als een man aan 15L aan 232 bar. Ik reken dan op het minder verbruiken van een vrouw t.o.v. een man.

Diegenen die flessen aan 300 bar hebben, zijn vermoedelijk vaste klant bij goede vulstations in de buurt en rekenen niet echt op de vulstations aan de duikplekken zelf?

Wat zijn ongeveer de kosten voor omschakeling van basisuitrusting (fles dus uiteraard niet meegerekend) van 200 bar naar 300 bar?

Alvast merci!
    Lisbeth

• beester

Member
    9 juni 2015 at 14:02

Hey Lino… Ik zelf duik meestal met dubbels maar in mijn duikcarriere heb ik de meeste varianten wel op mijn rug gehad (mono 7L, 10L, 12L kort, 12L lang, 15L en dan natuurlijk dubbelsets).

Eigenlijk is ’t redelijk simpel … stabiliteit is afhankelijk van jou zwaartepunt en waar gewicht ten opzichte van dat zwaartepunt ligt. Bij een mens ligt dat zwaartepunt wanneer hij horizontaal in ’t water hangt grossomodo tussen je schouderbladen en je navel (dichter tegen de navel). Hoe verder gewicht van je zwaartepunt ligt hoe meer effect dat heeft en hoe instabieler het je maakt (hefboom).

Een brede fles (15L) ligt verder van jou zwaartepunt en is instabieler dan een smallere fles (7L). Er zijn nog andere variabelen zoals je jacket (een jacket is flexibler/instabieler dan een backplate/wing omdat een backplate echt vast op je rug ligt).

Dus als het stabiliteit is dat je zoekt is een smalle fles inherent stabieler. Van alle opties hier gehoord is een “varkentje” (korte 12L) het instabielst door lengte en diameter.

Qua afweging 300B vs 200B… gebruik de zoekfunctie op ’t forum. Hier is genoeg over geschreven maar in ’t kort:

– Praktisch vul je bijna nooit optimaal 300B tenzij je flessen achterlaat zodat ze 2x gevuld kunnen worden (vullen -> afkoelen -> bijtoppen) of natuurlijk zelf vult. Even snel flesje vullen voor een duik ’s avonds na het werk zit er niet in bij 300B, toch niet als je echt een goede vulling wilt.
    – Moleculair sputteren 300B vullingen ook tegen (vanderwaals). Met andere woorden zelfs al vul je in 2 keer en zegt je manometer 300 b is dat in ademgas echt geen 100b verschil met je 200b vulling.

Dat een stale 300B stabiel zal liggen geloof ik wel… kleinere fles (smaller) die zwaarder is en dicht tegen je rug ligt. Maar zwaar tegen lichte flessen… kan je eindeloos over discussieren… uiteindelijk moet je toch je drijfvermogen compenseren, of je dat doet met lood op je heup, in pockets, als backplate of met een zwaardere fles… tja 🙂

• zeelandrules

Member
    9 juni 2015 at 14:34

Lino schreef:

Bedankt al voor jullie reacties.

In verband met de 12L fles aan 232 bar hoor ik dat de langere fles comfortabeler zou zijn dan de kortere (bommetje). Is dit zo?

Even voor mijn begrip: de lange fles van 12L 200 bar is toch net even lang als een lange fles 12L 300 bar, juist?

Bedoelen jullie met te lang zijn dat de 12L net te lang is om comfortabel te gaan zitten omdat deze bij kleine gestalte fel langs onderen uitsteekt? Anderzijds, dan is deze fles ook sneller op de grond bij het uitdoen van de set t.o.v. een bommetje. 🙂

Als ik als vrouw een 12L fles aan 232 bar mee zou nemen dan zal ik ongeveer qua lucht hetzelfde mee hebben als een man aan 15L aan 232 bar. Ik reken dan op het minder verbruiken van een vrouw t.o.v. een man.

Diegenen die flessen aan 300 bar hebben, zijn vermoedelijk vaste klant bij goede vulstations in de buurt en rekenen niet echt op de vulstations aan de duikplekken zelf?

Wat zijn ongeveer de kosten voor omschakeling van basisuitrusting (fles dus uiteraard niet meegerekend) van 200 bar naar 300 bar?

Alvast merci!
    Lisbeth

De meeste ontspanners met DIN aansluiting zijn 300 bar geschikt heb je nog INT aansluitingen dan moet je naar de duikshop om de beugel te laten verwijderen en er een DIN koppeling te laten plaatsen (zal tussen de 65 en de 100 € kosten denk ik)

wat de vulstations betreft na verloop van tijd weet je wel waar ze goed vullen en waar niet.In zeeland vind je zelfs al vulcontainers met 300 Bar .. meestal vul ik daar zelf en ik hang mijn fles aan als ik bovenkom en top ze af als ik omgekleed ben.

• Kat1410

Member
    9 juni 2015 at 17:26

Ik (1m70) heb heel lang met bommetjes gedoken en ben er nog steeds tevreden over. De lange 12 hangt voor mij teveel op mijn achterwerk tijdens de duik en na 2 herhalingsduiken heb ik dan pijnlijke heupen en rug. Daarnaast dook ik ook regelmatig met een 10 liter 300 bar – heel stabiel en minder lood mee.
    Recent heb ik de 7 en 8 liter 300 bar ontdekt. De 8 liter is te lang, met dezelfde problemen als de 12 l lang.
    Maar de 7 liter 300 bar is zaaaalig om te dragen!!
    Ik doe voornamelijk Oosterschelde duiken en ik kom met die 7 voldoende toe voor de meeste duiken (15 a 20 m diepte). Als ik diepere duiken plan, dan neem ik nog wel mijn bommetje mee.

Zoals meerdere posters voor mij: proberen en beslissen!

• Stroemf

Member
    9 juni 2015 at 18:01

Mijn vriendin duikt met 7l 300bar en is daar super tevreden mee.

• knolf

Member
    9 juni 2015 at 22:35

Mijn vriendin duikt met een 10L / 300 bar carbon fles. Ze moet nu inderdaad wat meer lood meenemen in vergelijking met de 10 L staal waar ze vroeger mee dook maar nu kan ze tenminste het gewicht spreiden zoals ze zelf wil ( gordel, pockets in de jacket, blokje op de flesband, … ). Het werkt voor haar.

• zonnevisje

Member
    9 juni 2015 at 22:54

Als 22-jarige (vrouw) dook ik met een 2x1O l staal.. en droeg die 500 m op mijn rug naar het sluiske aan de Put van Ekeren..

Nu, (30j ouder) ben ik wat wijzer geworden, en heb ik gekozen om mijn rug boven water te sparen.
    Ik ben ook niet groot (1,62m) en dus was/is een lange fles voor mij geen optie.
    Heb dan ook gekozen voor een Carbon 10l /300 bar. Dit is voor mij perfect handelbaar als ik die ga laten vullen zonder hulp van manlief. (in- & uit de auto tillen)
    Zijn fles daarentegen (lange 10l x 300 bar) doet me elke keer vloeken.. want natuurlijk mag die dan ook mee gevuld worden.

Onder water zit die perfect en het extra lood om de carbonfles te compenseren, is dan ook maar een last-minute aangelegenheid.

succes met je keuze !

• Lino

Member
    10 juni 2015 at 20:54

Verdorie!

Nu is er nog meer keuze dan ik voordien kende: 10L 300 bar carbon, 7L 300 bar staal,…
    Ai ai, dat komt niet goed. 🙂

Kat1410 of Stroemf – Nog een vraagje ivm die 7L 300 bar. Met hoeveel liter komt dit ongeveer overeen aan 232 bar?

Zonnevisje – Nog een vraagje i.v.m. de 10L 300 bar. Je spreekt over de lange stalen 10L fles van je man, is die dan langer dan jouw carbon fles van 10L?

Ollie – Ik heb inderdaad al een DIN-aansluiting maar dan moet ik misschien nog een extra onderdeel aanschaffen om 300 bar aan te kunnen?

Thanks!
    Lisbeth

• SVp

Member
    10 juni 2015 at 21:08

Je mag er niet van uit gaan dat de man/vrouw verschillen altijd kloppen !
    Ik ben een kadee van +130 kilo droog aan de haak met de fysieke conditie van een nét overleden ouderling.
    In ons clubke duik ik heel graag met een klein sportief vrouwke waar ge de binnenkant van uw pijpsteel mee kunt kuisen, en die verbruikt pakweg 30% MEER dan ik …
    Een GOV is geen vast gegeven.

• Cthulhu

Member
    10 juni 2015 at 22:19

Lino, een DIN aansluiting voor 200-232 bar heeft 5 windingen terwijl die voor 300 bar er 7 heeft.

• Pressure Freak

Member
    12 juni 2015 at 22:03

10l Carbon! Niet twijfelen! Ik heb gedoken met: 15l staal, 12l staal lang, 12l staal bommeke, 12l iets tussen die 2 in Lanzarote, 10l staal, 12l aluminium, 12l Carbon en 10l Carbon. En nu doe ik 99% met die 10l Carbon, enkel op de NZ pak ik een 12l Carbon. En lood: ik moest met mijn 10l Carbon 2kg meer meenemen dan met mijn 15l staal: 4kg dus met natpak en 8kg met droogpak.

• Pressure Freak

Member
    12 juni 2015 at 22:47

beester schreef:
    (vanderwaals).zegt je manometer 300 b is dat in ademgas echt geen 100b verschil met je 200b vulling.

Dus 300BAR -200BAR is niet gelijk aan 100 BAR?

• UFo

Member
    12 juni 2015 at 23:23

Pressure Freak schreef:

beester schreef:
    (vanderwaals).zegt je manometer 300 b is dat in ademgas echt geen 100b verschil met je 200b vulling.

Dus 300BAR -200BAR is niet gelijk aan 100 BAR?

Adem je BARs of liters?

• SVp

Member
    13 juni 2015 at 00:30

UFo schreef:
    Adem je BARs of liters?

Ik heb vanavond aan 1 bar geademd.
    Tot de barman vond dat het welletjes geweest was.

• Pressure Freak

Member
    13 juni 2015 at 10:45

Ik nog steeds in liter. En als je zou zeggen dat 300bar x 10l niet gelijk is aan 3000 barliter dan zou ik akkoord zijn. Maar beweren dat 300bar geen 100bar verschil is met 200bar vind ik redelijk van de pot gerukt.

• UFo

Member
    13 juni 2015 at 13:07

Pressure Freak schreef:
    Ik nog steeds in liter. En als je zou zeggen dat 300bar x 10l niet gelijk is aan 3000 barliter dan zou ik akkoord zijn. Maar beweren dat 300bar geen 100bar verschil is met 200bar vind ik redelijk van de pot gerukt.

Brilleke kopen?

“zegt je manometer 300 b is dat in ademgas echt geen 100b verschil met je 200b vulling

• Pressure Freak

Member
    13 juni 2015 at 16:02

Brilletje kopen? Voor dat ge zoiets zegt zou je beter checken of ik al geen bril draag.
    En ik denk dat het eerder op uzelf van toepassing is.
    100bar blijft 100bar. Maar als gij het verschil niet kent tussen druk en volume dan is dat uw probleem.
    Nog eens : 300bar-200bar=100bar
    Maar ( Vanderwaals) 300bar x 10l is niet gelijk aan 3.000m3.
    Voor de correcte hoeveelheid, check de curve die Luc hier ergens op t forum gepost heeft.

• beester

Member
    13 juni 2015 at 16:18

Pressure Freak schreef:
    Brilletje kopen? Voor dat ge zoiets zegt zou je beter checken of ik al geen bril draag.
    100bar blijft 100bar. Maar als gij het verschil niet kent tussen druk en volume dan is dat uw probleem.
    Maar ( Vanderwaals) 300bar x 10l is niet gelijk aan 3000m3.
    Voor de correcte hoeveelheid, check de curve die Luc hier ergens op t forum gepost heeft.

Rustig jongens rustig… natuurlijk blijft bar bar seeeeg … muggenzifters 🙂

• UFo

Member
    13 juni 2015 at 18:13

Pressure Freak schreef:
    Maar ( Vanderwaals) 300bar x 10l is niet gelijk aan 3000m3.

Het is niet omdat u een bril draagt dat u geen nood kan hebben aan een beter exemplaar.

Ik heb inderdaad altijd al problemen gehad met het verschil tussen druk en volume. Het zijn mij vrij verwarrende begrippen. Bar, liter,… en dan is hun product plotseling m³. Soms is het te veel voor Corneel. Ik denk dat ik even ga liggen.

• SVp

Member
    13 juni 2015 at 20:24

UFo schreef:
    Ik denk dat ik even ga liggen.

Tot 7 uur tops, want anders gaan we het getij missen !

• beulke

Member
    14 juni 2015 at 17:41

proberen is weten.

ik weet niet van waar je bent maar je mag van mij gerust de fles van mijn vrouw lenen (korte 12), mijn Bi (2*7), een lange 12 en zelfs een 15l (allemaal 235 bar)

300 bar flessen heb ik niet maar mss zijn er wel andere die je deze eens willen lenen.

• Lino

Member
    20 juni 2015 at 10:09

beulke schreef:
    proberen is weten.

ik weet niet van waar je bent maar je mag van mij gerust de fles van mijn vrouw lenen (korte 12), mijn Bi (2*7), een lange 12 en zelfs een 15l (allemaal 235 bar)

300 bar flessen heb ik niet maar mss zijn er wel andere die je deze eens willen lenen.

Ik heb deze week in Mol een 12l bommetje gehuurd. Voor mij voelde dat wel comfortabel. Misschien heeft dat dan ook iets met mijn zwaartepunt te maken. Ik heb nogal stevige benen en achterwerk dus ik heb zo’n vermoeden dat mijn zwaartepunt niet tussen mijn schouderbladen ligt? Jouw vrouw duikt dus ook altijd met een 12l bommetje?

• Lino

Member
    20 juni 2015 at 10:10

Ik merk dat er hier quasi geen vrouwen zijn die gewoon met een 10l 232 bar duiken?
    Waarom niet?
    – Omdat je de duik vaak vroeger moet stoppen omdat je met iemand duikt die veel meer lucht mee heeft?
    – Omdat het niet meer van deze tijd is nu er flessen van 300 bar zijn? 🙂
    – …

PS: ik doe quasi geen Oosterschelde duiken in België, eerder meren en steengroeves.

• Luc Dupas

Member
    20 juni 2015 at 12:09

Lino schreef:
    Ik heb deze week in Mol een 12l bommetje gehuurd. Voor mij voelde dat wel comfortabel. Misschien heeft dat dan ook iets met mijn zwaartepunt te maken. Ik heb nogal stevige benen en achterwerk dus ik heb zo’n vermoeden dat mijn zwaartepunt niet tussen mijn schouderbladen ligt? Jouw vrouw duikt dus ook altijd met een 12l bommetje?

http://www.torpedo.be/300bar.html … het enige (!) wat telt voor je comfort en je ligging onderwater is uiteindelijk het netto onderwater-gewicht van je fles… en als dat goed zit maakt kort/lang, dik/dun, wat hoger/lager, whatever, allemaal geen kneit meer uit.

• Pressure Freak

Member
    20 juni 2015 at 23:28

Luc Dupas schreef:
    http://www.torpedo.be/300bar.html … het enige (!) wat telt voor je comfort en je ligging onderwater is uiteindelijk het netto onderwater-gewicht van je fles

Dat iemand met zo veel duiken zo’n onzin durft te schrijven…

Positionering, gewicht bij volle fles, gewicht bij lege fles, comfort bij t stappen op de dijk, gesleur naar t vulstation, etc zijn allemaal van geen belang?

Weet ge wat Luc: we zullen ons eens samen bij Smits op t terras zetten net na t getij en een keer zien wie er loopt te puffen en te blazen om te vullen bij Octopusy en wie niet. Ik zal met mijn 10l carbon als eerste gaan vullen.

En onder water: ik zink met mijn benen als een baksteen met een 12l carbon maar met mijn 10l lig ik in de perfecte frogkick houding.

Op de dijk: echt lachen die mensen met hun archaische 15l staal van 23,5kg! Precies een bende gehandicapten die zich voort sleuren over de dijk!

• Luc Dupas

Member
    21 juni 2015 at 00:34

Pressure Freak schreef:
    Op de dijk: echt lachen die mensen met hun archaische 15l staal van 23,5kg! Precies een bende gehandicapten die zich voort sleuren over de dijk!

Mooi zo! Ik merk dat ge mijn verhaal/uitleg helemaal hebt begrepen… zo’n stalen 15l met een tarra van 23.5kg is inderdaad een compleet onding… zowel bovenwater als onderwater, dat klopt.

• Luc Dupas

Member
    21 juni 2015 at 01:01

Pressure Freak schreef:
    Weet ge wat Luc: we zullen ons eens samen bij Smits op t terras zetten net na t getij en een keer zien wie er loopt te puffen en te blazen om te vullen bij Octopusy en wie niet. Ik zal met mijn 10l carbon als eerste gaan vullen.

Of we gaan eens een keer bij een resem vulpanelen staan waar ge zelf kunt vullen… en kijken hoe de mensen met een 200bar-fles hun fles helemaal vol kunnen krijgen en die nog altijd vol hebben als ze nadien in het water springen… 🙂

• beulke

Member
    22 juni 2015 at 19:33

Lino schreef:

beulke schreef:
    proberen is weten.

los van het gezever hier : ja mijn vrouw duikt altijd met een 12l bommetje. die lange zijn voor haar korte lijf gewoon te onhandig (zelfs ik duik niet graag met een lange 12 en ik ben 1m80 maar dan wel gezegend met een lang stel poten en een kort (geweldig) bovenlichaam. 😉

Nu nog eens ergens een 10liter fles kunnen testen, dan weet je meteen wat je beter ligt. (al vind ik een 10 liter wel wat weinig, zelfs als je weinig verbruikt maar dat is persoonlijk natuurlijk)

veel succes in je zoektoch (en het filteren van serieuze reacties en gelul 😉 …)

• Lino

Member
    22 juni 2015 at 20:39

beulke schreef:

Lino schreef:
    [quote]beulke schreef:
    proberen is weten.

los van het gezever hier : ja mijn vrouw duikt altijd met een 12l bommetje. die lange zijn voor haar korte lijf gewoon te onhandig (zelfs ik duik niet graag met een lange 12 en ik ben 1m80 maar dan wel gezegend met een lang stel poten en een kort (geweldig) bovenlichaam. 😉

Nu nog eens ergens een 10liter fles kunnen testen, dan weet je meteen wat je beter ligt. (al vind ik een 10 liter wel wat weinig, zelfs als je weinig verbruikt maar dat is persoonlijk natuurlijk)

veel succes in je zoektoch (en het filteren van serieuze reacties en gelul 😉 …)

[/quote

Bedankt Beulke! 😉

• Luc Dupas

Member
    22 juni 2015 at 22:03

Een emailadres zou wel handig zijn zenne Lisbeth… om vb. eens af te spreken om een aantal flessen uit te proberen, vb. een 10liter, een lichte 12liter, een normale 12liter, enz…

• Lino

Member
    6 juli 2015 at 21:36

Luc,

Mijn oog viel op de ‘lichte 12L’. Wat is dat? 🙂
    Mijn e-mailadres lino1081@outlook.com.

Groetjes,
    Lisbeth

• dennisv

Member
    6 juli 2015 at 22:08

• kikvorsman

Member
    11 maart 2021 at 21:19

Hallo Lino,

Bij onze club – KDK- duiken de meeste dames met een 12 liter kort model 232 bar, de lange smalle versie willen ze niet , ’t bommetje bevalt hen beter. Vooral als ze op de bank zitten om hun beurt af te wachten.

Alles hangt af van je luchtverbruik. Als je droog duikt raad ik 12l kort 232bar aan. Nat zou ik gerust proberen met een 10l 232 bar.

Er zijn ook enkele dames die met een 7 a 8 liter 300 bar duiken en die zijn daar geweldig tevreden mee. ( Duiken van ca 1 uur)

Alles hangt af van je luchtverbruik, maar vrouwen verbruiken doorgaans minder lucht. Als je droog duikt raad ik 12l kort 232bar aan. Nat zou ik gerust proberen met een 10l 232 bar.

Over de stabiliteit heb ik nog nooit horen klagen.

Ikzelf duik met een 10 liter 300 bar, je moet die wel in 2x vullen. ( Wij vullen tot 325 bar ttz de eerst keer na afkoeling is het 270 bar en de tweede maal zakt die dan tot 300 bar) Ik zou niets meer anders willen, zeker geen 15l op 232 bar waar ik vroeger ook mee dook , veel te lomp. Dat is goed voor vierkante duiken in de Noordzee. Ik heb ook met 12l 232 bar gedoken maar met die 10l 300 bar heb ik meer lucht en ’t is toch heel handig. Daarmee ga ik ook 30 tot 40 m maar als je dan relatief snel stijgt kan je nog een duik doen van 1 uur en veel vis zien. ( Steengroeve Barges in Doornik)

Wat je zeker niet moet kopen is een carbonfles , je moet dan toch meer lood aandoen en als je veel in zout water duikt is de kans op corosie tussen fleswand en carbon omzwachteling groot doordat kleine barstjes optreden in de carbon en daar kun je niks aan doen. Daardoor gaan die flessen snel op de schroothoop.

Ik hoop u hiermee geholpen te hebben.

Best groeten

Log in to reply.

Original Post
0 of 0 posts June 2018
Now
ajax-loader