Duikforum Duikforum Zicht & Temperatuur Camping Linda

• Camping Linda

JoDeMey updated 1 month, 2 weeks ago 7 Members · 13 Posts
  • Jeroenvv

Member
    22 april 2015 at 08:33

Zondag daar weer voor het eerst gedoken in 2015. Zicht matig tot redelijk.
    Opnieuw het onbekende wrak gevonden, de kans daarop wordt steeds groter (vroeger vond ik het zelden). Bij wrak meter of twee zicht, en langs de strekdam op een meter of 10 ook, daaronder slechter.
    Ik heb in het verleden bij het zoeken naar dit wrak (en er langs zwemmen) een keer een tweede wrak gezien, wat erg fraai was. Kan niet ver weg geweest zijn van het eerste wrak. Kan iemand de koers beschrijven daar naar toe?

• SVp

Member
    22 april 2015 at 22:10

Ik ben daar ooit eens stommelings tegen een wrakje aangezwommen toen we veel te lang veel te ver weg waren met veel te veel deco bij veel te veel stroming en veel te weinig zicht.
    Ik ben er wegens deco maar een minuutje of wat kunnen blijven, maar het was daar wel mooi, dus zeker de moeite om eens naartoe te gaan.
    Eens kijken wat het web biedt :

Ga niet teveel naar het Oosten, want daar vind je alleen maar zand, of je zou een bezoekje moeten willen brengen aan het wrakje van de “Inconnu”. Voor het wrak moet je vanaf het punt, waar de steensoort op de dijk veranderd, een koers uitzwemmen van 60 graden, naar een diepte van zo’n 25 meter.
    (Bron : http://www.orca-bree.be/63/duikplaats/Camping-Linda , zeer waarschijnlijk gepikt van http://static.digischool.nl/bi/onderwaterbiologie/html/duikloka/zeeland/linda.htm )

Er liggen twee wrakken bij camping Linda. De Cornélia YE 121, deze ligt bij
    de ingang van het kanaal, en de Inconnu 8, deze ligt tussen de ingang van de
    haven en het kanaal. De Cornélia YE 121 mag officieel niet op worden
    gedoken, omdat deze in het vaarwater bevind. De Inconnu 8 ligt op een diepte
    bij laagwater van 30 meter. Ik heb hier één keer gedoken maar het wrak heb
    ik niet gevonden. Dus ik kan je niet meer vertellen.
    De Inconnu 8 is een onbekend wrak.

Die Inconnu 8 moet het zijn, hij ligt op ongeveer 28 meter bij laagwater.

Als ik in Divenice Zeeland van Jean-Claude Taymans kijkt moet je op de punt
    het water ingaan en kompaskoers 255 graden volgen. Je kunt ook bij de knik
    het water ingaan maar dan moet je kompaskoers 240 graden aanhouden.

(Bron : http://nl.sport.duiken.narkive.com/bzxFwQ6y/wrak-bij-camping-linda )

Aan de oostelijke zijde is nietsvte zien, behalve een klein wrakje (op 65 graden en op een diepte van ongeveer 24 meter).

(Bron : http://www.duikplaatsen.be/duikplaatsen/duikplaats.aspx?dpid=106 )

Lees zeker ook het verhaal op http://silt-out.blogspot.be/2010/08/wemeldinge-wrakexploratie.html .
    Ik heb die mens gevraagd of hij z’n gegevens met mij wil delen.

• Jeroenvv

Member
    23 april 2015 at 20:42

Hoi Stefan

het wrak vinden gaat steeds beter. Vorig jaar 2 uit 4, en dit jaar de eerste keer raak.

Volg de strekdam voor een minuut of 15 onder water tot je zand tegenkomt. Vooral ondiep beginnen om niet teveel stikstof opbouw te hebben in het begin. Op een meter of zeven diep is die dam al heel leuk

Ga daarna heel even door naar het oosten, en daarna pal naar het noorden. Het is dan ook een kwestie van navigeren op diepte in plaats van alleen een kompaskoers zwemmen. Vind je de diepte daar, kom je min of meer vanzelf bij het wrak: 28 meter bij LW. In een kom.

Het is niet zo simpel als het galjoen (vanaf de trap pal noord), wat ik zelden meer mis, maar ik schat de kans om dit wrak te vinden toch ook meer dan 50% inmiddels.

En dat maakt het momenteel leuker dan het Galjoen 😉

We zagen zondag een buddy paar er boven water op hun rug heen zwemmen en bij de rode boei naar beneden gaan. Die ketting hebben we ook gezien onder water, op een halve minuut zwemmen van het wrak.

Maar… wat mij toch boeit is dat tweede wrak waar ik eens per toeval uitkwam. Was denk ik ook een meter of 26 diep (ik denk HW) en lag echt niet in de buurt van de haven.

We hebben destijds vanwege oplopende deco een vrije opstijging gemaakt en kwamen op een niet bepaald legale plek boven (lees: ongeveer de vaargeul). Rot eind terug zwemmen naar de kant. Lag dus nog meer naar het oosten, gezien vanaf het wrak waar we zondag waren. Er over nadenkend: eigenlijk te ver weg vanaf de kant.

Het wrak zag er super intact uit, kajuit en al goed zichtbaar, en fraai begroeid.

• barend

Member
    26 april 2015 at 15:58

Vanmorgen bij Linda gedoken op zoek naar het wrak. Normaal duiken we erop met gps via de zolderbalken die zuid ervan ligt.

Vandaag via de strekdam te volgen geprobeerd te vinden. Strekdam afgezwommen en daarna 60 graden aangehouden.

Vrij snel zaten we op 36m, niet zo fris met nitrox 🙂

Na 10 minuten nog geen wrak, wel een andere grote bak 2x3m en besloten af te breken en zuid terug gezwommen en in de kom (tussen kanaal en haven) uitgekomen.

Volgende keer wellicht via de groene boei (heeft iemand exacte gps coordinaten? Of nog een keer via de strekdam met nieuwe instructies.

Vraag aan de ervaren duikers op dit wrak, hoe benaderen jullie hem? Strekdam noord of zuidkant ervan volgen? Welke diepte en koers volgen jullie bij hw en lw om het wrak te vinden?

Het wrak vaak wel gevonden met gps maar de strekdam is handiger denk ik.

Ben benieuwd naar jullie ervaring/tips!

• Jeroenvv

Member
    5 mei 2015 at 13:52

Strekdam onder water volgen tot einde begroeiing.
    Aan de zuidkant van de strekdam blijven, dus te water gaan bij het touw

Nog heel even (een halve minuut?) doorzwemmen naar het oosten, en daarna pal noord aanhouden. Vooral ook op diepte navigeren, indien je bij laagwater duikt is 36 meter al veel te diep, het wrak ligt dan op 28 meter.

Je komt volgens mij ook de ketting van een van de boeien tegen.
    en verder: 36 meter met Nitrox kan bij een Po2 van 1.5 nog steeds.

Ben benieuwd naar je bevindingen.

• beester

Member
    5 mei 2015 at 17:14

(bij Eanx32)

En 40m bij 1.6 kan ook nog steeds…
    En 43m bij 1.7 kan ook nog steeds…
    En 46m bij 1.8 kan ook nog steeds…
    En 49m bij 1.9 kan ook nog steeds…

Tot het niet meer kan natuurlijk…en dan gaat het fout…

En soms zelfs al bij een PPO2 van 1.4 (http://www.divers4life.com/TheCrack.html)… dus waarom als alle bekende federaties (incl. NELOS, PADI, etc) ondertussen al jaar en dag vertellen om niet hoger dan 1.4 te gaan ga jij dat hier opnieuw rondbazuinen.

PS: Mijn excuses voor het off topic stukje… ben ook geinteresseerd in dit wrak.

• Jeroenvv

Member
    11 mei 2015 at 20:16

Mijn oprechte excuses, voor ik het weet wordt ik straks nog verantwoordelijk gesteld voor een duikongeval met zuurstof vergiftiging 🙂

Nogmaals excuses, off topic.

36 meter is overigens te diep, 28 meter bij LW is de diepte van het wrak, dat is helaas een halve meter te diep wanneer je een PO2 van 1.2 hanteert

• rrh66

Member
    12 mei 2015 at 13:35

het diepste stuk van het wrak aan de rechterkant is 26,5 meter diep

nitrox 36 is goed doenbaar

als je 27 meter op je computer hebt dan ben je te diep

30 meter diep op die plaats heb ik nog nooit gevonden
    zelfs niet met een beginnende duiker die de verkeerde richting uit dook

als je geen problemen hebt met je oren vindt je het wrak na omstreeks 5 minuten

wanner je een kleine knik ziet naar 26,5 meter , knik volgen naar links en je komt er op uit

vanuit de trap = pal noord

rudi

• SVp

Member
    12 mei 2015 at 13:56

rrh66 schreef:
    het diepste stuk van het wrak aan de rechterkant is 26,5 meter diep
    als je 27 meter op je computer hebt dan ben je te diep

Zijn je referentie tov LW of HW ?

• Jeroenvv

Member
    16 mei 2015 at 12:20

rrh66 dit is toch boeiend. Ik was er deze keer bij laag water en zat echt op 28 meter, we kwamen uit bij het wrak aan de linkerzijde toen we het vonden, daar heb ik gekeken naar de diepte. Zouden we het over een ander wrak kunnen hebben?

Ook de 5 minuten komt niet overeen met onze ervaring, wij vonden het pas na 15 minuten

Het wrak waar ik over spreek heeft een vrij rechtop staande rand van (en nu gok ik een beetje) een meter of twee, over de hele lengte

ik ga het morgen weer eens proberen, ben benieuwd of we het weer vinden. Nog steeds lastiger dan het Galjoen!

• merlinX

Member
    16 mei 2015 at 13:23

Heb er meermaals gedoken en verscheidene van die wrakken bezocht. Het loont zeer zeker de moeite om ze te zoeken. Het is minder gemakkelijk dan het GZP maar eenmaal het wrak gevonden maakt het de inspanning meer dan goed. Het is enkel weggelegd voor gevorderde OS duikers, dit omwille van diepte (deco) en stroming(en). Je gaat er ook niet best onvoorbereid naar toe: een goede doordachte planning en fitheid (conditie) is een must.

• Jeroenvv

Member
    17 mei 2015 at 13:14

Ha Merlin

helemaal mee eens. Zeer de moeite waard.

Vandaag is het wrak vinden niet gelukt omdat ik op 27 meter in een momentje van onachtzaamheid mijn buddy ineens kwijt was. Allebei eventjes gezocht, en daarna netjes terug gezwommen naar de kant.

Zonde want de omstandigheden waren ideaal: zicht zeker 4 meter. Gisteren gedoken bij de Vuilnisbelt, daar was het zicht duidelijk al beinvloed door de bloei: 2 meter

camping Linda is onze nieuwe laagwater hotspot aan het worden, grappig hoe dat kan veranderen.

• JoDeMey

Member
    29 april 2021 at 10:29

Heeft er iemand nog onlangs bij camping Linda gedoken en het wrak van de inconnu 8 bezocht?
    Het lijkt me wel leuk om er eens naar op zoek te gaan.
    Ik lees hier wel veel verschillende routes om het wrak te bereiken. Wat is de beste?

Log in to reply.

Original Post
0 of 0 posts June 2018
Now
ajax-loader