Duikforum Duikforum Off-topic satelliet

• satelliet

Trico Traco reageerde 4 jaar, 12 maanden geleden 13 Leden · 49 Berichten
  • Cthulhu

Lid
    27 september 2013 om 12:57

Het is al een tijdje geleden dat dit nog besproken is, dus nog eens vragen: waar zijn de beste adressen rond Gent voor het aanschaffen van een satellietschotel? En hoe gemakkelijk is het eigenlijk om zo’n ding zelf te installeren (lees: zelf goed te richten)?

• SVp

Lid
    27 september 2013 om 14:08

Dan moet ge bij SpaceDiver hier op het forum zijn hé.
    Die kent zijn zaakskes wel !
    En teies ne Geintenoar … 🙂

http://www.spacenet.be/

• SpaceDiver

Lid
    27 september 2013 om 19:13

Ahhh….eindelijk eens wat reklame, en dan nog gratis..Oe ès da meugeléijk !!

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gmixon.quicksat

https://itunes.apple.com/nl/app/quicksat/id679565320?mt=8

@Duikmans, als je zo’n smartphone hebt, kun je dit erop gooien die App, dan kan je gelijk zien of je van waar jij dit wilt , éénder waar in Europa, en zelfs daar buiten, je tv kanalen kan ontvangen. Je kunt bvb tv vlaanderen en veel meer natuurlijk, ook in Hurghada ontvangen, het is alleen een kwestie van hoe en waarmee. Maar goed, met deze app. kun je kijken en zien of je echt de satelliet die je wilt kunnen kijken kunt zien vanop de plek waar jij je schotelantenne zelf wilt plaatsen. Of dat nu Moskou, of ver in Bulgarije, of Malaga, of Tenerife, of Hrg is….maakt niet uit. Het kan. Deze App kan iedereen hier nog van pas komen.

Wijzelf plaatsen eigenlijk wel de betere en gecompliceerdere installaties, dat kun je zowat zien op onze website die hier eerder door SVP (ons welbekend) werd vermeld, waarvoor mijn vriendelijke dank.

Als iemand hier op dit forum, echter nog vragen heeft, satelliet etc gerelateerd, wil ik er wel wat advies in geven. Ik heb hier op zaterdagnamiddag ook vrije ingang, dan kan je ook nog wel iets komen opsteken.

Met vriendelijke groeten, Guy

• weethetnie

Lid
    28 september 2013 om 16:06

Spacediver,
    Vraagje: ben gefustreerde abonnee van TV Vlaanderen. Bij iets of wat wind, sneeuw of regen geen verbinding. Hoe is dit te verhelpen?

• hyperbo

Lid
    28 september 2013 om 17:01

Hallo Weethetnie, Je schrijft hier ” gefrustreerde TV vlaanderen kijker “; Ik ben er 100 % van overtuigd dat jou probleem niets te maken heeft met TV-Vlaanderen. Aangezien je tijdens hevige regen en dergelijke geen beeld meer hebt wil dit dus zeggen dat er geen bruikbaar signaal meer overblijft , de regen en dergelijke is een aanzienlijke verzwakking van het signaal aangezien deze massa water zich bevindt tussen de satelliet en jou ontvangstschotel.
    Dit heeft dus niets te maken met welke provider (in uw geval TV-Vl dus)

Hoe kan je dit oplossen? meestal vrij eenvoudig door een grotere schotelantenne te plaatsen, hoe groter de diameter hoe meer energie deze kan opvangen van de satelliet en hoe meer deze dan die stralen omkeert en bundelt naar je LNB, dus size does matter!!

Uiteraard dienen de LNB’s en de gebruikte kabels en hun verbindingen ook wel van goede kwaliteit te zijn, doch aangezien je wel goed beeld hebt tijdens droge periodes wil dit meestal wel zeggen dat alles goed genoeg is en je schotel goed uitgericht.

Ook weet ik dat meestal de “bijgeleverde” satelietontvangers van TV-VL niet al te best zijn. Vooral die van Philips zijn legendarisch slecht.

Ik heb een VU+ Duo satbox die ik gebruik voor TV-Vlaanderen en daar ben ik zeer tevreden van, ik heb veel beter beeld en veel meer mogelijkheden ( zoals TV kijken via wifi op meerdere plaatsen tegelijkertijd enz….) dan bijvoorbeeld telenet en belgacomTV en dit voor een fractie van de door hun gehanteerde woekerprijzen.

Groetjes….Dirk

• Cthulhu

Lid
    28 september 2013 om 17:03

Ik heb de app geinstalleerd maar hij crasht helaas (al een paar keer geprobeerd). Ik zal trachten volgende zaterdag eens langs te komen.

• SpaceDiver

Lid
    28 september 2013 om 21:27

@Cthulhu ; kompas 165° en doe eens met je arm , zoals in 1940 Sieg Heil, dat is dan een 30 graden elevatie, als er niets in de weg staat en alles is vrij, dan moet het al gaan lukken, en heeft je schotel vrij zicht op de satellieten die je wenst.
    Heb je geen kompas (nen duiker zonder kompas ? hallooooo ) kijk dan waar de zon zit rond 13 uur en doe Sieg Heil in die richting. / opgepast voor de buren..lol /

@Weethetnie : je bent niet alleen, er zijn er nog. Google naar “tv vlaanderen
    forum ” en je kunt er een hoop over lezen. Niet iedereen is even gelukkig met het materiaal wat TV Vlaa je wil opleggen.
    “Ook weet ik dat meestal de “bijgeleverde” satelietontvangers van TV-VL niet al te best zijn. Vooral die van Philips zijn legendarisch slecht.” zegt onze vriend Hyperbo, en hij spreekt uit ervaring. Ook die andere “goedgekeurde” bakjes van TV Vlaa kun je mij niet cadeau doen.
    Maar allicht moet je je schotelantenne beter afstellen !

@Hyperbo zegt: “Hoe kan je dit oplossen? meestal vrij eenvoudig door een grotere schotelantenne te plaatsen, hoe groter de diameter hoe meer energie deze kan opvangen van de satelliet en hoe meer deze dan die stralen omkeert en bundelt naar je LNB, dus size does matter!!”

In het analoge tijdperk was dit inderdaad zo, zo was er een Duitse Gemeenschap in Argentinie die in Zuid-Amerika Astra met Duitse kanalen kon ontvangen middels een gigantische schotelantenne.

In het Digitale tijdperk is de Quality van het signaal belangrijker dan de hoeveelheid signaal. Als je met een te grote schotel zou gaan werken, dan krijg je net hetzelfde fenomeen als met een te kleine schotelantenne : gecodeerd signaal, geen signaal, etc…en de alomgekende blokjes en Freezes. Bij attentuatie door hevige regen (serieuze regen of sneeuwval dan wel)krijg je een danige demping van je signaal dat dit resulteert in hetzelfde probleem.
    Bij een goed afgesteldde schotel is dit echter de uitzondering eerder dan de regel bij een schotel die op goed geluk is afgesteld geweest. Dus heb je daar snel last van, = schotel beter afregelen !

Voor wat betreft TV Vlaa : sinds de verhuis van 19° naar 23°Oost, en de ommezwaai van Mpeg2 ,naar het Mpeg 4 compressie en 8 psk, resulteert dit dus dat de signalen die we zien op de spectrumanalyzer, NU zwakker zijn als tevoren. Het zou handig zijn mocht TV Vlaa, de mensen bij SES ASTRA in Luxemburg, het signaal enkele db’s meer liet opendraaien, maar dat kost geld. Aangezien de Vlaming, die dan abonnee is en daar waar hij zijn tv vlaa gebruikt, toch geen andere optie heeft, want dat is in 70 % van de gevallen al zeker niet in Belgie zelf, maar in het buitenland, moet hij maar wat zijn plan trekken, ook al is het met wat kwik kwak tijdens Familie op VTM, zodat de vrouw des huizes hier dan ook de dagelijkse zaag kan over spannen tegen jou. Gratis Stress !

Volgens het TV Vlaa verhaal moet je een 64cm doormeter Triax schotel, met daarop een Duo Lnb van hen, wil je een goed signaal aanhouden. Dezelfde Lnb op een Triax schotel van 80 cm heeft weinig zin, want alles wat dan buiten 64cm zit heeft dan weinig nut. De Kruispolariteit is van biezonder belang, dat is het scheiden van de Horizontale en Vertikale polariteit, daar valt of staat je Signaal kwaliteit mee. Met een spectrumanalyzer kun je dit perfect afstellen. Dat is het lichtjes draaien van de lnb in de houder. Probleem is dat je je zo een meetapparatuur niet kunt aanschaffen voor maar 1 keer dat je dit zult doen. Beroep doen op een professional, die zulke meet apparatuur wel heeft, kost wat geld, maar je koopt daarmee garantie op succes, en geen stress toestanden achteraf. Let wel dat een installateur van een muis ook nooit geen olifant meer kan maken !

Zelf ben ik eerder voorstander van satellietschotel-antennes met minstens 4 satellietposities erop, zeg maar 4 lnb’s = ontvangstkoppen bvb Visiosat. Als je daar dan een goeie Digitale HD – IP satellietontvanger aanhangt zul je een pak tv en radio-kanalen meer kunnen ontvangen, waarvan heel veel gratis. Als je daar dan een kaartje TV Vlaa induwt heb je die zenders dan ook. Soms hebben deze HD ontvangers IP connectiviteit, je kunt er dan mee Googlen, You Tube, en nog veel meer.

Het vertrekpunt bij een installatie is al belangrijk, welke bevestiging kies ik, en waar bevestigen, en gebruik ik pluggen uit de Gamma, of neem ik er van Würth, Borgh of Hilti.
    Goede coaxkabel !! Dubbel afgeschermd !! je legt maar 1 keer kabel, leg dan goede kabel, en die vind je meestal ook niet bij de Doe het Zelf zaak om de hoek. De juiste connectoren op het juiste type kabel. Connecties buiten af-isoleren met zelfvulkaniserende tape.

De installatie, zal maar zo goed zijn als de zwakste schakel die er tussenzit.
    Kwaliteit zul je altijd betalen, maar er kan een andere wereld voor je opengaan indien je hiervoor opteert. Het verschil zit hem altijd in de details, en het is precies de som van die details die het verschil maakt en het resultaat bepaalt.

Alleen al over de Duik Hobby, kan ik dagelijks genieten van diverse tv kanalen waar er duikreportages op te zien zijn, en dat is dan niet op TV Vlaa programma’s of op de kabel.
    Hetzelfde bvb voor de paardenliefhebbers, zo zijn er een 4-tal kanalen met niks anders als over de paardjes.

Hyperbo heeft dan allicht al een betere installatie “Ik heb een VU+ Duo satbox die ik gebruik voor TV-Vlaanderen en daar ben ik zeer tevreden van, ik heb veel beter beeld en veel meer mogelijkheden ( zoals TV kijken via wifi op meerdere plaatsen tegelijkertijd enz….) dan bijvoorbeeld telenet en belgacomTV en dit voor een fractie van de door hun gehanteerde woekerprijzen.”
    en allicht is hij niet aan zijn 1ste satelliet avonturen toe, zijn kennis zal al verder reiken dan alleen TV Vlaa !! 🙂

1 goede raad ; bezint eer gij begint. Of laat je vooraf eerst goed informeren. En koop zoiets niet in een winkel van potten en pannen, frigo’s, wafelijzers, en mixers…want meestal zullen die mensen je niet verder kunnen helpen…dan een doos TV Vlaa.

Heb je vragen ? dan ben je welkom.

Met vriendelijke groeten, al 25 jaar overtuigd van de mooie mogelijkheden van satelliet, destijds begonnen met 16 tv kanalen…..en alleen al op de 4 belangrijkste sat posities nu, zijn er al een 3500 tv kanalen, dus er is keuze, dus kun je kiezen.

Guy der Spacediver

• SpaceDiver

Lid
    28 september 2013 om 21:59

weethetnie schreef:
    Spacediver,
    Vraagje: ben gefustreerde abonnee van TV Vlaanderen. Bij iets of wat wind, sneeuw of regen geen verbinding. Hoe is dit te verhelpen?

Als je mij hier enkele fotos van je Schotelantenne opstelling kunt posten, kan ik er eens naar zien, en kan ik je mogelijks al direkt één en ander vertellen.
    Grts Spacediver.

• SpaceDiver

Lid
    30 september 2013 om 22:27

Geen vragen meer ?

• Georges

Lid
    1 oktober 2013 om 00:18

SpaceDiver schreef:
    Alleen al over de Duik Hobby, kan ik dagelijks genieten van diverse tv kanalen waar er duikreportages op te zien zijn,

Graag iets meer info welke sat ? kanalen ? FTA ?

• weethetnie

Lid
    1 oktober 2013 om 00:20

Spacediver,
    Alvast bedankt voor de deskundige uitleg. Als ik het goed begrijp ligt het in feite aan TV Vlaanderen wiens signaal onvoldoende sterk is en daarbij dan ook nog decoders levert die niet naar behoren werken.
    Dat het aan het uitrichten van de antenne zou liggen betwijfel ik omdat ik bij mooi weder perfecte beelden heb. De hele miserie is in feite begonnen, zoals u ook schrijft toen er is overgestapt naar MPEG4. Daarvoor moest het inderdaad al een serieus pak sneeuw vallen vooraleer je geen beelden meer kon ontvangen. Nu bij iets of wat hevige regenval gepaard gaand met wind kunnen de gezelschapspellen terug op tafel gezet!
    Bij klacht bij TV Vlaanderen wist men mij de goede raad te geven om over de leeskop een afgesneden petfles te schuiven?????
    Enfin mijn abonnement loopt nog tot aan de zomer en dan gaat dat ding van de muur af en zoeken we wel een andere oplossing.
    Alleszins bedankt voor de goede raad en uitleg.

• Georges

Lid
    1 oktober 2013 om 10:59

weethetnie schreef:
    Spacediver,
    Alvast bedankt voor de deskundige uitleg. Als ik het goed begrijp ligt het in feite aan TV Vlaanderen wiens signaal onvoldoende sterk is en daarbij dan ook nog decoders levert die niet naar behoren werken.
    Dat het aan het uitrichten van de antenne zou liggen betwijfel ik omdat ik bij mooi weder perfecte beelden heb. De hele miserie is in feite begonnen, zoals u ook schrijft toen er is overgestapt naar MPEG4. Daarvoor moest het inderdaad al een serieus pak sneeuw vallen vooraleer je geen beelden meer kon ontvangen. Nu bij iets of wat hevige regenval gepaard gaand met wind kunnen de gezelschapspellen terug op tafel gezet!
    Bij klacht bij TV Vlaanderen wist men mij de goede raad te geven om over de leeskop een afgesneden petfles te schuiven?????
    Enfin mijn abonnement loopt nog tot aan de zomer en dan gaat dat ding van de muur af en zoeken we wel een andere oplossing.
    Alleszins bedankt voor de goede raad en uitleg.

Ik wil hier toch kwijt dat ik ook met goed weer prima beeld had met TVV,maar na een fijntuning van de koppen/schotel was het ook met gewoon tot hard regenweer in orde, een sporadisch onweer dat de verbinding stoort is niet uit te sluiten natuurlijk.
    Enkel om maar te zeggen de afstelling is cruciaal.
    Ik heb ook een DVB-T tuner op mijn TV en kan dus ook gewoon naar 1-canvas-ketnet kijken zonder schotel…met een simpele binnenhuis antenne, moest het te lang stormen 😉

Mijn antenne is gemaakt van 2 lege 33cc bierblikjes ,

http://www.pi4zlb.nl/Zelfbouw/DVB-T/Bierblik%20antenne.html
    Bijkomend voordeel is dat wanneer men overdag naar canvas kijkt via DVB-T een volledig scherm vullend beeld heeft, terwijl bij telenet-Belgacom,TVV men een verkleind scherm geniet met zwarte balken…over afzuip gesproken .

• SpaceDiver

Lid
    1 oktober 2013 om 11:57

Als “Back Up” is een DVB-T antennetje een goeie uitkomst, om bij uitzonderlijk slecht weer toch je nieuws etc verder te kunnen zien op één en Canvas en Ketnet op 12, idem La Une etc…dat is dan weer wat afhankelijk van waar je woont.
    De meeste nieuwere platte TV’s hebben doorgaans DVB-T ingebouwd, dus een klein antennetje, dat niet veel moet kosten, kan al volstaan om hiermee perfect beeld te hebben op deze zenders. Woon je bvb in de regio Tongeren, dan kun je middels zo’n antenneke een 70-tal zenders ontvangen, van oa Duitsland, Nederland, Lux en de belgische vlaams en frans.
    Trouwens Georges; leuk idee met die bierblikjes !

• SpaceDiver

Lid
    1 oktober 2013 om 12:10

@ weethetnie ; je schrijft ” Bij klacht bij TV Vlaanderen wist men mij de goede raad te geven om over de leeskop een afgesneden petfles te schuiven????? ” Mocht het signaal dus iets harder binnenkomen, dan heb je geen petflessen, of Paraprots nodig…

Om te zien of je schotel toch wel helemaal goed staat kun je het volgende doen :
    Ga in het menu van je satellietontvanger naar daar (ik weet niet dewelke je hebt natuurlijk) waar je de signaalmeter vind die ingebouwd zit in je satontvanger, je moet daar 2 balken zien, 1 met Level, en 1 met Quality, meestel in hetzelfde stukje menu, hier kies je voor de satelliet Astra 3 A op 23,5° East, en de transponder daar ga je naar 11856 Mhz V , dat is diegene waar VTM HD opzit. Je ziet nu je 2 balken met je signaal wat je hebt op VTM HD. (als het tenminste een satellietontvanger is die iets of wat is…)
    Ga nu achter je schotelantenne staan, en laat je buddy controleren of je de signalen beter kunt krijgen, door / zonder de antenne los te schroeven, dus gewoon vast laten staan / aan de bovenkant ervan te trekken, en te duwen, onderaan te trekken en te duwen, je buddy moet de signalen zien veranderen, minder misschien meer en beter, doe hetzelfde links trekken en dan duwen, hetzelfde rechts, trekken en dan duwen. Laat eventueel dan je buddy dit eens doen terwijl jij eens ziet. Met Walkie Talkies of de Gsm kun je met mekaar in contact zijn. Kijk dit eerst maar al eens goed na, en laat hier eens horen hoe je bent uitgespeeld.

• scubapat

Lid
    1 oktober 2013 om 19:53

weethetnie schreef:
    Dat het aan het uitrichten van de antenne zou liggen betwijfel ik omdat ik bij mooi weder perfecte beelden heb

Ik heb ook TV Vl, zowel in België als in Corsica.

Mijn ervaring is dat hoe verder naar het zuiden je woont hoe minder nauw het richten van de schotelantenne een rol speelt.

In België had ik in het begin bij de minste regenbui al geen signaal meer. (Dus “het werkt bij goed weer” is absoluut geen garantie dat je schotel goed is uitgericht).

Heb dan eens extra tijd uitgetrokken om die schotel goed te richten.

Pas op, het gaat over één MILLIMETER meer naar links of rechts, naar boven of onder hé.
    Vervolgens ook je LNB heel correct instellen!

Nu moet het al héél lelijk doen voor ik geen beeld meer heb.

Voor je begint misschien al eens controleren of de steun voor je schotel perfect horizontaal en verticaal staat/hangt.

En als je er echt niet uitkomt, laat een prof langskomen met een sat-finder. Kost wel een beetje, maar je hebt ook geen frustratie meer… 🙂

• SpaceDiver

Lid
    3 oktober 2013 om 08:18

Scubapat, kun je mij doorverwijzen, via misschien enkele links over het duiken + verblijf op Corsica, ik heb 4 jaar aan de overkant op Elba gedoken, maar ben ervan overtuigd dat het daar , Corsica, vooral aan de zuidkant ook prachtig moet zijn.

Thxs, Mvg, Spacediver.

• Trico Traco

Lid
    3 oktober 2013 om 17:01

Eerst en vooral zal Duitsland in de toekomst geen programmas met DVTB meer uitstralen.
    Om in het buitenland de vlaamse zenders te bekomen moet je noodgedwongen voor de goedkoopste oplossing een abonnement bij TVVL hebben.
    Het is wel degelijk een feit dat TVVL deel uitmaakt van de M7 groep en daar het zwakkere broertje is.
    Het signaal van de vlaamse zenders worden door de groep M doorgestuurd naar de SES op de goedkoopste transponders en daarmee zijn de vlaamse zenders bij slechter weer het eerst verdwenen.

• Cthulhu

Lid
    5 oktober 2013 om 14:39

Wel, ik heb serieus geluk: 165 graden is mooi tussen 2 bomen…

• Cthulhu

Lid
    5 oktober 2013 om 21:49

Guy, nog eens bedankt voor de uitleg. De app werkt helaas nog altijd niet, zelfs niet na opnieuw installeren.

• SpaceDiver

Lid
    5 oktober 2013 om 23:15

Hallo Michael, nog bedankt voor je bezoek. Ik zal het eens navragen, of anders eens met een andere smartphone proberen ? / of nen nieuwen kopen ? 🙂
    Grts, Guy

• vfrke

Lid
    6 oktober 2013 om 17:24

@ Spacediver ,

Heb zelf ook een schotel hangen met duo lnb voor hotb en astra1, maar nu tv. vl met hd begonnen is moet ik eigenlijk een lnb bijvoegen voor astra 3 voor al men kanalen terug te hebben , hoe kan ik dit het beste oplossen duo lnb houden en gewone lnb erbij of drie apparte kopen ?
    Verder welke is een goed ontvangertje voor een 250€ want die M7 die ik gekregen heb van TV V fie vliegt een van de dagen buiten .

Groeten fred

• SpaceDiver

Lid
    6 oktober 2013 om 22:58

Hallo Fred,

Je zult dus je schotel moeten aanpassen, of vervangen, en zien of er 3 lnb’s apart op kunnen, dan neem je best lnb’s met rakettenfeeds, dat zijn scherpere feedhorns, anders krijg je 19 en 23 moeilijk bij mekaar, dat wordt dan een gammele mecano die ik zelf liever niet ga afstellen, wegens gammel. Eigenlijk doe je maar beter ineens 4 lnb’s dan zit je goed voor wat ons hier kan interesseren. Google eens naar Visiosat Bisat en Big Bisat pics. Je kunt niet een DuoLnb van TV Vlaa doen werken met nog een lnb erbij voor bvb 13° HotBird, dat gaat niet, wegens het Disecq verhaal.
    Een goed ontvangertje voor 250€, dan zul je even, op goed geluk, moeten googlen en zien wat er uit de trommel komt, maar het zal dan toch nog redelijk beperkt blijven vrees ik.
    Success nog ! Grts, Spacediver.

• Kris V

Lid
    19 oktober 2013 om 09:58

Ik werk bij SES, de satelliet operator die TV Vlaanderen verdeelt. Ik wil even een korte update geven en een paar misverstanden rechtzetten. Zoals eerder vermeld in dit draadje, werd tot recent TV Vlaanderen inderdaad bediend door onze Astra 3A, een spinner satelliet van Boeing makelij die initieel (lancering in 2002) bedoeld was voor Duitsland en Oost-Europa op orbitale positie 23.5 East. Als je kijkt naar de footprint van Astra 3A, dan zie je dat Vlaanderen op/buiten de rand lag van gebruik met een 60cm antenne, waardoor er bij slecht weer (harde regen) het signaal kon wegvallen. Hoe meer richting Noord-Westen (kust), hoe meer buiten de footprint, dus hoe groter de impact. Dit heeft dus niets te maken met transponders van slechte of mindere kwaliteit maar met het gebied dat door die satelliet bediend werd (de footprint).

Op dit ogenblik zijn we bezig met een drift van Astra 3A naar een andere orbitale positie (183 East – Rusland). TV Vlaanderen wordt nu bediend door Astra 3B (gelanceerd in 2010) op 23.5E. Astra 3B heeft verschillende beams, en Vlaanderen ligt perfect in de Pan-European beam, waardoor de signaalkwaliteit stabieler is bij gebruik van een kleine (60cm) antenne bij slecht weer.

Als je nu nog problemen hebt, dan is er iets aan de hand met je opstelling (antenne uitlijning, receiver,…). Trouwens, als ik hierboven lees dat het signaal bij iemand wegvalt bij wind, dan was dit zeker geen satelliet probleem, maar eerder dat je schotel beweegt waardoor het signaal niet goed binnenkomt.

• weethetnie

Lid
    20 oktober 2013 om 10:55

@Kris
    Sedert wanneer zit TV Vlaanderen op Astra 3B? Dat klopt inderdaad dat wind geen invloed heeft, maar slechte weersomstandigheden als regen en sneeuw wel degelijk. Ik ben de trotse (?) bezitter van een 60cm schotel en dat ding werkt dus niet!! Ik heb opnieuw uitgericht en krijg dus een 84/79% ontvangst kwaliteit. Na telefonisch contact met TV Vlaanderen werd gemeld dat dan de opstelling correct is. Inderdaad een millimetertje links of rechts of omlaag of omhoog en het is naar de knoppen.
    Trouwens van TV Vlaanderen geeft men mij de raad om een petfles over de lnb te plaatsen. Ik denk dat dit niks verhelpt (nog niet geprobeerd). Gaat dit probleem bij slechte weersomstandigheden nu opgelost zijn als ze Astra 3B gaan gebruiken?

• SpaceDiver

Lid
    25 oktober 2013 om 22:57

@ Kris V, bedankt voor je rechtzetting. Het zal allicht voor een reden zijn dat er nu is overgeschakeld naar de 3B. Er is idd minder “gezeik” de laatste tijd. Maar die omschakeling is dan wel in Sourdine gebeurt…ik vrees dat er intussentijd toch wel wat schade zal geweest zijn .
    “Als je kijkt naar de footprint van Astra 3A, dan zie je dat Vlaanderen op/buiten de rand lag van gebruik met een 60cm antenne, waardoor er bij slecht weer (harde regen) het signaal kon wegvallen.”
    Als je dit stelt is dit wel een vaststelling van wat er fout liep. Veel mensen zijn door de FAQ uitleg van de figuren aan de telefoon bij TV Vlaa aan hun schotel gaan draaien, waarmee de foutmarge alleen nog erger werd. Een deel daarvan , hun schotels, liggen nu op het containerpark of bij de ijzermarchand !!

Bedankt voor de rechtzetting Kris.

Mvg Spacediver.

• weethetnie

Lid
    26 oktober 2013 om 11:34

Maar blijkbaar is de omschakeling naar Astra 3B nog geen verbetering want bij een stevig onweer in de loop van deze week was het signaal weer weg!! En het afdekken van de LNB met een doorgesneden petfles daar geloof ik niet in

• Trico Traco

Lid
    26 oktober 2013 om 17:29

De grote vraag is waarom TVVL van Astra1 met veel programma´s uit hun paket naar Astra 3 moesten verhuizen.
    Op de satellieten Astra1 op 19,2 is er was er genoeg plaats om naast de digitale programma´s ook die in HD te plaatsen.
    Kwestie van geld omdat het misschien op Astra3 het goedkoper is?
    Indien ja moeten ze wel weinig geld van de abonnementen overhouden als men eens kijk hoeveel sex telefoonaanbieders en dergelijke zever kanalen op de Astra1 zitten.
    Ondertussen kunnen de mensen dubbele LNB´s installeren en maar betalen.
    Ook de voortdurende veranderingen en updates van TVVL stellen vragen.
    Ik heb reeds satelliet ontvangst vanaf de eerste lancering en duitse programma´s heb ik omzeggens nog nooit iets zien veranderen.

• SpaceDiver

Lid
    29 november 2013 om 20:16

@Trico Traco = helemaal gelijk, geld zal wel een duidelijke rol spelen, en als je het goedkoop wil moet je schuiven…opschuiven dan ! Of het TV Vlaa allemaal wel goed zal gedaan hebben betwijfel ik uiteindelijk. De echo’s lijken niet zo positief, kennelijk hebben er heel veel afgehaakt. Een geluk voor TV Vlaa zitten de meeste klanten voor hen in het buitenland, en is er dus geen competitie / concurrentie. Maar via internet komen er andere mogelijkheden zich aanbieden. Satelliet is een pracht van een medium / transportmiddel, maar
    je mag de klant niet blijven voor de gek houden met het heen en weer.
    Toekomst brengt raad !

• SpaceDiver

Lid
    6 januari 2015 om 21:09

Na 1 jaar van stilte, en na 1 jaar veel vragen nog in dit verband, mag het nog 1 keer omhooggebracht worden, bij deze.
    Grts, Spacediver.

• SpaceDiver

Lid
    14 november 2015 om 10:33

Ik heb ondertussen de website wat aangepast, jullie zijn welkom eens een kijkje te komen nemen, misschien net zo handig.
    Mvg SpaceDiver

• bene

Lid
    14 november 2015 om 20:43

eenvoudige middelke dat redelijk goed helpt bij mijn tv vlaanderen sateliet.
    Wrijf je schotel en ontvanger eens in met een beetje autowax waarbij de regendruppels dan in feite gewoon afdruppelen van je toestel. De zijkant van de ontvangerkop heb ikzelf met versterkte tape omwikkelt zodat deze minder last ondervind van de wind.
    Gewoon ook met alcoholstift of krasje een streepje trekken op de buis waar de sateliet is op bevestigd.
    Veel succes en zo goed als “kosteloos”.
    Mvg. Bene

• BOB

Lid
    15 november 2015 om 11:55

Ik heb op mijn lnb’s hoedjes gezet , gemaakt van pvs afloogbuis die schuin zijn afgezaagd.Hierbij moet je opletten dat de zijkanten van de lnb vrij zicht hebben op de schotel
    Afloopbuis kun je heel gemakkelijk aanpassen op de diameter van je lnb . Door ze op te warmen met een gasbrandertje kun je het buisje over je lnb-kop schuiven.Bij mij werkt dit uitstekend.

• BOB

Lid
    15 november 2015 om 12:04

Mijn schotel heb ik met een vertikaal metalen latje vast gekoppeld aan de mast zodat de schotel met twee vleugelmoertjes op een draadstang perfect kan uitgericht worden,werkelijk mm per mm.

• SpaceDiver

Lid
    21 november 2015 om 10:02

Ik ken MacGyver !! 🙂

• viercuub

Lid
    23 november 2015 om 13:32

@space diver : is er een groot verschil in schotels vandezelfde diameter?

• Trico Traco

Lid
    23 november 2015 om 14:47

De schotel wellicht niet maar wel de LNB

• viercuub

Lid
    23 november 2015 om 14:57

@ trico traca geef eens een beetje uitleg aub bedankt op voor hand, ik ben 4 maanden in estartit vanaf begin december en heb steeds sateliet problemen.GRTJS JEAN

• Trico Traco

Lid
    23 november 2015 om 21:30

viercuub schreef:
    @ trico traca geef eens een beetje uitleg aub bedankt op voor hand, ik ben 4 maanden in estartit vanaf begin december en heb steeds sateliet problemen.GRTJS JEAN

Wat zijn de problemen ?
    Krijg je niets binnen of alleen TV Vlaanderen niet?

• BOB

Lid
    24 november 2015 om 20:21

De schotel moet bij de lnb passen en omgekeerd , het is niet zo dat je met een grotere schotel beter ontvangst zult hebben , je zou mss veel meer ruis dan signaal kunnen krijgen , wat je niet wil.
    Je moet ook zorgen voor materiaal met zo weinig mogelijk verlies,geen korte bochten in de kabel,kabels uit één stuk,Vrij zicht naar de sateliet,liefst uit de wind opgesteld,Door ondervinding heb ik vastgesteld dat metalen schotels vlugger begroeid geraken met schimmels en mossen,bij meerdere lnb’s op een schotel moet de sterkste zender op de buitenkant zitten en de zwakste in het midden van het lnb-bevestiging,Sommige lnb’s geven ook beter signaal als je ze een beetje draaid op de horizontale as,ik heb een ‘plastiek’ schotel van triax voorzien voor drie lnb’s maar ik heb er toch vier op gekregen ( zie foto ).

• viercuub

Lid
    27 november 2015 om 16:53

@trico traco: ik heb een schotel van 85cm met een dubbele lnb kop, maar by het minste zuchtje valt alles weg en voor wie estartit kent weet dat het hier dikwijls hard waait(tramontana) dus wat raad je me aan ? bedankt op voorhand grtjs jean

• viercuub

Lid
    27 november 2015 om 16:53

@trico traco: ik heb een schotel van 85cm met een dubbele lnb kop, maar by het minste zuchtje valt alles weg en voor wie estartit kent weet dat het hier dikwijls hard waait(tramontana) dus wat raad je me aan ? bedankt op voorhand grtjs jean

• Trico Traco

Lid
    28 november 2015 om 17:02

Als het alleen door de wind komt en je anders wel ontvangst hebt, dan doe je best het volgende<. Zorg er voor dat je schotel niet kan bewegen. Met een schotel van 85 cm heb je genoeg reserve als hij toch een beetje (maar dan minimaal) beweegt. De schotel staat blijkbaar niet optimaal uitgericht. Het is niet omdat men goed beeld heeft dat hij 100% staat afgesteld. Dus eerst eens juist instellen en dan kan je ook de LNB een beetje in de houder verdraaien. Het beste is als je de sterkte van het signaal op je TV kan zien of anders dien je een satfinder te gebruiken.

• SpaceDiver

Lid
    29 november 2015 om 00:23

De schotel van BOB is een Cahors Visiosat Bisat met 4 Lnb’s erop voor ontvangst van
    13 + 19 + 23 + 28 East. De antenne is uit polyester en roest niet en is biezonder stabiel want ze grijpt de mast of muurvoet met 2 klemmen. Het is natuurlijk van groot belang op welke voet je ze gaat vastzetten, dat is je vertrekpunt, als dat niet goed is, kan de rest nooit goed komen.De antenne is versterkt met ribben aan de rugzijde, dus supersterk.Er kan zelfs een warmtedeken voor besteld worden tegen de sneeuw.
    Deze antenne is in niets te vergelijken met de prullen van TV Vlaai.
    Deze antenne wordt gemaakt in de Lot in Frankrijk in Cahors. Absoluut aan te bevelen voor install in kustgebieden waar de lucht zouter is als elders, bvb aan onze kust, maar evenzo goed in het binnenland. Deze antenne is in gans Europa te gebruiken.
    Ik heb er verschillende (tamelijk wat)staan langs de Spaanse Costas onder andere kort bij Estartit op de Mas Nou Platja d’Aro, zelf geinstalleerd, en dat werkt prima. Op mijn web http://www.spacenet.be die ik recentelijk aangepast heb, zie je op de fotogalerijen diverse fotos van dergelijke antennes. Het is dus niet alleen die van Bob Mc Gyver 🙂 die van hier komt.
    Dat idee van Bene met die Wax is een goed idee, dat kan nooit kwaad, mag op de schotel maar ook op de koppen van de lnb’s, op de feedhorns dus.
    Grts, Spacediver Guy

• SpaceDiver

Lid
    29 november 2015 om 14:49

Trouwens BOB, heb je nu al een goeie sat ontvanger waar wat meer uitkomt dan alleen maar tv vlaai ? Er zijn zoveel mooie duikreportages te zien, en andere documentaire, of goeie films. En Bob, heb je nu al de dubbele nationaliteit ? Turks – Belgisch ? lol
    Grts Guy der Spacediver

• BOB

Lid
    8 januari 2016 om 22:10

SpaceDiver schreef:
    Trouwens BOB, heb je nu al een goeie sat ontvanger waar wat meer uitkomt dan alleen maar tv vlaai ? Er zijn zoveel mooie duikreportages te zien, en andere documentaire, of goeie films. En Bob, heb je nu al de dubbele nationaliteit ? Turks – Belgisch ? lol
    Grts Guy der Spacediver

TV VL ligt reeds lang buiten en ik moet een goeie klant geweest zijn want ze vragen me nog steeds terug te komen , ik moest ook mijn kaartje terug sturen maar dat heb ik geweigerd , ik bet in de tijd mijn ontvanger omgewisseld voor die klodde van TV VL en zonder dat kaartje heb ik geen beeld meer .TR-nationaliteit zou miss een goed gedacht zijn met wat hier allemaal in ons apen-taksen-belastng-land gebeurd.Ik heb wel een cadeautje gekregen van roverheid/minister Turteltaks : volgend jaar betaal ik geen wegenbelasting meer op de auto , op de moto wel (50€) maar die verbruikt dan 4x zoveel .
    Mijn beste wensen trouwens aan u en de famillie.

• Trico Traco

Lid
    9 januari 2016 om 09:30

Ik had TV Vlaanderen ook enkele jaren via sateliet omdat ik in Duitsland woon en toch g eens graag wilde volgen wat er in Belgie zo gebeurde.

En toen begon de miserie met TVVL. Voortdurend veranderingen en tot slot gingen ze op de Astra sateliet op 23°verhuizen omdat die minder geld kost.
    De service was alles behalve en dan willen die opeens een verhoging van het abonnement.

Nu kijk ik het nieuws van één op BVN of op de livestream van de VRT. Ook op VTM kan je het nieuws live via internet live zien.

En sedert kort is er STIEVIE van medialaan (VTM) met vier programmas waaronder VTM en hun andere programmas en er komen er nog bij in de loop van dit jaar.
    En het systeem werkt zeer goed.

• BOB

Lid
    9 januari 2016 om 20:24

voor mij ligt het probleem wat verder ,nml Turkije , het verre allania,BVN,tv5,cnn hebben we via de gemeenschappelijke schotel,inernet zou een oplossing zijn moest de wifi wat beter zijn,maar daar word nu aan gewerkt.Ik zit in een dakapp op het hoogste punt van de omgeving en kan verschillende Normale schotels op de daken zien staan allen op Europa gericht.Ik vraag me af wat er mogelijk is van zover.Als ik het onderste kaartje bekijk moet er toch iets te doen zijn met 120cm schotel,ik heb ook open zicht naar het zuiden – zuidwesten.

• SpaceDiver

Lid
    29 januari 2016 om 22:42

Hallo Bob, mijn beste wensen retour aan jou en de familie, ik wou al 2 weken terug op Di-avond eens komen goeiedag zeggen, maar jullie waren er toen niet.
    Betreft Turkije, ik heb er diverse klanten, oa zelfs de Belgische Ambassade in Ankara, dus dat werkt daar zonder problems, … Tv Vlaai heeft inderdaad de boel nogal verziekt, als je goed rondkijkt, er zijn alternatieven met veel meer mogelijkheden, je moet absoluut niet eens ver zoeken Bob.. ! By the way, ik heb de DUI verkocht vorig jaar wegens geen gebruik, was op 1 week weg, de koper heeft er een mooie zaak aan gedaan.
    @Trico Traco, heb jij niet enkele jaren terug nog gedoken met Dive Paradis in L’Escala ??
    Want dan hebben we nog samen gedoken.
    Mvg Guy Spacenet

• Trico Traco

Lid
    30 januari 2016 om 16:00

Spacediver. Dat kan in La Escala maar dat is zeker 20 jaarkes geleden.

En ik betwijfel sterk of TVVL die deel uit maakt van de Group M7, aldaar veel in de pap kan roeren.
    Wie is er nu klient bij TVVL via Satelliet? De meeste mensen zijn die met een camper of woonwagen.

Voorlopig bekijk ik de Vlaamse programmas of wel rechtstreeks via Internet of Stievie dat ook gratis is van Medialaan. En dit jaar komen er programmas bij en dan kijk ik eens wat het kost. In ieder geval werkt Stievie goed met een goed internet.

Log in om te reageren.

Oorspronkelijk bericht
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu