Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Mijn compas slaagt “tilt”

• Creator
    Discussie

Zeemeermin
    Deelnemer

Dag allemaal,

Gisteren duik gedaan met mijn nieuwe lamp. En wat bleek er, mijn compas sloeg helemaal “tilt” ik ook ;-))
    Boven water weer getest en inderdaad wanneer de lamp dicht bij compas komt, draait deze helemaal rond.
    Kan er soms iets rond de lamp gezet worden (neopreen of ?) om dit de voorkomen.
    Bedankt voor jullie info en raad.

• Mijn compas slaagt “tilt”

Dedjutoch reageerde 16 jaar, 5 maanden geleden 16 Leden · 28 Reacties
  • Stropken

Deelnemer
    21 augustus 2006 om 22:24

Ben niet curieus,maar welke lamp is het?

P.S. Met neopreen ga je zeker géén resultaat hebben!!

• Toontje

Deelnemer
    21 augustus 2006 om 22:27

Ik denk niet dat er echt een ‘oplossing’ voor is.
    Belangrijkste: draag je kompas op je andere arm dan waar je je lamp vasthoudt.
    En als je je lamp op je kompas houdt: kort erbij houden zodat je kompasring oplicht. meer heb je niet nodig, dit zie je bijna 5 minuetn lang onder water :-))

• Zeemeermin

Deelnemer
    21 augustus 2006 om 22:51

@ Stropken
    Het is een Hartenberger. Volledig in metaal.

@ Toontje

Compas is niet aan mijn arm maar aan mijn console.
    Lamp hangt aan mijn jacket aan de rechter kant en dan nog draait hij “zot”.

Had het al gemerkt toen in compas instelde op ponton en dan onder water kreeg ik bevestiging maar wist nog niet dat door de lamp was. Pas terug boven water viel mijne “euro”

Daar moet toch iets aan te doen zijn hoop ik, Luc Dupas !!!! Help
    Groetjes

• Joe Piler

Deelnemer
    21 augustus 2006 om 23:07

Iets aan te doen? Alleen een andere lamp kopen die niet van metaal is, vrees ik.

• SVp

Deelnemer
    21 augustus 2006 om 23:10

Een lamp kopen die geen magneetschakelaars heeft …

• Stropken

Deelnemer
    21 augustus 2006 om 23:57

Tedju,SVp,ge neemt mij de woorden uit de mond!!En of die lamp van metaal is of niet,het is het magnetisch veld die het ‘m (mis)doet.

• Luc Dupas

Deelnemer
    22 augustus 2006 om 01:30

Het beste wat ge kunt doen Veroke is die lamp direct terugbrengen naar de duikwinkel wegens “totaal ongeschikt voor duiken in onze wateren want daar hebt ge praktisch altijd een kompas nodig”… En in de plaats koopt ge v.b. een simpele UK D8 voor om en bij de 100EUR en foefelt ge daar zelf 8 losse oplaadbare batterijen in, of koopt ge voor om en bij de 200EUR een UK D8R compleet met battery pack en oplader, en ge hebt telkens gedurende meer dan 3u prachtig licht en geen enkel probleem met kompas of wat dan ook… en met de overschot van ’t geld kunt ge dan nog een halve duikreis boeken… 😉
    Jammer, maar neopreen of wat dan ook van ‘speciale trucjes’ zullen echt geen knijt helpen, en ge zijt niet de eerste, en ge zult ook niet de laatste zijn, met een flashy blitse superdeluxe hi-tech lamp waarmee ge eigenlijk niet kunt duiken… buiten misschien in NEMO en in de reclamefolderkes… ;-(((

• wendy

Deelnemer
    22 augustus 2006 om 08:07

luc, ge moet niet te veel antireclame maken voor die lamp hé,)))
    zo krijg ik die begot nooit verkocht tegen ne deftige prijs

iemand nen hartenberger mini-compact met oplader
    in zeer goede staat – goed onderhouden
    werkt perfect – regelbaar van 50% – 100% – 120%
    geweldig licht boven en onder water
    wie biedt?

groetjes

• Zeemeermin

Deelnemer
    22 augustus 2006 om 09:27

Awel Luckse (Mister trucjes), dacht toch dat je er iets ging op vinden.
    Heb deze lamp van Juan Moreno gekocht aangezien mijn UK80 vol gelopen was.
    Is een schitterend lamp, enkel probleem met compas en dit is niet niks :-((((
    Groetjes

• Luc Dupas

Deelnemer
    22 augustus 2006 om 09:32

Jammer Vero maar tegen sommige fysische verschijnselen is geen (of weinig) kruid gewassen… ;-(((
    Het enige wat je eventueel (!) bij jouw nieuw speeltje kan doen is uitvissen of het probleem alleen maar bij de magneetschakelaar zit of bij de rest van de constructie van de lamp. Als het alleen maar bij de magneetschakelaar zit kan je wat zitten experimenteren om daar een lichter/kleiner magneetje in te stoppen maar het blijft wat proberen/knutselen.

Ondergelopen UK800 ? Voor een 25EUR hebt ge een spiksplinternieuwe lampkop, en gelijk eentje van een UK D8R zodat ge onderwater met 2 lampjes kunt werken. En voor een 50EUR kunt ge een spiksplinternieuwe battery pack laten samenstellen en hebt ge dan een “totaal nieuwe” prachtige lamp… Misschien het overwegen waard voor die duiken waar ge een kompas nodig hebt… 😉

A propos, wat ik niet goed snap is dat dergelijke lampen (die een kompas “tilt” doen slaan) uiteindelijk bij een goeie duikwinkel over de toog geraken ??? Dat zou toch een van de eerste dingen zijn die ge uittest vooraleer ge zo’n nieuw speeltje in uw etalage legt om te proberen te verkopen, toch zeker voor gebruik in onze wateren ? En meer dan een half minuutje tijd kost het niet om te zien of een kompas nog “normaal” doet in de buurt van zo’n lamp…

• Stropken

Deelnemer
    22 augustus 2006 om 10:06

Grijns,grijns…..Luc,kun je haar het principe niet uitleggen van die scheepskompassen die ‘gecalibreerd’ worden???Een beetje gecompliceerd maar…….

• Mac Viper

Deelnemer
    22 augustus 2006 om 10:10

Ik duik al 14 jaar met een hartenberger lamp.
    Het kan zijn dat die een beetje afwijking geeft op het compas,
    maar als je je lamp niet te dicht bij het compas houdt is er geen enkel probleem.

• StarLight

Deelnemer
    22 augustus 2006 om 10:18

ik heb dat nog geleerd om compassen te compenseren, maar dat doe je voor de invloed van je metalen scheepsconstructie te minimaliseren en het restant van de deviatie in kaart te brengen voor gebruik bij het uitzetten van koersen; hou daar een magneet naast en het wordt alsnog ook een nutteloos instrument hoor :))

• virgin

Deelnemer
    22 augustus 2006 om 10:38

kan je niet in je ene hand het compas vasthouden en in de andere de lamp en dan zo ver mogelijk uit elkaar houden, dus een T-houding? Lijkt een beetje een raar zicht, maar help dat niet een beetje?

@ wendy: verkoopt ge u hartenberger ook omdat ge problemen hebt met u kompas??

• Luc Dupas

Deelnemer
    22 augustus 2006 om 10:41

> kan je niet in je ene hand het compas vasthouden en in de andere de lamp en dan zo
    > ver mogelijk uit elkaar houden, dus een T-houding?
    Vooral heeeeeeeeel handig bij slecht zicht… als ge al een halve meter voor uw ogen ziet… 😉

• GuntherP

Deelnemer
    22 augustus 2006 om 11:05

Heb 10 jaar (500 duiken) gedaan met m’n hartenberger(128). Inderdaad het komt een beetje over als een schok: zeer goede lamp die m’n compas rare dingen laat doen…

Na enige duiken ben je het gewoon: je compas oplichten – lamp weghouden van compas – vervolgens op compas kijken (fluo zal oplichten).

Luc: wordt gij niet “gesponsord” door UK (grinnik)?

• Cthulhu

Deelnemer
    22 augustus 2006 om 11:48

gesponsord? ik denk dat hij ver een firmawagen heeft… 😉

• Luc Dupas

Deelnemer
    22 augustus 2006 om 11:57

> Luc: wordt gij niet “gesponsord” door UK (grinnik)?
    Goed idee ! ‘k Zal eens contact opnemen met Dive Technics in Broechem… 😉

• SVp

Deelnemer
    22 augustus 2006 om 13:13

Ee, maar Stropken, dat is een goed gedacht !
    Als we nu eens 2 dikke ijzeren bollen vastmaken op het bevallige Zeemeerminlijfje, kunnen we dat lampmagneetje dan niet wegcompenseren ?

• svento

Deelnemer
    22 augustus 2006 om 13:31

Misschien dat er daardoor wel wat “andere naalden” gaan afwijken 😉

PS: Voor de heren die zich door de term “naalden” wat tekort gedaan voelen: denk aan een erg koude duik, met een 3mm.

• Luc Dupas

Deelnemer
    22 augustus 2006 om 13:33

‘k Zie het al SVp… ge gaat een tweede business beginnen met “multifunctionele borstimplantaten” voor dames die probleemloos met een Hartenberger willen duiken en gelijk ook last hebben van rugproblemen en minder lood aan de gordel willen hebben. En met wat engineering kunt ge allicht ook een tank banger of zo uitsparen… gewoon wat wiebelen en kloenk-kloenk wordt de aandacht van uw buddy getrokken. Ook prima te marketen als “ingebouwde kogelvrije vest” voor mensen die op dit moment een tripje naar Z-Libanon en N-Israel of omstreken overwegen en even “veilig” willen zijn als die Israelische dame die geraakt werd door een kogel maar die bleef gelukkig steken in haar siliconenimplantaat dat hierdoor jammer genoeg om zeep was maar met jouw “multifunctionele implantaten” heb je dat laatste probleem natuurlijk niet… enz. enz. enz.
    Jaja… jaaaaaaajaaaaaa… 😉

• virgin

Deelnemer
    22 augustus 2006 om 13:44

klein vraagje: als je zo een digitaal kompas hebt (ik geloof dan suunto der zo’n heeft). heeft dat ook een “tilt-effect”?

• Stropken

Deelnemer
    22 augustus 2006 om 14:09

Tedju,kom juust op de’n buro en k’zie dat de’n Luuc mij weer is voor geweest met die bol implantaten.

Virgin,heb ook zo’n digitaal kompas (wel niet voor onderwater)maar zolang ze niet satellietgestuurd zijn(zoals bij de GPS)zijn ze géén kl…n waard.

• mosdiertje

Deelnemer
    22 augustus 2006 om 16:18

heb ook een hartenberger , tot 30cm van compas geen probleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeem

• Trico Traco

Deelnemer
    22 augustus 2006 om 18:13

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader