Duikforum Duikforum Materiaalbespreking UK D8R – volledig ontladen?

• Creator
    Discussie

svento
    Deelnemer

Heb gisteren mijn splinternieuw UK D8R-tje mogen in ontvangst nemen (199€ @ diveshop.nl).

Accu is intussen braafjes aan het laden. Die wil ik natuurlijk graag zo lang mogelijk in topconditie houden, vandaar dit vraagje: kan je best de accu volledig ontladen (in een emmerke water?) vooraleer je ze opnieuw aan de lader hangt? Doe je dat best net niet? Of maakt het helemaal geen zak uit?

Andere tips mbt tot deze lamp zijn ook welkom.

• UK D8R – volledig ontladen?

Stropken reageerde 16 jaar, 5 maanden geleden 12 Leden · 21 Reacties
  • Mr Level

Deelnemer
    17 augustus 2006 om 17:16

Heb eens een hele tijd terug een hele studie over batterijen opladen gelezen. Sommige zeggen wel eens dat een batterij “geheugen” heeft. Uit die studie bleek dat er gene zak van aan is en ge u batterijen gewoon kunt opladen wanneer ge wilt. Vraag mij niemeer waar ik da gehaald heb, was ne link die ik gekregen heb na een soortgelijke vraag.

• davy

Deelnemer
    17 augustus 2006 om 17:42

hangt van het type batterij af…
    loog gel en NiMH laad je best niet helemaal leeg lopen, want daar kan je ze mee beschadigen.
    NiCd daarentegen laat je dan weer best helemaal leeg voor het laden…

Ik dacht dat er in een UK lamp NiCd gebruikt werd, maar ben niet zeker…
    in dat geval kan het dus geen kwaad dat je je lamp helemaal ontlaad.
    Of het geheugen effect een fabeltje is weet ik ook niet, daar is men het precies nog steeds niet over eens.

• svento

Deelnemer
    17 augustus 2006 om 17:46

Is idd een NiCad battery pack. Op de UK site vond ik het volgende:
    “Turn the light off when it is dull orange. Do not allow the battery pack to become completely discharged.”

Helemaal ontladen is dus blijkbaar uit den boze… maar moet je de lamp dan elke keer laten branden tot het licht “dull orange” wordt? Enfin, heb een mailtje naar UK gestuurd. Wanneer ik van hen antwoord krijg, post ik het hier uiteraard.

Intussen is jullie input welkom.

• Luc Dupas

Deelnemer
    17 augustus 2006 om 18:53

Als ge snel een nieuwe battery pack wilt kopen moet ge er vooral voor zorgen dat ge die helemaal ontlaadt, en voor alle zekerheid ook nog regelmatig volledig ontladen… 😉

NIET doen dus !!! Van zodra ge v.b. OW merkt dat uw lamp het wat minder begint te doen, gewoon de lamp uitschakelen en uit laten…

Het beste wat ge kunt doen is die lamp gewoon regelmatig gebruiken, d.w.z. regelmatig gaan duiken dus… en die nadien gewoon opladen. En dat opladen natuurlijk ook weer niet overdrijven he! Bij de UK’s zitten standaard “stoemme” opladers die van geen ophouden weten, dus idealiter zou ge eigenlijk eerst de laadstroom moeten meten om de ideale laadtijd te bepalen en dan vervolgens niet te veel over die ideale laadtijd gaan.
    De “standaard” laadtijd (in uren) voor NiCd’s is de batterijcapaciteit in Ah (ik dacht dat voor de UK’s ze NiCd’s van 5Ah gebruikten) gedeeld door de laadstroom in A en dat maal 1.4

Je kan natuurlijk ook een “intelligente” oplader (meestal Delta-Peak gebaseerd “laadalgoritme” en automatische einde-lading) kopen en dan ben je zeker van een optimale lading en optimale conditie van je battery packs en heb je ook geen omkijken naar niet-te-kort noch niet-te-lang opladen. Dat is wat ik voor mijn battery packs gebruik… 😉

• Werner

Deelnemer
    17 augustus 2006 om 19:10

Mijn UK D8 (2 stuks) laadde ik meestal op gedurende 14u op de bijgeleverde lader, dit wil zeggen dat ik bijna iedere duik bij het thuiskomen de lamp in de regenput hing om verder te ontladen tot het licht van het lampje nog gloeide als een kaarsje.
    Nu moet ik zeggen dat het wel eens is voorgekomen dat na een aantal uur mijne frank viel van “shit” mijn lamp hangt nog in de put dan was het kaarsje allang uit natuurlijk.Wat ik wel deed na die ongewenste diepe ontlading was het batt.pack lang genoeg laten afkoelen eer ik het pack terug aan de lader hing.Geen problemen mee gehad.

Buiten het smelten van die lampkoppen en spiegel (als je het strafste 30Watt lampje gebruikt) nooit problemen gehad met de lampen, en op +140 duiken slechts éénmaal een lampje kapot is ook niet om te klagen.

Die UK D8 was mijn eerste lamp en qua prijs kwaliteit bij de betere (mijn gedacht hé) lampen.Ik wilde persé een lamp met twee lampjes in en dan was de keuze in lampenland al een stuk minder natuurlijk.

• Zeegras

Deelnemer
    17 augustus 2006 om 19:25

Ik heb voor mijn UK D8R een nieuw batterypack laten maken 9.6v 9600 mA met NiMh cellen. Ik gebruik nog steeds die ‘stoemme’ lader. Ik laad mijn batterij nu 2x op, ttz 2x 8u op 600mA. Nu heb ik de laatste tijd zeker 5 lampjes ‘opgeblazen’, mijn nieuw batterypack is blijkbaar te goed. Zou een goede lader kunnen helpen?

John

• Luc Dupas

Deelnemer
    17 augustus 2006 om 19:32

Dat “opblazen” van de originele UK-lampjes is een gevolg van het feit dat die lampjes reeds op overspanning gedimensioneerd zijn en daarom ook zo’n mooi wit licht geven. Vandaar ook dat ze er niet tegen kunnen als uw batterij eens “teveel” is opgeladen en er vooral niet tegen kunnen dat ge direct na het opladen uw batterij “probeert”.
    Een “slimme” oplader kan/zal zeker helpen om “teveel” opladen te voorkomen, en dat spaart dan zowel de batterijen als de lampjes. Maar wat ge zeker ook kunt doen is na het opladen, voor ge de battery pack opnieuw monteert, eerst uw battery pack een halve minuut of zo belasten met een zwaar “gewoon” 12V 20W of 30W-lampje “van den Brico” en zo eventueel het beetje overspanning op uw battery pack laten afvlakken. Dat is alvast iets waar de vroegere loodgelaccu’s van de UK600H en de UK1200H enorm veel last van hadden maar met goeie NiCd’s of NiMH’s met een lage inwendige weerstand kunt ge ook wel eens lampjes “opblazen” net na het opladen (zie ook http://www.torpedo.be/uk600.html).

• Zeegras

Deelnemer
    17 augustus 2006 om 20:47

Dat maakt alvast veel duidelijk. Nog een vraag: Waar kan ik een slimme lader met een goede prijs/kwaliteit verhouding vinden?

John

• Luc Dupas

Deelnemer
    17 augustus 2006 om 20:58

Ik denk dat v.b. bij Conrad of Ansmann je wel degelijke Delta Peak laders kan vinden. Misschien ook eens informeren bij Harry Klerks (HK Batteries), ik dacht dat die ook laders verkocht ook.
    Zelf heb ik de mijne gewoon op de Duitse eBay gekocht.

• Trico Traco

Deelnemer
    17 augustus 2006 om 21:10

• Werner

Deelnemer
    17 augustus 2006 om 22:01

svento,zeker NIET VERGETEN van je naam ,adres en tel. aan de binnenkant van het huis te plakken/schrijven! bij verlies heb je nog een waterkansje dat je ze terug krijgt.
    wat ik met de mijn lamp ook deed na opgeladen te zijn en bv.een week of 4/5 niet gedoken te hebben dan ging die voor de duik terug een uurtje of vier aan de lader.
    Na een lange duik en als je lamp bv. een 100′ gebrand heeft op volle sterkte best niet je lamp openschroeven… je hoort dan wel een soms vrij luide plof en na zoveel noeste arbeid ruikt je bat.pack ook een beetje….(hoe omschrijf je die geur nu het best?).
    verder denk ik dat een pistoolgreep handiger is dan de standaard greep die er op zit.

Als ik dan toch (voor mij) een minpuntje moet aanhalen is dat als je de lamp loslaat (terwijl die uiteraard nog vast hangt aan je jacket) die steeds schuin naar boven wijst en je dus regelmatig verblind wordt, overdag is dat best te doen bij nachtduiken is dat veel minder leuk. ze een stuk over de buikriem schuiven was mij te lastig door dat bochtje aan het uiteinde van de greep.

• badeendje

Deelnemer
    18 augustus 2006 om 18:57

bij mijn UK D8R zat toch zo’n intelligente lader bij hoor?!

• Luc Dupas

Deelnemer
    18 augustus 2006 om 19:05

Kan natuurlijk zijn, maar dan hebt ge wreed chance gehad… bij alle D4R’s en D8R’s die ik gezien heb zat telkens een “stoem” opladertje bij.
    Zeker weten dat niet een gewone oplader was met desgevallend een timer circuitje in die het laden vanzelf na X uren onderbreekt ?

• Roefken

Deelnemer
    18 augustus 2006 om 19:38

mijn vader heeft een UK D8 en hij laat hiervan de batterij regelmatig eens leeglopen. neem nu dat je eens per maand de batterij eens helemaal laat leeglopen, dan zal ze wss langer meegaan. wij hebben er nog nooit geen problemen met gehad in ieder geval.

• Ivanneke

Deelnemer
    18 augustus 2006 om 23:38

Beste,

Wat betreft de batterijen van D8 en UK 800.
    Deze zijn normaal Nicd en +/- 4500 mAh.
    Geladen word er met een stroom van 450 mah.
    Gebruik alleen laders met delta V dedektie, als de bat. vol is schakelen ze bij
    een goede lader over op druppellading, indien voorzien natuurlijk.
    Goede laders zijn van Ansmann en nog vele andere.
    Hoewel Ansmann levert als OEM aan vele bedrijven in deze sektor.
    Bij Velleman kan je ze ook krijgen.

Bij niet gestuurde laders, je batterij opladen totdat deze handwarm word, 30-35 graden.
    Laten afkoelen tot kamertemperatuur, zodat de spanning ook terug kan dalen, anders gaat je lampje gegarandeerd eraan.
    Ik heb 12 jaar gedoken met hetzelfde batterijpack en ze is gesneuveld door dat iemand ze laten vallen heeft. Ze had meer dan 1000 cyclussen achter de rug,en de lamp brandde nog steeds 1.5 uur.

Nicd nooit volledig leeglaten of totdat je lampje nog wat gloeit.
    Dat is je bat. gewoon vernielen.
    Zoals Luc al zei, het moment dat de kleur van je lamp geel word, uitdoen zo simpel is het.

Ik heb jaren deze strategie gevolgd:

Gewoon duiken, thuiskomen en opladen tot handwarm en klaar.
    Daags voor de duik terug opladen tot handwarm en klaar, 2 uur later duiken.
    Bij duikstop: 1 maal per maand bijladen tot handwarm en klaar.
    Een Nicd bat. word lui bij niet-gebruik.
    Als je merkt dat je capaciteit daalt van je bat.
    Deze 3 cycli laden en ontladen met een aut.lader en terug op volle kracht.
    Hoe minder je verbruikt van je totale capaciteit, hoe langer de levensduur.
    Memory effekt bij Nicd?—-zeer klein tot onbestaand. 3 cycli en weg memory-effekt.

Dus als je lamp steeds bijv 90 procent van je bat. capaciteit nodig heeft—–ocharme dan.
    Als je maar 60 procent gebruikt, zal ze lang meegaan, heel lang zelfs.

Als dus duikt zoals Luc Dupas met zijn lamp, dan gaat ze zeer lang mee, en ook de lampjes 🙂

Mvgr,

Ivan.

• Stropken

Deelnemer
    19 augustus 2006 om 00:53

Veur de genteneirs:die chargeurs van Velleman kunde kuupen bij Gentronics aan de Clementinalaan te Gent (uuk accuutjes en batteriekes)!!

• svento

Deelnemer
    19 augustus 2006 om 12:05

Aan iedereen ne merci voor de input!

Intussen heb ik dit – summiere – antwoord gekregen van UK zelf:

“Hi Sven,

Thanks for using UK lights!

It’s like a cell phone, so it’s better to discharge and recharge makes the battery life longer. When the lights getting dimmer, it’s the indication of time to recharge.

Best regards,
    UK International Sales Department”

Volgens hen best ontladen dus, maar niet tot helemaal op het einde. Als het licht flauwer wordt, dan is het tijd om op te laden.

• Luc Dupas

Deelnemer
    19 augustus 2006 om 23:24

Inderdaad! Gewoon mee gaan duiken (net zoals met de gsm, gewoon mee bellen) tot ie redelijk plat is (maar NOOIT helemaal ontladen!), en dan terug gewoon opladen en opnieuw gebruiken, enz.

A propos, oplaadbare batterijen hebben tevens een beperkt aantal oplaad/ontlaadcycli (afhankelijk van het type accu en de kwaliteit mag je rekenen op een 500-1000 cycli)! Dit wil ook zeggen dat als je buiten het gewone normale gebruik ook nog “regelmatig” de accu’s laat ontladen, en terug opladen, dat telkens een cyclus is die je “kwijt” bent want die heeft tot niks gediend. Dus… gewoon regelmatig mee gaan duiken. En als je v.b. om een of andere reden een jaartje niet gaat duiken, dan kan het nuttig zijn ondertussen eens die lamp te “gebruiken”, en vermits je niet duikt kan je die aangeschakeld in een emmer water leggen en goed in het oog houden dat je die niet helemaal plat laat lopen en nadien herladen.
    Maar normaal/regelmatig gebruik en niet helemaal ontladen en ook niet te lang overladen is het beste wat je kan doen voor de levensduur van een oplaadbare batterij… 😉

• Trico Traco

Deelnemer
    20 augustus 2006 om 08:31

• Dedjutoch

Deelnemer
    20 augustus 2006 om 09:46

Het probleem met de nieuwe laders die bij een UK lamp geleverd worden, is dat ze “automatisch” de laadspanning instellen. Stel, je batterij is volledig (!) ontladen. Indien je lader minder dan 3,6 volt (of is het een nog hoger voltage?) meet, zal de lader zichzelf niet aanschakelen, omdat hij een laadspanning die laag genoeg is voor een 3,6 volt batterij niet aankan. Dit om te voorkomen dat je een batterij met te hoge spanning zou laden, en op die manier de boel in de fik zou steken!
    Indien je die batterij toch TE ver ontladen zou hebben, kan je twee truukjes uithalen om je batterij toch terug te laden: Een tweede batterij die nog niet volledig ontladen is, samen met jou batterij aan de lader hangen, totdat je ze kan afkoppellen en de lader blijft laden. Ofwel een ouder type lader van UK lenen bij een collega duiker om ze op te laden!
    Ontladen kan je alvorens te laden, maar niet laten ontladen tot de lamp helemaal geen licht meer geeft! Er bijblijven en opletten is de boodschap dus! Niet effe ne ganse nacht in nen emmer laten liggen ontladen!
    Ontladen doe je best na een lading of 5 (of 10 als je dikwijls duikt).

Eddy

• Stropken

Deelnemer
    20 augustus 2006 om 10:35

Begrijp dat allemaal niet.Ik heb een Oceanpro (anno 1978 -tweemaalloodgelaccu vervangen)een paar UK lampen,een Torpedo lamp (50W lamp) en sinds een viertal jaar een GreenForce.
    Behalve de GF die ik met de eigen lader oplaad,laad(de) ik mijn andere lampen met een gestabiliseerde voeding van Velleman.Dat opladen gebeurd steeds daags voor de duik m.a.w.ik leg dat de ganse nacht aan – nooit géén problemen gehad.Bij meer duiken per dag wordt dat ‘aangevuld’ met dezelfde voeding in de camper.Op de voeding de spanning instellen en klaar is kees,nikske déchargeren,automatisch instellen en dies meer van die ingewikkelde toestanden.

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader