• Creator
    Discussie

virgin
    Deelnemer

Nu heb ik niet echt heel veel kunnen lezen van deze ontspanner. Heb hier en daar gelezen dat het echt zeer goede ontspanners zijn.

Kan iemand zijn ervaringen geven over deze ontspanner. Genoeg lucht geven/ bestand tegen de kou/ gewicht enzovoort… Kan iemand mij ook het verschil geven tussen de ATX, XTX en TX modellen.

• Apeks

steevke reageerde 16 jaar, 5 maanden geleden 10 Leden · 26 Reacties
  • polleke

Deelnemer
    16 augustus 2006 om 15:59

Heb een ATX 200 sinds enkele maanden, geen klachten werkt perfect, maar nog niet in zware omstandigheden gebruikt, wacht ook de eerste vrieskou af.
    Maar schijnt toch een heel goede reputatie te hebben.

• virgin

Deelnemer
    16 augustus 2006 om 16:19

inderdaad, that’s what i heard…

Maar je ziet ze nauwelijks in winkels, op de site van apeks verwijzen ze me naar een winkel in frankrijk. Iemand anders ervaring met ATX, XTX en TX modellen??

• Toontje

Deelnemer
    16 augustus 2006 om 16:28

Ik gebruik voor mijn stages ds4’s met atx50. Werkt prima.
    Maar moet wel bekennen dat mijn deco-tijden in heel koud water erg beperkt zijn :-))

• Stropken

Deelnemer
    16 augustus 2006 om 16:35

Biopreen kweken Toontje,biopreen !!! Grotduiken is toch ook (ijs)koud???

• davy

Deelnemer
    16 augustus 2006 om 16:35

‘k heb nu sinds enkele jaren allemaal Apeks automaten en ben er tevreden van.

Voorlopig nog geen problemen mee gehad buiten normaal slijtage.
    ‘k gebruik ze in zoet en zout water, in de winter, dieptes van 80m…
    Volgende week weet ik ook hoe ze een klautertrip door een droge grot doorstaan 🙂

nooit bevroren geweest, ook niet bij een duik van 2.5h bij 4 graden.
    ‘k heb er al enkele vol water laten lopen (fles leeg en DIN aansluiting los gekomen wegens gebrek aan druk) en de automaten werken nog steeds perfect.
    Ook al eens een fles op een 2de trap laten vallen dat de front cover met membraam en al ervan af vloog.
    gewoon terug in mekaar geschroefd en ermee gedoken.

De eerste trappen zijn wel vrij zwaar, maar dat vind ik niet zo een probleem.
    Enige minpuntje, ‘k heb een ATX-50 met DST eerste trap (zo eentje met een draaiende kop) en die draaikop lekt regelmatig.
    De laatste keer heb ik die met een gorilla sleutel vast gezet zodat die bijna niet meer te verdraaien is en sindsdien geen lekken meer gehad 🙂

Het verschil tussen TX en ATX is vooral het formaat, de ATX versie is kleiner en lichter en heeft ook een kleinere bellengeleider.
    de ATX versie heeft ook een fijnafstelling voor de klep. verder zijn ze gelijk. buiten de prijs, ATX zijn ietsje duurder.
    de XTX is weer een nieuwe uitvoering, maar ik heb nog niet gekeken wat er juist veranderd is, en heb er ook zo geen.

wel heb ik meerdere (A)TX-50 met verschillende eerste trappen (DST en DS4) als ook ATX-200 met bijbehorende eerste trap.
    volgens mij ademen ze allemaal even goed.
    De nieuwe modellen als ATX200 zullen op een meetbank wel beter presteren, maar zelf merk ik er niet veel van…

• davy

Deelnemer
    16 augustus 2006 om 16:37

Hangt ervan af welke grot Stropken 🙂

In mexico zit je het hele jaar door boven de 20graden…
    Zuid frankrijk kun je gewoonlijk aan een 12-13 graden verwachten, maar in de doubs en Jura regio is het het hele jaar door maar 4 graden 🙁 BRRRRR

‘k zal toch werk moeten maken van mijn verwarmd onderpak als ik daar nog eens heen ga…

Dit weekend een lokale grot in België… ook maar max. 10 graden.
    Ben nog aan het twijfelen of ik het droog of nat ga doen…
    probleem is dat je je op de klautertrip naar het water dood zweet in een droogpak, en dat het water toch wel erg koud is in een natpak.

• Toontje

Deelnemer
    16 augustus 2006 om 16:45

Mexico was zalig!!
    En Sander ziet me liever zonder al te veel biopreen :-))
    Maar ik merk het goed in Frankrijk bv. Oppervlakte 24-25 graden, grot nu 13 graden. Na een uurtje wordt het toch flink fripskes….

• Toontje

Deelnemer
    16 augustus 2006 om 16:47

Hey Davy,

Ga je toch met ons mee :-)) Hoewel, ik reken op een graad of 6 nu?

• Dedjutoch

Deelnemer
    16 augustus 2006 om 17:00

TX modellen zijn de oudste modellen (met een rubberen uitlaatstuk).
    ATX zijn de nieuwere modellen met een kleiner, vast uitlaatstuk. En bij de ATX200 een zwarte eerste trap (eerste modellen waren nog zilverkleurig, maar bij mijn weten nooit gemaakt in TX200 uitvoering?).
    XTX zijn de nieuwe modellen van Apeks. Uitlaatstuk in rubber of vast (klein) kunststof)zelf te plaatsen, zijn er beiden bij, en de slang kan langs links of langs rechts gevoerd worden naar je 2de trap. Is gemakkelijk als je er eentje als octopus of 2de automaat wenst te gebruiken!

Alle eerste trappen (TX,ATX en XTX) van de 40, 50, 100 of 200 zijn van het omgevingswater afgesloten! Dit vermindert de kans op bevriezing tot een absoluut minimum (enkel als er op de één of andere manier water in je 1ste trap komt (zonder dop in je natte duikbak gooien?)). Tot voor enkele jaren garandeerde Apeks zelfs dat hun automaten NIET KONDEN bevriezen, maar daar zijn ze door toedoen van enkele paljassen die de eerste trap zonder dop in hunne bak smeten vanaf moeten stappen!
    Alle onderdelen van de eerste trappen TX, ATX, XTX zijn identiek! Op het inwendig extra veertje in de ATX en XTX 2de trappen t.o.v. de TX modellen na! Maar alle onderdelen kunnen onderling verwisseld worden!

Goed om weten is dat Apeks alleen automaten en droogpakventielen maakt! Niet ontwerpt, maar effectief zelf maakt! Om te werken in de Apeks fabrieken in Engeland, dien je zelf duiker te zijn! Gasten die weten waar ze mee bezig zijn dus!
    Apeks (en Poseidon) is de eerste membraan automaat die op de markt gezet werd, waar geen problemen mee waren! De anderen die destijds begonnen met membraan 1ste trappen, hadden er in begin hopen miserie mee!
    Het aantal onderdelen in een Apeks automaat is zeer klein! Het is volgens mij de automaat met de minste onderdelen (op de Scubapro G250 na, maar dat is een piston automaat!).

Sommigen vinden het misschien gek, maar ik wil (indien ik NIEUW koop) geen ander merk meer, tenzij de Aqualung Legend, maar die wordt ook door Apeks gemaakt!

Wil je dus een automaat die niet bevriest, meer dan voldoende lucht geeft (in het water, misschien niet aan de oppervlakte in de winkel?), en niet te duur is in onderhoud, dan is Apeks een goede keuze!

Kleine randbemerking: Om te voldoen aan de US-Navy normen worden er bepaalde eisen gesteld aan een automaat! Dit wordt gecontrolleerd in droge omgeving op machines! Apeks deed deze test met duikers op -50 meter! 6 duikers ademden van 1 eerste trap waarop 6 tweede trappen waren aangesloten! En dit volledig probleemloos, met meer dan voldoende lucht!

Eddy (Apeks freak, ook omdat ik in het verleden Apeks geïmporteerd heb, en er aan gewerkt heb (service). Momenteel heb ik echter helemaal geen band meer met Apeks of Aqualung. Doe geen import meer van duikmateriaal (al 5 jaar niet meer!).)

• virgin

Deelnemer
    16 augustus 2006 om 17:07

merci pol, davy en eddy.

Ik denk dat ik toch meer geld wil geven aan een OERdegelijke automaat dan meer geld voor een millimeterje dikker duikpak. Hebben jullie enig idee waar ze apeks verkopen of waar je deze automaten kan testen/lenen?

• Stropken

Deelnemer
    16 augustus 2006 om 17:16

Je kunt Apeks kopen bij Bubble & Dive (Gentbrugge) en de Aqualung Legend kun je daar kopen & huren.

‘k Weet uit ondervinding dat ze er een héél goede service verlenen.

• virgin

Deelnemer
    16 augustus 2006 om 17:17

misschien onbeleefde vraag… Aan hoeveel moet ik me verwachten voor zo een Apeks-automaat?

• Dedjutoch

Deelnemer
    16 augustus 2006 om 17:28

Apeks vanaf 350 euro tot 480 euro (XTX200) afhankelijk van het model, maar je krijgt misschien hier of daar nog wat korting?
    Aqualung Legend 299 euro tot 399 euro. Afhankelijk van het model.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik de laatste maanden die prijzen zo straf niet meer in de gaten gehouden heb…. Die van Aqualung klopten vorige maand nog!

Eddy

• Cthulhu

Deelnemer
    16 augustus 2006 om 18:47

The Big Blue heeft ze ook.

en op het internet kan je ze natuurlijk een pak goedkoper vinden…

• polleke

Deelnemer
    16 augustus 2006 om 18:49

Heb de mijne bij de ” watersport centrale ” in Genk gekocht, fijne winkel.
    iets van +/- € 450.( denk ik ).
    is denk ik wel zijn geld waard.

• Jean-Marie

Deelnemer
    16 augustus 2006 om 21:52

Ik heb een Tungsten gekocht (ik weet het, een folieke) bij Duikpunt (Oostende) deze zomer (heb 12 jaar met Scubapro – MK2 en G250 gedoken). Ben tot nog toe zeer tevreden en heb 456 euro betaald. Toegegeven, je kunt ook een “normale” XTX 200 (of zelfs 100) kopen die even goed presteert maar een zottigheidje voor ademcomfort eens in 12 jaar mag wel zeker.

• BasVN

Deelnemer
    17 augustus 2006 om 21:21

Zijn er voldoende duikwinkels die deze automaat kunnen servicen? (bvb de swa)

• Jean-Marie

Deelnemer
    17 augustus 2006 om 22:01

In de laatste Diver was er een (uitgebreide) vergelijkende test waarbij de Apeks er als beste uitkwam. Na te checken op http://www.divernet.com

• virgin

Deelnemer
    17 augustus 2006 om 22:57

Heb prijzen een beetje opgezocht en ik kom iets tussen:

ATX 40: 269 – 319€
    ATX 50: 299 – 349€
    ATX 100: 379 – 429€
    ATX 200: 389 – 439€

XTX 20: 249 – 299€
    XTX 40: 299 – 349€
    XTX 50: 339 – 389€
    XTX 100: 419 – 469€
    XTX 200: 429 – 479€

Voila, dan kunt ge ongeveer weten hoeveel ge moet neerleggen…

• steevke

Deelnemer
    18 augustus 2006 om 08:58

Als je echt goedkoop gesteld wil zijn… kan je ook voor de oude TX40 + DS4 gaan. Die wordt in Engeland vaak verkocht als “pony bottle regulator” voor hilarische prijzen.

Ik heb indertijd iets van 160 EUR per set betaald, tegenwoordig heb je ze voor 125 pond (185 EUR).

steven

• Cthulhu

Deelnemer
    18 augustus 2006 om 12:34

Bij Godive voor 130 £

• steevke

Deelnemer
    18 augustus 2006 om 12:48

SDS Watersports vraagt 125£.

Probleem met Engeland is dat meestal de transportkosten hoog liggen.

Probeer dus met een aantal mensen te kopen, zodat je bv. 5 automatensets kan kopen en dan de transportkosten kunt verdelen.

steven

• Dedjutoch

Deelnemer
    18 augustus 2006 om 15:51

Normaal gezien kunnen alle Aqualung dealers ook een Apeks servicen. Ze verkopen ook meestal Apeks! Waar veel vraag naar is hoef je meestal niet lang naar te zoeken 😉

😉 Eddy

• Cthulhu

Deelnemer
    18 augustus 2006 om 16:15

Tiens, ik dacht dat SDS niet buiten de UK leverde?

• Dedjutoch

Deelnemer
    18 augustus 2006 om 21:18

In princiepe is er vanaf het moment dat Aqualung Apeks overgenomen heeft een akkoord dat Apeks-dealers in de UK niet meer mogen leveren aan het vaste land! Die markt is voorbehouden voor Aqualung en zijn dealernetwerk. Maar… overal zal wel een mouw aan te passen zijn. Dit was enkele jaren geleden toch nog het geval! Zo zijn er ook nog dealers in Europa die rechtstreeks bij Apeks kopen, maar volgens de afspraken bij Aqualung dienen aan te kloppen!
    Ik denk dat “uitvoer” door een dealer zeer moeilijk te controlleren is. Zeker als het gaat over enkele stuks…

😉 Eddy

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader