• Creator
    Discussie

Jee
    Deelnemer

Hoewel ik mijn uitrusting onderhoud, spoel,… begint mijn mes kleine roestplekjes te vertonen. Best te verwijderen met staalwol? Inolie-en heeft ook geen zin omdat dit meteen weer afgespoeld wordt…
    Suggesties?

• roest

Werner reageerde 16 jaar, 5 maanden geleden 11 Leden · 15 Reacties
  • Toontje

Deelnemer
    14 augustus 2006 om 18:09

vaseline

• Jacky Shark

Deelnemer
    14 augustus 2006 om 18:13

Ook spoelen met zoetwater en goed drogen en ook de schede zelfs goed afspoelen.
    Invetten met silicone of vaseline of fritvet:)

• pyjamaduiker

Deelnemer
    14 augustus 2006 om 20:55

Eerst die roestvlekken afschuren met een staalwol en dan een laag vaseline aanbrengen .

• steevke

Deelnemer
    14 augustus 2006 om 22:10

gebruik wél RVS staalwol. Als je gewone staalwol gebruikt ben je eraan voor de moeite.

steven

• TnT

Deelnemer
    14 augustus 2006 om 23:29

Gewoonlijk is die roest niet zo hardnekkig (tenzij je te lang wacht met onderhoud natuurlijk) en gebruik ik zo’n soort “schuurwol”. Dat lijkt nog het meeste op de grove kant van een afwassponsje. ’t maakt geen krassen en al helemaal geen probleem met RVS. Misschien eens ’t proberen waard?

• Dedjutoch

Deelnemer
    14 augustus 2006 om 23:34

Afblijven met schuurmiddelen! Gewoon een paar maal in de grond steken (op het grasperk!). Je zal zien dat de roest er gemakkelijk afgaat! Schuren met staalwol gaat je mes in de toekomst nog meer laten roesten!
    Proberen, het werkt! Daarna je mes insmeren met siliconevet (vasiline blijft er maar even op!).
    De volgende keer als je terug roest hebt: Terug in de grond steken!

Let wel: Als je een mes wilt dat niet roest, de messen van UK en Tusa zijn van de enigen die praktisch niet roesten. Of… een titanium mes? Maar da’s eigenlijk veel te duur!

Eddy

• virgin

Deelnemer
    15 augustus 2006 om 10:39

struisvogelpolitiek ej…

Ahja, ik heb ook nog titanium messen gezien voor ongeveer 69€.

• Stropken

Deelnemer
    15 augustus 2006 om 15:19

Krijg je die titanium messen even scherp???

• Jacky Shark

Deelnemer
    15 augustus 2006 om 16:33

De messen van Under-Water-Kinetic zijn van 316 ss roestvrijstaal gemaakt, wat me betreft, er zijn geen betere, de rest zijn roestbakken, op Titaan na nutuurlijk.

• Stropken

Deelnemer
    15 augustus 2006 om 17:20

Inderdaad Jacky,heb ook een kleintje van UK aan mijn jacket hangen en daar is nog géén enkel spoor van roest te bekennen.

• steevke

Deelnemer
    15 augustus 2006 om 22:16

Titanium kan perfect geslepen worden.

Austenitische stalen (304/316 etc) daarentegen zijn eigenlijk niet zo goed geschikt als mesmateriaal, zijn nagenoeg onmogelijk (voldoende) scherp te krijgen, maar ze weerstaan goed tegen de invloed van zout water.

’t is altijd een compromis: ofwel een bot mes dat niet roest, ofwel een scherp dat wel roest.

Ik heb dan maar een schaar gekocht 🙂

steven

• Dedjutoch

Deelnemer
    15 augustus 2006 om 22:32

Gek, mijn UK-mes blijft scherp, en roest toch niet… is RVS 316.
    Geen titanium.
    Hetzelfde als dat van Jacky vermoed ik. Mijn klein TUSA mesje is van dezelfde kwaliteit, en dat is zelf NOG scherper (was dit in’t begin ook al!).

Echt waar,

Eddy

• steevke

Deelnemer
    16 augustus 2006 om 08:35

Tja Eddy, het is onmogelijk om austenitisch RVS materiaal goed scherp te krijgen. Je kan austenitisch materiaal namelijk niet goed thermisch harden (enkel door het koudwerken). (vergelijk het met lood: je kan een loden mes ook niet scherp krijgen – met 316 gaat het iets beter maar echt super is het niet).

Blijkbaar maakt de fysica een uitzondering voor jou 🙂

Snuffel maar eens rond op Internet: je zal wel lezen dat 440C (typisch martensitisch mesmateriaal) scherp is maar roest; 316 is bot en roest véél minder.

• Pladijs

Deelnemer
    20 augustus 2006 om 22:02

Shark heeft zijn mes in beslag laten nemen een keer geloof ook aan de airport security Check point en ik heb ne keer de politie aan mijn deur gehad met ne brief van de procureur des konings voor illegale wapensmokel maar ik heb er nooit niks van gehoord.
    Het beste anti roest middel dat ik ken is propolis opgelost in aceton . Ge weet wel dat goedje dat de biekes gebruiken om hun nest mee te ontsmetten en alles vol te plekken. Zelfs gewoon staal roest er niet mee in zeewater……Is wel ongekend en het ruikt wel niet zo slecht en het is niet giftig behalve die aceton da drink ik nie zo geere.
    Probeer maar eens dompeld een verse patat in die oplossing en die patat rot nie meer
    maar droogt gewoon op.

• Werner

Deelnemer
    20 augustus 2006 om 22:19

pladijs, laat mijn vader nu imker zijn… :))

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader