Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Ideaal OSB-lood?

• Creator
    Discussie

BasVN
    Deelnemer

Het lood dat ik tot nu toe tijdens het duiken gevonden heb (en dus gebruik), is ofwel te licht, ofwel ongeschikt om vast te maken aan je touw, ofwel breekt het af na verloop van tijd. Ik ben nu van plan om mijn smid een OSB-loodje te laten maken, zodat ik in één keer goed zit. Mijn vraag is nu: Wat is het ideale OSB-lood? Vorm, constructie, gewicht & dergelijke.

Bas

• Ideaal OSB-lood?

ado reageerde 16 jaar, 5 maanden geleden 6 Leden · 9 Reacties
  • Luc Dupas

Deelnemer
    14 augustus 2006 om 17:28
  • BasVN

Deelnemer
    14 augustus 2006 om 17:43

Het schijnt dat je touw met dit loodsysteem wel eens vast durft komen te zitten rond een van de benen van de H. Klopt dit?

Zijn er soms nog andere manieren?

• Jacky Shark

Deelnemer
    14 augustus 2006 om 18:11

Ik heb dit systeem ooit gebruikt:
    Een lood blokje van 200 gr, 2 gaatjes geboord en dit vast gemaakt aan de OSB zelfs met rivetjes, tegen de ev. reeds bestaande loodje aangebracht (geen gesukkel met het lood aan de touw).
    Heb een keer geprobeerd en ik zat erin vast langs alle kanten (in troebel wateren nie plezant).

• frankymar

Deelnemer
    14 augustus 2006 om 18:45

Neem tijdens een duik op de Noordzee een paar pilkers mee en je hebt een ideaal blokje lood voor je OSB en wel gratis!
    Groetjes

• Luc Dupas

Deelnemer
    14 augustus 2006 om 18:49

> Het schijnt dat je touw met dit loodsysteem wel eens vast durft komen te zitten
    > rond een van de benen van de H. Klopt dit?
    De afmetingen zijn zo gekozen dat het touw op geen enkele manier daar komt vast te zitten… no way… 😉

• BasVN

Deelnemer
    14 augustus 2006 om 20:36

@@n Luc Dupas:
    Gaat het gewicht van de haspel wel hetzelfde zijn (ca. 500g), wanneer je het volledig uit lood maakt en niet mbv inox-buisjes? Zo nee, dan gaan de afmetingen zeker veranderen (op zo’n manier natuurlijk dat het touw niet vast kan komen te zitten). Weet jij welke afmetingen dat dan zouden moeten zijn?

@@n frankymar:
    Zo’n pilker lijkt mij ook een goed model. Enig idee welke afmetingen een pilker van 500g heeft?

Ik denk dat ik beide loodjes ga laten maken om dan te zien wat het beste is.

• Luc Dupas

Deelnemer
    14 augustus 2006 om 20:57

Zo’n H in lood namaken gaat een veel te fragiel/slap resultaat opleveren en na een paar keren gebruiken zit de boel scheef geplooid en blijft gegarandeerd het touwtje hangen. Dat is nu net waarom die RVS-buisjes er zitten, om het allemaal glad te maken en ook glad te houden zodat er nergens iets kan haperen…

• Dedjutoch

Deelnemer
    15 augustus 2006 om 11:54

Een andere manier om je OSB te meesteren kan je zien op:
    http://dedjutoch.spaces.live.com/PersonalSpace.aspx?_c01_blogpart=myspace&_c02_owner=1&_c=blogpart

Kijk bij “foto’s” OSB+spool

Je hebt dan best wel een OSB met eendenbek.

Gepikt van DIR 😉

Eddy

• ado

Deelnemer
    15 augustus 2006 om 23:45

Ik zweer ook bij z’n spool en niks probleem met lood etc ..
    Grtz Philippe

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader