Duikforum Duikforum Materiaalbespreking welke ademautomaat??

• Creator
    Discussie

van_gogh
    Deelnemer

Ik duik nog maar kort en heb echt geen idee waar ik moet op letten bij de aanschaf v/e ademautomaat. Ik had gedacht aan een ademautomaat van Mares.

• welke ademautomaat??

Thalassa reageerde 8 jaar, 1 maand geleden 24 Leden · 30 Reacties
  • virgin

Deelnemer
    12 augustus 2006 om 14:41

Ik ben zelfs nog niet begonnen met duiken, maar wat ik hier heb uitgemaakt is dat je vooral moet uitproberen. Aan 1 van je clubgenoten een automaat lenen in het zwembad ofzo…

Ik heb dit privilege nog niet gehad, zal pas beginnen met duiken vanaf september. Maar van wat ik heb gelezen is een Mares abyss aan te raden.

• StarLight

Deelnemer
    12 augustus 2006 om 15:21

brol verkopen ze niet echt hier bij ons, dus echt ne miskoop doen dat zie ik niet zo meteen gebeuren, dat is het goede nieuws 🙂

de eigenlijke keuze, goh ja, je clubgenoten zijn idd zeker en vast een goed startpunt om materiaal eens te lenen, en dat dan combineren met je budget he…

zelf heb ik dit seizoen nog maar mijn eigen ontspanner gekocht, heb gans vorig seizoen voornamelijk met een basic setje van de club gedoken; de mares abyss is volgens mij ook wel een solide klassieker maar kan misschien eerder ‘zwaar’ in de mond hangen (opnieuw: zelf eens proberen :))

heb een mares proton ice gekocht begin dit jaar voor maar 220 euro in promotie (model werd uitgefaseerd), dat was echt wel een klepper; ik vond het dan persoonlijk belangrijker om te wachten tot er eens een goeie promotie was ipv meteen van in het begin er veel geld aan te spenderen

tenslotte nog een kooptip anders: momenteel kan je de V16 Proton Metaal redelijk scherp geprijsd op de kop tikken voor zo’n 275 euro… lijkt me ook wel een interessante deal

• Dedjutoch

Deelnemer
    12 augustus 2006 om 15:38

Wat betreft automaten heeft zowat ieder zijn voorkeur. Daarbij komt dat de “grote” merken geen slechte automaten meer maken!
    Proberen is inderdaad de bootschap! Let wel, proberen is niet “in de winkel proberen”! De meeste automaten zijn momenteel (onder druk van de onderlinge concurrentie) heel nipt afgesteld! Dit wordt gedaan om op het droge een zo laag mogelijke inademweerstand te hebben! Een automaat wordt echter niet aangekocht om aan de oppervlakte te gebruiken!
    De nieuwe Mares automaten (ja, die lieve kleine dingetjes…) zijn vaak zo nipt afgesteld dat je al na 3 duiken terug in de winkel staat om hem opnieuw te laten afregelen! Dus: Goed ademen aan de oppervlakte zegt vaak niet veel, maar doet wel verkopen!
    Ik dook reeds met meerdere merken en types, en doe zelf onderhoud aan mijn automaten! Mijn keuze wordt enerzijds gemaakt, rekening houdend met de “werking” en “het aantal onderdelen in de eerste trap”!
    De betere automaten zijn momenteel de membraanautomaten! Geven meer dan voldoende lucht, ook op grote diepte, en zijn voor alle bewegende onderdelen praktisch volledig afgesloten van de buitenomgeving (zoet en zout water!). Weinig of geen slijtage van bewegende onderdelen die bij een piston eerste trap erg veel zout en kalk te verwerken krijgen! Een membraan automaat gaat dus logisch gezien langer mee! Daar bovenop heeft hij een betere ademkarakteristiek dan een piston automaat.
    Kleine lieve automaatjes zijn tegenwoordig “in”! Hoe kleiner een automaat, hoe meer problemen je echter kan verwachten! Voornamelijk m.b.t. bevriezen scoren deze dingetjes slecht, hetgeen logisch is! Mijn raad (de raad van tante Kaat ;-)): Handen af van kleine automaatjes!
    Voor wat betreft aantal onderdelen scoort Mares het slechtst bij de grote merken! Mares maakt nogal gebruik van vele onderdelen die bij een eventuele hertekening van de eerste trap, overbodig zouden zijn! Mares behoort zeker niet bij mijn favorieten, ondanks dat de Abyss en andere “grote” Mares automaten goed ademen en betrouwbaar zijn!
    Persoonlijk hou ik mij bij volgende merken en types:
    Apeks ATX of XTX (= nieuw type)40, 50, 100 of 200.
    Aqualung Legend (alle types).
    Scubapro G250 (is echter een piston automaat, maar zeer betrouwbaar) en de nieuwe types membraanautomaten. Ik ben echter geen liefhebber van de G600 en de G650 types, welke veel problemen gekend hebben. De onlanks gelanceerde membraan automaten van Scubapro doen het dan weer ZEER goed!
    Poseidon, echter moeilijk verkrijgbaar en stinkend duur, voornamelijk in onderhoud!

Anderen zullen waarschijnlijk weer een andere mening hebben.
    Persoonlijk gebruik ik 1 Apeks ATX100, 1 Apeks TX40 en 1 Poseidon Cyclon500 (oud, maar goed!). Als deze automaten (behalve de Poseidon) deden intussen al een duikje of 400, zonder problemen! Worden door mij pas om de 3 jaar geserviced! En als er niemand met den auto over rijdt, moeten ze nog 400 duiken meegaan!

Eddy

• grote vis

Deelnemer
    12 augustus 2006 om 20:07

eeeeel juist Dedjutoch !!!
    anderen hebben een andere mening 🙂

• Dedjutoch

Deelnemer
    12 augustus 2006 om 20:13

De vraag is alleen: Welke?

😉 Eddy

• Woody

Deelnemer
    13 augustus 2006 om 13:41

Gewoon de legend LX nemen van aqualung, den beste ontspanner op dit moment en koudwatergeschikt.

• bash

Deelnemer
    13 augustus 2006 om 13:48

Het beste wat je kan doen is proberen wat ontspanners te testen.
    Zelf duik ik met scubapro X650 en R190. De rede is het gewicht van de ontspanner.Zelf vind ik de Mares te zwaar(ben een lichte bijter:-)). Ken ook de Legend LX en dat is momenteel een goede prijs/kwaliteit en niet te zwaar in de mond.

Grtz

• stefaanv

Deelnemer
    14 augustus 2006 om 09:26

Beslist de Legend LX!

• Cthulhu

Deelnemer
    14 augustus 2006 om 13:31

Nee, de Apeks ATX100… >:-)

• Mr Level

Deelnemer
    14 augustus 2006 om 14:20

Duik zelf met Legend LX, heb duiken gemaakt met de Scubapro MK25 met ne S550 en S600. Legend steekt er ver bovenuit en goedkoper 😉

• Steven

Deelnemer
    14 augustus 2006 om 16:00

Hey Eddy,

Da’s een uitleg waar een mens iets aan heeft!
    Maar ik heb wel een vraagje ivm die Mares-ontspanners. Wat bedoel je als je zegt dat Mares te veel onderdelen gebruikt? Heb altijd begrepen dat Mares het juist graag simpel houdt.

Groetjes,

S.

• Stropken

Deelnemer
    14 augustus 2006 om 16:31

Awel Steven,heb hetzelfde gehoord/gelezen.Zelf kom ik van Scubapro – Beuchat – Nemrod en ‘k moet zeggen dat de Abyss momenteel mijn beste automaat is.

• EB

Deelnemer
    14 augustus 2006 om 17:07

Ik duik reeds een tiental jaren met Poseidon en heb daarmee nooit een probleem gehad. Bovendien kan de eerste trap op alle flessen (de beugel is er zo afgeschroefd) en tot 300 Bar gebruikt worden.
    De eerste trap is zo goed als onderhoudsvrij (mijn eerste trap krijgt om de 5 jaar een onderhoud) en de tweede trap zit zo eenvoudig in elkaar dat je met een beetje technische feeling zelf het onderhoud kan doen.
    Minpuntje is mss de prijs en de beschikbaarheid van de onderdelen.

• Sj

Deelnemer
    3 januari 2015 om 16:08

Ik was ook nog aant twijfelen over welke dat ik moest kiezen, maar dankzij jullie uitleg ben ik er uit. Bedankt
    Heb mezelf juist de Titan LX supreme second stage besteld.
    Als ik er mee gedoken heb laat ik jullie weten hoe dat hij is.

• Koala

Deelnemer
    3 januari 2015 om 16:40

Mares Abyss !
    Niet twijfelen, later aan te passen aan 300 bar en bij koud waterduiken een vrieskap. Heeft me nog nooit in de steek helaten!

• scubapat

Deelnemer
    3 januari 2015 om 18:47

Koala schreef:
    Mares Abyss !
    Niet twijfelen, later aan te passen aan 300 bar en bij koud waterduiken een vrieskap. Heeft me nog nooit in de steek helaten!

Mares Abyss rules!

• barracuda

Deelnemer
    3 januari 2015 om 19:28

Ik heb 2 sets Titan LX supreme van Aqualung .
    Koudwater geschikt .
    Zeer tevreden over .

• Baksteen

Deelnemer
    3 januari 2015 om 23:39

scubapat schreef:

Koala schreef:
    Mares Abyss !

Mares Abyss rules!

Toch niet. Ik heb er zo 1, en die komt enkel mee op opleidingen. De Abyss kan absoluut niet op tegen de legend.

• Luc Dupas

Deelnemer
    4 januari 2015 om 00:31

Baksteen schreef:
    Toch niet. Ik heb er zo 1, en die komt enkel mee op opleidingen. De Abyss kan absoluut niet op tegen de legend.

Op welk vlak Tom?

• Sherrif

Deelnemer
    4 januari 2015 om 08:28

Ik duik nu ook met een Mares Voltrex met Abyss bovenwerk (Voltrex was niet meer te krijgen en Abyss past perfect !) Ik ben echter al wat aan het uitkijken naar een opvolger … Is er hier iemand die met Oceanic ontspanners duikt ?

Is blijbaar de eniege gecertifieerde ontspanner in de states voor professioneel gebruik (zal het feit dat het een amerikaans merk is ook wel mee te doen hebben uiteraard maar toch …)

Voor de rest is het dus blijbaar een 2strijd tussen de apeks en de Legend … Fijn draadje !

• Master of Disaster

Deelnemer
    4 januari 2015 om 09:35

Sherrif schreef:
    Ik duik nu ook met een Mares Voltrex met Abyss bovenwerk (Voltrex was niet meer te krijgen en Abyss past perfect !) Ik ben echter al wat aan het uitkijken naar een opvolger … Is er hier iemand die met Oceanic ontspanners duikt ?

Is blijbaar de eniege gecertifieerde ontspanner in de states voor professioneel gebruik (zal het feit dat het een amerikaans merk is ook wel mee te doen hebben uiteraard maar toch …)

Voor de rest is het dus blijbaar een 2strijd tussen de apeks en de Legend … Fijn draadje !

Dat dat de enige is die gecertificeerd is voor professioneel gebruik is niets meer dan marketing en heeft weinig met kwaliteit te maken (tenminste als certificering hetzelfde werkt als voor andere producten in Europa): om zo’n certificaat te halen moet je als producent een hele som geld betalen aan het certificeringsbedrijf en pas dan worden de controles uitgevoerd. Met andere woorden: als Oceanic de enige producent is die bereid is daarin te investeren is het niet moeilijk dat het ook het enige merk is dat het certificaat behaalt.
    Wat Apeks VS Aqualung betreft: ook al een loze discussie, gezien Apeks gewoon van Aqualung is, wat inhoudt dat beide submerken van elkaars kennis profiteren.

Ikzelf duik met Apeks (was lekker goedkoop op het moment van aankoop door een winkelopruiming) en ben daar erg tevreden van, maar ik ben er zeker van dat ik even tevreden zou zijn met een scubapro, aqualung of Mares ontspanner. Zolang je een model neemt dat geschikt is voor gebruik in koud water (meestal membraan en environmentally sealed, al zijn er ook pistonmodellen: zelfs de MK2 (goedkoopste eerste trap van scubapro) is tegenwoordig verzegeld, al is deze niet gebalanceerd) kan je niet echt iets verkeerd doen.

• Master of Disaster

Deelnemer
    4 januari 2015 om 09:36

Een beetje geprutst en daardoor dubbel gepost. Deze post mag weg.

• Sherrif

Deelnemer
    4 januari 2015 om 10:56

Ja MOD die certifiering was ik ook niet echt van overtuigd dat het door doorgedreven onafhankelijke testen was bekomen 😉

En dat Apeks en Aqualung van hetzelfde bedrijf waren wist ik niet dus bedankt daarvoor ..

• SVp

Deelnemer
    4 januari 2015 om 19:20

Sj schreef:
    Ik was ook nog aant twijfelen over welke dat ik moest kiezen, maar dankzij jullie uitleg ben ik er uit. Bedankt
    Heb mezelf juist de Titan LX supreme second stage besteld.
    Als ik er mee gedoken heb laat ik jullie weten hoe dat hij is.

Berichten van 7 jaar oud zijn niet echt de ideale referentie …

• gverbist

Deelnemer
    4 januari 2015 om 20:08

Ik zou zeggen durf ook een kijken naar de nieuwere merken. Nieuwere tussen aanhalingstekens natuurlijk.

Toen ik net begonnen ben heb ik met heel veel mensen hierover gepraat. En iedereen heeft natuurlijk een andere mening.

Ik ga voluit voor Atomic Aquatics.

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader