Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Maximator ROB zuurstofbooster

• Maximator ROB zuurstofbooster

shaun reageerde 16 jaar, 5 maanden geleden 11 Leden · 30 Reacties
  • SVp

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 11:56

“to muscle up your other arm”

🙂 🙂

• SVp

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 11:59

En als je spreekt over “cheap”, waar denk ik dan aan ?

• Admin

Beheerder
    11 augustus 2006 om 12:10

SVP, ben jij ook rebreatherduiker?

• Luc Dupas

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 12:22

> SVP, ben jij ook rebreatherduikers?
    Je hoeft toch helemaal geen rebreatherduiker te zijn om heel nuttig gebruik te kunnen maken van zo’n booster, toch ???

• Admin

Beheerder
    11 augustus 2006 om 12:23

Aaaah, jij bent SVP….

• Luc Dupas

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 12:40

YEP… een Snuggere Volslanke Persoon… 😉
    En ik wacht nog op een antwoord van jou he… waarom je suggereert dan alleen een rebreatherduik nut zou hebben aan zo’n booster… Laat maar komen…

• Admin

Beheerder
    11 augustus 2006 om 12:51

Ik suggereer niets. Ik stel gewoon een vraag meer niet.

• Luc Dupas

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 12:54

OK… Neen… Stefan is geen rebreatherduiker… tot zover dus het antwoord op jouw smalltalk-vraag dus… vermits je stelt dat er verder niks achter zat…

• Admin

Beheerder
    11 augustus 2006 om 12:58

“smalltalk-vraag” waauuuwwww

• steevke

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 12:58

Cheap -> 1073 EUR ex BTW.

Opgelet: DEZE booster is eigenlijk enkel geschikt voor rebreatherduikers, om bv het 3L zuurstoflesje van 90 naar 180 bar te boosten of om pre-mixed diluent (bv 10/50 in een 15 liter) over te boosten naar je 3L diluent flesje.

Als je een booster wil om 7L of AL80 flessen op te boosten tot 200 bar dan zou ik eerder naar een 2traps booster uitkijken of een Rix zuurstofcompressor.

steven

• Luc Dupas

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 13:03

> Opgelet: DEZE booster is eigenlijk enkel geschikt voor rebreatherduikers, om bv het
    > 3L zuurstoflesje van 90 naar 180 bar te boosten of om pre-mixed diluent (bv 10/50
    > in een 15 liter) over te boosten naar je 3L diluent flesje.
    Ik begrijp dat het om kleine volumes gaat… klopt. Maar het zou toch ook prima kunnen dienen als je v.b. zelf mixt en je O2-buffer zit maar op 50bar en je hebt net 60bar nodig in je fles om die dan verder af te vullen met lucht om zo tot de gewenste mix te komen, of voor een kleiner trappenflesje waar je 50/50 wilt in stoppen, enz? Bijvoorbeeld?
    En dan heb je 1 klein handig boostertje dat je een beetje voor vanalles kunt gebruiken, zolang het in totaal maar over relatief kleine volumes gaat?

• Admin

Beheerder
    11 augustus 2006 om 13:06

Dupas, jij weet het toch allemaal hé? Geweldig…

• SVp

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 13:15

Zeg Luc, ge moet dat eens nazien, maar ik heb het gevoel dat die TEKKIE-mens met een gewéldige chip on his shoulder rondzeult. Kan je die jongen niet wat helpen ?

Ik heb al met het gedacht van een booster gespeeld omdat ik partieel vul en omdat ik altijd mijn zuurstofflessen nog voor een kwart gevuld moet teruggeven aan de handelaar terwijl ik ze helemaal betaald heb …

• Admin

Beheerder
    11 augustus 2006 om 13:18

BB, echt wel Kafka hé?

• Luc Dupas

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 13:19

Dat was inderdaad de reden van mijn vraag Stefan, of het mogelijk is een enkel boosterke te hebben dat voor kleine volumes kan dienen voor zowel dat mix-verhaal als voor het vullen/boosten van kleinere flesjes met dan 100 O2. Zou best handig zijn he!

• steevke

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 13:36

Ik heb ongeveer een kwartier nodig om een 3L van 90 naar 200 bar te boosten (met voedingsdruk start van 90 einde 75) dus als je er niets op tegen hebt om te wachten (en je véél gratis olievrije perslucht tot je beschikking hebt) kan het inderdaad.

Wat partiële vulling betreft: pas continu blending toe, dan krijg je de flessen helemaal leeg. Een booster voor (recreatieve) nitrox is een beetje overkill, maar ja, een porsche om naar den delhaize te rijden is ook overkill (en je moet eens zien hoeveel er op de parking staan).

steven

• Luc Dupas

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 13:45

Thanks Steven!
    Ik heb inderdaad een klein olievrij 10bar compressorke staan… 😉

Klopt wat je zegt ivm continu blending ! En is zeker nuttig en te overwegen als je een eigen grote compressor hebt. Maar als je bij partial blending zelf eerst wat O2 bijvult en nadien elders gaat verder aanvullen met (propere) perslucht zou zo’n boosterke wel leuk zijn (ook v.b. om je O2-flesje van je O2-koffer regelmatig bij te vullen als je die ook gebruikt voor demo’s/opleidingen)…

• Willij

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 14:05

@ SVp
    >>>Ik heb al met het gedacht van een booster gespeeld omdat ik partieel vul en omdat ik altijd mijn zuurstofflessen nog voor een kwart gevuld moet teruggeven aan de handelaar terwijl ik ze helemaal betaald heb …<<< Ik weet niet wat jij voor zuurstof betaald maar ik ± €10,- voor 30 of 50L Dat beteken dat als je die laatste 50 bar er uit wilt halen dat je pas na 400 flessen O² je investering van ± €1000 hebt terug verdient. Maar dan is je booster ook weer aan een onderhoudje toe 😉 @ steevke >>>Wat partiële vulling betreft: pas continu blending toe, dan krijg je de flessen helemaal leeg. Een booster voor (recreatieve) nitrox is een beetje overkill, maar ja, een porsche om naar den delhaize te rijden is ook overkill (en je moet eens zien hoeveel er op de parking staan).<<< Klopt. Ik maak mijn flessen tot 3 bar leeg. Maar zo'n booster is een leuk hebbe ding en duikers lijken soms gewone mensen "Verzamelen en hebbe" Tja Luc voor die € 1000 heb je al een aardig compressortje. Kan je ook gewoon (propere)lucht mee vullen. Zelfs je demo O² flesje. Wij Ollanders zijn zuunig. Voor demo gebruiken we lucht ;-p

• SVp

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 14:09

Klopt. Daarom is het ook bij “spelen met het idee” gebleven …

• steevke

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 14:57

Vergeet ook niet dat om op te toppen op een al gevulde duikfles je voedingsdruk nog voldoende hoog moet zijn (dus 160 bar lucht in de fles en snel even optoppen tot 200 met zuurstof gaat niet echt vlot als je nog maar 40 bar in je 50L hebt zitten) – ook al heb je een olievrije compressor 🙂

(Ik raad niemand aan om hoger dan 3 te boosten: dus bij 50 bar voeding maximaal 150 bar uit).

steven

• Dedjutoch

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 15:50

@ SVp,

Het probleem van 1/4 gevulde flessen teruggeven, hebben wij opgelost met een 2de fles! Op die manier kan je er ééntje zo goed als helemaal leegmaken, en dan bijvullen met de vollere. Op die manier kan dan de lege fles weer door een volle vervangen, en met de reeds aangsproken fles verder werken totdat… Is enkel wat meer werk omdat je de slang dient om te koppelen.
    Is echter eenvoudig, en kost een pak minder dan een booster.
    Om 100% te vullen lukt dit echter alleen als je pas een volle fles gekregen hebt! Eerst de aangesproken fles, en dan de nieuwe! Op die manier haal je met een 4 liter fleske bijna 200 bar. Als je geluk hebt is de zuurstoffles op 210 gevuld, en heb je 200 bar als je eerste fles nog meer dan half gevuld is…

En daarbij, ik ben een beetje bang om O2 op te drukken dmv een booster… Een klein lekske aan de een of andere dichting bij het boosten kan volstaan om het boelke in de fik te steken… Schijnt nog al eens een probleem te zijn met zelfgemaakte of omgebouwde boosters…

Eddy

• davy

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 16:01

Eddy, dat werkt ook alleen maar als je van lege flessen vertrekt…
    Maar ik deel je mening over het boosten van O2… dat wil ik zo veel mogelijk vermijden.

Thuis werk ik ook met 2 buffers, eentje met lage druk om continue te mengen (zo kan ik vrijwel elk bestaand restmengsel aftoppen met “een” ander mengsel) , en eentje met hoge druk dat ik enkel gebruik voor decogassen enz. partiëel te mengen.
    Is de eerste leeg haal ik een nieuwe en wordt die de nieuwe “hoge druk fles”

Voor iemand met een RB werkt dat niet omdat die altijd halfvolle flesjes met zuivere zuurstof moeten vullen…
    het flesje leeg laten lopen haalt dus niks uit…
    enige optie is boosten of echt halfvolle flessen terugbrengen…

O2 is relatief goedkoop, en dikwijls is de fleshuur voor een extra maand net zo duur als die 50bar O2 die nog in de fles zit, dus breng ik die gewoon terug binnen…

• noxi

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 18:09

OK, effe voor degenen die net zoals mij nie weten wat en waarvoor een booster dient.

“Waarvoor dient zo’n spul ??”

Den enigen booster die ik ken is zo een scooterke.

noxi

• Dedjutoch

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 18:29

Neem, je wil zelf je nitrox maken (of trimix, of…. één of ander exotisch gas ;-)).
    Je dient bij bvb nitrox eerst je fles met de juiste druk O2 te vullen (voorbeeld: nitrox 30 ; dan dien je in een LEGE fles eerst 23,9 bar zuurstof te pompen). Nu heb je thuis zo’n grote 50 literfles zuurstof staan met nog maar 20 bar. Er zitten dan genoeg liters O2 (20×50=1000liter) om een 15 literfles met 23,9 bar te vullen (23,9×15=358,5liter). Er is maar één probleem, je druk is niet hoog genoeg! Je kan dan door middel van een booster (zeg maar een soort fietspomp, om het gemakkelijk voor te stellen) die 20 bar uit je zuurstoffles oppompen in je 15 literke tot 23,9 bar! Je kan je zuurstoffles dus helemaal opgebruiken!
    Als je met een rebreather duikt, en één flesje met 100% O2 nodig hebt, kan je na één vulling al geen 200 bar O2 meer berijken! Met een booster kan dit dan weer wel! Je kan dan eventueel 100 bar op je O2-fles opboosten naar je rebreatherflesje tot 200 bar.

Vandaar dus een booster!

Eddy

• sid

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 19:17

@steevke
    “You see the age of the boy at the price of the toy”
    ;))

Page 1 of 2

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu