Duikforum Duikforum Materiaalbespreking Onderpak Weezle Extreme Plus

• Creator
    Discussie

Similan
    Deelnemer

Wat vinden jullie van het onderpak Weezle Extreme Plus?
    Moet je door het volume(veel)meer lood meenemen?

Ik duik met een CD-2 droogpak van Bare (compresssed neopreen – 2mm), momenteel heb ik een T-100 onderpak, maar voor in de winter is dit veel te koud.
    Welke andere Thinsulate onderpakken zouden jullie aanraden? (persoonlijk vind ik de CT-200 van Bare niet echt comfortabel).

• Onderpak Weezle Extreme Plus

Dedjutoch reageerde 16 jaar, 5 maanden geleden 7 Leden · 9 Reacties
  • steevke

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 12:46

WEP: + 2 tot 3 kg ivm een 100 grams thinsulate.

Weezle is erg warm maar je mag geen schrik hebben om lucht in je pak te blazen. Als je graag met lichte squeeze duikt ben je beter af met een 400 grams onderpak.

Je mag de mijne altijd wel eens testen (maat large) – ik gebruik het niet meer sinds ik met RB duik (te warm).

steven

• davy

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 12:50

’t is heel warm als je dat wil… omdat het erg samendrukbaar en veerkrachtig is
    duik je met een squeeze isoleerd het minder, blaas je meer lucht erin is het warmer…
    Maar persoonlijk vind ik veel lucht in het pak hinderlijk…
    voordeel is wel dat je het het hele jaar kan dragen, gewoon met meer of minder squeeze duiken.

Het is erg licht en compact om mee op reis te nemen en erg comfortabel/zacht om te dragen.
    Als het nat wordt is het ook erg snel droog.
    Voert het zweet goed of zodat je droog blijft op je lichaam.

1 van de beste pakken die ik gebruikt heb.
    voor mezelf gebruik ik het niet meer buiten de funduikjes hier in de buurt omwille van de reden dat het toch niet zo warm is als het vol water loopt, en neemt dan ongeloofelijk veel water op; en dat het soms moeilijk kan ontluchten als het vochtig is.

Dingen die ik belangrijk vind op lange diepe duiken waarbij we niet direct naar de oppervlakte kunnen.

Daarvoor gebruik ik nu een 400gr. thinsulate van DUI. die zijn op dat gebied beter, maar ook veel stijver, duurder, minder duurzaam enz…
    maar dat neemt veel minder water op, is dan warmer…

Met mijn weezle moest ik eigenlijk niet meer lood meenemen dan ik met mijn 100gr. onderpakje gebruikte dat ik ervoor had.
    alleen in de winter ga je waarschijnlijk een 2kg meer meenemen zodat je het onderpak voldoende kan opblazen.

• Dedjutoch

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 18:44

Ik gebruik 2 Wheezl onderpakken. Een Extreem en een Extreem Plus voor als het echt koud is.
    Daarvoor steeds Thinsulate onderpakken gebruikt. De Wheezle is warmer. Maar… heeft 1 (voor mij) nadeel! Als je het aanhebt, je droogpak dichtgeritst, en je loopt nog wat rond, begint je er in te zweten. De buitenlaag nylon laat het zweet door, en je hebt het gevoel perfect droog te blijven. Duik je echter met een trilaminaat pak, dan zal het zweet tegen de koude binnenkant (bij koud water!) van je droogpak condenseren. Dit condenswater loopt naar onder in je mouwen, tot tegen je seals, en je onderpak begint aan je polsen dit condenswater op te zuigen! Je krijgt dan op het einde van de duik de indruk dat je polsseals lek zijn, omdat de onderkant rond je polsen aan de binnenkant van je Wheezle nat worden (condens). Trek je het trilaminaat pak uit, zal je merken dat de nylon buitenkant blinkt van het vocht (zweet), je bent echter droog (binnenkant Wheezle) op je polsen na!
    Momenteel los ik dit op door mijn droogpak zo laat mogelijk dicht te ritsen (hetgeen spijtig genoeg niet altijd mogelijk is).
    Maar, met je compressed neopreen droogpak zal dit probleem volgens mij praktisch onbestaande zijn, het zweet condenseert minder tegen de binnenkant van een compressed neopreen vanwegen de eigen isolatiecapaciteit.
    Voor de rest: Beste onderpak(ken) die ik ooit gehad heb!

Eddy

• blubberke

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 19:16

Ik heb de combinatie Bare XCD2 met de extreme+ onderpak.
    Eddy, het nadeel dat je aanhaalt ivm natte polsen heb ik dus ook met een compressed neopreen. Het geeft idd het gevoel dat je polsseals lek zijn.
    Anders is dit een zeer warme combinatie!

• Similan

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 19:46

Wat met het lood? Denken jullie dat ik meer lood zal nodig hebben dan met een vergelijkbaar Thinsulate onderpak?

• Jacky Shark

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 19:54

Denkt het niet, ik heb tot in dit voorjaar met een Whites gedoken, daarna met de Weezle Extreem +
    Geen voelbaar verschil ondervonden (alleen warmer)…

• Dedjutoch

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 10:59

Voor mij is het lood ook hetzelfde gebleven: Wheezle t.o.v. Thinsulate.

Eddy

• Sacha

Deelnemer
    29 augustus 2006 om 20:51

@ Eddy:

Ik heb een oplossing (gedeeltelijk) voor je probleem,

Je spreekt ervan dat je veel vocht (gecondenseerd zweet) in je pak hebt als je moet bewegen met een gesloten droogpak.

Tip 1: droog polyethyleen ondergoed dat zorgt dat vocht (zweet) onmiddellijk naar buiten wordt geleid (verdampt) ipv opgenomen te worden door een bv. katoenen t-shirt (MAAR DAT WIST JE WAARSCHIJNLIJK AL)

Tip 2: vanaf het moment dat de rits dicht gaat en je al je gerief aan hebt blaas je lucht in je pak, zoveel als je kunt! (Je moet natuurlijk wel nog kunnen bewegen) En net voor het moment dat je het water ingaat trek je de nekseal open en laat je al die lucht ontsnappen, je kan dit proces ook nog eens herhalen. Dus nog eens volblazen effe wachten en weer leeglaten. Je kan er dan zeker van zijn dat je tenminste 60% van de vochtige lucht (verdampt zweet) uit je pak blaast/ ventileert, en door het proces te herhalen ga je het percentage zelfs nog verhogen! Het kwaad is namelijk pas geschied als het vocht condenseert, m.a.w. als het water de buitenkant van je pak raakt!

• Dedjutoch

Deelnemer
    30 augustus 2006 om 09:02

@ Sacha,

Lijkt me inderdaad de logica zelf! Ga ik zeker proberen bij de volgende droge (warme) duik!!!
    Ik laat het wel weten! Maar ik twijfel er eigenlijk niet aan…. De beste oplossingen zijn vaak de eenvoudigste, maar ge moet er aan denken!

Bedankt,
    Eddy

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader