Duikforum Duikforum Federaties Instructeurs die DIR duiken ?

• Creator
    Discussie

Snoel
    Participant

Beste Forum-isten,

Ik zit met een vraag over onze DIR-duikers. Het is niet mijn bedoeling om de discussie over het wel en wee van het DIR-systeem terug aan te wakkeren. Dat is hier al genoeg gedaan op dit forum.

Op de gekende duikstekken kom je steeds meer en meer 100 % DIR-duikers. Ik kan enkel maar spreken vanuit mijn NELOS-achtergrond , maar ik ken geen enkele NELOS-instructeur die 100 % DIR duikt. Vermits ik een trouwe bezoeker ben van de acadmische zitting, ken ik de populatie NELOS-instructeurs redelijk goed van zicht ( niet allemaal natuurlijk, maar toch wel een pak).

Wat ik wel merk, is dat verschillende NELOS-instructeurs elementen overpakken van DIR ( longhose, springstraps, Halycon-wings, die dingen). Maar ze zijn volgen niet 100 % volgens het systeem. Ik ben ook zo iemand.

Is dit ook zo bij de andere federaties ? PADI, VVW, NOB, NAUI, CEDIP … ? Hebben jullie instructeurs in de gelederen die 100 % DIR duiken ? Of kiezen die ook eerder voor een mengvorm ?

Een aansluitende vraag in deze context is dan, indien er geen instructeurs in de klassieke federaties zijn die DIR duiken, waar halen die DIR-duikers dan hun opleiding ? Internet, boekjes, GUE ?

Bedankt voor de antwoorden,
    Snoel

• Instructeurs die DIR duiken ?

scubaroel reageerde 16 jaar, 2 maanden geleden 26 Leden · 99 Reacties
  • Luc Dupas

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 19:36

GUE Fundamentals

• Toontje

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 19:45

Ik ben een padi-instructeur die probeert op een dir-manier te duiken :-))
    De opleidingen die aansluiten bij dir-duiken worden vooral gegeven door GUE (andere discussie maar er zijn meer opleidingen die hierbij aansluiten). Maar een opleiding of materiaal maken je geen dir-duiker het gaat veel meer om de keuzes die je maakt in je duiken en het waarom.

• davy

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 19:51

Veelal inderdaad via GUE.
    vroeger toen wij ermee begonnen (~2000) was er helemaal niks en hebben we zelfs aan een Amerikaans instructeur gevraagd of hij naar hier wou komen voor enkele cursussen.
    Anderen gingen gewoon naar de VS.

Nu is dat veel bereikbaarder geworden met instructeurs in Duitsland, de UK, italië, zweden enz. en worden er bijna maandelijks fundamentals cursussen gegeven.
    Helaas nog niet in het nederlands…

En aan mijn buddies, neen ik zie het nog steeds niet zitten om GUE instructeur te worden :-)))

• Godiva

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 20:21

allez nu Davy…
    We blijven vol goede hoop tot je eindelijk de juiste beslissing neemt 😛

• Stropken

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 22:19

Allee seg,ik kenne GAY instructeurs….wàt moeten die dan INstructeren????—)))

• SVp

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 22:56

Als je over de duiksport wat nadenkt kom je vanzelf uit bij een aantal verstandige verbeteringen van je uitrusting.
    Andere dingen die in het DIR-concept vervat zitten zijn dan weer nonsens of cosmetisch.
    Lees alles eens na, en pik er de dingen uit die je nuttig vindt.
    Een zwart pak is optioneel ! 🙂

• Toontje

Deelnemer
    9 augustus 2006 om 23:01

Zwart met rood is tegenwoordig in….
    (vandaar dat ik die niet gekozen heb :-))

• Stephan

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 00:45

Fijne insteek Snoel.

Ik denk niet dat je een NELOS “DIR”-instructeur kan zijn of worden binnen die NELOS. Daarom staan de 2 opleidingsvormen te haaks op elkaar. Het materiaal krijg je nog verkocht, maar wanneer het gaat over duikplanning, procedures, gaskeuzes voor diepere duiken edm dan lukt het niet meer.(mijn mening)

Wil je DIR-opleidingen dan is GUE momenteel het goede antwoord, al zie je duidelijk bij andere opleidingsorganisaties de deur open gaan voor DIRige opleidingen. Ik geloof dat NAUI hier vrij ver in staat en dat IANTD nu ook bv de mogelijkheid biedt om niet meer eerst deep air te volgen vooralleer je met helium aan de slag kan. De koerswijzigingen zijn aan de gang omdat duidelijk wordt dat DIR geen ééndagsvlieg is (probeer momenteel eens een cursus te boeken bij een GUE-instr. Als je maar een jaar moet wachten heb je geluk )
    Nelos zie ik hier niet volgen, afgaande op hun houding ten aanzien van DIR (cfr. quote(s) technische cursus) en de deep air toestanden die doorheen het NELOS-curr. zitten verweven.

Persoonlijk vind ik dit bijzonder jammer, zeker als ik zie naar sommige van mijn DIR-NOB buddies die wel de mogelijkheid hebben om instr. te worden binnen hun club / organisatie, zonder zich daarvoor in gekke bochten te moeten wringen en wat uiteindelijk ook CMAS is!

Maar goed het zij zo.

• Cthulhu

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 01:38

Ik ben het niet helemaal met je eens Stephan. Het gebruik van een Hogarthian config neemt inderdaad uitbreiding, maar is geen DIR exclusiviteit (DIS ed. weet je wel).

De opleidingsvorm van Nelos staat een pak minder haaks op de DIR opleiding dan je denkt. Planning, buddy-techniek, uittrimmen… zijn niet zo verschillend en leken/lijken me gewoon logisch/vanzelfsprekend vanuit mijn VVW/Nelos achtergrond.

En het gebruik van gasmengsels (en ik bedoel niet alleen nitrox) wint meer en meer aanhang. Je moet maar eens kijken wie er allemaal bvb. de ANDI opleidingen volgt bij de Big Blue.
    Maar ook hier is het weer zo dat dit daarom niet onder de DIR-noemer gebeurt: je kan zeer bewust en verantwoord met duiken bezig zijn zonder dat het daarom DIR is.

• scubaroel

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 08:45

Er wordt hier nergens beweert dat NIET-DIR duik niet verantwoord zou zijn.

DIR is 1 manier van duiken en denken, en er zijn er meerdere. En door de jaren heen hebben volgens mij heel veel duikers en organisaties dingen van anderen overgenomen die ze zelf handig / goed vonden. Ik denk dat dat ook heel verstandig is: beter goed gestolen dan slecht zelf bedacht 🙂

Maar een paar elementen uit DIR kiezen is iets anders dan DIR duiken, het gaat juist om het totale concept met de gedachtengang daarover. De enige manier om dat duidelijk uitgelegd te krijgen is volgens mij een GUE fundamentals cursus volgen. En dat mag ook zonder zwart pak of met kleurrijke pockets :-))

Of spreek eens af met 1 of meerdere DIR duikers, er zitten er hier genoeg op de lijst volgens mij!

• steevke

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 09:20

Maar deelnemen aan een DIR-F mag niet met een rebreather – we hebben het nochthans zeer lief gevraagd 😉

steven

• davy

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 10:13

Wat had je gedacht Steven? 🙂

Die cursus is speciaal afgestemd op een hogartian configuratie.
    De instructeurs kennen dat dus van binnen en van buiten en kunnen dat fijn tunen, en je allerlei tips geven enz.
    Je leert de configuratie 110% optimaal gebruiken. en alle sterke en zwakke punten worden uit de doeken gedaan.
    Kom je met een rebreather aanzetten die die instructeur waarschijnlijk nog nooit gezien heeft kan hij die cursus niet geven zoals het hoort en is het gewoon zonde van het geld…

‘k denk dat je voor RB beter naar Phi gaat…
    Die kan je veel meer nuttige dingen leren, en is naar mijn mening vrij DIR minded, zelfs als het op RB’s aankomt, al zal hij dat nooit openlijk toegeven :-)))
    Heeft voor hilarische situaties gezorgd vroeger toen hij nog in België woonde 🙂

• scubaroel

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 10:23

He Steven,

Heb ik jou een paar maanden geleden in Ekeren gezien toen je bezig was om Tom te vragen een ‘special’ te doen voor rebreather fundies?

Sorry, maar ik ben heel slecht in namen, tenzij je een hele lieve en mooie vrouw bent, dan gaat het IETS beter… 🙂

Jammer dat het niet kan, misschien nog de moeite om een flessenset te gebruiken die qua gewicht en balans ongeveer gelijk is??

Succes, Roel

• Cthulhu

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 10:27

scubaroel, ik heb niet gezegd dat dat hier beweerd wordt. Ik zeg enkel dat je dus bewust en verantwoord bezig kunt zijn met duiken buiten DIR.

Ik weet wat DIR is en inhoudt en ben Stephan al een paar keer tegen het lijf gelopen anders zou ik niet kunnen de vgl. maken tussen de 2 opleidingssystemen.

• scubaroel

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 10:34

Stephan kan idd erg goed en duidelijk uitleg geven!

Maar dan hebben we volgens mij ongeveer hetzelfde gezegd. Er zijn meerdere manieren om goed en prettig te duiken (en helaas ook heel veel slechte……).

gr Roel

• Stephan

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 10:59

Ik beweer niet dat een hogarh. rig excl. DIR is. En ik beweer ook niet dat anderen onverantwoord bezig zijn. Graag lezen wat er staat, Cthulhu.

En wat NELOS en DIR betreft, ik beweer enkel dat je geen DIR-duikende NELOS-instr. kan zijn / worden binnen een NELOS-optiek. NELOS heeft oa. namelijk het mooie 4* sportduikersbrevet welk je moet halen om door te groeien naar 1*I. En aangezien binnen DIR 40m duiken op lucht not done zijn, zie je zo de tegenstelling. (Of zou ik mijn 40m-proeven met een 21/35 mogen doen? Hoogst twijfelachtig, want bij NELOS moet je 4* zijn op een trimix-opleiding aan te vatten). Dit is niet oordelen / veroordelen, maar eenvoudig de regels vergelijken van beide werelden. En zo zijn er vast nog kleinere en grotere punten die onverenigbaar zijn.

Voorts heb ik ondertussen een NELOS 3* brevet (met lucht naar oneindig – oude stijl) + een gevorderd ean brevetje (dat ik nooit gebruik) en een recreatief triox brevetje van GUE (ean 32, tx 30/30 en tx 21/35 tot max 40m zonder decogas en binnen minimale deco) op zak en kan je verzekeren dat beide opleidingen toch wel een beetje verschillen naar vorm en inhoud. Schrijf je eens in om te beginnen voor een DIR-f van GUE, Chtulhu, en dan maken we na afloop eens de vergelijking.

Wat ANDI hier om de hoek komt kijken begrijp ik niet. De vraag ging over NELOS en DIR.
    Maar goed je sleurt ANDI erbij. Ik vind die mensen idd veiliger bezig zijn dan anderen.
    Een aantal van mijn duikvrienden zijn ANDI opgeleid en zelfs instructeur en de discussies die wij hebben zijn niet van die aard dat we niet met elkaar het water durven inspringen. Maar ook hier zijn er verschillen in opvatting naar gebruik van configuraties, gassen edm waar ik het niet mee eens ben. Maar ook dat is geen veroordeling. Iedereen moet maar uitmaken voor zichzelf wat hij wel en niet wilt doen.

• Luc Dupas

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 11:18

Een vraagje voor Snoel (a propos, is het Leo, Leon of Sophie?, maar dat is mijn vraag niet echt… gewoon… ik ben nogal curieus he…):
    Bedoel jij met “DIR duiker” in eerste instantie iemand in het obligate DIR-uniform want zo lopen er inderdaad tig rond op diverse duikstekken die “erbij” willen horen. Of bedoel je een “echte” DIR-duiker die inderdaad de Fundamentals gevolgd heeft en heel de DIR-filosofie aanhangt en daar tevens behoorlijk strikt in is ?
    Als je dat laatste bedoelt dan volg ik Stephan & Co helemaal in hun standpunt dat er op diverse vlakken in de details (maar “echte” DIR’ers vinden dat geen details) behoorlijk wat mismatch is tussen de DIR-community en het gros van de rest van de duikwereld (dus ook NELOS). En daarmee bedoel ik echt helemaal niet dat het ene “beter” of “slechter” is dan het andere, het is doodgewoon “anders” zonder meer.

• Snoel

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 11:59

Even wat feedback :

@stephan :

Ik kan je redenering wel volgen. Thanks. Toch zitten er enkele onjuistheden in qua NELOS-reglementen .

“want bij NELOS moet je 4* zijn op een trimix-opleiding aan te vatten”

Dit is niet correct , je mag de opleiding aanvangen met een GND en een 3*D brevet op zak. Persoonlijk vind ik 3*D te weinig om te gaan trimix-en maar voor TDI (waarmee NELOS zijn trimix aanbiedt) volstaat dit.

“Voorts heb ik ondertussen een NELOS 3* brevet (met lucht naar oneindig – oude stijl).”

Lucht naar oneindig is niet correct. “Oude” 3*D hebben een max(D) van 57 en nieuwe 3*D hebben een max(D) van 40 meter. De US-NAVY tabellen gaan tot 90 meter voor onze 4*D. In de “goede ouwe tijd” werd dit weleens gedaan maar hedentendage is dit toch eerder ‘not done’.

@ Luc

Leo, Leon of Sophie ? Nee, u zal curieus moeten blijven :-).

Ik bedoelde in mijn vraag met het begrip DIR-duiker diegene die de cursus hebben gevolgd en die 100% volgens die inzichten duiken. Diegene die louter het juiste pakje en de voorgeschreven ontspanners kopen, geven enkel maar blijk van een gezonde financiële toestand.

@ allen

Waarom worden DIR-duikers geen instructeur bij een klassieke organisatie ?

Waarom worden instructeurs van een klassieke organisatie geen DIR-duiker ?

Met klassieke organisatie bedoel ik al de CMAS/RSTC-federaties.
    Met DIR-duiker de 100% “zuiveren”. Niet diegene die er elementen van overnemen.

• Luc Dupas

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 12:07

Ff off-topic Snoel: Stephan verwees naar ons “oud” (allee… t.e.m. 31/12/2004) dieptereglement waarbij zelfs een 2*D na het behalen van het 2*-brevet en na 5 duiken op -20m, 5 duiken op -25m en 10 duiken op -30m (met een marge van 10%) dan “vrij” was van dieptebeperkingen…

En voor de rest… als je zoals je zegt “100% DIR-duiker” bent of wil zijn is het zoals met in verwachting zijn he, je kan geen “beetje” in verwachting zijn, je bent zwanger of je bent het niet. En als je dus “100% DIR” bent en fundi genoeg aangelegd bent om dat altijd en overal 100% te willen zijn/doen dan zijn er gewoon een resem onverenigbaarheden he! V.b. een “100% DIR’er” denkt er zelfs niet eens aan om op lucht naar -40m te gaan, laat staan de -50m en meer in St-Raphael, dus onze Zeestage kan een “100% DIR’er” al direct op zijn buik schrijven… een “100% DIR’er” kan eigenlijk zelfs niet eens 4*D worden bij ons want onze 40m-proeven staan dan in de weg… en van onze gewone “US Navy”-tabellen met een gewone 10m/min opstijging vanaf diepte gruwelt een “100% DIR’er”… enz. enz. enz. enz. …

• Cthulhu

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 12:47

Stephan, ik heb het al gezegd: ik zeg niet dat jij beweert dat andere onverantwoord bezig zijn.

Daar zijn inderdaad een aantal praktische hindernissen om als DIR duiker instrukteur te worden, maar dat wil niet zeggen dat daarom de opleidingen haaks op elkaar staan. Zowel naar techniek als naar mindset.

Daarom dat ik verwees naar bvb. de ANDI opleidingen bij de Big Blue: gewoon eens kijken hoeveel Nelos’ers en Nelos-instrukteurs je daar tegen het lijf loopt.Maar het is daarom niet zo dat ze helemaal van vooraf aan alles op nieuw moeten leren omdat hun Nelos bagage haaks op die opleiding staat.
    Ik ben het wel met je eens wat betreft dat GND brevet. We hebben het indertijd tesamen behaald en ik ben kort daarna ook beginnen kijken naar alternatieven (en bij mij was dat inderdaad ANDI).

Maar nee, ik ben niet van plan de DIR-F te volgen (nice try) al is het maar om dat ik meer D-ringen aan het harnas van mijn BP wil en geen canister aan mijn buikriem… 😉

• Snoel

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 12:53

Luc, wat bedoel je met ” onze gewone “US Navy”-tabellen met een gewone 10m/min opstijging vanaf diepte gruwelt een “100% DIR’er”. Zet je met deepstops in je achterhoofd ? Of iets anders ? Deepstops worden – nog niet – aangeleerd, maar zijn langs de andere kant niet verboden. In de Oosterschelde doen we eigenlijk al jaren Deepstops avant la lettre.

Maar er is me al iets duidelijk : een DIR-duiker zit in conflict met het NELOS 4*D brevet en met de zeestages. Daar heb je een duidelijk punt.

Blijven 2 vragen over :
    – Waarom swichten reeds sinds jaren gebrevetteerde instructeurs van gelijk welke federatie niet (of zo weinig) over naar DIR ?
    – Waarom worden DIR-duikers zo zelden instructeur in hun federatie ( voor NELOS hebben we al een antwoord, wat met de rest) ?

• steevke

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 12:53

Scubaroel: ja, dat was ik.

Davy: was een joke hé 🙂

Normaal ga ik met Phi in mei duiken in Sharm – ga je niet mee?

Heb je trouwens het “ludieke” artikel gelezen op de site van cedric verdier?
    http://www.cedricverdier.com/DIRInspiration.pdf

steven

• Luc Dupas

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 13:04

> Luc, wat bedoel je met ” onze gewone “US Navy”-tabellen met een gewone 10m/min
    > opstijging vanaf diepte gruwelt een “100% DIR’er”. Zet je met deepstops in je
    > achterhoofd ? Of iets anders ?
    Ik doe zelf al een paar jaar de klassieke Pyle deep stops als ik naar -30m of dieper ga, maar voor de meer klassieke “box profiles” combineer ik dat voor de rest met een klassieke 10m/min tot de 6m-regio en vanaf daar stijg ik dan veel trager (en met uiteraard de deco stops of minstens safety stop) om een verdere vermindering van de N2-microbellen te bekomen.
    Een “100% DIR’er” zweert bij een 10m/min stijging tot 80%, en vanaf daar getrapt telkens 3m stijgen, minuteke wachten, terug 3m stijgen, enz. en met een extra hoeveel trappen nog…
    Ga v.b. maar eens met een “100% DIR’er” de NZ op voor een simpel duikske in de 30m-range, netjes binnen de nultijd… Met onze tabellen hebt ge dan 3min opstijgen, en als ge dat wilt een 3-tal min safety stop en deep stops en na in totaal 3 tot 6min zit ge boven en zijt ge niet teveel gedrift…
    DIR-style wordt dat van 30 naar 24 aan 10m/min en vanaf daar 3m stijgen, 1min wachten (dus gemiddeld aan 3m/min naar de oppervlakte), en dan minstens nog 3min op -6m blijven hangen en 3min op -3m… dus vanaf -30m zijt ge dan ongeveer 16min onderweg naar de oppervlakte… en dan is dat nog voor een duik binnen de nultijd he…

• davy

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 13:12

@ Steevke,

Sorry neen, ik kan niet mee in Mei…
    ‘k kom dan net terug van Mexico…

En Cedric zijn artikel heb ik gelezen ja… 🙂
    best wel grappig 🙂
    ‘k moet toegeven dat de laatste foto er wel goed uitziet, het “kan” dus wel een stuk gestroomlijnder met een inspiration; maar helemaal zwart? mag wel een kleurtje gebruiken 🙂

En er staat een foutje in zijn artikel…
    RB-80 duikers dragen hun long hose niet met een elastiek rond hun nek 🙂
    maar kom… dat is een detail

@ snoel,

waarom er zo weinig instructeurs overschakelen naar DIR.
    voor zover ik kan zien is het dikwijls financiëel (pff moet ik zoveel ander materiaal kopen) of door vooroordelen om niet met die bende extreme gevallen geassocieerd te worden enz… ;-)))
    Of omdat het hun naar hun beleving teveel beperkingen oplegt binnen hun huidig duikgedrag.
    Dat had ik in het begin ook, maar hoe meer je je erin verdiept, hoe minder dat waar blijkt.
    Veel vinden het denk ik ook overdreven, maar hier zit het internet ook weer voor iets tussen… Het is niet zo dat je om DIR te duiken een droogpak of dubbelset moet hebben… dat kan perfect met enkele fles en natpak om een voorbeeld te geven.
    Materiaal wordt groter/zwaarder aan de hand van de duiken die je ermee doet (of wil doen)
    ’t is wel zo dat 95% van de huidige DIR duikers een technische achtergrond of interesse hebben, en dus zie je meestal dubbelsetjes…
    De laatste tijd echter zijn er ook heel veel mensen die van 0 beginnen met DIR.
    alles blijft hetzelfde, enkel het materiaal is (hoewel hetzelfde volgens de standaard geconfigureerd) anders.

andersom. ’t is altijd hetzelfde… het botst langs alle kanten..
    ‘k weet nog enkele jaren geleden een DIR duiker die ook padi instructeur was die weigerde een snorkel aan zijn masker te dragen of met een octopus te werken.
    dat stond echter toen in de standaards en was wet…
    Ook hier is de laatste tijd veel veranderd, en is het blijkbaar mogelijk om onder Padi vlag op een DIR manier les te geven, maar we zijn er nog niet helemaal 🙂

• SVp

Deelnemer
    10 augustus 2006 om 13:14

@steevke
    Een joke ? In een DIR topic !?
    Heiligschennis ! Not done ! Je bent je zwart pak niet waardig !

Page 1 of 4

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader