Duikforum Duikforum Materiaalbespreking verschil droogpakken?

• Creator
    Discussie

clubber
    Deelnemer

hoi,

wat is het verschil tussen droogpakken van scubapro, of aqualung,… van 1000eu en de droogpakken van DUI en whites,… van rond de 2000eu?

Is er kwalitatief een groot verschil? Of bevind dit zich meer op het vlak van comfort.

Heeft er iemand ervaring met de droogpakken van camaro?

Als je een trilaminaat droogpak van camaro vergelijkt met een DUI. Waar zit dan het verschil?

Heeft iemand slechte ervaringen met de goedkopere merken? En wat waren deze?

….

bedankt en groetjes

• verschil droogpakken?

Dedjutoch reageerde 16 jaar, 5 maanden geleden 7 Leden · 12 Reacties
  • Dedjutoch

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 16:12

Verschil zit voornamelijk in het gebruikte materiaal en de manier van het afdichten van de naden!

Een duur pak zal veel beter de oesters van de Oosterschelde overleven (alhoewel alles uiteraard stuk te krijgen is). Ik viel met een Whites (Catalyst) in de Oosterschelde, en er was niets aan mijn pak! Als je dit voorhebt met een goedkoop trilaminaat pak, lekt het gegarandeerd als een zeef!
    De manier waarop de naden van een Whites of DUI pak afgedicht zijn verschilt ook. Bij de goedkopere pakken gebeurt dit meestal met rubberen tape (enkel of dubbel (=duurder))! Deze tape verduurd na een tijd (meerdere jaren!), met als gevolg dat het pak kleine lekjes begint te vertonen op de naden, lekjes die moeilijk te vinden zijn! Volledig nieuw laten aftapen is zeer duur!

Dan is er nog het verschil tussen frontrits en rugrits. Whites gebruikt een “voorgevormde rits” en DUI heeft een andere plaatsing van die rits. Deze ritsen zijn langer en duurder dan een standaard rugrits, of een standaard rits die als frontrits gebruikt wordt! Door de plaatsing of voorvorming ziet de rits minder af, en gaat langer mee! DUI en Whites gebruiken de beste kwaliteit van waterdichte ritsen! Ook daar zit een prijsverschil!
    Whites is gemaakt uit meer “stukken”, dit wil zeggen meer naden die afgedicht worden met “heat sealed polyurethane tape”, hetgeen een dure operatie is.
    Ook het toevoegen van een “zo gehete” warme nekseal is duurder.

Er zijn dus wel wat redenen waarom DUI en WHITES duurder zijn dan andere pakken!
    Of die verschillen het grote prijsverschil waard zijn, dien je voor jezelf uit te maken!
    Persoonlijk vind ik dat het prijsverschil groter is dan het kwaliteitsverschil, maar, daar kies je voor, of niet….

😉 Eddy

• Cthulhu

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 16:56

Dat gaat niet helemaal op hoor Eddy. Kijk eens naar de pakken van ND: heel schappelijk van prijs en toch goede kwaliteit (van afwerking).

• Dedjutoch

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 18:38

Tja, het materiaal dat ND gebruikt is echter momenteel niet meer “je van het”! Vroeger gebruikte ND zeer goed materiaal, maar toen waren ze praktisch even duur als DUI!

Geloof me maar, verschil is er!

Zo gebruikt Whites voor de Catalyst bijvoorbeeld BI-LAMINAAT! Een zeer stevige nylon buitenlaag, die aan de binnenkant waterdicht gemaakt werd met een polyurethanecoating! Oersterk materiaal, maar door de polyurethane coating en de polyurethane heat-sealing op de naden, een stinkend duur materiaal! Wel praktisch onverwoestbaar!
    Dui gebruikt om zijn naden af te sealen een soort aquashure! Dit is zeer moeilijk om aan te brengen (op egale diktes en breedtes). Dit procedee is veel duurder dan het afsealen met enkele of dubbele rubbertape! Maar ook praktisch onbeperkt houdbaar!

Hetgeen ND goedkoop maakt is het materiaal! Dit is momenteel echt geen goed materiaal meer, in tegenstelling tot vroeger!

Eddy

• Cthulhu

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 18:47

Ik weet niet hoe het zit met hun trilam, maar hun crushed neopreen is wel degelijk zeer goed hoor. Mijn CNX pak ziet soms ook wel wat af en het kan er goed tegen.

• Dedjutoch

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 19:19

Tja Cthulhu,

Er is toch wel wat verschil tussen jouw CNX en bvb een DUI CF200.

Jou pak is gemaakt van 2,5 mm hypercompressed neopreen. Dit wil zeggen dat er nog lucht in de neopreen aanwezig is! Het is dus geen crushed neopreen, waar geen lucht meer in zit! Compressed neopreen zal zeker niet even lang meegaan als crushed neopreen!
    Als je pak 8 tot 10 jaar overleefd (bij frequent gebruik!) dan mag je van geluk spreken. Met een crushed neopreen van DUI doe je gemakkelijk meer dan 15 jaar bij frequent gebruik.
    Ik weet niet hoe het momenteel zit, maar vroeger werd de 2mm crushed neopreen vervaardigd van Rubatex neopreen! Dit is het duurste neopreen dat er gemaakt wordt! Het is ook het meest stabiele neopreen, dat ozon etc… veel beter weet te overleven dan ander neopreen! Een ander top-neopreen is Yamamoto. Rubatex en Yamamoto zijn praktisch van de markt verdwenen door goedkopere (en ook kwalitatief veel slechtere) neopreen uit Taiwan en “lage loon landen”.

Maar, ik blijf er bij, verschil is er. Ik weet echter ook wel dat een dubbele prijs niet een dubbele kwaliteit waarborgt. Dat is zeker niet zo!

Eddy

• alain G.

Deelnemer
    11 augustus 2006 om 21:02

ik had 2 jaar geleden een Bare 2mm met frontrits….goed pak maar log .duik nu al een jaar met een dui CF200, ook 2mm maar wat een verschil joh. kan ik alles mee doen, zeer soepel , niet zwaar en gaat overal mee. zopas nog met in estartit gedoken….zalig…

• Cthulhu

Deelnemer
    12 augustus 2006 om 00:09

tja, dat er een verschil is Eddy ga ik niet ontkennen. Maar het volgens minder groot dan je denkt. De reden waarom ND het hypercompressed noemt is omdat crushed neopreen een merknaam is van DUI (en dus eigenlijk niemand anders die term mag gebruiken). Het is wel degelijk zeer sterk (heb ook al een paar keer op mossesl en oesters ‘gezeten’), mede door de hars waarmee het behandeld is.
    Maar zelfs als ik het na 8 jaar moet vervangen heb ik op 16 jaar nogal altijd minder uitgegeven dan 1x voor een DUI die 15 jaar meegaat.

Mijn vorig pak was een trilam van RoHo, die me maar 430 Euro heeft gekost (nieuw, met onderpak). Ik heb er 10 jaar mee gedoken, voordat het zijn meerdere moest erkennen in een zeer scherpe oester (en ik had tegelijk eindelijk een excuus om die CNX te kopen, die ik al een tijdje wou…).

• clubber

Deelnemer
    15 augustus 2006 om 13:27

en hoe zit het met de pakken van waterproof? Iemand hier ervaring mee? En van welk materiaal zijn deze precies gemaakt?

http://www.waterproof.se

• Kristof

Deelnemer
    15 augustus 2006 om 14:09

Heel weinig gekend in België, maar ‘warm’ aan te bevelen: het ‘Scubaforce Explorer’ droogpak van Dive2gether.net (GER). Effe googelen naar dit pak levert al snel enkele goede reviews op. Ik duik er zelf mee en ben er super tevreden over. Prijzen een stuk beneden de € 1000.

• Jacky Shark

Deelnemer
    15 augustus 2006 om 20:38

Heb ook de Whites catalyst.
    Zeer comfortabel en soepel en met een goed onderpak (Weezle) een echte aanrader..
    Ge heb ook de beterkoop model met rugrits en rockboots.
    Kijk even in de website van Whites zelfs.

• Godiva

Deelnemer
    15 augustus 2006 om 22:44

Heb ook zo’n scubaforce: 900 euro voor een trilam pak met alles erop en eraan. Een DUI-kloon voor helft prijs (stevig, kevlar knielappen, mooie pasvorm, frontrits, telescopische torso, apeks kleppen, 2 zakken,…)

PS: beste is wel om ginder zelf te gaan passen. Zeker de damesmaten zijn zeer vreemd (ik heb dan ook een herenmaat; de dames L kreeg ik nl niet over mijn heupen maar zat verder als een losse zak, en de XL was al helemaal een patattenzak; en neen, ik ben niet overdreven breed)

• Dedjutoch

Deelnemer
    15 augustus 2006 om 22:46

@ clubber:
    DRACO:
    3,5mm Special Hi-Dense neoprene: 3,5mm neopreen met hoge densiteit (dichtheid), oftewel compressed neopreen met vele zeer kleine luchtbelletjes (in’t vlaams).

Sterke pakken die in Zweden gemaakt worden! Behoren zeker tot de betere kwaliteit. Afwerking is prima, maar zit wat losser! Let wel op: Veel lood nodig!

Eddy

Start of Discussion
0 van 0 berichten Juni 2018
Nu
ajax-loader